We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

فرصت حضور در بازار روسیه در جلسه اتاق بازرگانی ایران

 

این روزها تب گرفتن گوی سبقتِ حضور در بازار روسیه، با مسائل پیش آمده بین این کشور و ترکیه بسیار داغ شده است، کمرنگ ترشدن ترکیه در بازار روسیه چشم گیرتر شده و ایران نیز با توجه به شرایط سیاسی و منطقه ای مناسبی که با  کشور روسیه دارد باید برای حضور پررنگتر در این بازار تلاش نماید.

لذا دولت با کمک بخش خصوصی نیازمند طرح یک برنامه با نگاهی دراز مدت می باشد تا با رفع موانع و مشکلات صادراتی برای کالاهای ایرانی، مبادلات خود را افزایش دهد. از آنجائیکه گسترش تبادلات تجاری با روسیه و کشورهای روس زبان، مستلزم بستر سازی مناسب در امور حمل و نقل، گمرکی و امور بانکی مالی می باشد لذا بالا بردن سطح کیفی محصولات و توان صادراتی کالاها و همینطور کم کردن زمان در تحویل کالا نیز یک امر اجنتاب ناپذیر در صادرات می باشد که باید مورد توجه تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی قرار گیرد.

با توجه به فرصت پیش آمده شناسایی و حل مشکلات و حتی ترمیم و بازسازی مسائل تاثیرگذار بر روند صادراتی کالاها باید بسیار آگاهانه و با سرعت بیشتری انجام گیرد تا با یک استراتژی قوی بتوانیم قدم در این میدان گذاریم.

 

 

 

نائب رئیس اتاق ایران می گوید: فرصت حضور در بازار روسیه پایدار نیست.

 

بازار روسیه و حضور قدرتمند ایران در این میدان درپی تنش های به وجود آمده بین ترکیه و این کشور، برنامه ریزی و هماهنگی های ویژه ای را می طلبد که در این راستا، بهره گیری از تجربیات بخش خصوصی و قدرت دولت در آماده سازی زمینه تجارت آسان بین دو کشور، مهم تلقی می شود. بدین ترتیب کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، دومین نشست تخصصی تجارت ایران و روسیه را برگزار کرد.

«پدرام سلطانی» نائب رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور بیان کرد در پی درگیری بین ترکیه و روسیه، خلائی در بازار روسیه به وجود آمده که محصولات ایرانی می تواند این شکاف را پر کند.

اتاق مشترک ایران و روسیه نیزباید با تمرکز و مطالعه دقیق در بهره گیری بهتر از فرصت به وجود آمده، هماهنگی بیشتری ایجاد کند تا فرصت را از دست ندهیم. در فضای اقتصاد جهانی، سایر کشورها، مواضع اقتصادی خود را مقدم بر مواضع سیاسی می دانند؛ بنابراین فرصت ناشی از اختلاف بین ترکیه و روسیه پایدار نخواهد بود و متناسب با حجم بزرگ بازار روسیه، ترکیه تلاش خود را برای حل این اختلافات خواهد کرد.

نائب رئیس اتاق ایران ضمن اشاره به تلاش روسیه به منظور جلوگیری از بروز تنش ناشی از کمبود کالا در کشور خود، تصریح کرد: ایران می تواند از این موقعیت استفاده کند و خیلی سریع خود را جایگزین ترکیه کند. فراموش نکنیم که حجم زیادی از بازار روسیه از طریق ترکیه پوشش داده می شد.

«ولی الله افخمی راد» رئیس سازمان توسعه تجارت از پیگیری های دولت نسبت به کاهش چالش های تجارت ایران و روسیه خبر داد و به گزارشی از تازه ترین سفر مسئولان این سازمان به روسیه اشاره کرد.

بر اساس این گزارش در سفر انجام شده، بررسی بازار و هماهنگی های لازم صورت گرفت. لزوم کاهش هزینه حمل و نقل و کاهش تعرفه ها از طریق مذاکره با اتحادیه اوراسیا به عنوان مهم ترین لازمه های حضور جدی ایران در این بازار عنوان شد.

به دنبال حذف برخی تعرفه های وارداتی در رابطه با روسیه هستیم

افخمی راد، بیان صرف مشکلات کلی را امری بیهوده و اقدامی بی مورد ارزیابی کرد و خواستار بیان چالش های مشخص و راهکارهای لازم شد. وی تاکید کرد: در همه حوزه ها باید همین شیوه عمل را در پیش بگیریم تا در بهبود وضعیت اقتصادی و بهره گیری موثر از موقیت های به وجود آمده، موفق باشیم.

وی از آمادگی راه اندازی خط هوایی از جنوب کشور به روسیه با هدف توسعه صادرات محصولات کشاورزی این خطه خبر داد.

پیگیری حذف برخی تعرفه های وارداتی و انعقاد تفاهمات لازم برای موافقت نامه ترجیحی دو موضوعی هستند که بر اساس اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت از سوی ایران در اتحادیه اوراسیا به منظور رشد صادرات کشور به روسیه  دنبال می شود.

