We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

گزارش سنگ ایران در سرزمین تزارها

ایران نباید به صورت خرد وارد بازار روسیه شود

“ودنخا ” مرکز نمایشگاه های سراسری مسکو، میزبان هفدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ های گزارش ساختمانی بود. حضور ۲۵۸ شرکت از ۲۷ کشور و عرضه انواع سنگ های ساختمانی از جمله مرمر، گرانیت و تراورتن در این نمایشگاه، آن را را به یکی از معتبرترین نمایشگاههای سنگ دنیا مبدل ساخته است. ایران نیز در چارچوب برنامه شرکت های روسی و ایرانی برای آغاز همکاری در زمینه استخراج، تولید و تجارت سنگ، با حضور ۱۱ شرکت ایرانی و در غرفه ای به مساحت ۴۰۰ متر مربع تولیدات خود را به نمایش گذاشت تا نخستین تجربه حضور خود را در این عرصه جهانی تجربه کند

 

1234

حضور ایران پرقدرت و متنوع است

در مراسم افتتاح این نمایشگاه، سخنان مارینا ترتیاکووا، مدیر نمایشگاه بین المللی سنگ های تزیینی ساختمانی روسیه(ایندوستریا کامنیا( مایه مباهات کاروان ایران بود. وی با ارزشمند خواندن حضورشرکت های ایرانی در کنار بزرگترین شرکت های دنیاا ز روسیه،اروپا وآسیا گفت:اولین حضور ایران در نمایشگاه سنگ های روسیه بسیار پرقدرت و متنوع است و یقینا می تواند توجه شرکت های روسی را به سمت خود جلب نماید. ترتیاکووا، ابراز امیدواری کرد که شرکت های ایرانی در نمایشگاه بین المللی سنگ های تزیینی ساختمانی مسکو با شرکای روسی قرارداد همکاری امضا کنند. وی ادامه داد:بازار سنگ در روسیه، بسیار گسترده است و مشتریان زیادی دارد. با توجه به تنوع تولیدات ایران دراین بخش، شرکت های ایرانی می توانند شرکای خوبی برای همکاری دربخش های مختلف در این کشورپیدا کنند.

12345

 

با تمام قدرت وارد بازار روسیه شوید

محمد سنایی، سفیر ایران در روسیه، نیز در این نمایشگاه حضور یافت. وی به موارد مهمی درباره بازار روسیه،ا شاره کرد.به گفتهسفیرا یران در روسیه،ا ین کشور به طور کلی، به جز در مبادله با ۱۱ کشور ) ،)CIS در مبادلات تجاری خود با کشورهای دیگر تعرفه ترجیحی ندارد. سنایی تأکید کرد که روسیه در حال امضای تفاهمنامه با کشورهای اوراسیاست که در آن برای ۱۰۰ کالا، تعرف ههای بسیار پایینی در نظر گرفته است. وی با اشاره به توانمندی ایران در صنعت سنگ، تصریح کرد: در ایران باید پیگیری شود تا کالاهایی مانند سنگ در فهرست کالاهای کشورهای اوراسیا گنجانده وا زتعرفه پایین بهره مند شوند.

سفیر ایران، رسیدن به این هدف را کار دشواری ندانست و دلیل آن را سطح روابط سیاسی و اقتصادی ایران و روسیه عنوان کرد. به گفته وی روابط سیاسی امروز ایران و روسیه بسیار خوب است و تمام تفاهمنامه های موردنیاز بین دو کشور برای بهبود روابط تجاری ا مضا شده است.

به گفته وی امروز زمان توسعه فعالیتهای ا قتصادی و مبادلات با روسیه است و بحث تفاهمنامه کریدور سبز گمرکی و آزاد شدن صادرات محصولات غذایی و لبنی و دامی )که تاکنون ممنوع بود(ا زا ین نظر، حائز اهمیت است. سنایی با اشاره به روند رو به رشد تجارت دوجانبه با روسیه، اظهار کرد: در ۶ ماه نخست امسال میلادی، مبادلات تجاری روسیه باا تحادیه ا روپا و چین ۳۰ درصد کاهش یافته و مبادلات این کشور با ترکیهنیز کاهشی چشمگیر نشان داده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی، حجم همکار ی های اقتصادی ایران و روسیه با ۶۰ درصدا فزایش همراه بوده ا ست. سفیر ایران در روسیه تأکید کردکه ایران نباید به صورت خرد وارد بازار روسیه شود.

بلکه باید با تمام قدرت به این بازار بزرگ وارد شود. این اظهارنظر سنایی مهر تأییدی بر نحوه حضور ایران در نمایشگاه صنعت سنگ مسکو بود. حضوری که به صورت پاویون ا نجام گردیده تا قدرت و شکوه فعالان ایرانی را به رخ غرف هداران و بازدیدکنندگان آن کشور بکشاند. سفیرا یران به نکته بسیار مهمی نیز ا شاره کرد: ساختمان های مسکو، سن پترزبورگ و دیگر شهرهای روسیه، علاقه روس ها به معماری را نشان می دهند و تجربه شرکت های ایران در عرصه تولید و عرضه سنگ های خاص، می تواند در اینعرصه به طور گسترده بکار گرفته شود.

