We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

صنعت سنگ طبیعی در ترکیه و جهان – بخش اول

صنعت سنگ طبیعی در ترکیه و جهان

در بازار جهانی صنعت سنگ، رقابت بین المللی بین کشور های محدودی از جمله ایتالیا، اسپانیا، پرتقال، یونان، ترکیه، ایران، هند، مکزیک، پرو، مصر و چین مشاهده می شود. امروزه، ۷۳% کل بازار جهانی سنگ در اختیار ۱۲ کشور است. ترکیه در تولید و صادرات سنگ به ترتیب دارای رتبه های هفتم و دوازدهم در دنیا می باشد. در صادرات سنگ، ایتالیا از مهم ترین کشور ها است. در ۶ ماه اول سال ۲۰۰۶، ایتالیا ۲،۳۷۱،۸۹۵ تن سنگ مرمریت و گرانیت به ارزش ۱ میلیارد و ۳۲۱ میلیون یورو صادر کرده است.

در سال های گذشته، بیشتر توجهات بین المللی در صنعت سنگ، به دلیل داشتن قیمت های رقابتی، به کشور های چین و هند بوده است. در این حال، ترکیه به بازار های مرمریت و تراورتن روی آورده است. در حال حاضر، ترکیه از معدود کشور هایی است که قابلیت تولید بیش از ۵ میلیون متر مکعب سنگ های زبر را دارد و در حال حاضر شروع به ایفای نقش مهمی در بازار بین المللی کرده است. به خصوص در محصولات نهایی مرمریت و تراورتن،این بدین معنا است که رقیب سر سختی برای کشور های تثبیت شده، به خصوص ایتالیا و چین، به وجود آمده است.

تولیدات مرمریت و تراورتن ترکیه در سال های اخیر به میزان چشمگیری افزایش یافته است. ترکیه با دارا بودن سهم زیادی از منابع تراورتن در دنیا، با حدود ۴۰۰ رنگ و کیفیت بافت در سنگ های مرمریت، فرصت بسیار خوبی برای این بازار نیز دارد. مرمریت ترکیه دارای تنوع زیادی است و زیبایی آن در دنیا شناخته شده است.

بررسی ۵ نیروی پورتر برای صنعت مرمریت و تراورتن

بازار رقابتی داخلی میان شرکت های تولید کننده مرمریت و تراورتن بالا است و تعداد زیادی شرکت رقیب در کشور های مختلف وجود دارند. این شرکت ها به طور موثر با یکدیگر در حال رقابت هستند. شدت این رقابت تحت تاثیر موارد زیر است:

۱) تعداد زیاد این نوع شرکت ها موجب افزایش رقابت می شود، زیرا شرکت های بیشتری برای مشتریان محدود رقابت می کنند.

۲) رشد آهسته بازار موجب می شود شرکت های تولید مرمریت برای گرفتن سهم بازار با یکدیگر رقابت کنند.

۳) هزینه های سوئیچینگ کم موجب افزایش رقابت می شود.

تعداد این شرکت ها نه تنها برای بازار های داخلی بلکه برای بازار های بین المللی نیز روز به روز بیشتر می شود. بنابرین، رقابت در صنعت سنگ های مرمریت و تراورتن بسیار زیاد است و رقابت شدید میان آنها روی پایین آمدن قیمت ها فشار می گذارد. اگر تقاضا در بازار های داخلی و خارجی افزایش نیابد، این رقابت شدید پیشبینی می شود تا سال های آینده ادامه یابد. 

تهدید ورود رقبای جدید به صنعت مرمریت و تراورتن بالا است، زیرا این بازار ها موانع سختی ندارند. اگرچه برای ورود به این بازار نیازمند سرمایه زیاد است، کمک های مالی دولتی به ویژه در کشور های چین، هند و مصر زیاد است. بنابرین، رقبای جدید می توانند به این بازار ها وارد شوند و حاشیه سود آن را کم کنند. از سویی دیگر، پیشبینی می شود که در آینده تهدید ورود رقبای جدید به صنعت تراورتن کمتر می شود، زیرا معدن های آن در کشور های محدودی وجود دارد و ترکیه دارای بیشترین ذخایر تراورتن در دنیا می باشد.

قدرت خرید مشتریان، تاثیر مصرف کنندگان بر صنعت مرمریت و تراورتن است. اگرچه شرکت ها و سنگ های مرمریت و تراورتن مختلفی در بازار وجود دارند، تعداد خریداران معمولی و عمده کم است. این شرکت ها قدرت چندانی بر خریداران ندارند، زیرا خریداران سفارش های عمده انجام می دهند و کانال های توزیع را در دستان خود دارند. تمام تولید کنندگان سعی بر این دارند که با عرضه کردن محصولات با بهترین قیمت و کیفیت مصرف کنندگان را به خود جلب کنند. بنابرین، خریداران هستند که بیشترین قدرت را دارند و فشار می آورند تا قیمت ها کاهش یابد.

خطر جایگزینی محصولات مرمریتی و تراورتن زیاد است. سرامیک، گرانیت، و انواع دیگر سنگ های ساختمانی می توانند به جای مرمریت و تراورتن در پروژه های ساختمانی حال حاضر و صده های آینده نیز مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، سرامیک می تواند در طرح های مرمریت و تراورتن در آید. بنابرین خطر جایگزینی سرامیک در این صنعت احساس می شود.

عرضه مرمریت بیشتر از تقاضای آن است و تأمین کنندگان باید با یک دیگر رقابت کنند.  در ترکیه نیز تعداد تأمین کنندگان تراورتن زیاد است. بنابرین قدرت تأمین کنندگان در صنعت مرمریت و تراورتن بسیار پایین است. اما در آینده، تأمین کنندگان تراورتن در ترکیه دارای مزیت رقابتی و سود بیشتر خواهند بود زیرا ترکیه دارای بزرگترین ذخایر تراورتن در دنیا است.