We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

تحلیلی بر اقدامات دولت در جهت تسهیل صادرات به کشور روسیه

اهمیت شناخت بازار روسیه و کشورهای روس زبان از اولین موارد مهم صادرات است. پیش از هر اقدامی باید درک درستی از شرایط و موقعیت تجاری آن کشورها مطلع گردید تا بتوان گام های بعدی را درست و محکم برداشت. طبق نظر کارشناسان این مجموعه که از ابتدای حرکت خود این منطقه را جزو اولین بازارهای هدف صادرات سنگ پیش بینی نموده بود، اکنون نیز با سپری شدن چندین ماه از بررسیهای اولیه و جمع آوری اطلاعات پیرامون کشور روسیه و کشورهای همجوار آن، به زمان بهره برداری از این موقعیت و فرصت پیش آمده رسیده است. با این فرصتی که توسط ترکیه بوجود آمده، شانس ورود به این بازار برای ایرانیها افزایش یافته و به سرعت و با مطالعه دقیق باید از فرصت پیش آمده استفاده نمود. با توجه به برپایی نمایشگاههای مختلف در روسیه که از آغازین ماههای سال جدید شمسی شروع می شود، که این روزها شاهد جدی گرفتن آنها از طرف کشور ایران می باشیم، اهمیت حضور و شرکت در آنها که یکی از مهمترین راههای شناخت و ورود به بازار آن کشور می باشد بیشتر احساس می شود.

هموار کردن راههای تبادلات تجاری فی مابین دولتهای ایران و روسیه در چند ماه اخیر و دست یافتن به برخی توافقات امیدوار کننده که انصافا مشوق های خوبی برای بازرگانان و تجار است، مبادلات بازرگانی را سهل تر و ارزانتر می نماید. با کنار رفتن کشور ترکیه به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی این بازار، شانس بیشتری برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم نموده است. 

معاهدات مالی، بانکی و بیمه ای- تسهیلات اعتباری- حمل و نقل جاده ای و هوایی، ترانسپورت- افزودن خطوط منظم پروازی- تسهیلات ویزا و بلیط- سرعت بخشیدن به امور گمرکی و کاهش تعرفه های گمرکی، از جمله اقدامات دولت در ماههای اخیر می باشد. البته مذاکرات هنوز نیز ادامه دارد تا دولتها بتوانند شرایط مطلوبتری را برای تجار فراهم نمایند. توافقات حاصل گردیده و توافقات در حال بررسی که دو بخش مذاکرات دولتها را در روزهای گذشته و روزهای پیش رو شامل می شود، شرایط را برای تامین کنندگان و تولیدکنندگان بخش خصوصی فراهم نموده است.

تلاشهای دو طرف برای برقراری یک ارتباط دوستانه و افزایش تبادلات تجاری فی مابین ، راه را برای توسعه تجارت بین کشورها گشوده است. کارشناسان و مسئولین با هشدار در مورد به تاخیر انداختن و استفاده ننمودن از این شرایط، امکان سوزاندن این فرصت طلایی را پیش بینی می کنند.

فرصت حضور در بازار روسیه پایدار نیست. با خلائی که در بازار روسیه توسط ترکیه بوجود آمده هم اکنون بهترین فرصت است تا محصولات ایرانی این شکاف را پر کند. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، پدرام سلطانی

ولی الله افخمی راد، رئیس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به سفرهای اخیر این سازمان به روسیه خبر از رفع و کاهش چالشهای تجارت بین ایران و روسیه داد. ولی الله افخمی راد مهمترین لازمه های حضور جدی ایران در بازار روسیه را لزوم کاهش هزینه های حمل و نقل و کاهش تعرفه ها از طریق مذاکره با اتحادیه اوراسیا دانست.

به دنبال حذف برخی تعرفه های وارداتی در رابطه با روسیه هستیم. با مشخص نمودن چالش ها و راهکارهای لازم، باید در بهبود وصعیت اقتصادی و بهره گیری موثر از موقعیت های بوجود آمده استفاده نمائیم. رئیس سازمان توسعه تجارت، ولی الله افخمی راد

پیوستن به تجارت جهانی، نکته دیگری است که در حال حاضر اولین قدم برای دست یافتن به آن، کاهش گروههای تعرفه ای و نرح تعرفه کالاهای کشور است. کاهش طبقات تعرفه گمرکی و اصلاح کتاب تعرفه نیز از اولویتهای دولت برای تدوین این کتاب در سال ۹۵ است.

صادرات به روسیه و عراق پیش زمینه ورود به بازار جهانی است. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک کشور، مسعود کرباسیان

به اعتقاد وی اگر با ارتقا کیفیت تولیدات کالای صادراتی موفق شویم بازار روسیه و عراق را در اختیار بگیریم قطعا به سایر کشورها نیز می توان ورود موفق داشت.

کاهش ترخیص کالا از ۲۶ روز به یک روز، از امتیازاتی که این سازمان در تسهیل امور گمرکی ایجاد نموده است، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک کشور، مسعود کرباسیان

به گفته وی یکی از مهم ترین عوامل کاهش زمان ترخیص کالا، الکترونیکی نمودن فعالیتها در گمرک است. روسیه نیاز زیادی به کالاهای ایرانی دارد و ما می توانیم بازار آن کشور را که پیشتر از سوی ترکیه تامین می شد در دست بگیریم، که با توجه به توافقاتی که در این زمینه با کشور روسیه انجام گرفته باید یک نگاه دراز مدت را جهت حضور در این بازار سیاست گذاری کنیم.

