We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

گزارش یوستون از امضای تفاهم نامه دو کشور ایران و ارمنستان در اتاق بازرگانی ایران

حضور گروه کارشناسی یوستون در این نشست ها  یافتن راهکارهای معرفی صنعت سنگهای تزئینی در بخش صنعت و معدن و ارتباط با مشتریان بالقوه سنگ ایران جهت توسعه بازرگانی بین المللی در این زمینه می باشد.

ساعت ۱۴ روز دوشنبه هیجدهم آبان- اتاق بازرگانی ایران- نشست ایران و ارمنستان،

با ورود هیات ارمنستان به سرپرستی وزیر اقتصاد  آقای چشماریتیان و سفیر آن کشور آقای تومانیان به اتاق همایش رسما آغاز گردید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران این همایش را با سخنرانی خود آغاز نمودند. وی با اشاره به مذاکرات یکماهه ایران با کشور ارمنستان که با حضور دکتر جهانگیری در ایروان و اقای چشماریتیان در ایران و همینطور برپایی همایش مشترک در آن کشور انجام گرفت  این امر را نشان از همت دو کشور برای افزایش مبادلات اقتصادی دانست. وی ادامه و نتیجه حاصل از این ملاقاتها را امضای تفاهم نامه اقتصادی و مبادلات تجاری فی مابین دو کشور دانست که امروز در اتاق بازرگانی ایران اتفاق خواهد افتاد. آقای جلال پور سابقه همکاریهای فرهنگی و اقتصادی دو کشور را چشم انداز مثبتی برای ادامه همکاریهای فی مابین در آینده نزدیک پیش بینی می کند.

1

وی با تاکید فضای جدید ایجاد شده پس از توافق ۱+۵ در منطقه ، تقویت همکاریها و تعامل با جهان را  از اولویتهای اتاق ایران ذکر کرد و آنرا یکی از وظایف اتاق برای ارتقای روابط با کشورهای دیگر بویژه با کشورهای همسایه دانست که وظیفه اتاق را نسبت به گذشته سنگین تر کرده است. وی برای پیشبرد این هدف خاطرنشان نمود که باید مسایل و مشکلات موجود بین دو کشور مطرح ، بررسی و حل و فصل گردد تا بستر لازم برای توسعه روابط اقتصادی شکل گیرد. وی از آنجائیکه اتاق ایران را همانند دولت علاقمند به ارتقای روابط با کشورهای دیگر در زمینه های اقتصادی می داند به عنوان بعضی از مشکلات موجود  که در بین فعالان اقتصادی به چشم می خورد پرداخت تا بتوان شرایط لازم برای تسهیل و آسانتر نمودن این موارد را  فراهم نمود.

وی اعلام کرد بخش خصوصی ایران انتظار دارد که فضای یکسان برای حضور بازرگانان در ارمنستان با شرایط مساوی ایجاد گردد چراکه گاها مشاهده گردیده در بعضی از برخوردهای سلیقه ای عدم پذیرش فاکتورها در تعیین بعضی نرخ ها برای کالاهای ایرانی اعمال شده یا بعضی سختگیریها در گمرکات آن کشور صورت می گیرد که این موراد فضای ارتقای روابط را به فضای سنگین تری تبدیل می کند. بنابراین می باست به سرعت این موارد بین فعالین اقتصادی کشورها به سمت روان سازی پیش رود.

وی عدم وجود مبادلات بانکی مستقیم را به عنوان ضروری ترین رکن توسعه روابط تجاری دانست. رئیس اتاق ایران از دیگر موارد موجود که معضلی در تبادلات اقتصادی دو کشور  می باشد به سخت گیریهای اداره مالیات ارمنستان اشاره کرد که گاها در نقل و انتقال ارز ممانعتهایی ایجاد نموده که آنرا در سفر هیات ایرانی به ارمنستان مورد بحث و بررسی قرار دادند و در مقابل مقامات ارمنی در اتاق و در وزارتخانه قول مساعدت  جهت حل و فصل آنها را دادند.

 وی خاطرنشان کرد تبادلات اقتصادی بین ایران و ارمنستان کمتر از۳۰۰میلیون دلار است که باید این رقم به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یابد . زمینه های صدور خدمات فنی و مهندسی بویژه در زمینه انتقال انرژی می تواند یکی از عوامل ارتقای مراودات باشد بنابراین بر همین راستا کشور ارمنستان بعنوان یکی از کشورهایی که در منطقه قفقاز می تواند پایگاهی برای حضور فعالین اقتصادی ما در زمینه خدمات فنی مهندسی وایجاد بند مشترک برای حضور در کشورها و اتحادیه اوراسیا باشد در نظر گرفته شود.

وی از فرصتهای پیش روی دو کشور برای توسعه روابط به ایجاد طرحهای مشترک در حوزه های زیربنایی، عمرانی، خدمات فنی و مهندسی، صنعتی، معدنی، توسعه همکاریهای گردشگری، حمل و نقل، ترانزیت و پشتیبانی، فن آوری اطلاعات و ارتباطات، مخابرات و دیگر حوزه های ممکنه اشاره کرد.

