We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

امضای توافقنامه موقت تعرفه‌های ترجیحی ایران و اتحادیه اوراسیا

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا دیدار کرد و در این دیدار توافقنامه موقت تعرفه‌های ترجیحی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز امضا شد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا با توافق کشورهای روسیه، قزاقستان و بلاروس به منظور تسهیل تجارت میان کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۲۰۱۴م شکل گرفت و پس از آن؛ ارمنستان و قرقیزستان نیز به این اتحادیه پیوستند. هم‌اکنون کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند. محمدرضا نعمت‌زاده در این دیدار با بیان اینکه روابط ایران و جمهوری روسیه بسیار تاریخی و دیرینه است، گفت: پیش از استقلال روسیه نیز کشورهای سی‌آی‌اس با ایران روابط بسیار تاریخی و دراز مدت داشته‌اند. وی افزود: علاوه بر روابط سیاسی خوب، روابط اقتصادی نیز میان ایران با این کشورها در سطح مناسبی بوده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت به سفر اخیر پوتین رییس‌جهمور روسیه و همچنین وزیر صنعت و تجارت روسیه به ایران اشاره کرده و گفت: مذاکرات خوب دوجانبه‌ای با هم داشتیم، و حضور شما در ایران به این معنا است که دو کشور مصمم هستند روابط اقتصادی و تجاری خود را توسعه دهند.
وی با تبریک تشکیل اتحادیه اوراسیا به کشورهای عضو ضمن بیان اینکه این کار بسیار ارزشمند و مثبت بوده، اظهار کرد: اتحادیه اروپا در این مدت کوتاه فعالیت‌های بسیار ارزشمندی انجام داده و در نظر دارد که سایر کشورها نیز به‌تدریج به این اتحادیه ملحق شوند. نعمت‌زاده گفت: با توجه اینکه ایران هدف درازمدت برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با اعضای اتحادیه اوراسیا دارد، علاقه‌مند هستیم که در این زمینه به طور جدی وارد مذاکره شده و هر چه زودتر بتوانیم یک توافقنامه تجارت ترجیحی را باهم منعقد کنیم. وی با اشاره به نزدیکی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، افزود: یقین داریم این توافقنامه می‌تواند به نفع کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و ایران باشد. نعمت‌زاده با بیان اینکه علاقه‌مند هستیم در مرحله اول به یک توافقنامه مقدماتی و موقت برسیم، گفت: زیرا این خواسته و تاکید کشور ما و کشورهای عضو اوراسیا است و مطابق ماده ۲۴ تجارت جهانی می‌توان کار را شروع کرد و از کالاهای محدودی تجارت ترجیحی میان ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را آغاز کرد. وی با اشاره به اینکه اجرای این موافقتنامه موقت تجربه خوبی می‌شود تا موافقتنامه نهایی تنظیم و منعقد شود، خاطرنشان کرد: ایران با تعدادی از کشورها از جمله ترکیه و پاکستان همکاری‌های تجارت ترجیحی دارد. نعمت‌زاده افزود: توافق با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز می‌تواند کشورهای شمالی ایران را در این توافق‌ها شامل شود، با موافقت طرفین اوایل ژانویه ایران و اتحادیه اوراسیا کارگروه‌های مشترکی برای به سرانجام رساندن توافق تعرفه ترجیحی تشکیل می‌دهند تا هرچه زودتر شرکت‌ها همکاری خود را شروع کنند و بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک کار شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با یادآوری توافق در مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ ضمن اشاره به کمک روسیه، گفت: امیدوار هستیم در اوایل ژانویه توافق‌ها اجرایی شود و به‌طور قطع با اجرای این توافق‌ها تمام محدودیت‌هایی که به ناحق بر ایران تحمیل شده بود، برطرف خواهد شد. وی با بیان اینکه بدون داشتن روابط بانکی فعال نمی‌توان تجارت و فعالیت‌های اقتصادی را توسعه داد، افزود: باید تشویق کنیم تا بانک‌های عضو اتحادیه اوراسیا و ایران هرچه زودتر برای شروع همکاری‌ها به توافق برسند. نعمت‌زاده با بیان اینکه درحال‌حاضر صدور روادید با برخی از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به سرعت انجام نمی‌شود، ادامه داد: همچنین باید رفت و آمدها در سطح دولت‌ها و شرکت‌ها افزایش یابد و به‌تدریج ارتباطات هوایی با کشورهای طرف مقابل نیز بیشتر شود. همچنین در مسیرهایی که پرواز مستقیم بین کشورها وجود ندارد نیز لازم است تا پرواز مستقیم برقرار شود و شرکت‌ها برای همکاری‌های مشترک تشویق شوند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به افتتاح رسمی یک سرمایه‌گذاری شرکت قزاق در کردستان در آینده بسیار نزدیک اشاره و اظهار کرد: این نمونه خوبی از همکاری مشترک است، برخی از شرکت‌های ایرانی نیز در بلاروس سرمایه‌گذاری کرده و یا در حال سرمایه‌گذاری هستند. وی همچنین پس از امضای توافقنامه در جمع خبرنگاران گفت: توافقنامه‌ای که امضا شد آغازی برای انعقاد یک قرارداد تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا است تا به زودی وارد مذاکرات جدی شویم. به‌طورقطع این امر باعث خواهد شد که طرفین از تجارت ترجیحی و تعرفه‌های ترجیحی و سایر تسهیلات تجاری برخوردار شوند. نعمت‌زاده همچنین گفت: قرار شده به شکل موقت کار را در یک سطح پایین‌تر آغاز کرده و به‌تدریج به توافق برسیم و امیدواریم که این امر نیز به زودی اتفاق افتد. وی با بیان اینکه روابط ایران با تمامی همسایگان شمالی که اعضای اتحادیه اوراسیا هستند بسیار استراتژیک است، اظهار کرد: در جهت تحقق اهداف دراز مدت داشتن یک توافقنامه محکم بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه می‌تواند موجب تحکیم مناسبات در همه زمینه‌ها به‌ویژه در بخش اقتصادی و تجاری باشد.

