We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

گزارش یوستون از نشست تجاری هیات لهستانی با صاحبان صنایع ایران

یک هیات تجاری متشکل از ۶۰ شرکت لهستانی به سرپرستی آقای پیخوچینسکی  معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد آن کشور روز جمعه ۳ مهرماه وارد ایران شدند. از جمله برنامه های آنها که در روز شنبه ۴ مهرماه در ساختمان اتاق بازرگانی برگزار گردید، نشست این هیات تجاری با تجار ایرانی به میزبانی اتاق بازرگانی ایران بود. سخنرانی هیات دیپلماتی کشور ،‌ساعت ۹:۳۰ صبح با ورود شرکتهای ایرانی آغاز گردید.

در ابتدا آقای پیخوچینسکی وزیر اقتصاد لهستان  در مورد تبادلات اقتصادی و ورود به بخش سرمایه گذاری در ایران سخنرانی نمود و هدف این دیدارها را آماده سازی و بهبود فضای تجاری و ایجاد یک رابطه تجاری موثر دانست.  سپس آقای مهندس جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن تأکید بر روابط بین ایران و لهستان که به بیش از ۵۰۰ سال ارتباط دیپلماتیک بر می گردد، به تاریخچه حضور لهستانی ها در ایران اشاره نمود. وی گفت در زمان جنگ جهانی دوم بیش از ۱۲۰هزار شهروند لهستانی در ایران حضور داشتند و ایرانی ها میزبان بسیار خوبی در آن شرایط دشوار برای لهستانی ها بودند. پس از آن نیز همواره دو کشور با هم در ارتباط بودند حتی در دوره سخت تحریم نیز، دو کشور از امکانات موجود یکدیگر بهره برداری نمودند. از سال ۲۰۱۳ تا به امروز هر ساله هیاتهای ایرانی و لهستانی در کشورهای یکدیگر حضور پیدا کردند که نشانه عزم دو کشور برای ارتباط اقتصادی فی مابین بوده است. حضور هیات اعزامی در حال حاضر و هیاتی که اردیبهشت ماه سال جاری به ایران آمده بودند خود مؤید این مطلب است.

DSC_0063

وی اظهار امیدواری نمود با تحولات بین المللی و توافقات صورت گرفته و پایان دادن به موانع بانکی و مبادله ای، حضور هیاتهای لهستانی پربارتر بوده و شتاب بیشتری در همکاریهای دو کشور ایجاد شود. ایجاد شرکتهای مشترک در زمینه کشاورزی، مواد غذایی، شرکتهای دانش بنیان، زیست محیطی، آب و تصفیه آن و … برای منطقه، به ویژه ایران و لهستان بسیار مناسب است. اکنون ایران با توجه به موقعیت منطقه ای از یک بازار ۴۰۰ میلیونی در همسایگانش بهره مند است. تولید و صادرات به این کشورها از طریق ایران و  موقعیت لهستان در میان کشورهای اروپایی که امکان خوبی برای توزیع کالا در بازار دارد، می تواند یکی از راهکارهای توسعه همکاری باشد که خود زمینه ساز ایجاد برندها و شرکتهای مشترک بسیاری است.

وی خاطر نشان کرد زمینه همکاریهای بسیاری بین ایران و لهستان در زمینه خودروسازی، قطعات، نفت، گاز، انرژی، تجهیزات کشاورزی، دارو و غیره وجود دارد که اهمیت این موضوع باعث تشکیل “شورای مشترک ایران و لهستان” گردیده که در دستور کار  اتاقهای دو کشور قرار گرفته است و انشالله تا پایان سال میلادی جاری این شورا تشکیل می گردد.

در ادامه وی به پیشنهاد اتاق ایران برای اعزام هیاتهای تخصصی به لهستان در زمینه های ذکر شده، اشاره نمود که مورد استقبال وزیر اقتصاد لهستان و همراهان قرار گرفت و برنامه ریزی برای هیاتهای تخصصی را در دستور کار خود قرار دادند. همینطور بیش از ۱۵۰۰ شرکت لهستانی برای حضور در ایران اعلام آمادگی نمودند. بنگاهها و موسسات ایرانی بسیاری وجود دارد که می توانند هم در ایران، هم در لهستان امکان ملاقاتهای رو در رو را داشته باشند تا نقطه آغازی باشد برای کسانیکه قصد آغاز و یا ادامه فعالیتهای بزرگ تجاری را دارند.

در آخر نیز ایشان اظهار امیدواری نمودند که این سفر به کار جدی تری بین ایران و لهستان تبدیل گردد تا بتوانند به یک برنامه تجاری و اقتصادی دراز مدت بین دو کشور دست یابند.

DSC_0051

در انتهای برنامه آقای پیلات نایب رئیس اتاق بازرگانی لهستان نیز ایراد سخنرانی نمودند. سپس میهمانان و حضار که از فعالین تجاری دو کشور بودند در سالنی گرد هم آمدند. جلسه ای رو در رو بین هیات و تجار اعزامی لهستان و شرکتهای ایرانی به تفکیک زمینه فعالیت آنها برگزار گردید که آقای جلال پور و مستر پیلات هم پس از مدتی به جمع تجار و فضای مذاکرات پیوستند تا ضمن بازدید، در صورت نیاز، به راهنمایی شرکت کنندگان بپردازند.

DSC_0070

در نهایت ضمن صحبتهای انجام گرفته نماینده یوستون با آقای پیلات، ایشان به سنگ مرمر ایرانی اشاره نمودند که در لهستان از جذابیت خاصی برخوردار می باشد و اظهار امیدواری گردند که زمینه خوبی برای واردات این سنگ به آن کشور و مناسبات همکاری های دوجانبه فراهم گردد.

نشست امروز و نشستهای مشابه که با اعزام هیاتهای تجاری کشورهای دیگر در اتاق بازرگانی به همت آقای مهندس جلال پور برگزار می گردد، فرصت بسیار مناسبی است برای تبادل اطلاعات، نیازها و ضروریات تجاری بین دو کشور، که با فراهم شدن فضای گفتگو و معرفی شرکتها و خدمات آنها به یکدیگر، امکان بررسی موارد، موانع و مشکلات پیش روی فعالین تجاری و امکان حل و فصل آنها فراهم می گردد.

گزارشی از یوستون

تاریخ: ۴ مهرماه ۱۳۹۴