We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

مصاحبه با نماینده برگزار کننده نمایشگاه قطر

مصاحبه با جناب آقای معتمدی از شرکت نوژان نماینده برگزار کننده نمایشگاه قطر IFB در ارتباط با عدم صدور روادید برای شرکت کنندگان ایرانی

  • آقای مهندس معتمدی شما بعنوان نماینده شرکت برگزار کننده،نمایشگاه سنگ قطر ( ۱۴ تا ۱۷ ) اردیبهشت، لطفا راجع به پروسه صدور ویزا و همچنین رد ویزای ایرانیان شرکت کننده در این نمایشگاه توضیح بفرمائید و اینکه چرا تا آخرین لحظه آغاز نمایشگاه (حتی افتتاحیه نمایشگاه) دولت قطر از صدور ویزا برای ایران سر باز زد؟
  • ما بعنوان نماینده شرکت برگزار کننده ۶ سال است که در ایران مجری برگزاری پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه پروژه قطر می باشیم و تا به حال هم چنین مشکلی برایمان پیش نیامده است. امسال هم مانند سالهای قبل و البته کمی زودتر از موعد مقرر، هم ما و هم شرکت برگزار کننده اقدامات لازم برای گرفتن ویزا ها را انجام دادند. در واقع سیستم به این صورت است که برگزار کننده طبق مجوزی که از وزارت بازرگانی دولت قطر گرفته می تواند جهت شرکت کنندگان بین المللی برای حضور در نمایشگاه از وزارت امور خارجه تقاضای ویزا بعمل بیاورد (مانند سیستم اجرایی خودمان در ایران )

البته باید در ابتدا لیست تمامی ویزاهای شرکت کنندگان را در یک تاریخ مشخص و در یک پارت به وزارت بازرگانی قطر ارسال کنند در نتیجه از اقصی نقاط دنیا ویزاها جمع آوری می شوند و اطلاعاتشان در فرمهای خاصی بهمراه کپی پاسپورتها به وزارت مربوطه، ارجاع میشود . آنها هم براساس مجوز صادره و لیست های دریافتی که قبلاً از شرکت اجرا کننده گرفته اند مطابقت داده که چه کشورهایی باید باشند و چه کشورهای طبق موارد و قوانین خودشان باید حذف شوند و نهایتا تائید یه صدور روادید را صادر می کنند که مثلاً ۱۵۰۰شرکت کننده وجود دارد که می خواهند برای نمایشگاه شرکت کنند.

مصاحبه با نوژان (4)

  • این تائیدیه معمولاً تا چه زمانی قبل از نمایشگاه باید از طرف دولت قطر تائید بشود و نتیجه اعلام گردد؟

معمولا یک ماه قبل از شروع نمایشگاه برای گرفتن ویزاها اقدام می کنیم. یعنی ما اطلاعات شرکت کنندگانمان را برای برگزار کننده ارسال نموده و آنها هم کارها ی مربوطه و پیگیریهای لازم را انجام می دهند و حداکثر ظرف مدت یک هفته تمام کارها انجام شده و لیست های دریافتی جهت دریافت تآییدیه به وزارت بازرگانی ارسال می شود. وزارت نیز این لیست را پس از تأیید به وزارت امورخارجه ارسال میکند و براساس ضوابط و قوانین خودشان ویزاها را صادر می کنند. امسال هم تمام ویزاهای شرکت کنندگان ایرانی پس از طی روال مذکور صادر شده اما در مرحله نهایی ویزاهای صادر شده به وزارت داخلی قطر ارجاع می شود تا از نظر سیاسی و امنیتی کنترل شوند (جایی همچون سازمان امنیت و اطلاعات) که چه کشورهایی مجوز ورود و شرکت در نمایشگاه را دارند و چه کشورهایی از نظر امنیتی و یا سیاسی مجاز نیستند، امسال هم کلاً ۴ کشور با این مشکل روبرو شدند ایران، روسیه، لبنان و پاکستان.