وی افزود در بین عرصه های همکای ایران با ارمنستان موضوع انرژی بسیار مهم است و یک نیاز مهم ارمنستان واردات انرژی می باشد. از آنجائیکه ایران با احتساب توانایی خود در نفت و گاز اولین کشور در زمینه منابع هیدروکربنی به شمار می رود بعنوان مهمترین پارامتر تامین نیاز کشورهای همسایه و همکاری در حوزه انرژی باید مورد توجه قرار گیرد. وی به موضوع تعامل با ارمنستان تاکید کرد و  بحث انرژی را بعنوان یکی از راهکارهای اساسی مشارکت اقتصادی دانست.

وی گفت همانطور که صادرات گاز به دیگر کشورها بر پایه منافع متقابل کشورهای عرضه کننده و مصرف کننده است باید انتقال وجه نیز در این زمینه مد نظر قرار گیرد. از طرف دیگر ایران در موقعیت منحصربه فرد جغرافیای خود با داشتن منابع اعظم طبیعی، منابع انسانی با دانش و مهارت بالا و زیرساختهای مناسب بویژه در زمینه حمل و نقل، شرایط مساعدی را برای گسترش روابط تجاری رقم می زند. آقای جلال پور خاطرنشان کرد ایران از پایگاه خوبی برای حضور  ارمنستان و شرکتهای مربوطه در منطقه برخوردار است که می تواند از آن برای توسعه روابط خود با کشورهای اطراف ایران بهره ببرد.

وی با اشاره به حوزه حمل و نقل و ترانزیت، وجود کریدر شمال جنوب و دسترسی به آبهای آزاد و خطوط راه آهن مشترک ایران و کشورهای همسایه، وجود زیرساختها و امکانات فراوان در بنادر و گمرکات ایران و ارائه خدمات مطلوب به تجار و بازرگانان، شرایط خوبی را بعنوان مسیری امن، کوتاه و ارزان در منطقه ایجاد خواهد کرد .وی اظهار امیدواری نمود تا در اینده نزدیک شاهد اجرایی شدن پروژه بسیار مهم و استراتژیک راه آهن ایران و ارمنستان باشد که سالهاست از سوی مقامات دو کشور پیگیری می شود چرا که این خط آهن بسیاری از مشکلات فعلی و ترانزیتی دو کشور را برطرف خواهد نمود.  

انتظار آقای جلال پور از تمای دست اندرکاران، مسئولین تجار ، بازرگانان، فعالان بازرگانی اینست که با برنامه ریزی بلندمدت، همراهی، همدلی و دوستی، شرایط مناسبی را برای افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور فراهم آورد.

همچنین وی امضای تفاهم نامه صندوق ضمانت صادرات ایران با آژانس بیمه صادرات ارمنستان  که امروز با حضور روسای دو طرف انجام خواهد گرفت را گام عملیاتی بسیار مثبتی در این زمینه دانست.

در پایان خاطرنشان کرد که دولتها با ایجاد بسترهای لازم زمینه را برای همکاری تجاری فراهم می کنند و بخش خصوصی نیز  باید فرصتهای اقتصادی را شناسایی و با ابتکار عمل اجرایی آنها را در دست بگیرد. وی اظهار امیدواری نمود که حضور سفرا ، وزرا و همینطور اتاق های دو کشور در برگزاری این سمینارها و نشستهای رودررو،  به یک جمع بندی مناسب و مثمر ثمر برای ارتقای روابط و فعالیتهای اقتصادی پیش روی دو کشور است واقع گردد.

2

در ادامه وزیر اقتصاد ارمنستان آقای چشماریتیان به سابقه و ارتباط با کشور ایران اشاره نمود و تاکید وی و سفیر ارمنستان در ایران آقای تومانیان و همینطور تیم همراه،  بر انعقاد قرارداد اوراسیا بود که مطابق با این قرارداد عوارض گمرکی بین کشورهای عضو قزاقستان، روسیه ، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان به صفر سیده است و این نقطه مثبتی است در تبادلات اقتصادی بین کشورهای حوزه CIS

سپس مهندس نعمت زاده که بعلت حضور درجلسه دیگری با تاخیر به جمع پانل پیوست و به وزیر ارمنستان و گروهشان خیرمقدم گفت و در مورد روابط طولانی و چند هزار ساله دو کشور سخنرانی نمود. وی ضمن اشاره به سابقه فعالیتهای بازرگانی بخصوص از زمان استقلال ارمنستان در سال ۱۹۹۱میلادی به این طرف ، به میزان حجم مبادلات اقتصادی دو کشور پرداخت که باید به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

وی به توافق اوراسیا اشاره نمود و به حضور فعالان اقتصادی ایرانی در ارمنستان تاکید نمود. مهندس نعمت زاده گفت با این روش می توان علاوه بر رفع نیاز کشور ارمنستان به کشورهای مجاور و پرمصرفی مانند روسیه قزاقستان و اخیرا هم در قرقیزستان محصولات خود را ارسال نمایند. وی از اتاق بازرگانی خواست موارد مورد نیاز سرمایه گذاری در روسیه و ارمنستان شناسایی شود تا بازار رقابتی مناسب را در روسیه داشته باشیم.

