We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

نشست تجاری اتاق بازرگانی با هیئت اقتصادی استونی در تاریخ۲۴ فروردین ماه

جمهوری اِستونی

استونی در شمالی‌ترین منطقه بالتیک قرار دارد. این کشور از غرب به دریای بالتیک و از شمال به خلیج فنلاند می‌رسد؛ از شرق با روسیه و از جنوب با لتونی دارای مرز مشترک است. جمعیت استونی ۱،۳۵۶،۰۰۰ نفر و پایتخت آن تالین است. استونی ۴۵,۲۲۷ کیلومتر مربع (۱۷,۴۶۲ مایل مربع) وسعت دارد. این کشور کوچک‌ترین و شمالی‌ترین کشور منطقه بالتیک بوده و از تعداد زیادی جزیره در ساحل جنوبی خلیج فنلاند تشکیل می‌شود. آب‌وهوای این کشور معتدل و مرطوب با تابستان‌های ملایم و زمستان‌های سرد است. در تالین در برخی موارد دمای هوا در زمستان به ۳۲ درجه زیر صفر می‌رسد. در این کشور، دریاچه‌های فراوان و جنگل‌های متراکم زیادی، به چشم می‌خورد.

استونی، از نظر منابع طبیعی فقیر است. خاک این کشور، قابلیت کشت مناسبی نداشته، و دامداری آن نیز، فقط جوابگوی ۲۰ درصد از نیاز کشور است. در سالیان اخیر، منابع محدودی از نفت و فسفریت در این کشور یافت شده است.

استونی در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوست و از جمله کم‌جمعیت‌ترین کشورهای این اتحادیه به‌شمار می‌رود. ۶۹% درصد از مردم آن استونیایی تبار و حدود ۲۵ درصد روس‌تبارند. استونی از سوی نهادهای مالی جهان به عنوان کشوری با اقتصاد پیشرفته رده‌بندی شده است. زبان‌های رایج در این کشور استونیایی و روسی است.

صنایع عمده این کشور عبارتند از: صنایع چوب، نساجی، صنایع مهندسی و فرآوری غذایی.

صادرات استونی شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، چوب و کاغذ، منسوجات، مواد غذایی، مبلمان، فلزات و مواد شیمیایی است که به کشورهای فنلاند، سوئد، لیتوانی، روسیه و … صادر می‌شود.

در حوزه صنعت سنگ، این کشور تنها دارای تعداد کمی معدن سنگ دولومیت و لایم استون است و معمولا نیاز سنگ خود را از طریق واردات تامین می‌کند. سنگ دولومیت موجود در استونی، به رنگهای زرد-خاکستری و قهوه ای-خاکستری و … و لایم استون به رنگهای زرد-خاکستری و سبز-خاکستری دیده می‌شود. استونی گرانیت، مرمریت و مرمر خود را عموما از چین و ایتالیا وارد می‌کند.

نشست تجاری با حضور هیئت اقتصادی استونی در روز دوشنبه ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۵، در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار گردید.

این نشست با سخنرانی خانم کالجوراند وزیر امور خارجه استونی آغاز گردید. وی در ابتدا ابراز خوشنودی نمود که برای اولین بار یک هیئت نمایندگان در سطح بالا به ایران سفر کرده است و می‌توانند مشورت‌هایی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و همچنین ملاقات‌هایی متقابل با طرف‌های تجاری خود داشته باشند. خانم کالجوراند با اشاره به قابل اعتماد بودن کشور استونی به عنوان یک طرف تجاری، اظهار داشت این کشور با کسب رتبه شانزدهم بین ۱۸۹ کشور در حوزه فعالیت‌های تجاری در دنیا از رتبه خوب بین‌المللی برخوردار است. میزان بروکراسی مربوط به فعالیت‌های تجاری در کشور استونی بسیار کم است. در بخش‌های دولتی این کشور از مزیت‌های فناوری IT به خوبی استفاده می‌شود و استونی با عنوان E-Estonia شناخته شده است. در ادامه اظهارات وی، به امکانات مربوط به سرویس اینترنتی، الکترونیکی، سرویس‌های ICT و خصوصا امضای دیجیتالی و تبادلات بانکی فراهم شده برای شهروندان این کشور، اشاره شد.

photo_2016-04-12_00-37-08

 

خانم کالجوراند در پایان بار دیگر از حضور خود و هیئت همراه در تهران ابراز خرسندی کرد و ضمن تشکر از اتاق بازرگانی ایران، جلسات روز گذشته را بسیار مفید دانست و اظهار داشت روابط آینده دو کشور رو به پیشرفت خواهد بود.

در ادامه، جناب آقای دکتر شریف، معاون محترم امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران، پس از عرض خیر مقدم به مهمانان جلسه، فعالیت بر روی پروژه‌های پایلوت در ایران در مناطقی مانند جزایر قشم، کیش و حتی برخی مناطق ایزوله به منظور برپایی دولت الکترونیک (E-Governance) را به هیئت تجاری استونی پیشنهاد داد.

وی با اشاره به برداشته شدن تحریم‌ها در مورد بهبود روابط بین دو کشور ابراز امیدواری کرد و برای تمام طرف‌های تجاری آرزوی موفقیت نمود. همچنین در ادامه اظهار داشت اتاق بازرگانی ایران همواره برای حل مشکلات تجاری و قانونی این حوزه تلاش می‌کند.

سخنران دیگر جناب آقای رینورینارلت معاون وزیر امور خارجه استونی بود که در ابتدا از استقبال گرم میزبان ایرانی تشکر نموده و روابط سیاسی دو کشور را خوب دانست. وی ابراز داشت نمایندگان مختلفی از ایران در استونی حضور دارند و سفیر ایران در این کشور بسیار فعال است. آقای رینورینارلت ضمن تشکر از سفارتخانه‌های دو کشور، حضور هیئت تجاری استونی را در ایران که از جمله شرکت‌های معتبر این کشور هستند، موفق دانست. در نهایت شرکت‌های استونیایی حاضر در جلسه به دیگر حضار توسط ایشان معرفی شدند. این شرکت‌ها در حوزه‌های حمل و نقل و انبارداری، نفت وگاز، تولید محصولات پلاستیکی، مشاوره در حوزه ICT ، انتقال فناوری، املاک و مستغلات و … فعالیت دارند.

در پایان، ملاقاتهای رو در رو بین تجار و فعالان اقتصادی ایران و نمایندگان شرکت‌های ذکر شده استونیایی آغاز شد و با توجه به نوع فعالیت خود به بحث و تبادل نظر پرداختند. نماینده یوستون  نیز در راستای شناساندن پتانسیل‌های بالای صنعت سنگ کشور با برخی از این نمایندگان دیدار و گفتگو کرد.