We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

رضا حجاری زاده تشریح کرد: چگونگی بالا بردن بهره وری در صنعت سنگ

فعال با سابقه صنعت سنگ: یکی ازعوامل تعیین کننده قیمت تمام شده سنگ وضعیت کمی و کیفی بلوک خام وارده به کارخانه است.

به گزارش خبرگزاری سنگ ایران به نقل از حجار، مهندس رضا حجاری زاده طی یادداشتی نوشت: یکی ازعوامل تعیین کننده قیمت تمام شده سنگ وضعیت کمی و کیفی بلوک خام وارده به کارخانه است. به علت عدم آشنایی با نیازاساسی کارخانه و نبود ارتباط صحیح و تنگاتنگ بین معدن و کارخانه و عدم شناخت صحیح از سنگ اساسا نیازها براساس واژه تک کوپ و دو کوپ انتقال یافته و معیار اصلی انتخاب سنگ توسط کارخانه قیمت آن است. در صورتی که اگر معدن از نیاز واقعی کارخانه مطلع باشد با توجه به نیاز، بلوک ها را برش می دهد که این مساله از ایجاد ضایعات در کارخانه و معدن جلوگیری می کند.

دومین عامل تاثیر گذار بر قیمت سنگ مواد مصرفی از قبیل تیغه، دیسک، ساینده، ماستیک و اپوکسی و هر نوع مواد شیمیایی دیگرمی باشد که متاسفانه هیچ نوع کنترل و نظارتی بر روی مواد مصرفی کارخانه وجود ندارد.

وجود یک کمیته و یا گروه کارشناسی که امر کنترل و نظارت مواد مصرفی وارده به بازار را برعهده داشته باشد باعث ایجاد یک نظام هماهنگ در قیمت ها و جلوگیری در ورود مواد غیراستاندارد می شود. استفاده از نیروی کار مجرب و با تجربه می تواند بر قیمت تمام شده تاثیر بسیار زیادی داشته باشد؛ در حال حاضر تنها عامل تولید در کارخانجات ما وجود تجربه صنفی بوده و در زمینه برش و فرآوری هیچگونه سرمایه گذاری در جهت تربیت و جلب افراد تحصیل کرده وجود ندارد. یکی از اشتباهات ما این است که از نیروی کار افغانی که هیچ گونه تعهدی به کار و کارفرما ندارند استفاده می کنیم زیرا اینها در صورت بروز اختلافات سیاسی تمامی تجربیات کسب شده را با خود به کشورشان می برند.

بحث ماشین آلات دارای پیچیدگی بیشتری است؛ میزان تقاضای سنگبری مشخص می کند که از چه ماشین آلاتی استفاده شود. در ده سال گذشته با توجه به رونق بازار سنگ ایران کارخانجات از ماشین آلات ایرانی با کیفیت های مختلف استفاده کرده اند به طوری که به جز چند سنگبری که برای سایز کردن، تولید سنگ های خود را با دستگاههای عرضی بر و فرزدروازه ای انجام می دادند مابقی برای کارهای خود از قله بر استفاده می کردند.

طی چند سال گذشته سنگبری ها بدون توجه و آگاهی از اینکه ممکن است نوع تقاضای بازار تغییر کند شروع به احداث کارخانجات بدون انعطاف پذیری کرده اند. پس بهتر است از ماشین آلاتی استفاده کنیم که نیاز به سرمایه زیاد ندارند و با توجه به تغییر بازار قابل تعویض یا تغییر باشند. در هر حال هزینه استهلاک یک از عوامل تعیین کننده قیمت تمام شده محصول است پس بهتر است در خرید ماشین آلات گران قیمت تجدید نظر شود.

در صنعت سنگ ایران هیچ گونه خلاقیت در زمینه فراوری ضایعات وجود ندارد حتی عمدتا از مسیر کپی کاری آن هم با بی حوصله گی عمل کرده اند که علت آن وفور سنگ با قیمت پایین است در صورتی که اگر در زمینه فرآوری ضایعات گروهی را آموزش دهیم باعث خواهد شد که ۱۰ تا ۲۵ درصد قیمت تمام شده کاهش یابد.

بخش فراوری ضایعات ارتباط زیادی با دکوراتیو صنعت ساختمان دارد البته امروزه با توجه به وجود کاشی و سرامیک های آنتیک که بازار خوبی هم دارند ارائه قیمت قابل رقابت شرط اساسی است؛ در هر حال بخش فرآوری ضایعات هم نیاز به آموزش دارد و نیاز نیست که خود کارخانه در این زمینه اقدام به فعالیت کند، می توان با کمک و جذب نیروهای کارآمد توسط کارخانجات و سرمایه گذاری در هر منطقه صنعتی در این زمینه اقدام به عمل آورد.

یکی دیگر ازعوامل افزایش قیمت موقعیت جغرافیایی است که سرمایه گذاران بیشتر در شهرک های صنعتی و یا نزدیک محل زندگی خود و یا بازار اقدام به احداث واحدهای تولیدی و فراوری می کنند، در حالی که امروزه رقبای ایران عمدتا در نزدیکی معادن به علت کاهش هزینه های ترانسپورت و از طرف دیگر تعامل بیشتر با معادن اقدام به ایجاد کارخانه نموده اند که این امر باعث کاهش قیمت تمام شده و عدم وابستگی به سیستم حمل و نقل و کاهش هزینه شده است پس بهتر است با هماهنگی سازمان های صنایع و معادن از ایجاد کارخانجات جدید به صورت پراکنده جلوگیری به عمل آید.

از دیگرعوامل افزایش قیمت تمام شده سنگ بریده شده وجود تنوع برش و تمایل کارخانجات به برش بیشتر سنگ های ساختمانی است که این امر باعث کاهش کیفیت و دقت در تولید می شود و میزان کار کرد تخصصی را کاهش می دهد.

ایجاد ارتباط تنگاتنگ با یک سری معادن و برش بلوک درمعدن برای برخی کارخانجات می تواند باعث تعادل قیمت سنگ خام گردد و نیروی کار به صورت تخصصی تر کار را انجام دهد و اینگونه کارخانجات توان حضور در پروژه های بزرگ داخلی و خارجی را پیدا می کنند در صورتی که امروز امکان تهیه سنگ در متراژهای خیلی کوچک ۲۰۰۰ یا ۳۰۰۰ متری هم نمی توان داشت.

مساله دیگر تغییر در سایز کردن سنگ های تولیدی می باشد که اساسا برای ورود به بازار صادرات باید بر اساس این ابعاد استاندارد برنامه ریزی نمود و با ایجاد تغییرات جزیی در چیدمان ماشین آلات و مراقبت از کالیبراسیون ضخامت و ابعاد می توان در جهت برش و سایز نمودن ابعاد استاندارد بین المللی قدم برداشت.