We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

گفتگوی ویژه نامه “اقتصاد و نمایشگاه” با محمد رسا مدیر اجرایی سایت یوستون

سایت یوستون دری به روی دنیای صادرات سنگ می‌گشاید

سایت اینترنتی یوستون راه‌اندازی شده تا همه اطلاعات مربوط به صنعت سنگ، کارخانجات، معادن، تجار و… را   یکجا در ابعادی وسیع در اختیار مخاطبان خارجی و داخلی قرار بدهد. ایده‌ای که به نظر محمد رسا مدیر اجرایی آن قرار است دری به سمت بازارهای جهانی برای صنعت سنگ کشور بگشاید. سایت “یوستون” اولین سایتی است که این اطلاعات را به صورت جامع در اختیار مخاطبان قرار می دهد و از این جهت مدیران آن پیش بینی می‌کنند به موفقیت مهمی در این عرصه دست یابند. نقصان اطلاعات از نظر دست‌اندارکاران این سایت یکی از علل مهم پایین بودن سهم ایران از صادرات سنگ در دنیا است و این سایت برای پر کردن این خلاء به وجود آمده است. گفت و گوی اقتصاد و نمایشگاه را با محمد رسا می‌خوانید:

سایت یوستون قرار است چه نقشی در بازار سنگ داشته باشد؟

 از نظر ما این  سایت دری به سمت دنیای صادرات برای صنعت گشوده شده است. ما فکر می‌کنیم اگر بتوانیم همه ایده‌هایی را که داریم پیاده کنیم در این جهت موفق خواهیم بود.

1

از  چگونگی شکل‌گیری ایده راه انداری این سایت  و خدماتی که قرار است ارایه دهد بگویید؟

به دلیل اینکه در صنعت سنگ اطلاعات جامعی وجود ندارد، به این فکر افتادیم که سایتی با هدف اطلاع رسانی در این حوزه راه اندازی کنیم. این سایت یک دیتا بیس از صنعت سنگ ایران است. اطلاعاتی از معادن، کارخانجات، تجار سنگ و تعمیرکنندگان ماشین الات و تجهیزات. یوستون، اولین ابداع کننده تخصصی اطلاعات  صنعت سنگ است که به دو زبان فارسی و انگلیسی راه اندازی شده و در این نمایشگاه افتتاح شد. البته تا هفته آینده به زبان روسی نیز اطلاعات در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین قصد داریم تا سال آینده به زبان چینی و عربی وایتالیایی هم مطالب را انتشار دهیم تا هر کس از هر جای دنیا بخواهد به اطلاعات سنگ ایران دسترسی داشته باشد. رکن دوم این سایت بخش محتوا است که در این بخش اطلاعات مربوط به بازار جهانی سنگ بازارهای هدف، اخرین تکنولوژی‌های صنعت سنگ  ارائه می‌شود. یعنی یک صنعتگر سنگ در داخل کشور شاید نداند بازار کره جنوبی چه حجمی دارد؟ چه سنگهایی بیشتر مصرف می کند؟ از چه کشورهایی واردات دارد؟ یا اینکه برزیل چه سنگ‌هایی تولید می‌کند و به کجا صادر می‌کند؟ این بخش محتوای سایت است. رکن سوم سایت بخش خدمات است. سرویس‌هایی که ارائه می‌دهیم که بخشی از آن سرویسهای الکترونیک است  به عبارتی ارتباط بین اعضا، تبلیغات وب سایت، اطلاع رسانی به اعضا.

 بخش دیگر سرویس و خدمات خارج از سایت است. مثلا دفاتر ما در چین، ایتالیا یا کره جنوبی که مذاکرات بازرگانی یا خدمات حمل و نقل و خدمات بیمه‌ایی انجام می‌دهند، برای صادرات اطلاعات کافی در سایت ایجاد می‌شود. یعنی به صورت جامع، اطلاعات کافی در اختیار یک معدن کار یا صادر کننده یا کارخانه دار  قرار خواهد گرفت.

خوشبختانه ما رقیبی نداریم و به همه خدمات می دهیم صادر کننده همان میزان می تواند به ما اعتماد کند که یک معدن دار یا کارخانه دار. بخش وسیعی هم از خدمات جزیی داریم از قبیل معرفی کارآفرینان صنعت سنگ، معرفی پیشکسوتان صنعت سنگ، دانشنامه اطلاعات عمومی، معرفی استانداردها و…که از بخش های جانبی سایت است.