تسریع و تعمیق همکاری‌های طرفین
آندره اسلپنیوف، وزیر تجارت و عضو هیات‌مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا نیز در ادامه این دیدار با تشکر از میهمان نوازی ایران، گفت: اقتصاد ایران با وجود شرایط سختی که با آن روبه‌رو بوده، رو به رشد است. وی با بیان اینکه امسال از این نظر که بتوانیم وارد مرحله جدیدی از روابط و همکاری‌ها شویم برای ما مهم است، بیان کرد: اراده بسیار قوی در سطح روسای جمهور به وجود آمده است که همکاری‌های طرفین تسریع و تعمیق شود. وزیر تجارت و عضو هیات‌مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا به امضای توافقنامه مشترک اشاره و اظهار کرد: وضعیت جهان در حوزه تجارت به سرعت در حال تغییر است و قدرت‌های اقتصادی جدیدی در جهان در حال شکل‌گیری هستند و هرچه ایران سریع‌تر و قوی‌تر به سمت همکاری با اوراسیا حرکت کند ما نیز به همان اندازه سریع و قوی به سمت ایران حرکت خواهیم کرد. وی با بیان اینکه اوراسیا یک برنامه عمل مشترک برای سال‌های آتی برنامه‌ریزی و هماهنگ کرده است، گفت: برای انجام همکاری‌ها نیازی نیست که منتظر مذاکرات میان بخش‌های مختلف بود بلکه باید کار را آغاز کرد. همچنین در چارچوب همین موافقتنامه موقت می‌توان بسیاری از مسائل را حل و فصل کرد. اسلپنیوف با بیان اینکه یک موافقتنامه تجاری فراگیر در تمام مقیاس‌ها تهیه خواهیم کرد، افزود: همچنین باید به توافق‌هایی که در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در چین در هفته گذشته حاصل شد، توجه داشته باشیم. وی افزود: اصولی که برای همکاری‌ها در نظر گرفته می‌شود باید اصولی باشند که برای همه اعضا سودمند باشد و همکاری‌هایی میان شرکت‌ها برقرار شود تا تولیدکنندگان از مزایای بازارهای ما به خوبی استفاده کنند، فعالیت‌های بسیاری هست که باید در دو طرف انجام شود. وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا همچنین پس از امضای توافقنامه در پاسخ به خبرگزاری دولتی و ملی روسیه گفت: این توافقنامه آغاز همکاری‌های مشترک در زمینه تحقق تجارت آزاد است و قصد داریم سریع و بلند پروازانه کار را پیش بریم. وی همچنین ادامه داد: وظیفه اصلی ما این است که تمام موانع و از جمله گمرکات دست و پاگیر را حذف کرده و شرایطی ایجاد کنیم تا شرکت‌ها بتوانند برای تولید محصولات قابل رقابت در بازار جهانی با هم همکاری کنند، هدف اصلی توسعه خط تجاری کریدور شمال و جنوب است.

منبع خبر روزنامه صمت

تاریخ انتشار ۹۴/۱۰/۶