We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

گام هایی در جهت توسعه روابط اقتصادی با اوکراین

گام هایی در جهت توسعه روابط اقتصادی با اوکراین :

بر طبق آمارهای سازمان تجارت جهانی :

 

در زمینه تمام محصولات ،صادرات ایران به اوکراین به طور کلی از سال ۲۰۰۱ از  ۱۵۱٫۵۷۵٫۰۰۰ دلار به ۵۹٫۳۸۲٫۰۰۰ دلار در سال ۲۰۱۱ رسیده است.

واردات اوکراین نیز از کل جهان به طور کلی در سال ۲۰۰۱ رقم ۱۵٫۷۷۵٫۰۶۲٫۰۰۰ دلار  بوده که در سال ۲۰۱۴ به رقم ۵۴٫۳۸۱٫۴۰۹٫۰۰۰  دلار رسیده است.

شایان ذکر است بیشترین صادرات اوکراین به کشور روسیه میباشد که در سال ۲۰۱۴ میلادی رقم۹٫۷۹۹٫۱۴۴٫۰۰۰  دلار بوده  و اوج آن در سال ۲۰۱۱ میلادی با رقم ۱۹٫۸۱۹٫۷۱۳٫۰۰۰ میلادی بوده است.

 

 

واردات اوکراین از جهان :

 

 

کد ۲۵۱۵

۲۵۱۵- Marble, travertine, ecaussine and other calcareous monumental or building stone of an apparent specific gravity of 2.5 or more, and alabaster, whether or not roughly trimmed or merely cut, by sawing or otherwise, into blocks or slabs of a rectangular (including square) shape.

۲۵۱۵- سنگ مرمر، سنگ های تراورتن، سنگهای اکوسین و سایر سنگ های آهکی برای تراش( Monumental  )یا ساختمان که وزن مخصوص ظاهری آنها مساوی ۲٫۵ یا بیشتر باشد، وسنگ رخام (   Alabaster )، حتی ناهمواری گرفته شده یا فقط بریده شده، به وسیله اره یا به نحوی دیگر، به صورت بلوک( Block) یا به شکل لوح ( Slabs) مربع یا مربع مستطیل.

 

اوکراین از این محصول در سال ۲۰۰۱ از جهان ۴۷٫۰۰۰ دلار واردات نموده و این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۴۳۳٫۰۰۰ رسیده است و اوج آن به مقدار ۱٫۰۴۶٫۰۰۰ در سال ۲۰۱۳ بوده است. اولین کشور تامین کننده بلغارستان بوده که در سال ۲۰۰۱ صادراتی نداشته اما در سال ۲۰۱۴  به رقم ۱۷۴٫۰۰۰ دلار رسیده است..کشورهای تامین کننده بعدی عبارت اند از ترکیه، ایتالیا واسپانیا.

برای مثال اوکراین در سال ۲۰۱۳ این محصول را به مقدار ۲۸۵٫۰۰۰ دلار از ترکیه وارد کرده است.

کد۲۵۱۶

۲۵۱۶- Granite, porphyry, basalt, sandstone and other monumental or building stone, whether or not roughly trimmed or merely cut, by sawing or otherwise, into blocks or slabs of a rectangular (including square) shape.

۲۵۱۶- سنگ خارا، سنگ سماق ، سنگ رخام سیاه (  Basalt  ) ، ماسه سنگ و سایر سنگهای تراش یا ساختمان حتی ناهمواری گرفته شده یا فقط بریده شده به وسیله اره یا به نحوی دیگر، به صورت بلوک ( Block  ) یا به شکل لوح (  Slabs  ) مربع یا مربع مستطیل.

اوکراین از این محصول در سال ۲۰۰۱ از جهان به مقدار ۶۰۴٫۰۰۰ دلار واردات داشته و این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۱۳۰٫۰۰۰ رسیده است. اوج واردات اوکراین در سال ۲۰۰۴ بوده که ۱٫۸۸۷٫۰۰۰ دلار بوده است.

از برزیل در سال ۲۰۰۱ هیچ وارداتی نداشته اما در  سال ۲۰۱۳ واردات از برزیل به ۲۴۵٫۰۰۰ دلار رسیده است.

کشورهای تامین کننده فنلاند، سریلانکا، ارمنستان و هند میباشند.

 در زمینه این محصول واردات از ایران نداشته است.

کد ۲۵۲۱

۲۵۲۱- Limestone flux; limestone and other calcareous stone, of a kind used for the manufacture of lime or cement.

۲۵۲۱- کاستین( Castines  ) ، سنگ آهک یا سنگ سیمان

به طور کلی واردات اوکراین از جهان در سال ۲۰۰۱ مقدار ۳۷٫۰۰۰ دلار بوده و در سال ۲۰۱۴ به ۳۷۸٫۰۰۰ دلار رسیده است. اصلی ترین تامین کننده این محصول کشور رومانی میباشد.

 از ایران این محصول را وارد نکرده است.

کد ۶۸۰۱

۶۸۰۱- Setts, curbstones and flagstones, of natural stone (except slate).

