We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

گفتگوی یوستون با ریاست انجمن سنگ محلات ، آقای حسین سروش

یکی از بزرگترین مشکلات صنعت سنگ بخش فرهنگی مربوط به آن می باشد. از آنجائیکه اغلب تولیدکنندگان و مخاطبین این صنعت هنوز به همان روش سنتی عمل می کنند بنابراین این صنعت هنوز به آن درجه از پویایی قابل انتظارخود نرسیده است . این امر مستلزم ساختارشکنی در این صنعت است که با صرف زمان و هزینه هایی بالا امکان پذیر می باشد چراکه شبکه دلالی به وپژه در صنعت سنگ ایران با این سیستم عجین شده است. در بخش صادرات نیز بدلیل اینکه حمایت دولتی نداریم نوانستیم به خوبی عمل کنیم . مثلا حمل و نقل در چین توسط دولت این کشور ساپورت می شود اما در ایران ما حتی در خود محلات نیز با وجود نزدیکی معادن به کارخانجات ، با مشکلات حمل نقل و هزینه های آن روبرو هستیم. یکی دیگر از ضعفهای توسعه صادراتی نداشتن ثبات اقتصادی این صنعت می باشد . از سوی دیگر بسیاری از افراد در این صنعت فقط به فکر بازار داخلی هستند و دیدگاه فراتری مثل صادرات ندارند که البته توسعه بازار بین الملل خود ثبات اقتصادی می خواهد. مثلا تورم در این بخش به خصوص روی هزینه ها بسیاری از سنگبریها را با مشکلات بسیار عدیده ای روبرور ساخته که نه تنها در بخش داخلی آنها ضعیف نموده بلکه در بخش توسعه صادراتی نیز این امر را در این آشفته بازار محال و ناشدنی ساخته است. به نظر می رسد حتی وجود سفارشات خارجی نیز ، برای خروج از این بحران به جز برای قشر اندکی کارساز نباشد . مواردی همچون عدم ثبات اقتصادی و عدم اشنایی با سلیقه بازار خارجی و برندینگ و… موانعی هستند که سد راه توسعه بازار بین الملل سنگ ایران می باشند.

در ادامه به مصاحبه معدنا با جناب سروش در همین زمینه می پردازیم:

حسین سروش دبیر کانون سنگ ایران در گفت و گو با پایگاه خبری معدن ایران (معدنا)،ضمن نامناسب دانستن جایگاه سنگ ایران در بازار جهانی گفت:بازار جهانی سنگ بازاری چند میلیارد متر مربعی است که ایران با تولید سالانه حدود ۴۰ میلیون متر مربع تنها سهم نیم تا یک درصدی را از این بازار به خود اختصاص داده است.
حسین سروش با عنوان اینکه در بخش فرآوری کشور از ظرفیت زیادی برخوردار است افزود: با توجه به بحث تحریم‌ها، صادرات ما در چند سال اخیر به حداقل میزان خودش رسیده است و فقط انواع خاصی از این سنگ‌ها صادر می‌شود.این در حالیست که متوسط قیمت فروش سنگ‌های خام صادراتی حدود ۱۲۰ دلار در هر تن است.

وی با اشاره به تنوع بالای سنگ در کشور گفت: تنوع و کیفیت بالایی از انواع سنگ‌های سخت و نرم را در کشور وجود دارد به گونه ایکه ایران در زمینه‌ی غنای سنگ‌های تزیینی رتبه هیجده ام جهانی را به خود اختصاص داده و در زمینه استخراج هم بعد از کشورهای چین وهند مقام سوم را در اختیار دارد.

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی سنگبران محلات یکی از موانع توسعه صادرات صنعت سنگ را موانع اقتصادی دانست و گفت: تورم ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی یکی از مهمترین مشکلات صادرکنندگان این بخش است به طوریکه افزایش مداوم قیمت ها رقابت پذیری تولیدکنندگان را در بازارهخی جهانی کاهش می دهد.

وی در این خصوص گفت:تغییر قیمت به واسطه افزایش تورم و یا دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت تولید برای خریدار خارجی مفهومی نداشته و قابل قبول نیست بنابراین نمی توان قیمت سفارش مشتری خارجی را که قرارداد خرید ۲۰ هزار مترمربع سنگ منعقد کرده به بهانه افزایش ۳۰ درصدی قیمت در طول یک هفته افزایش داد. ضمن آنکه تولید کننده امیدی برای اجرای قرارداد و تامین سفارش خریدار تا یک ماه آینده را به جهت نوسانات قیمتی مداوم ندارد

دبیر کانون سنگ ایران به کمبود نقدینگی و پشتوانه‌ی مالی‌ اشاره کرد و گفت:در کشورهای دیگر سیستم‌های مالی ، حمایت صد‌در‌صدی از بخش صادرات دارند و دولت این الزام را برای سیستم‌های مالی بوجود آورده است.

وی افزود:صادرکنندگان ما وقتی می‌خواهند کالایی را صادر کنند ال سی باز می‌کنند که پول آن سه یا چهار ماه بعد به دستشان می‌رسد. این در حالیست که توان مالی تولیدکنندگان برای دریافت مطالبات ۴ ماه پس از صادرات وجود ندارد.

سروش با انتقاد از ضعف دولت و سیستم بانکی در حمایت از تولیدکنندگان تصریح کرد:در کشورهای خارجی بانک‌ها یا دولت با خرید این ال‌ سی‌ها از صادرکنندگان نقدینگی مورد نیاز را در اختیار شرکت ها قرار می دهند.
این در حالیست که در صورت نقد شدن این ال سی ها از سوی سیستم بانکی از صادرکنندگان سودهای بالای ۳۰ درصد دریافت می شود که عملا صادرات را فاقد توجیه می کند.
وی ادامه داد:یکی از رقبای ما در عرصه صادرات کشور ترکیه است و نبود مشکلات اینچنینی زمینه تسهیل حضور تولیدکنندگان ترک را در بازارهای جهانی فراهم آورده است . به گونه ایکه در حال حاضر توانسته اند سهم چشمگیری از بازار سنگ را به خود اختصاص دهند.
سروش تحریم‌ها را ضربه مهلکی بر اقتصاد کشور قلمداد کرد و گفت: یکی از مشکلات صادرکنندگان نقل و انتقالات چمدانی است یعنی صادرکنندگان مجبور هستند برای تعاملات تجاری پول های خود را با واسطه به امارات انتقال دهند در صورتیکه پس از توافقات هسته ای و رفع تحریم ها امکان تبادلات مالی از طریق سیستم بانکی فراهم شده و بسیاری از مشکلات و هزینه های سربار کاهش خواهد یافت.