وی افزود رابطه ایران با ارمنستان یک رابطه استراتژیک است و باید هر دو طرف چه ایرانی و چه ارمنی در کشورهای مقابل سرمایه گذاری نمایند. وزیر صنعت معدن و تجارت ایران ضمن اشاره به روز کیفیت که نهم نوامبر توسط سازمان ملل اعلام گردیده و مطابق با ۱۸ ابان است و در چنین روزی قرار گرفتیم ، این روز را خدمت همه صنعتگران و تجار تبریک و تهنیت گفت.

وی در پایان با تاکید بر  پروژه گشایش مرکز تجاری در ایروان که از چندی پیش مقدمات آن فراهم گردیده ، آمادگی خود را در راه اندازی سیتم بانکی آن نیز اعلام نمود و از سفیر ایران خواست مکان مورد نظر را هرچه سریعتر نهایی و اجرا کنند تا محل استقرار تجار و صنعتگران گردد و  به محلی برای مرکز داد و ستد با ارمنستان و کشورهای اوراسیا تبدیل گردد.

صحبتهای آقای سجادی سفیر ایران در ارمنستان  ضمن تاکید بروی فضای بعد از توافق و بعد از برجام ، از سنگینی مسئولیت سفرا خبر داد و معتقد بود باید حرکت جدیدی در این زمینه انجام گیرد. وی خواستار رفع موانع موجود در توسعه فعالیتهای اقتصادی شد و اعلام کرد با توجه به تشکیل کارگروههای مربوطه باید همکاری خود را با کشورهای همسایه ارتقا دهیم

آقای سیدعلی رئیس صندوق ضمانت صادرات نیز که در این نشست حضور داشت با اعلام چهار بانک عمده در کشور ارمنستان و تحت پوشش قرار دادن آنها با بیمه ای که توسط صندوق انجام گرفته آماده همکاری با تجار می باشد. در ضمن با توجه به افزایش سقفی که سرمایه صندوق پیدا کرده میزان پوشش بیمه برای ارمنستان از ۹۰ میلیون دلار به ۱۵۰ میلیون دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

قبل از امضای تفاهم نامه مشترک بین ایران و ارمنستان آقای افخمی به تاکید سه نکته ذکر شده توسط معاون وزیر ارمنستان و  دیگر سخنگویان ارمنی این جلسه اشاره نمود. از نظر رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران نکات اعلام شده در جلسه که در مورد اوراسیا گفته شد بسیار حائز اهمیت است، چراکه ارمنستان جزو منطقه اوراسیا می باشد طوریکه اگر کالایی در ارمنستان تولید شود به راحتی می تواند در کشورهای بلاروس و روسیه و قزاقستان با تعرفه صفر عرضه شود .

وی افزود این نکته قابل اهمیتی  برای ایرانیانی می باشدکه قصد سرمایه گذاری در کشور ارمنستان را دارند. آنها می توانند به تولید محصولاتی بپردازند که خریدار خوبی در این بازارها داشته باشد.  نداشتن تعرفه کالایی  بسیار به رقابت پذیری کالا در امر فروش و صادرات آن کمک می کند  علاوه بر آن به سرمایه گذار این امکان را می دهد تا از اعطای تسهیلات ویژه نیز برخوردار شوند. نکته سوم آن در مورد جی اس پی می باشد که با این روش اگر بخواهیم کالایی را در ارمنستان تولید کنیم می توانیم با تخفیف جی اس پی در پرداخت به اروپا صادر کنیم.

نکته پایانی که آقای افخمی به آن اشاره کرد قرار دادن یک رایزن بازرگانی در ارمنستان است. آقای هامایاک آوادیس یانس توسط سازمان توسعه تجارت بعنوان رایزن بازرگانی معرفی شدند و در سفارت ایران مشغول به کار می باشند و می توانند تجار و بازرگانان را برای ارتباط راحت تر با کشور ارمنستان راهنمایی و مشاوره دهند.

3

در پایان سمینار گروه شرکت کنندگان به سالن جلسات رو در رو که توسط اتاق بازرگانی ایران ترتیب داده شده بود رفتند و در آنجا با شرکتهای ارمنی که آمادگی همکاری در خرید و فروش کالاهای تجاری را دارند به تبادل اطلاعات و تبادل نظر پرداختند.

تیم اعزامی یوستون نیز ضمن مفید دانستن این جلسات و تشکر و قدردانی از دست اندرکاران آن بویژه ریاست اتاق بازرگانی آقای جلال پور، به رایزنی و معرفی پتانسیلهای صنعت سنگ کشور اشاره کردند تا بتوان در آینده نزدیک شاهد توسعه تبادلات تجاری بویژه در صنعت سنگ با بازار ارمنستان داشته باشیم.

5

     کارشناس توسعه بازرگانی یوستون در حال رایزنی با تجار ارمنستان