We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

آینده روابط اقتصادی ایران و روسیه ترسیم شد

مدتی است که روسیه از سوی کشورهای اروپایی و امریکایی با تحریم مواجه شده است. اما از آنجایی که روسیه به محصولات کشاورزی نیاز مبرمی دارد برای جبران این تحریم سعی کرده با کشورهای دیگر وارد مذاکره شود. یکی از کشورهایی که روسیه برای دور زدن تحریم‌ها علیه خود انتخاب کرده، ایران است.

به همین منظور، محمود واعظی، رییس ایرانی کمیسیون همکاری مشترک ایران و روسیه، صبح روز سه‌شنبه ۵ مرداد در راس هیاتی به منظور شرکت در نشست مشترک تجاری ایران و روسیه و دیدار با وزیر ارتباطات روسیه و سایر مقامات ارشد فدراسیون روسیه به آن کشور سفر کرد. واعظی در مدت حضور ۳ روزه خود در مسکو با ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با موضوع تجارت آزاد بین تهران و این اتحادیه با تعرفه صفر و کم برای کالاهای مورد توافق، نیکلای نیکیفوروف وزیر ارتباطات و رسانه‌های جمعی و دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت دیدار و مذاکره کرد.

تضمین سرمایه‌گذاری
در این سفر محمود واعظی، رییس کمیسیون همکاری مشترک ایران و روسیه با الکساندر نوواک، همتای روسی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایرانا، نوواک با بیان اینکه در مذاکرات با طرف ایرانی بر ضرورت اتخاذ تدابیر برای توسعه و گسترش تبادل کالا بین دو کشور تاکید شد، اظهار کرد: توافقات لازم در زمینه تضمین سرمایه‌گذاری و تسهیل صدور روادید بازرگانی به‌دست آمد. وی افزود: به‌طور کلی اقدام‌های زیادی انجام شد که امضای چند سند همکاری در زمینه گمرکی از آن جمله بود، اما در زمینه بانکی هم باید کارهایی انجام شود و همچنین اعتبار بین بانکی گسترش یابد.
نوواک ادامه داد: دو طرف همچنین در جریان مذاکرات، امکانات ایجاد منطقه آزاد تجاری و تهیه نقشه راه همکاری‌های صنعتی از جمله صادرات کالا به دو کشور و همکاری در زمینه انرژی و توسعه حمل‌ونقل را بررسی کردند. وی با اشاره به افتتاح پروازهای منظم بین تهران و آستراخان از سه‌شنبه گذشته همزمان با سفر واعظی و هیات ایرانی به این شهر، گفت: زمینه گسترش همکاری‌های استان آستراخان با ایران در بخش‌های مختلف با توجه به توسعه فناوری‌های ارتباطی اطلاعاتی در این منطقه از روسیه از جمله کشاورزی وجود دارد. نوواک با بیان اینکه کشاورزی عرصه مهمی از روابط ایران روسیه را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: برای نمونه روسیه گندم صادر می‌کند و از ایران نیز صیفی‌جات، میوه و تولیدات مشابه وارد می‌کند. وی همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری کمیسیون همکاری مشترک اقتصادی ایران و روسیه در نوامبر آینده خبر داد. نوواک در ادامه از عملی شدن طرح جدید اطلاع‌رسانی خبر داد و اظهار کرد: توسعه روابط تجاری با روسیه شامل بخش‌های مختلف و کاربردی بسیار موثری است.

مزیت‌های فضای مجازی
محمود واعظی در این جلسه با بیان اینکه همکاری‌های دو جانبه اقتصادی، تجاری و فرهنگی تهران و مسکو با سرعت درحال گسترش است، اظهار کرد: روابط نزدیک روسای جمهوری ایران و روسیه زیربنای خوبی برای هر دو کشور است. در مذاکرات با طرف روسی موارد مفیدی مرور شد که سران ایران و روسیه در تهران و همچنین در کمیسیون مشترک اقتصادی سال گذشته مسکو درباره آن توافق کرده بودند. وی افزود: در نشست کمیسیون برنامه‌ریزی شد که برنامه‌ای یک‌ساله و برنامه راهبردی ۵سال‌های را پیش ببریم که پیشرفت خوب بوده و راضی هستیم. اقدام‌های جدیدی برای رفع موانع مسیر همکاری‌ها باید انجام شود. در این راستا اسنادی در عرصه صدور روادید، گمرک و سرمایه‌گذاری امضا شده و برای عملیاتی شدن روی ۱۳ سند جدید کار می‌کنیم. وزیر ارتباطات ادامه داد: درباره حرکت به سوی تجارت آزاد و مشخص کردن پروژه‌های کلیدی برای تنظیم برنامه ۵ساله اقداماتی انجام شده است. از سوی دیگر، روابط دو کشور از سال گذشته رشد خوبی داشته و مسائل بانکی، گمرکی، روادید و سرمایه‌گذاری را نیز حل می‌کنیم که در آن صورت شتاب توسعه روابط چند برابر خواهد شد. واعظی در ادامه به تصمیم‌های گرفته شده درباره سفر رییس کل بانک مرکزی ایران به مسکو و وزیر همکاری‌های قفقاز شمالی روسیه به تهران، برگزاری سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در ۲ ماه آخر سال ۲۰۱۶م و همچنین تشکیل نوبتی اجلاس منطقه‌ای استان‌های همجوار دریای خزر در روسیه و ایران اشاره کرد. محمود واعظی، وزیر ارتباطات نیز با ارزشمند خواندن ابتکار اطلاع‌رسانی اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی در مسکو، گفت: در ایران و روسیه بازرگانان زیادی علاقه‌مند به گسترش همکاری‌ها هستند که با آگاهی‌رسانی کارآمد، روابط دو کشور توسعه خواهد یافت. وی افزود: اکنون مزیت فضای مجازی زمینه‌ساز توسعه بیشتر روابط کشورها است و باید اطلاعات مورد نیاز را در منازل و محل کار در اختیار کاربران قرار دهیم.

