We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

بازسازی صنعت سنگ‌ تزئینی کلید افزایش صادرات

گروه معدن: نخستین نشست «طرح تحول سنگ ایران» در خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با حضور جمعی از مسئولان و صاحب نظران صنعت سنگ برگزار شد تا چالش‌های تولید و صادرات سنگ و راهکارهای آن بررسی شود. این نشست‌ها که به صورت مستمر برگزار خواهد شد، هدف توسعه صنعت سنگ را دنبال می‌کند.

به گزارش صمت از اصفهان، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این نشست با بیان اینکه بخش خصوصی اکنون باید به عنوان محور رشد تولید وارد کار شود، گفت: دولت امروز با مسائل مختلفی مانند پروژه‌های ناتمام روبه‌رو است و نباید همه بار روی دوش دولت قرار گیرد. 
محمدرضا برکتین با اشاره به ظرفیت‌های موجود در کشور گفت: صنعت سنگ یکی از قسمت‌هایی است که بخش خصوصی می‌تواند برای رشد تولید و صادرات آن اقدام کند. 
وی با بیان اینکه امروز در کشور ۲ بحران داریم، اظهار کرد: این ۲ بحران یکی بیکاری نیروهای تحصیلکرده و دیگری نبود نیروی کار است که محور هر دو هم نیروی انسان است اما ما نتوانسته‌ایم این ۲ بخش را مدیریت کنیم. 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان هم که در این نشست حضور داشت، درباره صنعت سنگبری این استان اظهار کرد: در استان اصفهان سنگبری‌ها و ماشین‌سازان خوبی وجود دارد. بنابراین می‌توان این ۲ صنعت را در کنار هم قرار داده و برنامه‌هایی برای رفع چالش‌های سنگ و رشد آن طراحی کرد. 
اسرافیل احمدیه با بیان اینکه در استان سالانه حدود ۷میلیون تن سنگ تزئینی تولید می‌شود، بیان کرد: با وجود تولید بالای سنگ تزئینی، صادرات کمی داریم و باید توسعه صادرات سنگ استان را در برنامه کاری خود داشته باشیم. همچنین لازم است نوسازی تجهیزات بخش سنگ و معدن را با هدف کاهش ضایعات و جلوگیری از هدررفت منابع ملی مدنظر قرار دهیم.

نیازی به مقایسه سنگ ایران با دیگر کشورها نیست
رییس انجمن صنایع همگن سنگ استان اصفهان هم در این نشست گفت: برای گسترش صادرات سنگ، نباید ایران را با دیگر کشورهای پیشرفته در صنعت سنگ همچون ایتالیا مقایسه کنیم. بلکه می‌توان از وضعیت کنونی خاورمیانه بهره برده و به کشورهایی مانند عراق که خواهان همکاری تجاری با ایران هستند، زمینه صادرات را فراهم کنیم. 
رضا احمدی عنوان کرد: در باره بخش معدن و صنعت سنگ، باید گفت ایران در بخش استخراج از معادن و فرآوری مشکلی برای صادرات ندارد اما در مقابل بخش بازرگانی عملکرد خوبی نداشته و در این زمینه ضعیف است.

آشنا نبودن با بازار صادراتی
در ادامه این نشست، مسعود صرامی نیز به عنوان یک سرمایه‌گذار اصفهانی بیان کرد: متاسفانه افرادی که بازار صادرات را نمی‌شناسند با قیمت‌گذاری غلط، بازار دیگران را هم خراب می‌کنند. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاقاتباید یک سازمان به عنوان هماهنگ‌کننده بخش‌های مختلف برای صادرات شکل بگیرد. 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان نیز به عنوان یکی حاضران در این نشست، درباره مباحث مطرح شده، اظهار کرد: ایران در زنجیره ارزش‌افزوده تولید سنگ از اکتشاف تا صادرات آنطور که باید اقدامی انجام نداده و دلیل آن استفاده نکردن از دانش فنی روز است. 
محمدجواد بگی با بیان اینکه هر صنعت طول عمر خود را دارد و پس از آن باید بازسازی شود در ادامه اظهار کرد: ایران پس از ایتالیا بیشترین ذخایر شناخته شده معدنی را در جهان دارد اما در جمع ۱۰ کشور نخست صادرکننده سنگ هم نیست. 
وی با بیان اینکه ما بازارهای هدف را شناسایی نکرده‌ایم و شناختی از ظرفیت‌ها نداریم، گفت: یک سازمان باید متولی گسترش زنجیره سنگ تا صادرات باشد و در زمینه‌هایی همچون شناسایی بازارها و تعیین قیمت و… واحدها را یاری کند.

بازاریابی مناسب برای راهیابی به بازار جهانی سنگ 
ایران به لحاظ در اختیار داشتن ذخایر فراوان از سنگ‌های تزئینی با تنوع بالا، نتوانسته به جایگاه خود در جهان دست یابد و بخش عمده‌ای از محصولات خود را به شکل خام و فرآوری نشده به دیگر کشورها صادر می‌کند. این در حالی است که بسیاری از کشورها با سرمایه‌گذاری روی این بخش، توانسته‌اند محصولات خود را فرآوری کرده و به ارزش‌افزوده قابل‌توجهی دست یابند. البته برخی از فعالان بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری در این حوزه و همکاری مشترک با شرکت‌های خارجی توانسته‌اند به موفقیت برسند. 
یکی از راهکارهایی که منجر به پیشرفت در صنعت سنگ‌های تزئینی ایران خواهد شد، استفاده از دانش فنی روز و همچنین فناوری‌های نوین برای انجام عملیات معدنکاری از ابتدا یعنی اکتشاف تا فرآوری و تولید محصول نهایی است. زیرا یکی از مشکلاتی که هم‌اکنون در معدنکاری سنگ‌های تزئینی وجود دارد استفاده از روش‌های سنتی یا همان استادکاری است که باعث می‌شود میزان پرتی‌های حاصل از استخراج بالا رفته و همچنین قیمت تمام شده محصول نهایی افزایش یابد. در حال حاضر ذخایر سنگ‌های تزئینی ایران در استان‌های مختلفی همچون اصفهان به میزان قابل‌توجهی وجود داشته و واحدهای سنگبری بسیاری در آن فعال هستند اما به گفته کارشناسان و فعالان این استان نیاز به بازسازی و استفاده از ماشین‌آلات جدید برای افزایش بهره‌وری احساس می‌شود. 
به گفته بسیاری از کارشناسان با برداشته شدن تحریم‌ها، می‌توان به افزایش همکاری با کشورهای پیشرو در صنعت سنگ امیدوار بود و زمینه صادرات را فراهم کرد. اما از آنجایی که صنعت سنگ ایران در جهان شناخته شده نیست، باید در گام نخست به معرفی محصولات پرداخت و سپس با بازاریابی مناسب، بازارهای هدف را گسترش داده و با راهیابی به بازار کشورهای اروپایی، به سود رسید.

منبع: صمت

تاریخ:۱۶/۱۰/۹۴