 ۶۸۰۱- سنگ برای سنگ فرش، سنگ برای کنار پیاده رو و سنگ به صورت لوح برای سنگ فرش ،از سنگ طبیعی (به استثنای سنگ لوح)

 

ایران هیچ صادراتی به اوکراین نداشته در حالیکه اوکراین در سال ۲۰۱۳ مقدار ۳۷۸٫۰۰۰ دلار واردات داشته است.

کد ۶۸۰۲

۶۸۰۲- Worked monumental or building stone (except slate) and articles thereof, other than goods of heading 68.01; mosaic cubes and the like, of natural stone (including slate), whether or not on a backing; artificially coloured granules, chippings and powder, of natural stone (including slate).

۶۸۰۲- سنگ تراش پذیر کار شده، یا سنگ ساختمان ، به( استثنای سنگ لوح ) کار شده واشیاء ساخته شده از این سنگها، غیر از سنگهای شماره ۶۸۰۱، مکعب بزرگ یا کوچک برای موزائیک کاری و همانند ، از سنگ طبیعی ( از جمله سنگ لوح) حتی روی تکیه گاه، دانه تراشه و پودر، از سنگ طبیعی (همچنین سنگ لوح) که به طور مصنوعی رنگ شده باشند

 

ایران در سال ۲۰۰۱ میلادی ۳۱٫۰۰۰ دلار  ودر سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۱۰٫۰۰۰ دلار به اوکراین صادرات داشته است. اوج صادرات این محصول به اوکراین درسال ۲۰۱۲  با رقم ۵۴۰٫۰۰۰ دلار بوده است.در حالیکه واردات اوکراین از جهان در سال ۲۰۰۱ میلادی ۸٫۰۰۹٫۰۰۰ دلار و این رقم در سال ۲۰۱۴ به رقم ۳۱٫۰۴۴٫۰۰۰ دلار رسیده است.

 

کد ۶۸۱۵

۶۸۱۵- Articles of stone or of other mineral substances (including carbon fibres, articles of carbon fibres and articles of peat), not elsewhere specified or included.

۶۸۱۵- اشیاء ساخته شده از سنگ یا از سایر مواد معدنی ( همچنین الیاف کربن، اشیاء ساخته شده از الیاف کربن و اشیاء ساخته شده از تورب) که در جای دیگر گفته نشده و مشمول شماره دیگر تعرفه نشده باشد.

ایران در این زمینه صادراتی به اوکراین نداشته است.

درحالیکه اوکراین از جهان در سال ۲۰۰۱ میلادی ۲٫۲۲۶٫۰۰۰ دلار و در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۱۳٫۳۸۲٫۰۰۰ دلار و در سال ۲۰۱۴ میلادی ۹۲٫۸۴۲٫۰۰۰ دلار واردات داشته است.

چین اولین تامین کننده با ۶۶٫۴۲۸٫۰۰۰ در سال ۲۰۱۴ سپس ترکیه و روسیه تامین کنندگان این محصول برای اوکراین بوده اند.

تحلیل و بررسی بازار اوکراین :

در کشور اوکراین از سال ۲۰۰۰ میلادی بخش مصالح ساختمانی رشد قابل توجهی داشته است و ۹۰۰۰ شرکت در این بخش فعالند. این شرکتها در شهر های کیف.خارکف و… فعالیت مینمایندکه در این بخش نیاز به حرکت و نوآوری و سرمایه گذاری میباشد. اوکراین صادر کننده و وارد کننده این محصولات میباشد که شامل رزین های چوب، سرامیک، گرانیت، شیشه و مواد خام جهت ساخت مصالح ساختمانی است. بیشتر حجم صادرات اوکراین به کشور های مشترک المنافع و اروپاست. امیدواریم با انجام سیاست گذاری های درست مالیاتها و تضمین و بیمه سرمایه گذاری روند سرمایه گذاری سرمایه داران ایرانی در اوکراین تسهیل شود. پازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان با حضور ۹۰۴ شرکت داخلی و ۳۱۰ شرکت خارجی مرداد ماه در تهران برگزار شد. با توجه به کیفیت بالای محصولات و استفاده از فناوریهای نوین در صنعت ساختمان امیدواریم شرکت های اوکراینی در نمایشگا های آتی حضوری پر رنگ داشته و متخصصین صنعت ساختمان بتوانند از معلومات یکدیگر بهره ببرند و این گامی در جهت بهبود همکاریهای اقتصادی وبازرگانی ایران و اوکراین میباشد.

اوکراین دارنده بزرگترین معادن گوگرد ، هشتمین تولید کننده صنایع فلز وسومین صادر کننده آن در دنیا میباشد.

اوکراین نیز دارای معادن سنگ کوارتز بازالت وگرانیت و گابرو و همچنین وارد کننده سنگ مرمر میباشد.

معادن بیکران زغال سنگ اوکراین و داشتن دانش فنی و تجربه بالا در زمینه استخراج آن و با توجه به این که تنها نیمی از ذغال سنگ مورد استفاده درصنایع فولاد، در کشور تامین میشود. استفاده از فناوری و دانش کارشناسان اوکراینی، ایران را به بالا رفتن میزان تولید واستخراج این ماده معدنی کمک میکند.