راه‌اندازی دفتر بازرگانی روسیه
در چارچوب برنامه‌های روسیه و ایران برای افزایش هر چه بیشتر ارزش روابط اقتصادی دوجانبه و نقشه راه توسعه همکاری‌ها، دفتر نمایندگی بازرگانی این کشور در تهران راه‌اندازی می‌شود. روسیه همزمان با گشایش دفتر بازرگانی خود در ایران تا پایان سال جاری میلادی در ۹ کشور دیگر نیز نمایندگی‌های مشابه راه‌اندازی می‌کند. ماموریت این نمایندگی‌ها ارائه خدمات لازم حمایتی به صادرکنندگان روسی برای پیشبرد فعالیت‌های خود در کشورهای مختلف و همچنین افزایش عرضه کالاهای روسی در بازارهای خارجی اعلام شده است. ارائه مشورت‌های کارشناسی و بازاریابی بین‌المللی، بهره‌برداری از تجربه‌های موفق کشورهای دیگر در افزایش صادرات، استفاده از مزیت‌ها و تسهیلات قانونی و تعرفه‌ای برای افزایش فعالیت‌های بازرگانی همراه با شناخت نیازهای بازارهای خارجی از دیگر محورهای کاری برای افزایش حضور تجاری روسیه در مناطق مختلف جهان است. گشایش دفتر بازرگانی روسیه در ایران می‌تواند زمینه افزایش روابط اقتصادی دو کشور را در بخش واردات و صادرات فراهم کند، به‌ویژه اینکه در افق توسعه روابط دو کشور برنامه ۱۰ میلیارد دلاری شدن ارزش همکاری‌های اقتصادی در هر سال برای آینده‌ای نزدیک پیش‌بینی شده است.

خودروسازی، صنعت و کشاورزی، محور توافق
از دیگر مذاکرات واعظی در سفر به روسیه می‌توان به دیدار وی با نیکولای نیکیفوروف، وزیر ارتباطات روسیه اشاره کرد. در این نشست، واعظی از همکاری با روسیه در تمامی زمینه‌ها از جمله گسترش هر چه بیشتر روابط صنعتی و اقتصادی با جمهوری‌های مختلف این کشور استقبال کرد. از دیگر توافق‌های ایران و روسیه در این نشست می‌توان به توسعه روابط اقتصادی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه امکان همکاری در عرصه خودروسازی و صنایع سبک و سنگین اشاره کرد. در بخشی از مذاکرات ایران و روسیه، ارزش کنونی روابط اقتصادی ایران و جمهوری تاتارستان واقع در منطقه ولگا ی روسیه ۸/۵ میلیون دلار اعلام شد که زمینه‌های گسترده‌ای برای افزایش آن در قالب همکاری‌های مختلف تا مرز ۹۰۰ میلیون دلار وجود دارد. در این مذاکرات همکاری نفتی و گازی بخش دیگری از عرصه گسترش همکاری‌ها اعلام شد. همچنین همکاری در بخش‌های خودرو سبک و سنگین در دستور کار این دو کشور قرار گرفت به‌ویژه اینکه کارخانه کاماز تاتارستان ۶۰ درصد کامیون‌های روسیه را تولید می‌کند. در مذاکرات واعظی و نیکیفوروف، وزیر ارتباطات روسیه بر گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های ارتباطی و اینترنتی و همچنین استفاده از توانمندی‌های روسیه در فضای مجازی از جمله شبکه شبه‌فیس‌بوکی ۸۰ زبانه Contact که یکی از آنها فارسی است، ایجاد مسیر بین شبکه‌های اجتماعی ایرانی و روسی، خودکفایی در حوزه آی‌سی‌تی و همکاری‌های فضایی و ماهواره‌ای نیز تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری صمت 

تاریخ: ۱۳۹۵/۵/۱۰