We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

معاون‌کل سازمان توسعه تجارت : مشوق‌های صادراتی در دو بخش تسهیلات نقدی و غیرنقدی اعطا می‌شود

معاون‌کل سازمان توسعه تجارت تشریح کرد

استقبال دلسرد بخش‌ خصوصی از ۲۵۰ میلیارد تومان مشوق‌های صادراتی

معاون‌کل سازمان توسعه تجارت و مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مشوق‌های صادراتی در دو بخش تسهیلات نقدی و غیرنقدی اعطا می‌شود، گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۵۰ میلیارد تومان مشوق‌های غیرنقدی برای رونق‌بخشی به صادرات در نظر گرفته شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، محمدرضا مودودی اظهار کرد: مشوق‌های نقدی در قالب ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت خواهد شد که تمام مسیر آن از جانب سازمان توسعه تجارت طی شده است؛ به‌طوری که موافقت‌نامه‌های لازم بین این سازمان و بانک توسعه صادرات به‌عنوان بانک عامل و سازمان برنامه‌ریزی کشور منعقد شده اما اعتبار لازم هنوز از جانب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اختصاص نیافته است.

وی افزود: اگر تأمین اعتبار تسهیلات بانکی تا آخر سال صورت گیرد تمام کسانی که در سال ۱۳۹۴ درخواست وام کرده بودند، در ازای انجام فعل صادرات، حتما مشمول اعطای وام قرار می‌گیرند. مودودی در تشریح مشوق‌های صادراتی غیرنقدی تصریح کرد: مشوق‌های غیرنقدی در قالب ۵۰میلیارد تومان اعتبار جهت آموزش، کارگاه‌های تخصصی و ایجاد زیرساخت‌ها به‌خصوص در بخش حمل‌ونقل هوایی یا دریایی است. در همین راستا خطوط منظم کشتیرانی به بندر آستاراخان روسیه و بندر اکتائو قزاقستان در شمال کشور فعال شده و در جنوب نیز از نیمه بهمن‌ماه خطوط منظم کشتیرانی به عمان راه‌اندازی شده است.

معاون‌کل سازمان توسعه تجارت با انتقاد از اینکه استقبال و بهره‌وری بخش‌خصوصی از یارانه‌های اختصاص یافته به صادرات، دلسردکننده بوده است، گفت: ما شاهدیم که از طرح‌های توسعه‌ صادرات به نحو احسن بهره‌برداری نمی‌شود، مثلا بعد از یک‌سال درخواست بخش‌خصوصی برای راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی به آستاراخان، بهره‌برداری واقعی آن کمتر از ۳۰ درصد بوده که این عدم استقبال ما را دلسرد می‌کند.

منبع: سازمان توسعه تجارت

تاریخ: ۱۹/۱۱/۹۴