We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

معدن باید جایگزین نفت شود

علی رغم اینکه کشورمان از نظر تنوع سنگ های ساختمانی در رتبه اول جهانی و از نظر حجم تولید در فهرست هفت کشور اول دنیا قرار دارد، با این حال سهم ایران از بازار جهانی سنگ ناچیز است. در سالهای اخیر و با وجود رکود در ساخت و ساز، شرایط بی ثباتی برای این ماده ارزشمند ایجاد گردیده که بسیاری از معادن و کارخانه های ما را با مشکلات عدیده ای روبرو ساخته است. بدیهی است در این موقعیت بیش از هر زمان دیگری به سرمایه گذاری در بخش معدن احساس نیاز می شود. به عبارت دیگر، شرایط موجود نشانگر فرصت بی نظیری است که پیش روی صاحبان صنعت سنگ برای توسعه تولید، بازاریابی و صادرات سنگ ایران قرار گرفته است. بنابراین در این فرصت ایجاد شده، علی الخصوص پس از توافقات گروه۱+۵ که فضای تعاملات با کشورهای دیگر به خصوص کشورهای اروپایی روشن است تمام فعالین در این صنعت باید به توسعه بازار بین الملل سنگ نگاه ویژه ای داشته و در تجهیز و توزیع محصولات خود با توجه به استانداردهای صادراتی و کیفی بیشتر تلاش نمایند. در چنین فضایی ما با هدف توسعه بازار خارجی و ارائه بانک اطلاعاتی تامین کنندگان داخلی به منظور آشنایی خریداران و مشتریان خارجی ، با خدمات مشاوره ای در زمینه تجارت و حمل و نقل و داشتن دفاتر بین المللی در سه کشور آسیایی و اروپایی سعی بر گسترش و تجارت بین المللی در این زمینه را داریم . اهمیت این بخش از تجارت، زمانی بیشتر جلوه می کند که در چند روز گذشته مقام معظم رهبری و مشاور جناب رئیس جمهور نیز طی ماههای گذشته به آن پرداخته اند:

رهبر معظم انقلاب اسلامی: پرهیز جدی از خام فروشی / معدن باید جایگزین نفت شود

????? ????? ? ????? ???? ???? ??? ????? ?? ???? ?????? ????? ?????

در دیدار امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور و هیات وزیران، مقام معظم رهبری بر پرهیز از خام فروشی و جایگزینی معدن بجای نفت تاکید کردند.

به گزارش معدن ۲۴، در این دیدار حضرت آیت الله خامنه ای بخش معدن را از ظرفیت های مهم کشور دانستند و گفتند: بازار نفت که با یک اشاره قدرتها و به دنبال اقدامات عناصر خبیث منطقه، از صد دلار به چهل دلار می رسد به هیچ وجه قابل اطمینان نبوده و باید به فکر جایگزین مناسب برای آن باشیم که بهترین جایگزین، بخش معدن است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: باید در معدن از ظرفیت بخش خصوصی استفاده و از خام فروشی نیز جلوگیری کرد.

در ابتدای این دیدار نیز دکتر روحانی رئیس جمهور گزارشی از اقدامات دولت در عرصه های مختلف، در دو سال گذشته بیان کرد.

رئیس جمهور ایجاد آرامش در فضای اقتصادی و اجتماعی کشور را بزرگترین دستاورد و سرمایه مهم دولت در دو سال گذشته خواند و گفت: دولت تمام تلاش خود را بکار گرفته تا به وعده های داده شده عمل کند که از جمله آنها کاهش تورم نقطه به نقطه ۱۱٫۵ درصد و تورم دوازده ماهه ۱۳٫۸ درصد است.

دکتر روحانی خروج از رکود را یکی دیگر از اقدامات دولت برای انجام وعده ها برشمرد و افزود: خروج از رشد اقتصادی منفی و رسیدن به رشد اقتصادی مثبتِ ۳ در سال ۹۳، نشانه بارز خروج از رکود است و امیدواریم امسال نیز رشد مثبت اقتصادی ادامه یابد.

رئیس جمهور با تأکید بر اهتمام دولت برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، افزایش نوزده درصدی صادرات غیر نفتی و ایجاد تعادل نسبی میان واردات و صادرات را از علائم حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: البته دولت در دو سال گذشته با موانع و چالش های بزرگی مواجه بوده است.

رئیس جمهور در جمع بندی عملکرد اقتصادی دولت، آن را بطور نسبی موفقیت آمیز دانست و خاطرنشان کرد: ما در دوران جدید پساتحریم نیازمند طراحی جدید هستیم تا ضمن تأکید بر درون زا بودن، بتوانیم منابع و سرمایه های جدید خارجی، و فناوری جدید را نیز جذب کنیم.

همچنین در بخش دیگری از این دیدار، پس از سخنان کوتاه دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، مهندس نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در گزارشی از فعالیت های این وزارتخانه از رشد ۶٫۷ درصدی حوزه صنعت و افزایش سرمایه گذاری در آن و همچنین رشد ۱۹ درصدی صادرات غیرنفتی خبر داد و گفت: دولت تلاش کرده کالاهای مورد نیاز دستگاه های دولتی را در داخل کشور تهیه کند.

