We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

گردهمایی سنگبران در آذرشهر، شهرت جهانی تراورتن قرمز

نان فعالان سنگبری‌های استان آذربایجان‌شرقی سنگ شده؛ به طوری که نیمی از ۱۰۰ واحد سنگبری این استان در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند اما با این حال خام‌فروشی سنگ‌های معدنی به کشورهای همسایه همچنان ادامه دارد و چین با فرآوری و برش سنگ‌های ساختمانی، گوی سبقت را از آذربایجان‌شرقی ربوده است.

بازارهای صادراتی اندازه برش سنگ‌های آذربایجان‌شرقی را مناسب استانداردهای روز نمی‌دانند که دلیل آن، استفاده از فناوری قدیمی است که باطله‌ها و لاشه‌ها را در فرآیند برش سنگ افزایش می‌دهد. گره‌گشای این موارد رفع کمبود نقدینگی است که به مشکل اصلی و عمومی صنعت تبدیل شده است. اما سفر کاروان تدبیر و امید به آذربایجان‌شرقی، اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان به بخش صنعت را به همراه داشت که مسئولان از اولویت‌بندی برای پرداخت آن می‌گویند که به همراه معافیت گمرکی واردات ماشین‌آلات صنعتی، گره‌گشای سنگبری‌های آذربایجان‌شرقی خواهد شد. همچنین احداث شهرک سنگ آذرشهر که در سند تدبیر و توسعه این استان آمده نیز به مرحله دریافت مجوزهای لازم و جانمایی رسیده است.

تعطیلی نیمی از سنگبری‌ها
سنگبری یکی از صنف‌های میانی و اشتغالزا در صنایع معدنی است که اشتغالزایی مناسبی را به همراه دارد، اما این صنف در رابطه مستقیم با ساختمان‌سازی و بخش مسکن قرار دارد به طوری که رکود و رونق مسکن در فعالیت این صنف تاثیر مستقیم می‌گذارد.رضا صالح‌راد، دبیر اتحادیه سنگبران استان آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با صمت می‌گوید: بیش از ۱۰۰ واحد سنگبری در استان آذربایجان‌شرقی وجود دارد که از این تعداد نیمی تعطیل هستند و نیمی نیز از بدهی بانکی رنج می‌برند. او با بیان اینکه تراش سنگ در سنگبری‌های آذربایجان‌شرقی به دلیل نبود فناوری لازم انجام نمی‌شود، ادامه می‌دهد: کوپ سنگ‌ها از معدن به واحدهای سنگبری هدایت و سپس به صورت ورق برش داده می‌شود. این درحالی است که در داخل کشور مصرف سنگ به دلیل رکود بازار ساختمان که به صورت مستقیم در فعالیت سنگبری‌ها تاثیر دارد، بیش از اندازه کاهش یافته است که این امر باعث شده اکنون سنگبرها، لاشه‌برها، خریداران و سایر فعالان در عرصه سنگ تقریبا نیمه‌فعال باشند. دبیر اتحادیه سنگبران استان آذربایجان‌شرقی اظهار می‌کند: آذربایجان، عراق، افغانستان، پاکستان و گرجستان از بازارهای هدف صادراتی برای سنگ‌های ساختمانی در این استان به شمار می‌روند. این در حالی است که فرآوری سنگ‌ها با فناوری قدیمی انجام می‌شود و در حد استانداردهای جهانی و مورد پسند اروپایی‌ها نیست که این امر باعث افزایش میزان باطله‌ها می‌شود.صالح‌راد با اشاره به آنکه سنگ‌های ساختمانی آذربایجان‌شرقی به صورت خام و کوپ صادر می‌شود، می‌افزاید: ترکیه و چین رقیب اصلی این سنگ‌ها هستند که با بهره‌مندی از دستگاه‌های جدید اقدام به برش سنگ‌ها در ابعاد مناسب بازارهای جهانی و صادرات آنها می‌کنند و حتی ترکیه سنگ‌های آذربایجان‌شرقی را با نام کشور خود و با قیمت‌های کمتر به اروپا صادر می‌کند. او حضور پیمانکاران ترکیه را دلیل خروج سنگ‌های ساختمانی تبریز از بازار اربیل عراق می‌داند که توسط تعاملات تجاری دولت عراق و ترکیه پرداخت پول آنها یک الزام بود. صالح‌راد در شرایط پساتحریم حمایت دولت از سنگبران را در ثبت سفارش‌های خارجی و نقل‌وانتقال پول ضروری دانسته و اظهار می‌کند: واحدهای صنفی سنگبری در آذربایجان‌شرقی باید دانش بازاریابی خود را به‌روز کرده و همچنین با بالا بردن اطلاعات خود از بازارهای هدف تولید خود را بر اساس تقاضا مدیریت کنند.

شهرت جهانی سنگ تراورتن قرمز آذرشهر

1

مدیر اداره برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز در گفت‌وگو با صمت از شهرت جهانی سنگ تراورتن قرمز آذرشهر می‌گوید که ماده معدنی آن تنها در آذرشهر است اما این معدن واحد فرآوری ندارد و نتوانسته جایگاه صادراتی خود را بیابد، بنابراین ایجاد واحدهای فرآوری در اولویت حوزه سنگ آذرشهر است. آرش نگهبانی با اشاره به اینکه بحث فرآوری سنگ در سند توسعه و تدبیر استان آذربایجان‌شرقی آمده است، ادامه می‌دهد: برش سنگ در معادن انجام شده اما در معادن فرآوری سنگ انجام نمی‌شود که احداث آن در دستور کار است. بر این اساس ایجاد شهرک سنگ آذرشهر به عنوان محور اصلی توسعه سنگ آذربایجان‌شرقی گامی در این جهت خواهد بود که اکنون در مرحله انتخاب زمین بوده و طرح توجیهی آن تایید شده و در مرحله اخذ مجوزهای قانونی است تا واحدهای فرآوری در این شهرک ایجاد شود. نگهبانی می‌گوید: کمبود نقدینگی مشکل عمومی در صنعت آذربایجان‌شرقی است که به همین دلیل صنعتگران توان نوسازی ماشین‌آلات و به‌روزرسانی فناوری را ندارند. او به مصوبه سفر کاروان تدبیر و امید به آذربایجان شرقی در روزهای پایانی اردیبهشت امسال اشاره کرده و می‌افزاید: پرداخت ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش که در سفر رییس‌جمهوری به صنعت این استان اختصاص یافت با در اولویت قرار دادن واحدهای نیمه‌فعال و باظرفیت که در سال‌های اخیر با مشکل مواجه بودند، درحال پیگیری است. مدیر اداره برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی ادامه می‌دهد: معافیت گمرکی برای واردات ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع با هدف افزایش ظرفیت و به‌روزرسانی فناوری در اولویت قرار گرفته و صنعتگران می‌توانند با استفاده از این معافیت برای به‌روزرسانی فناوری اقدامات لازم را انجام دهند.
نگهبانی درباره جایگاه فرآوری سنگ‌های تزئینی در سند توسعه استان آذربایجان‌شرقی می‌گوید: ۸۰ معدن فعال سنگ ساختمانی در استان آذربایجان‌شرقی وجود دارد که با میزان اشتغال بالای هزار نفر و استخراج سالانه حدود ۶۷۰ هزار تن از انواع سنگ‌های تراورتن، گرانیت، مرمر و… فعال است اما واحد فرآوری سنگ تزئینی در این استان وجود ندارد.

منبع خبر: گسترش صمت