We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

مصاحبه با رییس انجمن صادرکنندگان مواد معدنی استانبول

تمرکز ما، بر تحقیق و توسعه، برند سازی و طراحی است.

انجمن صادرکنندگان مواد معدنی استانبول (IMIB)، سازمان تجارت سنگ­های طبیعی در سراسر کشور ترکیه است.

۲۳۳۳ شرکت، از تولیدکنندگان گرفته تا کارخانه ­داران و شرکت­های تجاری عضو این انجمن هستند و عضویت در آن اجباری است. در سال ۲۰۱۴، Ali Kahyaoğlu، بنیان­گذار و رئیس شرکت سنگ­ معدن Naturelmar، به عنوان رئیس جدید IMIB انتخاب شد. Peter Becker از سوی Stone-Ideas.com با او گفتگو کرد. اولین سوال به گزارش ما در مورد کاهش صادرات ترکیه در سال ۲۰۱۴ اشاره دارد.  

123

سؤال: شما وضعیت فعلی بخش سنگ ترکیه را چگونه  می­ بینید؟

Ali Kahyaoğlu: با نگاهی به اقتصاد جهانی،ما شاهد وضعیت نامعلومی هستیم،نوسانات قیمت نفت، بحران روسیه و ناآرامی در برخی از کشورهای خاورمیانه، مهم­ترین جنبه ­های موثر بر صادرات سنگ هستند. با این حال من امیدوارم که در سال ۲۰۱۵، حجم صادرات خود را حفظ کنیم که می توان با افزایش صادرات سنگ فرآوری شده به ایالات متحده آمریکا به این هدف دست یافت. با توجه به ملاحظات مثبت راجع به چین، دولت اعتباراتی را برای صادرات ستگ های فراوری شده بازگشایی کرده است، و در خصوص هند، که دومین بازار مهم ما در آسیا است، سهم واردات سنگ از ۶۰۰٫۰۰۰ تن به ۸۰۰٫۰۰۰ تن افزایش یافته است.

سؤال: آیا یک هدف بلند مدت وجود دارد که بخش سنگ ترکیه احتمالا در صدمین سالگرد جمهوری ترکیه در سال ۲۰۲۳، به آن دست یابد؟

Ali Kahyaoğlu: ما در آغاز هدف خود را برای سال ۲۰۲۳ به این صورت تعیین کردیم که صادرات سنگ به ۱۵ میلیارد دلار آمریکا برسد. اما این عدد به ۲۳ میلیارد دلارِ آمریکا رسید. رسیدن به این میزان تحت شرایط کنونی کمی دشوار به نظر می رسد، ولی ما به تلاش خود ادامه می دهیم. برای اشاره به تعدادی از اقدامات، می توان موارد زیر را ذکر کرد:

  • انجمن صادرکنندگان مواد معدنی استانبول (IMIB)، مراکز تجاری ترکیه (TTM) را در خارج از کشور، و در بازارهایی که توسط مجمع صادر کنندگان ترکیه تعیین می­ شوند، ایجاد می­کند.
  • تمرکز این مراکز بر روی سنگ مرمر است و اولین مرکز تجاری در چین افتتاح خواهد شد.
  • دومین مرکز در لس آنجلس
  • و سومین مرکز در دوبی یا قطر خواهد بود.
  • این کار در سال ۲۰۱۵ انجام خواهد شد و شرکت های ما را، که در آن بازارها کار می­کنند، تقویت خواهد کرد.

سؤال: آیا اقداماتی نیز برای شرکت هایی که به تازگی عمل صادرات را شروع می­ کنند، برنامه­ ریزی شده است؟

Ali Kahyaoğlu: ما در حال امضای یک پروژه جدید هستیم که ورود اعضایمان به بازارهای جدید را تسهیل خواهد کرد. با توجه به پروژه «اتحاد قدرت های سنگ طبیعی در سال ۲۰۲۳» ، تعداد محدودی از شرکت ها متحمل آموزش کارکنان در فعالیت های بازاریابی مانند تحقیق در بازارهای خارجی، نمایشگاه ها، ماموریت های بخش تجاری و ماموریت های خرید و غیره می شوند.

