We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

بازار سنگ در انگلستان – فصل دوم

بازار سنگ انگلستان در نیمه اول ۲۰۱۴

گزارش سپتامبر۲۰۱۴

dd

واردات سنگ در سه ماهه دوم ۲۰۱۴ نیز با رشد مواجه بوده است.  بر اساس آمار و ارقام درآمد و گمرک انگلستان، این رشد، ۱۰%  نسبت به سه ماهه اول و ۷% نسبت به همین دوره در سال قبل از آن بوده است.  بطور کلی، واردات در نیمه اول سال، ۶%  از واردات نیمه اول سال ۲۰۱۳  بیشتر می باشد. با حذف تخته سنگها از واردات، آمار و ارقام رشد با اندکی کاهش، ۶% در سه ماهه اول و ۳% در سه ماهه دوم ۲۰۱۳ بوده است.

این آمار و ارقام از بازده مالیات بر ارزش افزوده گردآوری شده است. البته، این آمار و ارقام تا حدی کمتر از بازارتخمین زده شده ، چون برخی از محصولات سنگ به عنوان زیر مجموعه محصولات دیگر دسته بندی شده اند. با این وجود، همگی آمارها به روشی یکسان در هر دوره، گردآوری گردیده تا گرایش بازار مشخص گردد. در حال حاضر، همانطور که نمودارها نشان میدهند، بوضوح گرایش بازار را رو به ترقی نشان میدهد.

برای تولیدات سنگ انگلستان ، نموداری که احتمالا در حال حاضر بیش از یک چهارم بازار را در اختیار داشته باشد ،  تهیه نشده است. اگر چه بر طبق اظهار نظر صاحبان عمده معادن سنگ انگلستان، روند بازار برای فروش سنگهای محلی نیز رو به رشد بوده است.

dd1

مواجهه با کاهش خانه سازی صدمه شدیدی به فروش سنگهای ساختمانی (مصالح)، که عمدتا نیز سنگهای انگلیسی بوده ، وارد کرده است. اما تعدادی از معادن تولید سنگ گزارش داده اند که با وجود حجم فروش کم ، ارزش بها بابت انجام کار معماری با سنگ، برای عمارتها و خانه های بزرگ افزایش بیشتری داشته و بالطبع بیشتر نیز مورد استفاده قرار گرفته است. زیرا در انگلستان تولیدات سنگ مقیاس نسبتا کوچکی دارد، بنابراین به ساخت و ساز زیادی نیاز ندارد تا معادن و کارگاههای سنگبری را مشغول به کار نگاه دارد. 

dd2

نموداری که در اینجا امده است، واردارت سالیانه سنگ را پس از آوریل ۲۰۰۸ که بازار در بالاترین حد رونق خود بوده است ، نشان میدهد اما ناگهان یک جهش گربه مرده* زیاد را در سال ۲۰۱۰ نشان می دهد. با صرفنظر از بانک ها جهت تامین نقدینگی برای بسیاری از کمپانی ها، سقوط واردات در سال  ۲۰۰۹ تشدید شد که این نیز موجب تشدید تاثیر بحران بانکی بر دیگر ابعاد اقتصادی گردید.

تخمین زده شده که حدود ۳۰۰ شرکت فعال در صنعت سنگ ( حدود ۷٫۵ % از صنایع سنگ انگلستان ) مجبور به ترک کسب و کار خود شدند که البته تعداد زیادی از آنها در بازار سنگ در زمینه کانتر آشپزخانه فعال بودند. یعنی بخشی از بازار به دلیل سقوط کلی درآمدها و کاهش ضریب اطمینان مصرف کننده و سقوط بازار ساخت و ساز، صدمه خورد.

برای بعضی، این فقط یک غیبت موقتی در بازار بود اما تعدادی از آنها نیز به بازار بازنگشتند.در نتیجه تعدادی از آنها که باقی ماندند ناچار شدند تا سطح موجودی انبار را کاهش دهند تا موجودی با تقاضای پایین بازار تنظیم شود. نتیجه این کار، کاهش واردات سنگ کمتر از تقاضای عمومی بازار و ایجاد جهش صوری  در سال ۲۰۱۰ بود. با بازگشت به بحران اقتصادی در سال ۲۰۱۱ بازار تدریجا به سوی تعادل حرکت ‌کرد.

از آن پس، بخش های زیادی از بازار سنگ، منعکس کننده بهبود کلی اقتصاد انگلستان بوده ( در آن سال صندوق بین المللی پول اعلام کرد: انگلستان در این سال به آسانی توانست به بالاترین سطح رشد خود در کشورهای توسعه یافته دست پیدا کند) و افرایش مقدار واردات سنگ آنرا نشان میدهد.

 

اگر وارادت سنگهای بریده را در نظر نگیریم، بیشتر سنگهای وارداتی به انگلستان، از هند، چین و ایتالیا می آید. تخته سنگها که بیش از نیمی از واردات سنگ انگلستان به حساب می آید از اروپا و بیشتر از اسپانیا می آید.

بیشترین میزان سنگ از کشور هند وارد میشود. میانگین قیمت برای ۲۸۱۵۰۰ تن سنگ وارداتی از هند و در سه ماهه دوم همان سال ۲۳۵ پوند بود. میانگین قیمت ۱۱۰۰۰۰ تن  سنگ وارداتی از چین و درسه ماهه دوم همان سال ۳۱۱ پوند بود. و میانگین قیمت کمتر از ۱۶۰۰۰ تن سنگ وارداتی از ایتالیا ۸۹۷ پوند بود.

*جهش گربه مرده،: Dead Cat Bounce در امور مالی، به یک بهبود مختصر، در قیمت سهام رو به افول، اطلاق می‌گردد. واژه جهش گربه مرده، از این ایده گرفته شده است، که «حتی یک گربه مرده نیز، هنگامی‌که از ارتفاع خیلی بلند، سقوط کند، پس از به زمین خوردن، کمی جهش پیدا می‌کند». این ایده از وال استریت سرچشمه گرفته است و بطور رایج، برای هر موردی که یک موضوعی پس از یک افول شدید یا طی مدت یک رکود شدید، شاهد تجدید فعالیت باشد، بکار می‌رود.

این آمار و ارقام بصورت دقیق قابل مقایسه نیستند چراکه محصولات عینا مثل هم نیستند. برای مثال، مقدار زیادی ماسه سنگ برای سنگفرش از هند وارد میشود که به قیمت گرانیت صیقل خورده نیست. همچنین، مقدار قابل توجهی گرانیت برای سنگفرش و سنگ جدول کنار خیابان از چین وارد میشود که خیلی ارزانتر از اسلبهای پولیش داده شده هستند، درحالیکه ایتالیا مقدار زیادی سنگهای فراوری شده را با ارزش افزوده بالا به انگلستان می فرستد. مع ذالک، روند مشخص است.

dd3

 

منبع: Stone specialist