اوکراین ۸۰۰۰ معدن از ۹۰ کانی ارزشمند دارد و همچنین دارای منابع بیکران خاک رس، آهک، سنگ گچ، کائولن و خاک سیاه که حاصلخیزترین خاک کره زمین است میباشد و اوکراین  جزو کشورهای غنی در این زمینه بوده و ۴/۱ این خاک در جهان در اوکراین واقع شده است.

این مسایل بستری مناسب را برای سرمایه گذاران ایرانی میگستراند تا در بخش کشاورزی و معدن سرمایه گذاری کنند.

سفر های سالهای اخیر هیات های اقتصادی از اوکراین به ایران همچنین بازدید هیات اقتصادی خرسون (بزرگترین تولید کننده محصولات کشاورزی اوکراین) به همراه رییس اتاق بازرگانی وصنایع خرسون از استان آذربایجان شرقی وحضور هیاتی ۱۰۰ نفره درآینده نزدیک در استان گام بلندی است در جهت توسعه روابط اقتصادی مابین دو کشور است.

سفر اخیر هیئت اوکراینی به ایران به سرپرستی آقای گنادی چیژیکف رئیس اتاق بازرگانی اوکراین که در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ و به مدت ۳ روز انجام شد و بازدید از مراکز صنعتی و ملاقات صاحبان صنایع اوکراین با همتایان ایرانی خود در نوع خود بسیار مفید بوده و امیدواریم این ملاقاتها که منجر به تبادلات اقتصادی بین این دو کشور میشود ادامه داشته و تسریع شود.

 ایران با داشتن ۶۸ نوع ماده معدنی از نظر تنوع ذخائر رتبه دهم و از لحاظ ذخیره جایگاه پانزدهم را داراست. ایران از لحاظ تنوع سنگ های ساختمانی در رتبه اول و از نظر تولید و استخراج جزو هفت کشور اول دنیا میباشد. نظر به اینکه ۶۵% معادن ایران، منبعی میباشد برای تولید مصالح ساختمانی و ۲۰% این منابع سنگ است و با توجه به کشف معادن بسیار در سالهای گذشته و تنوع  بسیار زیاد سنگهای تزیینی ایران و سلیقه های مختلف، استخراج صدها معدن سنگ که بیشترشان گرانیت، مرمر، تراورتن و همچنین سنگهای کمیاب ملون و نفیس می باشد و با توجه به تلاشهای سالهای اخیر وزارت صنعت معدن و تجارت در جهت مدرنیزه کردن معادن محیط خوبی را برای مشتریان خارجی فراهم میکند.

نظر به رشد اقتصادی اوکراین نسبت به ده های گذشته ، نیاز برای بازسازی و ترمیم و همچنین ساخت و سازهای جدید دیده میشود لذا واردات سنگهای تزیینی به اوکراین بخصوص مرمر افزایش داشته است.  با توجه به ذخایر غنی سنگ مرمر در اصفهان، کردستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان،کرمان و کیفیت مرمر ایران و تنوع رنگی سنگ مرمر ایران که ۷ رنگ است، ایران میتواند نیاز صنعت سنگ مخصوصا مرمر اوکراین را برطرف نماید.

۲۰% از ذخائر سنگ ایران را گرانیت تشکیل میدهد .گروه گرانیت های آلکالن دارای رنگ روشن قرمز و صورتی میباشند و به همین دلیل بسیار ارزنده هستند ودر بازار جهانی جایگاه ویژه ای دارند که در خوی پیرانشهر و آذربایجان غربی معادن آنها موجود است.

سنگ تراورتن ۱۰% کل ذخائر سنگ های تزیینی ایران را تشکیل میدهد. همچنین ایران تنها تولید کننده تراورتن قرمز در جهان است. امروزه استفاده از سنگ های آهکی متخلخل (تراورتن) و بهبود کیفیت آنها با استفاده از انواع رزین ها و همچنین عایق صوت و حرارت بودن آن باعث استفاده بیشتری شده است.

 هفتمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزیینی معدن و ماشین آلات و تجهیزات که در اواخر تیر ماه گذشته با حضور ۱۲۰ شرکت داخلی و ۱۴ شرکت خارجی برگزار شد فرصت مناصبی برای فعالین صنعت سنگ اوکراین جهت توسعه روابط اقتصادی با شرکتهای مختلف فعال در صنعت سنگ بود. با توجه به تعداد قابل توجه شرکت های فعال در زمینه  صنعت سنگ در کشور اوکراین و ایران این زمینه وجود دارد که همکاری های مفیدی در این زمینه داشته باشند.

 دوازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ، ماشین آلات و خدمات در کشور اوکراین که از ۲ تا ۴ ماه مارس که در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۲ تا ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ هجری خورشیدی) برگزار خواهد شد. امید است شرکت های ایرانی فعال در صنعت سنگ در این نمایشگاه حضور یابند و این بستری مناسب برای همکاری های متقابل فعالین صنعت سنگ ایران و اوکراین باشد.

.