1

اختصاص ۲۰ میلیون یورو اعتبار برای تجارت با روسیه

«علی صالح آبادی» مدیرعامل بانک توسعه صادرات، پیمان پولی دو جانبه را یکی از طرح های قابل پیگیری بین ایران و روسیه عنوان کرد و گفت: مذاکرات مربوط به این موضوع هنوز نهایی نشده هرچند طبق پیگیری های صورت گرفته هیچ گونه مانعی در روابط پولی و بانکی بین دو کشور وجود ندارد و حتی امکان گشایش اعتبار نیز فراهم است.

این مقام مسئول در ادامه از تعیین ۲۰ میلیون یورو اعتبار برای بازار روسیه خبر داد و تاکید کرد: خوشبختانه اگر شرایط مساعد باشد می توانیم این رقم را به ۳۰ میلیون یورو نیز افزایش دهیم.

ارزش گذاری گمرکی روسیه بهای تمام شده محصول ایرانی را غیررقابتی می کند

«قدیر قیافه» نائب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه، تعرفه را چالش جدی صادرات ایران به روسیه ارزیابی کرد و یادآور شد: میزان تعرفه واردات محصولات به بازار روسیه برای همه کشورها یکسان است اما آنچه موجب شده بود گمان برود تعرفه های وارداتی برای کالاهای ایرانی، بیشتر است به موضوع ارزش گذاری گمرکی کالای ایرانی مریوط می شود.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی نداشتن ظرفیت های صادراتی متنوع و اقتصاد درون گرا از جمله عوامل عدم موفقیت ایران در امر صادارت است، وی تصریح کرد: نرخ کارمزد محصولات ایرانی موجب غیررقابتی شدن کالاهای ایرانی شده و از طرف دیگر وجود مراکز مختلف تصمیم گیری برای صادرات و بحران اعتماد بین فعالان تجاری و اقتصادی ایران و روسیه از رشد صادارت کشور به روسیه جلوگیری می کند.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران تشریح کرد: گمرک روسیه برای تعیین ارزش گمرکی محصولات ایرانی به لیست منتشر شده در گمرک ایران استناد می کند. بدین ترتیب می توان با اصلاح آن نسبت به کاهش هزینه های گمرکی کالاهای ایرانی در بازار روسیه اقدام کنیم.

2

در تجارت، نگاه های دراز مدت را ملاک قرار دهیم

«فرهاد شریف» معاون امور بین المللی اتاق ایران، نگاه درازمدت در بهبود شرایط صادرات به روسیه را مورد تأکید قرار داد و گفت: در بازار روسیه، بهای تمام شده، تحویل به موقع کالا و کیفیت آن، سه معیار مهم تلقی می شود. از طرفی یک دستگاه ناظر برای این مهم، لازم است. خوشبختانه همه مسئولان آماده همکاری هستند. پس باید مشکلات و راهکارها به طور دقیق مورد مطالعه قرار گیرد.

تأکید بر لزوم تسهیل در قوانین تجاری کشور

«سید رضی میری» رئیس کمیسیون توسعه صادارت اتاق ایران، خاطرنشان کرد: در این عرصه دولت باید نسبت به حذف قوانین زائد در امر تجارت جدی تر عمل کند و از طرف دیگر بخش خصوصی باید قدم های محکم تری برای ورود به بازار روسیه بردارد.

فعالان اقتصادی حاضر در این نشست با انتقاد از روند کند رسیدگی به معضلات پیش روی تجارت با روسیه خواستار اقدامات عملیاتی تر در این رابطه شدند.

بازار روسیه پیچیده است

«امیر عابدی» نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران که مسئولیت کمیته تجارت با روسیه را نیز برعهده دارد، خاطر نشان کرد: بازار روسیه پیچیدگی های خاصی دارد. دراین سال ها ترکیه در ارتباط با روسیه لغو روادید را اجرایی کرده و صداها پرواز از این کشور به خاک روسیه و بالعکس صورت می گیرد و تجربه و زیرساخت های ارتباطی این دو کشور قوی است حال که ایران قصد دارد جا پای این کشور بگذارد باید بدانیم در چه شرایطی، چنین هدف گذاری برای خود تعریف کرده ایم.

این فعال اقتصادی در ادامه به روابط مستحکم ترکیه و روسیه در مناسبات بانکی، سرمایه گذاری های دو کشور در قالب بنگاه های مشترک اقتصادی اشاره و تصریح کرد: در برقراری مناسبات اقتصادی باید نگاه کلان و خرد در خصوص ابعاد یک بازار را در کنار هم ببینیم.

لازم به ذکر است، کمبود کانتینرهای یخچال دار برای حمل کالاهای فساد پذیر، توجه به تکمیل خط راه آهن آستاراخان، چالش های موجود در برگشت پول، فرمت سنتی اظهارنامه های صادراتی، تغییر کلان در ساختار گمرکی و شبانه روزی شدن گمرکات مرزی در این نشست مورد توجه قرار گرفت.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

تاریخ: ۲۲/۱۰/۹۴