چون شرکت برگزار کننده لبنانی بود به اکثریت آنها ویزا دادند یعنی از هیات ۱۰ نفره آنها فقط ۲یا۳ نفر رد ویزا شدند ولی بقیه هیات توانستند به نمایشگاه بروند. پاکستانی ها تا لحظه آخر مثل ما مشکل ویزا داشتند اما درست در لحظه آخر ویزای تعدادی از آنها آزاد و تحویل شد ولی یک تعدادی نگرفتند. البته تصور ما این است که شیعیان برای رد ویزا در اول لیست بودند البته این مسئله نه از نظر مذهب بلکه از دید سیاست خاص کشورهای منطقه ای بود چراکه دو نفر از افراد لبنانی که ویزا نگرفتند مسیحی بودند و فقط یک نفر از شرکت برگزار کننده شیعه بود که ویزا نگرفت. وضعیت ایران و روسیه هم که مشخص است کل اسامی ایرانیان هنوز هم که از تاریخ نمایشگاه گذشته را در سایت وزارت داخلی قطر نوشته شده ( تحت بررسی ) یعنی عملا دولت قطر اعلام نکرده است که کسی رد ویزا شده بلکه توجیه اشان این است که دولت ما مشکلی برای صدور ویزاهای این کشورها ندارد فقط چون نیاز به بررسی بیشتر دارد هنوز تایید نهایی نشدند.

اگر به سایت وزارت داخلی رجوع کنید و شماره پاسپورت و ملیت را وارد کنید کاملا مشخص است که ویزا صادر شده است اما همچنان در دست بررسی است .

البته در فضای نمایشگاه چون تعداد غرفه های ایران و روسیه زیاد بوده بیشترین صدمه را این دوکشور دیده اند در واقع حدود ۹۰۰ متر از فضای نمایشگاه مذکور متعلق به ایران و روسیه بوده که در سالنهای نمایشگاه خالی مانده اند و توسط چادر پوشانده شدند ( طبق عکس ) و صدمه ای که از این بابت به دو کشور پاکستان و لبنان وارد آمد بسیار کوچک بود چو ن حجم مشارکت آنها کوچک بود و تعدادی از ویزای آنها نیز در آخرین لحظه تحویل گردید.

البته ما از طریق وزارت خارجه و سفارت ایران در قطر در حال پیگیری این قضیه هستیم اما هنوز اتفاق خاصی روی نداده است.

– آیا دولت قطر رسماً و به طور کتبی به شما یا دولت ایران چیزی را اعلام کرده است؟

در این زمینه دولت قطر رسما مطلبی را برای رد ویزای ایرانیان، جبران و یا معذرت خواهی اعلام نکرده است. همانطور که قبلا اشاره کردم در توضیحی که در خود سایت دیده می شود زیر ویزاهای صادره ذکر شدهunder Process یعنی هنوز هم در جریان است یعنی اعلام کردند که مشکلی برای صدور ویزا نداریم.

در این خصوص ما درخواست رسیدگی خود را به مقامات اعلام کرده ایم که طبیعتاً این اعتراض برای مقطع زمانی حال حاضر بی نتیجه خواهد بود. اما برای رفع مشکلات گروههای بعدی و جلوگیری از خسارتهای احتمالی تاثیرگذار خواهد بود. حال اینکه وزارت خارجه و سفارت ما چگونه اعتراض خود را اعلام نموده و یا چقدر بتواند در این خصوص موفق بشود و چه عکس العملی دولت قطر نشان بدهد بر ما معلوم نبوده و هنوز هم پیامد و نتیجه ای نداشته یا به ما چیزی اعلام نشده است.

-با تشکر از اینکه وقت خودتان را در اختیار بنده قرار دادید آرزومند موفقیت در کارهای بعدی شما هستم.

غرفه های خالی

مریم شقاقی مدیر روابط عمومی شرکت یوستون