1

اختصاص ۲۰ میلیون یورو اعتبار برای تجارت با روسیه اختصاص منظورگردیده است. مدیرعامل بانک توسعه صادرات، علی صالح آبادی

طبق گفته وی، مذاکرات مربوط به پیمان پولی دو جانبه بین ایران و روسیه هنوز نهایی نگردیده اما طبق پیگیریهایی که انجام گرفته هیچ مانعی برای انجام روابط بانکی بین دو کشور وجود ندارد. علی صالح آبادی با اشاره به این موارد از افزایش این رقم تا ۳۰ میلیون یورو نیز خبر داد.

همانطور که اشاره گردید احتمال برقراری پیمان پولی میان ایران و روسیه در آینده، از برنامه های دیگری است که دولت در جهت توسعه صادرات برای تصاحب بخش بزرگی از بازار روسیه تدبیر نموده است.

2

در حال حاضر در تلاش جهت رفع موانع صادرات به روسیه می باشیم. کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، حاجی آقامیری

بنابه بیانات وی، در همین زمینه با بررسی و جمع بندی مسائل مربوط به صادرات روسیه و کمک سازمان توسعه تجارت، وزارت کشاورزی و فعالان دیگر این حوزه، در صدد حل مسائل مربوط به مشکلات صادرات می باشیم. با وجود اینکه هنوز نتیجه قطعی در ارتباط با برقراری پیمان پولی بین ایران و روسیه حاصل نگردیده اما خوش بینی ها و امیدواریهای زیادی در همین راستا وجود دارد. این آمادگی از سوی روسیه اعلام گردیده تا زمینه های همکاری ایجاد گردد.

3.5

اختصاص بسته سوم یارانه صادراتی به حمل و نقل هوایی تعلق گرفته است. رئیس سازمان توسعه تجارت، ولی الله افخمی راد

به منظور سهم خواهی از بازار روسیه برقراری خطوط منظم دریایی در خرداد ماه سال جاری همزمان با تشدید تحریم های بین المللی علیه روسیه و از بنادر شمالی کشور به مقصد آستاراخان روسیه و اکتائو قزاقستان احداث گردید و اکنون با ایجاد خطوط هوایی به مقصد آستاراخان و اختصاص یارانه به آن، صادرات به روسیه بیش از پیش تسهیل می شود. “معاون وزیر صنعت معدن تجارت، ولی الله افخمی”

برقراری خطوط هوایی منظم از تهران به آستاراخان و بالعکس از ۴ اسفند ماه آغاز می شود. سازمان توسعه و تجارت این یارانه را از محل ۵۰ میلیارد تومان مشوق های غیرنقدی دولت است که برای رونق بخشی به صادرات و ایجاد زیر ساخاتها در نظر گرفته شده است. هفته ای دوبار پرواز هواپیمایی تابان به مقصد فرودگاه بندرآستاراخان از مبدا فرودگاه امام خمینی انجام می گیرد. تجار و صادرکنندگان می توانند به راحتی و با توجه به زمان بندی های انجام گرفته کالاهای خود را به بندر روسیه ارسال کنند و خود نیز با استفاده از خطوط هوایی عازم آستاراخان گردند. گرچه ۲۵ درصد تحفیف بلیط این پروازها برای تجار در نظر گرفته شده اما در صورت استقبال، قابلیت افزایش پروازها نیز وجود دارد.

4

مشوق های نقدی در قالب ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۵۰ میلیارد تومان مشوق های غیرنقدی برای رونق بخشی به بخش صادرات در نظر گرفته شده است. معاون کل سازمان توسعه تجارت و مشاور وزیر صنعت معدن و تجارت، محمدرضا مودودی

موافقت نامه هایی بین این سازمان با بانک توسعه صادرات بعنوان بانک عامل و سازمان برنامه ریزی کشور منعقد گردیده است. آقای محمدرضا مودودی از تامین اعتبار تسهیلات بانکی تا آخر سال خبر داد که تمام کسانی که در سال ۹۴ تقاضای وام کرده اند در ازای فعل صادرات مشمول اعطای وام قرار می گیرند. البته مشوق های غیر نقدی نیز در قالب دوره های آموزشی و برگزاری کارگاههای تخصصی و ایجاد زیرساخت ها به خصوص در حمل و نقل هوایی و دریایی می باشد.

امضای توافقنامه همکاری با سازمان (ایرو) اتحادیه حمل و نقل جاده ای بین المللی در راهداری و پایانه های مرزی با اتاق بازرگانی ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل ایران، در جهت توسعه حمل و نقل بین المللی  جاده ای مطمئن و کارآمد، ترانزیت و گسترش روابط تجاری ایران در منطقه، از اخبار دیگر تسهیل در تبادلات تجاری ایران با سایر کشورها می باشد. روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران

جایگاه جغرافیایی ایران و همکاریهای جامع برای توسعه پایدار کریدورهای ترانزیتی چند وجهی در جهان بعنوان یک کشور با موقعیت استراتژیک از نظر ترانزیتی که شرق را به غرب و شمال را به جنوب متصل میکند، از اهمیت بالایی برخوردار است.