We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

بخش دوم مصاحبه با جناب آقای مهندس حلاجیان، مدیر اجرایی هشتمین نمایشگاه محلات – نیم ور

پیرو بخش اول مصاحبه در خصوص برگزاری امسال نمایشگاه سنگ در محلات با مهندس حلاجیان که سابقه چند ساله اجرای برگزاری این نمایشگاه را دارند، از شما عزیزان درخواست می کنیم تا به بخش دوم و نهایی آن توجه بفرمائید:

– هر ساله از چه کشورهایی در این نمایشگاه شرکت می کنند؟

سال گذشته به جهت اینکه زیرساخت های بین المللی در نمایشگاه فراهم نبود (حضور مجموعه شرکت های بین المللی یک سری زیرساخت نیاز دارد که باید فراهم شود، این زیرساخت ها سال گذشته محدود بود و یا کیفیت مناسبی نداشت. امسال سعی کردیم از نمایندگی های خارجی استفاده نماییم و حتی بصورت مستقیم نیز نمایندگی هایی از کشورهای چین، ایتالیا، ترکیه و اسپانیا در این نمایشگاه حضور پیدا کردند. در سال جدید نیز درصدی از آنها را جذب کردیم که از کشورهای چین، ترکیه و روسیه حضور پیدا خواهند کرد ولی برنامه اصلی ما در بخش بین المللی در سال ۲۰۱۶ می باشد که برآورد ما حدود ۲۰۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی بین المللی می باشد.

– با توجه به توافق هسته ای انجام شده، امسال و یا سال های بعد، وضعیت نمایشگاه را چگونه برآورد می کنید؟

با توجه به اینکه حضور شرکت ها در نمایشگاه ها، براساس برنامه کمپین نمایشگاهی و تبلیغاتشان انجام می شود، عموما ۶ ماه قبل از تاریخ نمایشگاه، غرفه ها و فضاهایشان را مشخص می کنند، با توجه به فرصت زمانی باقیمانده تا نمایشگاه که حدودا سه ماه است، ما روی این موضوع نمی توانیم مانور خاصی بدهیم ولی برای سال آینده ما این موضوع را ۱۰۰ % عملی خواهیم کرد.

1413049485_dsc_0945

– آیا کار مدیریت اجرایی این نمایشگاه  از ابتدا با خودتان بوده است؟(یعنی از ابتدای شروع به کار نمایشگاه)

بله، این نمایشگاه در سال ۲۰۰۸ با مدیریت خود بنده آغاز به کار کرد، اولین و دومین دوره نیز مدیر اجرایی آن خودم بودم و پایه و اساس این کار را خومان برنامه ریزی کردیم.

– چه اقداماتی را پیاده سازی کردید تا این نمایشگاه به جایی که امروز هست، رسید؟

ما در بخش نمایشگاهی تجربیاتی داشتیم، اما عمده  تجربیات ما از این طریق کسب شد که ما حدود ۸۰ % از نمایشگاه های معتبر و برتر دنیا در بخش سنگ را از نزدیک بازدید و با موسس آنها صحبت کرده ایم و تقریبا تجربیاتی از آنها را کسب نموده ایم، اما با توجه به اینکه ما یک کشور جهان سومی و در حال توسعه هستیم، زیر ساخت های لازم برای برگزاری نمایشگاه را نداریم ولی تلاشمان این است که تا جایی که امکان دارد شرایط برگزاری نمایشگاه را به شرایط بین المللی نزدیک کنیم و این تا چندین سال آینده محقق خواهد شد.

– آقای مهندس خود شما فعالیت در صنعت سنگ را چگونه آغاز کردید؟

فعالیت مجموعه ما از سال ۱۳۸۵ از طریق بحثی که در زمینه مطالعات و تحقیقات بازار شروع کردیم، آغاز شد. واقعا یکی از مشکلات صنعت سنگ عدم وجود مطالعات بازارهای هدف و صادراتی ماست. مااز سال ۸۵ با این رویکرد وارد صنعت سنگ شدیم و توانستیم مطالعات مختلفی را به سفارش وزارت بازرگانی سابق انجام دهیم. مطالعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور صربستان، مونته نگرو، نیجریه و سنگال را مجموعه شرکت ما انجام داد، بعلاوه اینکه در این بخش ما ارتباطات خوبی پیدا نمودیم، اطلاعات به روز سنگ را بررسی و تحلیل می کنیم تا بتوانیم در زمینه بخش کاری خودمان این اطلاعات را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم و آنها را با فضای صادراتی آشنا کنیم. ورود ما در بخش سنگ از سال ۸۶ شروع شد. بررسی و مطالعه بازارهای هدف را از طریق مطالعات میدانی و کتابخانه ای تا بخشی جلو بردیم.

– برای این دوره از نمایشگاه محلات، آیا کارگاه ها، برنامه های آموزشی و سمینار خاصی را نیز در نظر دارید؟

برگزاری دوره ها و سمینارهای آموزشی با همکاری دانشگاه علمی کاربردی نیم ور(که در بخش سنگ دانشجویانی درآن در حال تحصیل هستند)، باهمکاری خوشه صنعتی محلات و همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی در محل خود نمایشگاه ها انجام خواهد شد. دیگری برگزاری دو نشست در قالب کمیسیون صنعت و معدن است که در سال گذشته نیز انجام شد و خوشبختانه بسیار مفید بود (کمیسیون صنعت و معدن با حضور بخش دولتی، در قالب بررسی مشکلات منطقه در زمینه صنعت سنگ و معدن که با حضور آقای کشاورز، مدیر کل معدنی وزارتخانه بود) و یکی دیگر برگزاری کمیسیون صنعت و معدن باحضور بخش خصوصی که متولی آن نیز اتاق بازرگانی ایران بود. ما امسال نیز این ۲ نشست را خواهیم داشت. اما برای نمایشگاه سال بعد (ایران استون اکسپو ۲۰۱۶)، در حال طراحی دو سمپوزیوم هستیم که بعدا در مورد عناوین آن ها اطلاع رسانی خواهد شد که این هم برای اولین بار در حال انجام است.

