We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

برنامه ریزی مقدمات تجارت سنگ با بلژیک و رایزنی یوستون با رئیس اتاق بازرگانی بلژیک

امروز هفدهم آبان ماه، کمی از  ساعت ۱۰ صبح گذشته است. طبقه دهم اتاق بازرگانی ایران طبق معمول روز پرفعالیتی را آغاز نموده است. هیات اعزامی بلژیک به سرپرستی وزیر تجارت خارجیPieter De Crem ، رئیس فدراسیون اتاقهای بازرگانی بلژیک John Stoop و سفیر محترم بلژیک آقای Francois Delhaye در مقابل تیم سخنران ایرانی: آقایان جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران ، خلیلی رئیس هیات مدیره اتاق ایران و بلژیک ، سلطانی نایب رئیس اتاق ایران،  نشست مشترک ایران و  بلژیک با سخنرانی آقای جلال پور آغاز گردید.

1

رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن خوش آمدگویی به میهمانان و همراهان آنها  به روابط دیرینه بین دو کشور اشاره نمود و خاطرنشان کرد:  در طول سال های سخت تحریم, کشور بلژیک همواره در صف کشورهایی بوده است که کمترین سختگیری را برای فعالان اقتصادی ما داشته است. بسیاری از مسائل و مشکلاتی را که ایران طی این چند سال در اتحادیه اروپا داشته و فعالان اقتصادی بخش خصوصی ما را، دچار مشکل کرده است، توسط کشور بلژیک حل شده است. طی این سال ها رفت و آمد های بین فعالان اقتصادی و هیئت ها بطور مداوم ادامه اداشته و همواره کشور بلژیک در پشتیبانی و کمک به فعالین اقتصادی دریغی نداشته است و جزء کشورهایی بوده است که مسائل سیاسی را در مسائل اقتصادی کمتر نقش داده و ما بسیار خوشحالیم که امروز در خدمت این بزرگواران هستیم و این موضوع را حتما بخاطر خواهیم داشت که در ارتباط پیش روی کشورمان با کشور های اروپایی، کشوری مانند بلژیک را که در دوران سخت تحریم امتحان خوبی به جهت همکاری های اقتصادی در دوران سخت تحریم پس داده است را اولویت قرار بدهیم.

وی افزود: در جلسه ای که صبح امروز در مورد اقتصاد و تجارت های فی مابین داشتیم به تبین ظرفیت های جدید اقتصادی ایران پرداختیم و اینکه ما در شرایط جدی، غیر از آن که تفاهم نامه موجود در های کشورهای مختلف را بروی ما باز می نماید، راه ورود به بازار بین المللی را نیز هموارتر می کند. شرایطی که ایجاد گردیده اقتصاد کشور را بیشتر به توسعه فعالیت های بخش خصوصی و همکاری مشترک این بخش با دیگر کشورها در ظرفیت های زیادی که ایران دارد پیش می برد.

در ادامه به داشتن نگاه مشابه وزیر تجارت این کشور مبنی بر ظرفیت منابع انسانی ایران و بنگاه ها و ظرفیت اقتصادی ایران و امنیت سرمایه گذاری در ایران اشاره نمود و اینکه ایران می تواند پایگاهی برای سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور باشد.

همچنین در نشست دیروز مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا با تاکید بر شرایط روبه توسعه ایران با اروپایی ها و بخش خصوصی و ایجاد کار مشترک در منطقه ، معتقد بود باید کار مشترک را با همفکری صورت گیرد.

در ادامه جلال پور با تاکید بروی توسعه صنعت نساجی و گردشگری خصوصا در مورد کشور بلژیک، به مسائل ویزا و امر تسهیل و تسریع اعطای آن به تجار و بازرگانان اشاره نمود که جلسه ای با این محوریت هفته گذشته با وزارت امور خارجه و تعدادی از سفرای کشورهای مختلف انجام گرفته و سعی شده تا تمام تجار و فعالین اقتصادی اروپایی بتوانند با نامه امور بین الملل اتاق ایران بتوانند به جای ویزای فرودگاهی ویزا در محل داشته باشند. همینطور در زمینه نفت و حفاری و فرصتهایی که در مورد معادن ایران وجود دارد صحبت گردیده که با انتقال تکنولوژی و سرمایه های ورودی برای ذخایر خدادادی که وجود دارد همکاریهای مشترک انجام گیرد.

در آخر اعلام نمود که ما بر این باوریم که با اعتمادسازی و تعریف صحیح روابط با شرایط برد برد بتوانیم توسعه پایدار و دراز مدت را با کشور بلژیک داشته باشیم.

2

پس از او وزیر تجارت خارجی بلژیک ایراد سخنرانی نمود. وی ضمن پرداخت به سابقه همکاریهای خود با ایران اظهار امیدواری نمود که در این شرایط بویژه پس از لغو تحریمها همکاریهای گسترده ای در آینده بتوانند با کشور ایران داشته باشند.

سپس آقای خلیلی رئیس اتاق ایران و بلژیک ضمن اظهار امیدواری به شرایط پس از تحریمها و توسعه روابط با کشورهای دیگر و اشاره بر سابقه ربع قرن تشکیل اتاق و یک قرن تبادلات اقتصادی با کشور بلژیک، به گسترش فعالیتهای روابط خارجی و تاثیرگذاری آن در آینده بسیار خوشبین هستند.

در نهایت پس از پایان سمینار اجرا شده، تیم موجود و شرکت کنندگان ایرانی و بلژیکی جهت حضور در جلسه بی تو بی در طبقه پائین حضور بهم رساندند. اعضای شرکت کنندگان بلژیکی با طرفهای ایرانی خود دیدار و گفتگو کردند.

3

گروه یوستون نیز که جهت توسعه بازار بین المللی و معرفی سنگ ایران که در این جلسه حضور پیدا کرده بود، با وجود اینکه از شاخه صنعت سنگ و معدن و گروه پیمانکاری شرکت کننده ای وجود نداشت اما با رایزنی های خود که با رئیس اتاق بازرگانی بلژیک انجام داد تلاش نمود تا در هنگام بازگشت گروه به بلژیک اعضای اتاق آن کشور برای گسترش همکاری و برنامه هایی که می تواند برای مبادلات و فعالیتهای اقتصادی و مرتبط با صادرات سنگ ایران به ان کشور انجام دهد به مسئولین زیربط منتقل نماید تا در برنامه های آتی خود قرار دهند.

4

5

 مهندس اخطاری مدیر توسعه بازرگانی یوستون در حال مذاکره با رئیس اتاق بازرگانی بلژیک

وزیر تجارت بلژیک که پیش از آن با همتای خود مهندس نعمت زاده دیدار داشتند در خصوص شروع دوباره همکاریهای مشترک اقتصادی دو کشور بحث و گفتگو نمودند. وی همراه با نمایندگان شرکتهای صنعتی معدنی در سفر خود به ایران از راه اندازی مجدد کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور اعلام آمادگی کرد.