We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

نمایشگاه ایران جزو ۶ کشور برتر جهان

آخرین روزهای تیر مصادف خواهد بود با آغاز دوباره نمایشگاه‌های تخصصی در سایت تهران. بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی، سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع و تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر و همچنین هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معادن سنگ، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط به‌طور همزمان از ۲۹ تیر کلید خواهند خورد.

IMG14342951

در روزهای اخیر و در قالب گزارش‌های مفصل، شرایط برپایی این ۳ نمایشگاه را در خارج از ایران بررسی کردیم. اکنون و به دلیل نزدیک شدن به زمان برگزاری این نمایشگاه‌ها، امکان برقراری ارتباط با مجریان و مسئولان برگزاری آنها فراهم شده است. در نخستین گام به سراغ نمایشگاه سنگ رفتیم. نمایشگاهی که اگر چه قدمت چندانی ندارد اما از نخستین دوره همواره مورد توجه بوده است. در وصف اهمیت این رویداد همین بس که در سال ۹۳ همزمان با برگزاری دوره ششم آن تورهای بازدید از برخی معادن کشور و همچنین نشست‌های تخصصی و همایش‌های مرتبط در بخش‌های اکتشاف، استخراج، فرآوری، فروش و صادرات برگزار شد. به همین بهانه گفت‌وگویی داریم با ابوالقاسم شفیعی، رییس انجمن سنگ ایران به عنوان برگزارکننده این نمایشگاه ؛ تا ابعاد مختلف برپایی این رویداد تخصصی را برای مخاطبان ما تشریح کند. با صمت همراه باشید:

درباره ماهیت نمایشگاه سنگ توضیح دهید. در این نمایشگاه شاهد چه اتفاقاتی هستیم؟
هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معادن سنگ، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه ان‌شاالله در چند روز آینده در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران دایر خواهد شد. این رویداد در مقایسه با نمایشگاه ششم که در سال گذشته برگزار شد، از نظر فضای نمایشگاهی رشدی حدود ۳۰ درصد دارد و شامل ۳ بخش اصلی معدن، فرآوری و ماشین‌آلات مرتبط با صنعت سنگ خواهد بود.
هدف اصلی نمایشگاه سنگ شناساندن ظرفیت‌های تولیدکنندگان داخلی و خارجی، ایجاد رقابت و برقراری ارتباط مناسب میان محققان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فنی مهندسی است. قرار است در نمایشگاه یادشده که از ۲۹ تیرماه به مدت ۴ روز برپا می‌شود حدود ۱۰۰ شرکت داخلی و ۲۴ شرکت خارجی تولیدات و تجهیزات خود را در فضایی به وسعت بیش از ۱۱ هزار مترمربع به نمایش بگذارند.

با توجه به شرایط تازه ایران در برقراری روابط بین‌الملل تا چه میزان در جذب مخاطبان خارجی موفق بودید؟
به‌طور قطع شرایط نسبت به دوره‌های قبل بسیار مطلوب‌تر است. برخی کشورهای اروپایی برای نخستین‌بار است که در نمایشگاه سنگ ایران حضور پیدا می‌کنند. مثلا انگلیس و اسپانیا. همچنین شرکت‌هایی از آلمان، ایتالیا، یونان و بلغارستان به عنوان شرکت‌کنندگان اصلی در این رویداد حضور دارند. شرکت‌هایی از چین، کره جنوبی، روسیه، ترکیه و هند نیز به عنوان دیگر مشارکت‌کنندگان خارجی این نمایشگاه در کنار ما خواهند بود.

درحال‌حاضر چه تعداد نمایشگاه فعال در عرصه سنگ و صنایع مرتبط در کشورهای مختلف برگزار می‌شود؟
واقعیت این است که ۱۲ کشور به شکل گسترده در حوزه سنگ و صنایع و معادن آن فعال هستند. یعنی خودشان مواد اولیه را دارند و در این حوزه خودکفا عمل می‌کنند. در اروپا کشورهایی مثل آلمان، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال، در آسیا کشورهای هند، چین، ترکیه و ایران، در امریکای لاتین برزیل و مکزیک و در افریقا نیز افریقای جنوبی و مصر به عنوان فعالان این عرصه شناخته می‌شوند.
اما در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی تنها ۶ کشور به شکل بین‌المللی و در سطح وسیع فعالیت دارند. ایتالیا، چین، اسپانیا، ترکیه ، هند و ایران کشورهایی هستند که با اتکا به منابع غنی خود دست به برپایی نمایشگاه می‌زنند. کشورهای دیگر نیز البته در زمینه نمایشگاه فعال هستند اما نه در قالب تولیدکننده بلکه به عنوان مصرف کننده! مثلا امارات‌متحده عربی یا روسیه. این کشورها در سرزمین خود محصولاتی برای عرضه ندارند و سنگ و صنعت سنگ شان وارداتی است اما به هر حال سعی می‌کنند در صنعت نمایشگاهی فعال باشند و از این طریق سهم خود را از بازار سنگ دریافت کنند.

در ایران کدام شهرها شرایط و ظرفیت‌های برگزاری نمایشگاه مرتبط با حوزه سنگ را دارا هستند؟
اصفهان و محلات شهرهایی هستند که شرایط مطلوبی در این زمینه دارند. نمایشگاه اصفهان یکی از قوی‌ترین‌هاست و در تمام دوره‌های آن شرکت‌های معتبر خارجی حضور دارند. معادن غنی سنگ در اصفهان و ظرفیت‌های مناسب ساخت انواع ماشین‌آلات مرتبط با این عرصه باعث شده که این استان یکی از قدرت‌های مهم در این زمینه باشد.

این نمایشگاه تا چه میزان در رشد صنایع سنگ تاثیر دارد؟
به‌طور قطع تاثیر مثبتی دارد و می‌تواند روند توسعه را بهبود بخشد. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که به واسطه برپایی این نمایشگاه‌ها در ایران رخ داده، فراهم شدن زمینه‌های ساخت ماشین‌آلات بوده که باعث شده ما نسبت به واردات این محصولات از کشورهای خارجی بی‌نیاز باشیم. بد نیست بدانید که ایران ظرفیت صادرات سالانه حداقل ۲ میلیارد دلار سنگ تزئینی را دارد اما تاکنون این امر محقق نشده است. درحال‌حاضر سالانه افزون‌بر ۱۷ میلیون تن سنگ تزئینی در کشور استخراج می‌شود. به‌طور قطع برپایی چنین نمایشگاهی در رسیدن به این آمار موثر است. در هر حال امیدواریم که نمایشگاه سنگ تهران در شرایط ایده آل برگزار شود و ما بتوانیم به تمام اهداف‌مان به‌ویژه در بازارهای بین‌المللی دست پیدا کنیم.

در حاشیه برگزاری نمایشگاه برنامه‌های جانبی و کارگاه‌های آموزشی خواهید داشت؟
بله. قرار است در حاشیه برگزاری این نمایشگاه نشست‌های تخصصی به منظور هم‌اندیشی فعالان حوزه سنگ برگزار شود.

برنامه شما برای افتتاحیه نمایشگاه سنگ چه خواهد بود؟
از مهندس نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دعوت شده تا در کنار ما باشند. ایشان هم قول داده‌اند که برای افتتاحیه حضور پیدا کنند. همچنین از تمام معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضای انجمن صنعت سنگ برای بازدید دعوت رسمی به‌عمل آورده‌ایم.

منبع خبر : گسترش صمت