– با توجه به اشاره جزئی و مقایسه ای که بین نمایشگاه های داخلی و خارجی فرمودید، به نظر شما چه راهکارهایی می تواند توسط بخش دولتی، خصوصی و فعالان صنعت سنگ برای بالا بردن سطح کیفی نمایشگاه ها به کار گرفته شود؟

اولین مورد، فرهنگ سازی حضور در نمایشگاه است. در کشور ما خیلی از مجموعه ها هنوز اعتقادی به شرکت در نمایشگاه ندارند زیرا به نظرشان، آنها فروش خود را دارند و نیازی به شرکت در این نمایشگاه ها نمی بینند. مورد دیگر درباره بخش صادراتی می باشد. چون همیشه در کشور ما تقاضا بالا بوده (یعنی میزان تقاضا از عرضه سنگ بیشتر بوده است) هیچ کدام از واحدها به فکر صادرات نبودند، آنها اعتقاد داشتند که ما در حال فروش سنگ خود مان هستیم و مشتری خودمان را هم داریم پس نیازی به صادرات نخواهیم داشت. دلیل آن است که صادرات زیرساخت ها و تلاش های خودش را می طلبد، به جهت آنکه دردسرهای خاص خود را هم دارد، از لحاظ سایز، بسته بندی، کیفیت محصول (مثلا کیفیت ساب) این ها تماما نکاتی هستند که صنعتگران می بایست رعایت می کردند اما تقاضای موجود در بازار داخلی، اصلا چنین محدودیت هایی را برایشان نداشت. الان با توجه به شرایط پیش آمده و رکود موجود در بازار سنگ، اخیرا شرکت ها به این نتیجه رسیده اند که باید به دنبال تولید صادراتی باشند ، به دنبال پیدا کردن مشتری و پرزنت محصول خود با حضور در نمایشگاه بین المللی باشند.

دومین مورد، آشنایی با بازارهای هدف از طریق خود مجموعه ها یا ازطریق گروه هایی که کار مطالعاتی و تحقیقاتی انجام می دهند می باشد. حضور خود شرکت ها یا بازدید از نمایشگاه های بین المللی بسیار ضروری می باشد.

ما بحثی مبنی بر حضور در قالب پاویون یک کشور داریم. یکی از کارهایی که دارد در سطح نمایشگاه های بین المللی در سراسر دنیا انجام می شود این هست که برای مثال کشور چین در نمایشگاه ورونای ایتالیا، دو سالن داشت که مختص این کشور بود و به اسم پاویون چین شرکت کرده بود (خضور اینچنینی شکل کار را خیلی متفاوت می کند و بازخورد کار بهتر می شود) کشور ترکیه نیز به همین شکل کار می کند. یعنی ۹۰ تا ۱۰۰ شرکت می آیند فضا را می گیرند و در کنار هم در نمایشگاه شرکت می کنند زیرا حضور در نمایشگاه بین المللی به صورت انفرادی، یعنی اگر من نوعی یک غرفه مثلا ۶۰ متری را بگیرم به اسم یک شرکت ایرانی تا اینکه من یک فضای ۵۰۰ متری داشته باشم به اسم ایران، هم جلب نظر بازدید کننده و هم خروجی کار را بهتر می کند و هم قدرت نمایی کار بیشتر می شود. حضور ما در نمایشگاه های خارجی از طریق شرکت ها باید به صورت پاویون های ایران باشد(در قالب پاویون جمهوری اسلامی ایران) که این خیلی تاثیرگذار خواهد بود. بعلاوه اینکه ما هیچ گونه اطلاع رسانی از مجموعه های داخلی مان در بازار سنگ خارج کشور نداریم. این ها مجموعه مواردی هستند که به نظر من خیلی کمک می کند به اینکه ما هم بازارمان را در بخش صادرات توسعه دهیم و هم اینکه مجموعه شرکت ها متوجه شوند که نمایشگاه چه مزیتی برای آنها دارد.

n2740644-4020645

– یکی از مشکلاتی که شرکت ها برای حضور در نمایشگاه های خارجی دارند، هزینه بالای آنهاست. از دید شما دولت چه کمکی در این زمینه می تواند بکند؟

سازمان توسعه و تجارت ایران، یک سری  نمایشگاه های منتخب را در بحث سنگ معرفی می کند که برای آنها یارانه پرداخت می نماید. از جمله نمایشگاه ورونای ایتالیا، نمایشگاه CNR ترکیه، نمایشگاه شیامن چین و یک سری از نمایشگاه ها که به عنوان معرفی پتانسیل ها و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران می باشد، یعنی همه ی صنایع حضور دارند و یک بخشی از آنها معرفی صنعت سنگ کشور می باشد. سازمان توسعه تجارت ایران روی این نمایشگاه ها یارانه گذاشته است و بخشی از هزینه ها را جبران می نماید. اما دیگر راهکار موثر، حضور بعنوان پاویون است که خیلی از هزینه ها را کاهش می دهد. از جمله نکات مثبت این قضیه این است که کل بار و محموله ی ارسالی به آن نمایشگاه به صورت یک مجموعه می شود، فضاهایی مثل فضای کنفرانس، فضای خدماتی و . . . آن مشترک می شود و این قضیه خود منجر به کاهش هزینه ها می شود و دیگر نکته مربوط به غرفه سازی است که فضا محدود نمی شود اما هزینه ها محدود تر می شود.