We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

همایش مشترک اقتصادی ایران و سنگاپور

همایش مشترک اقتصادی ایران و سنگاپور در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ برگزار شد.

photo_2016-03-08_11-16-40

 

سنگاپور کشوریست در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن شهر سنگاپور است. سنگاپور در جنوب شبه جزیره مالایا واقع شده و کوچکترین کشور در منطقه جنوب شرقی آسیاست.

سنگاپور در شمال خط استوا قرار دارد. آب و هوای این کشور گرم و مرطوب است و متوسط بارش سالانه در آن به بیش از ۲۳۴۰ میلیمتر می‌رسد.

سنگاپور از سال ۱۸۲۴ تا ۱۹۶۳ میلادی، به غیر از سه سال در زمان جنگ جهانی دوم یکی از مستعمرات بریتانیا بود.

سنگاپور با مساحت ۷۱۸ کیلومتر مربع کمی کوچکتر از بحرین است و جمعیت آن در حدود ۵،۲۰۰،۰۰۰ نفر است. ولی یکی از مراکز بزرگ تجاری داد و ستد کالا در جهان میباشد. از زمان استقلال در سال ۱۹۶۵، سنگاپور به یکی از پررونق‌ترین کشورهای جهان تبدیل شده و امروز یکی از پرترددترین بندرهای دنیاست. سنگاپور از لحاظ ذخایر معدنی کشوری فقیر است، اما اقتصاد آن که متکی بر بخش خدمات و صنعت است، رشد و شکوفایی فراوانی داشته و این کشور را به یکی از ثروتمندترین مناطق دنیا تبدیل کرده‌است.

صنعت توریسم، یکی از منابع عمده درآمد سنگاپور را تشکیل می‌دهد. جاذبه‌های طبیعی فراوان، تنوع قومی، استفاده از زبان انگلیسی به عنوان یکی از زبان‌های اصلی و شبکه حمل و نقل گسترده و کارآمد، از جمله دلایل محبوبیت این کشور دربین جهانگردان است.

در سنگاپور تعداد آسمان خراش ها اولین نکته ای است که نگاه هر بیننده ای را به خود جلب میکند. اقتصاد سنگاپور یک اقتصاد بسیار توسعه یافته است که بر اساس مبانی اقتصاد بازار و با محوریت تجارت آزاد شکل گرفته است. اقتصاد سنگاپور با واردات مواد خام و تولید محصولات خاص و صادرات مجدد آنها نمونه بارزی مبتنی بر تجارت واسطه ای است. بر مبنای شاخص های تجارت جهانی سنگاپور چهاردهمین صادر کننده بزرگ و پانزدهمین وارد کننده در دنیا است. سنگاپور دارای یک بندر استراتژیک و بسیار مجهز است که این کشور را نسبت به دیگر همسایگان خود در موقعیت برتری قرار داده و سنگاپور را به مرکز بازرگانی منطقه تبدیل کرده است. بندر سنگاپور به لحاظ تناژ سومین بندر پرکار دنیا محسوب میشود.

نشست اقتصادی با خوش آمد گویی جناب آقای دکتر شریف، معاون محترم امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران آغاز شد.

در ادامه سخنرانی جناب آقای مهندس جلال پور، ریاست محترم اتاق  بازرگانی ایران با خوش آمد گویی به میهمانان به تشریح پتانسیل های ایران پرداختند، ایشان با اشاره به میزان تولید ناخالص ملی، ذخایر گازی و ذخایر نفتی ایران و همچنین موقعیت استراتژیک ایران در خاورمیانه اظهار داشت که بسیاری از تولید کنندگان به دنبال بازار ایران هستند. وضعیت مناسب انرژی و قیمت آن و ظرفیت های مناسب زیر زمینی انرژی همه نشان از این می دهد که ما میتوانیم کارهای جدی را با کشور سنگاپور در برنامه داشته باشیم. با توجه به تجربه سنگاپور در زمینه ساخت و صنعتی کردن یک کشور با سرمایه های دیگر کشور ها، ظرفیت های اولیه ایران بسیار بیشتر از سنگاپور برای شروع چنین حرکتی است و میتواند این تجربه امروز به ایران منتقل شود. ایران می تواند به عنوان یک منطقه تولیدی در کار تولید مشترک و کار های چند جانبه با شرکت های سنگاپوری به تفاهم برسد. بنگاه های مالی به عنوان یکی از مستحکم ترین بنگاه ها می توانند پایه خوبی برای این جریان باشند. وی با اشاره بر ظرفیت های صادراتی ایران ذکر کرد پیش از شروع این همکاری ها باید ارتباط بانکی دو کشور تسهیل شود و بر سرعت عمل سنگاپور در این امر تاکید داشتند.

ایجاد پروژه های مشترک پالایشگاهی، آب و فاضلاب، ساختمانی، آب شیرین کن ها، راه و جاده سازی، تاسیسات دریایی، هتل در کشور های همسایه  پایه های خوبی برای کار مشترک این دو کشور می باشد.

