We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

صنعت سنگ تزیینی کشور در چه وضعیتی است؟

قسمت اول: این ذخایر در حدود ۱۹۰۰ واحد معدنی متراکم هستند که ۱۳۴۵ معدن آن فعال، ۵۱۳ معدن غیرفعال و ۴۰ معدن در حال تجهیز است.

براساس گزارش معدن ۲۴ به نقل از اطلاعات و آمار دریافتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت تعداد ۶۵۰۰ واحد فرآوری سنگ در کشور وجود دارد که از این میزان کمتر از ۳۰۰ واحد مدرن و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و مابقی نیمه صنعتی و سنتی است.

ایران چهارمین تولیدکننده در جهان با تولید حدود ۱۴٫۳ میلیون تن سنگ خام پس از چین و هند و ایتالیا و اولین تولیدکننده در منطقه است.

میزان ظرفیت تولید در واحدهای فرآوری سنگ حدود ۱۶۰ میلیون متر مربع ، میزان تولید سنگ بریده شده (در سال ۹۳) ۸۵ میلیون متر مربع، میزان مصرف سنگ بریده حدود ۷۰ میلیون متر مربع، میزان اشتغال مستقیم در این صنعت ۱۴۰ هزار نفر، میزان اشتغال صنایع و فعالیت های وابسته به این صنعت ۳۰ هزار نفر و سرمایه گذاری برای ایجاد هر شغا حدود ۵۰۰ میلیون ریال است.

بر اساس این گزارش کل صادرات سنگ های تزیینی در سال گذشته به میزان ۷۱۱ هزار تن به ارزش ۱۷۹٫۱ میلیون دلار و کل واردات سنگ های تزیینی در همان سال به میزان ۴۵٫۱ هزار تن به ارزش ۱۶٫۷ میلیون دلار است.

۸۳٫۶ درصد سنگ خام ایرانی به کشور چین بیشترین سهم و ۰٫۳ درصد سنگ خام ایرانی به کشور عراق دارای کمترین سهم است.

طبق آمار تهیه شده کشور چین با ۳۶ درصد سنگ فرآوری شده دارای بیشترین و لبنان با ۰٫۸ درصد دارای کمترین سهم در صادرات سنگ فراوری شده ایران هستند.

تولید کل سنگ خام جهان بالغ بر ۱۲۰ میلیون تن است و از این میزان ۵۲ درصد استخراج در آسیا، ۳۶ درصد در اروپاف ۸ درصد در آمریکا و ۳ درصد نیز در آفریقا انجام می شود.

گفتنی است بر اساس آمار اعلام شده مصرف کل جهانی سنگ های تزیینی بیش از ۱٫۸ میلیارد مترمربع در سال ۲۰۱۳ بوده است.

منبع خبر معدن ۲۴

تاریخ انتشار ۹۴/۱۰/۶