123456

انستیتو سنگ ایران ایجادمی شود

احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ ایران نیز که برای شرکت در نمایشگاه بین المللی سنگ روسیه در مسکو حضور داشت نیز گفت: برای این که به هدف چشم انداز۲/ ۵ میلیارد دلار صادرات سالانه سنگ تا پایان برنامه پنج ساله برسیم، مجموعه ای از اقدامات باید انجام گیرد که نخستین گام حضور تاثیرگذار در بازارهای پر مصرف جهانی  زجمله روسیه است و در این میان،شناسایی و نیازسنجی بازارها به نوع و شکل محصولات صنعت سنگ اهمیت خاصی دارد. شریفی گفت: افزون بر نمایشگاه مسکو، شرکت های ایرانی در سه نمایشگاه بزرگ بین ا لمللی شیامین چین، وروناا یتالیا وا زمیر ترکیه نیز به  صورت فعال و گسترده با اختصاص یک سالن به نام جمهوری ا سلامی ایران حضور خواهند یافت. وی ادامه داد:  دومین راهکار تشکیل کنسرسیوم های صادرات سنگ است که با توجه به این موضوع تشکیل پنجاه کنسرسیوم دیگر در این حوزه پیش بینی شده است. وی افزود: ارتقای کیفیت تولیدات داخلی با همکاری انجمن سنگ ایتالیا برای ایجاد انستیتو صنعت سنگ، بر اساس تفاهم نامه امضا شده در حال پیگیری می باشد و قرار است دست اندرکاران این صنعت در چارچوب برنامه های تدوین شده ، آموزش های لازم را ببینند. شریفی همچنین گفت: قیمت تمام شده تولیدات ایرانی موضوع مهم دیگری است که نیاز به بررسی دارد، زیرا که در این عامل به نسبت دیگر رقبا ضعیف هستیم و باید برای کاهش هزینه ها در تمام مراحلاقدامات مهمی ا نجام گیرد.

 

حضور ایران پررنگتر از رقباست

رئیس اجرایی یوستون، که مسئولیت سازماندهی شرک تهای ایرانی و هماهنگی با برگزارکنندگان رویداد سنگ روسیه را برعهده دارد،نیز گفت: خوشبختانه درا ین دوره از برگزاری نمایشگاه صنعت سنگ مسکو، حضور پرقدرت ایران باعث بالا رفتن سطح نمایشگاه شد. به گفته محمد رسا، پاویون ایران به صورت واضح و برجسته  درن مایشگاه دیده شد. رسا تصریح کرد: علاوه بر ایران، مصر نیز به صورت پاویون در این نمایشگاه شرکت کرد. با این حال، پاویون ایران ا ز نظر ظاهری و طراحی بسیار قدرتمند عمل کرد و شرک تهای حضور یافته در نمایشگاه سنگ انتخا بهای مناسبی در محصولات ارائه شده خود داشتند. این محصولات به طور کامل متناسب با بازار روسیه و ذائقه رو سها عرضه شد که میتوان اثربخشی آن را در ما ههای آینده مشاهده کرد. در پایان میتوان گفت که حضور ایران، در نمایشگاهصنعت سنگ مسکو، موفقیت آمیز بوده است. اما نکته بسیار مهم، عملکرد ایران پس از پایان یافتن نمایشگاه است. به گفته محمد رسا، بازاریابی حرف های و حضور مستمر در بازار روسیه، از مهمترین عواملی هستند که میتوانند موفقیت ا یران را تثبیت کنند.  وی تأکید می کند که صنعت سنگ ایران برای آنکه بتواند سهم قابل توجهی از بازار روسیه را به دست آورد، باید ۵ تا ۷ سالدر بازار روسیه و همچنین نمایشگا ههای سنگ آن کشور، حضور مستمر داشته باشد. رسا،ا ضافه می کند: تحلیل من ا ز بازار روسیه آن است که میتوانیم دو بازار در این کشور داشته باشیم. یکیا ز آنها «بازار سنگ لوکس » است که شامل مشتریان خاصی

 میشود که به دنبال طراحی ها و کیفیت های ویژ ه ای هستند.ا ین بازار با آنکه کوچک است اما سودآوری بالایی دارد. در این بازار، رقبای ما ایتالیا و اسپانیا هستند که به دلیل تحری م های ا تحادیه ا روپا،ا یران فرصت زیادی برای گسترش قلمرو خود دارد. «بازار مردمی سنگ »، بازار دوم ایران است که بازار عمومی و طبقه متوسط ا ین کشور را دربر می گیرد ودر  بخش جنوب کشور روسیه قرار دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت:

هدف؛ یک میلیارد دلار در سال

جعفر سرقینی، در حاشیه نمایشگاه بین المللی سنگ روسیه گفت: نخستین حضور شرکت های ایرانی با گستردگی و تنوع محصولات در نمایشگاه بین المللی سنگ مسکو با هدف اجرای برنامه منسجم و مدون صادرات در این عرصه است تا سنگ های ایران به روسیه و کشورهای عضو جامعه همسود صادر شود. وی افزود: برخی کارشناسان فعال در بازار سنگ، میزان توانمندی شرکت های  یرانی برای تأمین نیازهای بازار روسیه به انواع سنگ های ساختمانی را حداقل یک میلیارد دلار در سال ارزیابی می کنند که می تواند به عنوان هدف در نظر گرفته شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت همچنین  اظهار کرد: ایران با حدود ۴،۵ میلیارد تن ذخیره انواع سنگ های ساختمانی با مشتریان بسیار در بازارهای خارجی و ۱۵۰ معدن فعال، متأسفانه فقط ۲۰۰ میلیون دلار در هر سال صادرات دارد و باید زمینه های لازم برای افزایش آن در نظر گرفته شود که روسیه و کشورهای عضو جامعه همسود یکی ازبازارهای هدف می باشد.

1234567

منبع: ماهنامه نوسان

تاریخ: ۱۳/۰۴/۹۵