وی درخواست شرایط تعهد برای صدور ویزای تجاری از سفارت محترم سنگاپور در ایران را داشت. در پایان تاکید داشت که توسعه آتی ایران بر مبنای توسعه بخش خصوصی است و این توسعه بر مبنای کار مشترک با دنیا خصوصا کشور هایی است که تاکنون سوابق ارتباطی خوبی با ایران داشته اند.

سخنران بعد جناب آقای تئو ریاست محترم فدراسیون تجارت سنگاپور بود. او ضمن تشکر از میزبان ایرانی بیان داشت: ” حضور هیئت سنگاپوری در ایران متشکل از چندین شرکت مختلف تجاری نشان دهنده اهمیت دادن به روابط این دو کشور است. هدف اصلی از این روابط رشد اقتصادی و بالا بردن کیفیت صنعت و مشارکت خصوصی و دولتی با کشور های دوست است.” در ادامه افزودند: “فدراسیون ما با کشور ایران روابط دیرینه و خوبی دارد و تفاهم نامه های مختلفی امضا شده است و ابراز امیدواری کرد که آینده روشنی را برای هر دو کشور رقم خواهند زد. وی اظهار داشت بعد از رفع تحریم ها به منظور توسعه ی روابط کشور قرار است بانک های سنگاپور تسهیلاتی را فراهم کنند.

مواردی همچون گردشگری، آب شیرین کن، چالش های آب، اقدامات مالی و کالا های مصرفی از جمله موارد ارتباط اقتصادی دو کشور هستند.

آقای تئو ادامه دادند: رشد تولید ناخالص ملی سنگاپور بالا بوده و در زمینه های دیگری چون اهداء بورسیه تحصیلی به دانشجویان ایرانی از جمله موارد همکاری با ایران است. سنگاپور با کشور ایران رایزنی هایی را برای حل مشکل ویزا و لغو روادید برای تجار انجام داده است. وی در پایان سخنان خود پیشاپیش نوروز را به ایرانیان تبریک گفت و آرزوی موفقیت در سال جدید داشت.

جلسه با سخرانی آقای انصاری، سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در سنگاپور ادامه پیدا کرد. ایشان ضمن تشکر از آقای تئو، رئیس محترم فدراسیون تجارت سنگاپور و همکارانشان و دیگر حاضرین در جلسه، از دستاورد سفر این هیئت سنگاپوری به ایران ابراز خوشحالی کرد. او ابراز داشت: روابط تجارت ایران و سنگاپور به ۴۸ سال گذشته باز می گردد اما تا کنون ایران به صورت مقیم سفارتی در این کشور نداشته و امیدواریم با بهبود روابط این امر محقق شود. ایشان فرمود: روز گذشته از ۶۷ نفر از مقامات سنگاپوری میزبانی شد و بین وزرای صنعت و تجارت دو کشور مذاکراتی صورت گرفت. گام بعدی سفر جناب آقای دکتر ظریف  وزیر محترم خارجه در هفته آینده به سنگاپور است. وی افزود: بعد از اجرای برجام فرصت ها و ظرفیت های پرتوان موجود در ایران در زمینه اقتصادی به جهانیان عرضه می شود و در پایان از دوستان سنگاپوری که زحمت سفر را متحمل شدند تشکر کرد.

آخرین سخنرانی مربوط به آقای اونگ، سفیر محترم سنگاپور در تهران بود. وی در ابتدا پس از معرفی خود، از فدراسیون تجاری سنگاپور و اتاق بازرگانی ایران تشکر کرد. او اذعان داشت ایران شهرت بسیار خوبی در کار های تجاری در جهان دارد و با ذکر توسعه توانایی اقتصادی سنگاپور در ۵۰ سال گذشته به توسعه فعالیت های تجاری شرکت های سنگاپور با همتایان خود اشاره کرد. وی ابراز امیدواری کرد با وجود مشکلات فراوانی که در بین است، روابط دو کشور  افزایش یافته و رشد خواهد کرد. همچنین بر تلاش در مسیر تشویق بانک ها و موسسات بیشتر در سنگاپور تاکید نمود. سخنرانی آقای اونگ با ابراز تشکر از پذیرایی اتاق بازرگانی پایان یافت.

در انتهای جلسه ملاقاتهای رو در رو بین تجار و فعالان اقتصادی ایران و سنگاپور آغاز شد و با توجه به نوع فعالیت خود با شرکتهای سنگاپوری به بحث و تبادل نظر پرداختند. نمایندگان یوستون  نیز در راستای شناساندن پتانسیل های بالای صنعت سنگ کشور با شرکتهای سنگاپوری دیدار و گفتگو کردند.

سنگ ساختمانی,سنگ تزئینی,سنگ تزیینی,سنگ,گرانیت, مرمر,تراورتن, مرمریت, سنگ نما,صادرات سنگ

 

سنگ ساختمانی,سنگ تزئینی,سنگ تزیینی,سنگ,گرانیت, مرمر,تراورتن, مرمریت, سنگ نما,صادرات سنگ