We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

بازار سنگ روسیه و کشورهای روس زبان، سهم قطعی صنعت سنگ ایران از بازار جهانی است – بخش چهارم

با توجه به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی ، باید بررسیهای لازم جهت افزایش صادرات با توجه به شناخت ذخایر و ظرفیتهای تولید و افزایش ظرفیت سازی های جدید، صورت پذیرد.

نخستین گام یوستون جهت توسعه بازار صادراتی در حوزه سنگهای ساختمانی برای ورود به بازار بین المللی، شناخت بازارهای هدف می باشد که این امر با توجه به حساسیتی که برای بازرگانان ما دارد باید با مطالعاتی دقیقی انجام گیرد. کارشناسان ما اکنون یکی از اولویتهایی که برای تمرکز صادراتی انتخاب نموده اند بازار کشور روسیه و کشورهای روس زبان می باشد.

یکی از مسائلی که بازرگانان ما برای صادرات همواره با آن دست به گریبان هستند، هزینه های خدماتی بازرگانی و هزینه های گمرکی می باشد که با توجه به نرخ تمام شده کالاهای صادراتی، تعدادی از آنها نمی توانند قابل رقابت در این بازارها باشند.

از آنجائیکه حمل و نقل سهم بزرگی در کاهش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی دارد، کوتاه بودن مسیر مقصد می تواند تاثیر چشم گیری در آن داشته باشد.

ترمیم و توسعه زیرساختهای حمل و نقل مناسب، و راه اندازی خط ریلی کریدور شمال به جنوب[۱] ایران که از کشور هند (بمبئی) آغاز و با گذر از ایران(بندرعباس-تهران-بندرانزلی) به (باکو -آستاراخان- مسکو) ختم می گردد، می تواند علاوه بر کسب درآمد ارزی برای دولت ، نقش مهمی نیز در میزان صادرات و کسب درآمد برای بازرگانان و تجار ایرانی باشد که این مسئله می تواند برای بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی نقطه عطفی باشد .

North_South_Transport_Corridor_(NSTC)

در چند ماه اخیر یوستون مطالعات گسترده ای در کشورهای آسیایی  و همچنین کشورهای همسایه شمالی  انجام داده و با توجه به پتانسیل وارداتی آنها سعی نموده است تا با ایجاد اولویتهای تجارتی بتواند مسیر را برای فعالین بین المللی سنگ کشور کوتاهتر نماید. با توجه به تمرکز یوستون در کشورهای روسیه و برخی از کشورهای روس زبان،همچنین کره جنوبی و فرانسه و داشتن نمایندگان فعال در این زمینه توانسته است رایزنیهای گسترده ای را جهت زمینه سازی صادرات سنگ ساختمانی به آن مناطق داشته باشد.

برآورد میزان ساخت و ساز و انتخاب پیمانکاران بزرگی که در این حوزه روزمه و سابقه بسیار مناسبی را دارند یکی از کارهایی است که در نیمه دوم سال ۹۴ گروه یوستون انجام داد.  اخذ نمایندگی نمایشگاه  صنعت سنگ مسکو ۲۰۱۶ نیز بعنوان خدمت جدید یوستون برای فعالین سنگ کشور فرصت مناسبی برای ورود به بازار روسیه می تواند می باشد. پس از بازدید از نمایشگاه سنگ مسکو ۲۰۱۵  رایزنی های ما جهت معرفی هرچه بیشتر سنگ ایران به آن کشور منجر به ارتباطات بیشتر مابین دست اندکاران این نمایشگاه و بسیاری دیگر از فعالین سنگ و بازرگانان روسیه و کشور های روس زبان گردید که سرانجام با اخذ نمایندگی یوستون تسهیلاتی جهت شرکت در این نمایشگاه برای  فعالین سنگ و تجار ایرانی فراهم گردید.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در مصاحبه با روزنامه صمت بیان نمود، با توجه به رابطه بسیار خوب ایران با روسیه فدراتیو در حوزه سیاست خارجی و همکاریهای منطقه ای و نظرات مشترک راجع به مسائل پیرامون کشورهای غرب آسیا انتظاری که می رود این است که ایران نیز با واکنش به موقع در جهت پر کردن خلأ سایر کشورهای مورد تحریم اقدام کند. آقای قیافه یکی از دلایل موفقیت ترکیه در بازار روس را توسعه زیرساختها و ظرفیتهای تولید صادراتی، توسعه و تنوع بخشی محصولات و بازارهای صادراتی دانست. وی افزود آنها با طراحی و برنامه ریزی، بخش عمده ای از تولیدات خود را به صادرات اختصاص داده اند. از دیگر مواردی که وی به آن تاکید نمود حمایت سیاسی دولت ترکیه از صادرکنندگانش می باشد. نزدیکی جغرافیایی به بازار هدف (روسیه) زیرساختهای حمل و نقل مناسب نیز از دیگر مزیتهای ترکیه می باشد که آقای قیافه به آن اشاره نمود.

امید است اکنون که شرایط حضور در بازار روسیه با نمایشگاه  صنعت سنگ مسکو ۲۰۱۶ فراهم گردیده، سنگ ایران بتواند بازار خوبی در این منطقه بدست آورد.

————————————————————————————————-

[۱]کریدور شمال – جنوب موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سالهای اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده است.  موافقتنامه کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید.

کریدور شمال – جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا می‌باشد که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر می‌باشد. کریدور شمال – جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این کریدور هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می‌پردازند. در حال حاضر این کریدور با پذیرش یازده عضو جدید گسترش یافته است که این اعضاء عبارتند از: آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان، سوریه و بلغارستان.