سؤال: دولت چگونه می تواند، این بخش را در رسیدن به این اهداف، بهتر پشتیبانی کند؟

Ali Kahyaoğlu: دولت ترکیه باید جلوی محدودیت های بروکراتیک و بار مالیاتی را بگیرد. بهبود هماهنگی نیز بسیار مفید خواهد بود، زیرا ما تا بحال برای دریافت مجوز استخراج از معدن، مجبور بودیم با سه وزارت خانه مختلف سر و کار داشته باشیم. من معتقدم که بخش ما، که تاثیر عمیقی بر تمام جنبه های زندگی دارد، نیازمند یک وزارت خانه واحد برای تمام موضوعات مربوط به آن می باشد. علاوه بر این همه مقامات دولتی باید از افرادی که مایل به ساختن کارخانه ها و افزایش تولید و در نتیجه دستیابی به ارزش افزوده برای منابع طبیعی کشورمان هستند، حمایت کنند.

سؤال:  در چه بخش هایی باید شرکت های سنگ ترکیه ای بهبود پیدا کنند ؟

Ali Kahyaoğlu: باید به تحقیق و توسعه اهمیت بیشتری داده شود ، که می توانند منجر به دستیابی به ارزش افزوده شوند. ما باید به صورت فعالانه از شرکت هایی که به اندازه کافی برای راه انداری بخش R&D اختصاصی خود، قدرتمند نیستند، پشتیبانی کنیم.

سؤال: بیایید دوباره به صادرات برگردیم، در حال حاضر کشورهای هدف اصلی کدام ها هستند؟ و در کدامیک از آنها موقعیت های جدید می بینید؟

Ali Kahyaoğlu: در حال حاضر، چین در مقام نخست قرار دارد، ایالات متحده آمریکا، عراق، عربستان سعودی، و هند در رتبه های بعدی هستند. در سال جاری ما انتظار احیای بازار قطر را داریم. ما همچنین انتظارات بالایی از بازار هند داریم که می تواند برای ما اصطلاحا، به چین دوم تبدیل شود. همانطور که قبلا ذکر شد، مراکز تجاری ترکیه (TTM) یک موقعیت بزرگ خواهند بود. با عرضه کالاها در این مراکز، ما می توانیم در خدمت رسانی به مشتریانمان از رقبای خود پیشی بگیریم.

سؤال: در رابطه با ارزش افزوده که پیش از این مطرح شد، چه اقداماتی در رابطه با طراحی سنگ های طبیعی انجام شده است؟

Ali Kahyaoğlu: طراحی، نوآوری، R&D و برندسازی موضوعات اصلی ما هستند. ترکیه از نظر منابع طبیعی غنی است ولی در گذشته ما کالاهای خود را پایین تر از ارزش واقعی آنها به بازار عرضه می کردیم. برای غلبه بر این موضوع، IMIB توجه زیادی به مسابقه طراحی سنگ های طبیعی ما دارد، که  امسال برای چهارمین بار برگزار خواهد شد. در این زمینه، ما همچنین تلاش می کنیم که افراد جوان و خلاق را به بخش خود جذب کنیم. به همین دلیل است که ارزش مالی جوایز ما بالا است. اخیرا ما یک فرصت تحصیلی دو ساله را برای تحصیل در خارج از کشور فراهم کرده ایم که به وسیله وزارت معدن و اقتصاد حمایت می شود. و در نهایت ما موسساتی را ایجاد می کنیم که پیوند طراحان را با شرکت های سنگ ما ، بهبود بخشند.

سؤال: در نهایت ترکیه چطور باید با منابع غنی مرمر و تراورتن خود برخورد کند؟

Ali Kahyaoğlu: معادن ما میراث ما نیستند، آنها کالاهای مشتریان ما هستند و تحت حمایت ما قرار دارند. بنابراین، من توجه زیادی به معدن کاوی سازگار با محیط زیست دارم  به آن معنا که معادن باید با محیط رابطه همزیستی داشته باشند و همچنین ما باید با فراوری سنگ ها و با ایجاد بیشترین ارزش از مواد اولیه، از کوچکترین قطعات آنها سود ببریم. اگر ما در بهبود محصولات سنگی خود، که در حال حاضر به بیش از ۱۷۵ کشور در سراسر دنیا صادر می شوند، موفق شویم ، صادرات در سال های آتی، حتی افزایش بیشتری نیز خواهد داشت.