از چه زمان آغاز به کار کرده‌اید؟

افتتاحیه سایت دیروز همزمان با افتتاحیه نمایشگاه سنگ  بود. البته حدود یک سال پیش شروع کردیم و استارت کار را زدیم تقریبا حدود ۹۰ درصد معادن و ۵۰ درصد کارخانجات را ثبت کردیم. البته  پیش می‌کنیم حدود دو سال زمان می برد تا به یک برند تبدیل شویم.

برنامه‌های توسعه‌ای هم برای آینده مد نظر دارید؟

توسعه خدمات در کشورهای دیگر از اهداف بلند مدت ماست. اگر یک تاجر ایرانی به  آشنایی با بازارهای جهانی، شناخت شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ نیاز دارد که ما درصدد تاسیس دفاتر هستیم هدفمان تاسیس نمایشگاه دایمی در کشورهای خریدار است.

بحث برندینگ نیز از اهداف توسعه‌ای ماست زیرا تا به حال بر روی این حوزه کار خاصی انجام نشده است.

همچنین خدمات مارکتینگ و بازرگانی از اهداف مهم است. زیرا ما دقیقا نمی دانیم بازار چه می خواهد؟ در صدد ایجاد مکانیزم اخذ سفارش هستیم. مشتری‌های بزرگ را شناسایی کرده رو در روی صنعت سنگ ایران قرار دهیم تا تولید با سفارش انجام شود.

DSC02147

این کارچه تاثیری در رشد صنعت سنگ دارد؟

 مهمترین نکته این که حوزه تجارت الکترونیک در کشور جا نیفتاده و جایی ندارد. صنعت سنگ هم ساختار سنتی دارد. قدم اول اینکه جایگاه تجارت الکترونیک در صنعت سنگ ایران ارتقا یابد. به میزان اینکه این مقوله توسعه یابد دست ما هم در خدمت رسانی باز خواهد شد. باید بتوانیم در دو سال آینده کاری کنیم که تمام صنعت سنگ ایران بر این اعتقاد باشد  که این یک روش فراگیر و ارزان است. در حال حاضر در دنیا ۳میلیون و۲۰۰ هزار نفر دسترسی به اینترنت دارند و ۷ میلیارد مشترک تلفن همراه وجود دارد یعنی در واقع وقتی در اینترنت به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر می توان اطلاع رسانی کرد بنابراین صنعت سنگ هم اگر در مسیر ارزان و فراگیر و سریع قرار گیرد می تواند راه برای خدمت رسانی بیشتر باز شود.

تاثیر نمایشگاه بر بازار سنگ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 متاسفانه به دلیل اینکه شرایط اقتصادی مطلوب نیست تعداد شرکت کننده‌ها نسبت کشورهای دیگر کم است بدر کشور شاید بیشتر از ۸ هزار نفر در صنعت سنگ فعالیت دارند اعم ازکارخانه دار، تاجر، تعمیر کننده ماشین الات و….اما حدود ۱۲۰ شرکت کننده از این میان بسیار کم است و باید این میزان افزایش یابد. وب سایت یوستون می تواند به صورت  فراگیرتر با هزینه پایین و بسیار موثرتر ، فعالان این حوزه را معرفی کند و امیدوارم از این طریق رونق نمایشگاه‌ها بیشتر شود.

صنعت سنگ ایران در چه شرایطی قرار دارد؟

 متاسفانه صنعت سنگ ایران در حال حاضر سهم ناچیزی از بازار صادراتی دارد. ترکیه تولید کننده چهارم سنگ در دنیاست و سال گذشته دو میلیارد و۶۰۰ میلیون دلار صادرات داشت و برنامه اش برای سال ۲۰۲۵ حدود ۲۳ میلیادر دلار است در حالی که ایران فقط ۲۰۰ میلون دلار صادرات دارد. بازارسنگ، بازار بسیار بزرگی است اما سهم ما از بازار جهانی بسیار کم است.

شادی سیروس از نشریه اقتصاد و نمایشگاه