وی همچنین اعلام داشت: آزادسازی ۸۰ درصد ارضی کشور در حوزه معادن به منظور اکتشاف و تکمیل زنجیره تولید معادن، دو دستاورد دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.

گفتنی است، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه ۹۴/۶/۴) در دیدار رئیس جمهور و هیأت وزیران از اقدامات دولت درطول یک سال گذشته در زمینه های کاهش تورم، ثبات اقتصادی و پایان دادن به مذاکرات هسته‌ای تقدیر کرد و خواستار تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شد.

دکتر نوبخت: بخش معدن و صنایع معدنی قابلیت رقابت با نفت را دارد

n00022497-t

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: بخش معدن و صنایع معدنی قابلیت رقابت با نفت را دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، دکتر محمد باقر نوبخت در سومین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی (مورخ ۹۳/۱۲/۱۶) با اعلام این مطلب و با ابراز تبریک به ایمیدرو به دلیل تلاش صورت گرفته برای توسعه معدن به عنوان یک حوزه رقابتی با بخش نفت، اظهار داشت: بر خلاف گذشته که نفت هیچ رقیبی را در اقتصاد نمی پذیرفت، امروز معدن می تواند مورد توجه قرار گیرد و در سیاست های اقتصاد مقاومتی جایگاه پیدا کند.
وی ادامه داد: باید به موضوع معدن و صنایع معدنی در کنار نفت توجه کرده و در آن سرمایه گذاری کنیم. در چنین شرایطی، افزایش بهره وری امر بسیار ارزشمندی است که از سوی دولت و سازمان ملی بهره وری مورد توجه قرار گرفته است.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه هفته گذشته پیش نویس سیاست های کلی برنامه ششم توسعه از سوی رهبر معظم انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد، گفت: دستیابی به بهره وری سه درصدی برای سومین بار پس از برنامه های چهارم و پنجم توسعه در صدر سیاست های ابلاغی خودنمایی می کند. همچنین این موضوع در سیاست های اقتصاد مقاومتی و چشم انداز ۱۴۰۴ (قرارگیری ایران در جایگاه نخست اقتصادی، علم و فناوری در منطقه) مطرح است و این امر، نشان دهنده ضرورت توجه به بهره وری به عنوان یک هدف است.
وی ادامه داد: متاسفانه دستیابی به این هدف تاکنون نتیجه و کارنامه خوبی نداشته و این خوب نیست که در ۳ برنامه (چهارم، پنجم و ششم) یک ضرورت از سوی رهبری نظام مورد تاکید نیز قرار گرفته، اما در عمل توسط دستگاه های اجرایی به دقت مورد اجرا قرار نگرفته است.
نوبخت با بیان این که باید بررسی کنیم مشکل ارتقا نیافتن بهره وری در کشور ناشی از چیست، تصریح کرد: رشد اقتصادی با رشد سرمایه گذاری و بهره وری محقق می شود. حال اینکه چرا برنامه رشد ۱۲٫۲ درصدی سرمایه گذاری عملی نشده، شاید با فضای کسب و کار که مورد توجه قرار گرفته و دنبال بهبود آن هستیم می توان فهمید چرا سرمایه گذاری انجام نمی شود و شاید نیاز به تدقیق نباشد و با وجود مصمم بودن ایران به ایجاد تعامل سازنده با جهان، بنا به هر دلیلی از سوی جهان یا برخی قدرت هایی که به نیابت از جهان با دیگران سخن می گویند، مورد استقبال قرار نمی گیرد و سرمایه گذاری خارجی در محدودیت است و نامطلوب بودن فضای کسب و کار نیز شرایط را برای نبود سرمایه گذاری کافی توجیه می کند.
وی افزود: اما در بهره وری چرا؟ در برنامه های توسعه قبلی نتوانسته ایم به سهم ۸ درصدی رشد اقتصادی دست یابیم و در برخی موارد نیز عقبگرد داشته ایم، طوری که رشد منفی اقتصاد در سال ۹۱ (۶٫۸ درصد) و ۹۲ (۱٫۹ درصد) را تجربه کرده ایم. وقتی رشد اقتصادی منفی باشد، رشد سرمایه گذاری و بهره وری نیز منفی خواهد بود.
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در حالی که در حوزه بسیار مهم «انرژی هسته ای» و «دستیابی به فضا» با وجود تحریم ها با عشق و علاقه و تلاش موفق بوده ایم اما در بحث بهره وری با مشکل روبرو هستیم.
معاون رئیس جمهور در ادامه از پیش بینی اعتبار ۹۴۰۰ میلیارد تومان برای سال ۹۴ خبر داد و گفت: به رغم کاهش منابع نفتی و درآمدی، ۹۴۰۰ میلیارد تومان برای امر پژوهش و تحقیق پیش بینی اعتبار شده که نسبت به سال قبل ۳۴ درصد رشد دارد و نشان می دهد که هدف داریم.
دکتر نوبخت در ادامه این مراسم، جوایز مربوط به معادن و صنایع معدنی برگزیده سومین همایش بهره وری ایمیدرو را به مدیران این شرکت ها اهدا کرد.

امید است شرکت ما سهم ناچیزی در توسعه و تجارت صنعت سنگ کشورمان داشته باشیم.