We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

بازار سنگ در انگلستان – فصل اول

فصل اول

رشد بازار سنگ در بازار انگلستان

گزارش اکتبر ۲۰۱۵

 

استفاده سنگ در انگلستان با معماری مدرن در ۷۵ سال ابتدایی قرن بیستم کاهش یافت اما از آن به بعد دوباره احیا شد و تقاضا برای آن با بهبود یافتن اقتصاد انگلستان پس از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ همچنان رو به رشد رفت.

تغییر سبک ، بسیاری از کانترهای گرانیتی نصب شده در آشپزخانه رنگ های تیره دارند اما رنگ های زنده تر و روشن تر در میان مردم محبوب تر هستند. بسیاری دوست دارند که در آشپزخانه های خود سنگ مرمر به کار رفته باشد اما به دلیل آنکه این نوع سنگ به راحتی لکه دار میشود, از استفاده مرمر خودداری می کنند. سازنده های کوارتز های کار شده سعی می کنند با تولید محصولاتی که بیشتر مشابه مرمر روشن است یعنی از لحاظ روشنی و شفافیت مانند مرمر، اما از نظر مقاومت و سختی مانند گرانیت بوده, از شرایط به وجود آمده استفاده کنند. بسیاری از تولید کنندگان که کابینت های آشپزخانه تولید می کنند بیش از نیمی از فروش های خود را از سنگ های کوارتز دارند.

با عبور صنعت ساختمان سازی انگلستان از دوران رکود, تقاضا برای سنگ در حال رشد است. استفاده از سنگ بار دیگر در تمام قسمتهای ساختمانهای خانگی و تجاری بخوبی جا افتاده است. اعم از پوشش دیوار ها, زمین, پیشخوانها (کانترها) و امکاناتی مانند شومینه و پله ها و پاگرد.

محوطه سازان نیز به صورت چشمگیری برای پروژه های عمومی و خصوصی به سنگ روی آورده اند. در سال ۱۹۸۰ استفاده از سنگ ها در کف زمین و بر روی دیوار ها به ندرت دیده می شد اما الان سوال می شود که چه نوع سنگی برای این موارد قابل استفاده است. این تغییر اساسی به علت افزایش بسیار زیاد واردات سنگ ماسه از هند و سنگ گرانیت از چین است. قیمت پایین این محصولات همراه با رشد فزاینده آگاهی از اهمیت فاصله بین ساختمان ها ، سروصدای زیاد در عمده برنامه بازسازی شهری با یک تغییر در زیبایی، برای فضاهای شهری به ارمغان آورد. یکی از دلایل این تغییرات و بهبود محوطه سازی شهری ، تشویق بخش های محلی می باشد که خود می تواند محرکی برای بیشتر بخش های خصوصی باشد که در منطقه ساختمان سازی می کنند .

بریتانیا و ایرلند دارای سابقه طولانی ساخت و ساز با سنگ هستند . بناها و آثار تاریخی که هنوز پابرجا هستند و یکی از معروف ترین آنها به احتمال زیاد بنای استون هنج در دشت سالیسبوری در جنوب انگلستان است، اگر چه دیگران به طور قابل ملاحظه ای  اسکورا بری در اسکاتلند و نیوگرنج در ایرلند را جذاب تر برای بازدید می دانند. تاریخ غنی و طولانی انگلیس را مبنی بر استفاده از سنگ در ساخت و ساز را اثبات می کند .

با غلبه روم و ۴۰۰ سال اشغال بریتانیا، پس از عقب نشینی آنها استحکامات و قصر های سنگی به جای ماند. تهاجم نورمن ها در سال ۱۰۶۶ میلادی ساخت و ساز قصرها و کلیسا های سنگی بسیاری را با خود به همراه داشت. سنگ ها همیشه برای سازه هایی به کار رفته اند که جهت نمایش دادن استحکام و دوام بوده اند و خود نمایانگر بهترین معماری های قرن های گذشته هستند.

با آغاز دوران مدرنیسم در اوایل قرن نوزدهم معمار ها به بتن سخت, که تازه توسعه یافته بود, روی آوردند. اما با نزدیک تر شدن به اواخر هزاره دوم, معماری در انگلستان علاقه  خود را به سنگ دوباره کشف کرد. بار دیگر نماد استحکام و دوام برای به چشم آمدن ساختمان ها و محیط های مهم در نظر گرفته شدند. دولت انگلستان ۵ میلیارد پوند را برای کمک به پروژه های میلنیوم کنار گذاشت و با ورود به هزاره سوم به اقتصاد کمک کرد. محبوبیت سنگ همچنان ادامه دارد. اما به صورت اجتناب ناپذیری فروش سنگ در سال های ۲۰۰۷- ۲۰۰۸ به علت رکود جهانی کاسته شد.

بین سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹, تولید ناخالص داخلی در انگلستان ۵.۵% کاهش یافت, این بزرگترین کاهش سالانه از سال ۱۹۴۹, که خود یک رکود دیگر بود, به حساب می رود. تعداد خانه هایی که ساخته می شدند نصف شدند و بانک ها از کمک کردن به کسب و کار های جدید خود داری کردند. ارزش واردات سنگ در سال ۲۰۰۹ با کاهش ۱۶% از چیزی که در دراز مدت گرفته شده  مواجه گشت که هم اکنون مانند حبابی در سالهای ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ به نظر می رسد.

قبل از رکود تعداد شرکت هایی که به تولید و نصب کانترهای آشپزخانه گرانیتی روی آورده بودند افزایش چشمگیری داشتند. در سال ۲۰۰۹, هنگامی که رکود اقتصادی در بدترین حالت بود, تقریبا ۱۲۰۰ شرکت وجود داشتند که این گونه کانترها را تولید و نصب می کردند که این رکود عامل بسته شدن یک چهارم آنها شد و پس از آن تقاضا نیز به شدت کاهش یافت.

پیشرفت به وسیله مجلات سبک زندگی (طراحی داخلی) و برنامه های تلویزیونی باعث شد ، گرانیت و بعد آن کانترهای کوارتز کار شده, تبدیل به یک اجبار شوند. آنها در ساخت خانه های های نوساز و بازسازی آنها حتما باید کانترهای گرانیتی به کار می بردند. سنگ آهک برای کف و امکانات سنگی و مرمری مانند شومینه ها نیزمحبوب شدند. اخیرا سنگ و مرمر برای استفاده در دیوار ها, کف سرویس های بهداشتی و حمام ها محبوب شده اند و همچنین سنگ بیش از پیش در اتاق خواب ها و پذیرایی ها به چشم می خورد.

ساختمان های تجاری شهر لندن پیشرو در استفاده از سنگ به عنوان نما و همینطور سنگ و مرمر در فضای داخلی دفاتر خود و به خصوص در محیط های عمومی، سالنها و توالت ها می باشند. اما تمام شهر های بزرگ به دنبال داشتن نما های سنگی در مراکز دولتی, تجاری و سرگرمی می باشند.

بسیاری از پیمانکاران همچنان به کشور ایتالیا به عنوان منبع و مرکز انتخاب سنگ برای پروژه های انگلستان روی می آورند. امروزه درکشور های اسپانیا, آلمان, فرانسه و جزایر بریتانیا که سنگ هایی را برای نمای ساختمان های نوساز و پروژه های بازسازی انگلستان تامین می کنند تنها ۲۵% بازار را در اختیار دارند .

در حالیکه پیمانکاران بزرگتر سنگ همچون Szerelmey، , PAYE Stonewest , Livra, APS Vetter, Mather & Ellis, , ,Ketton, William Anelay و بسیاری دیگر، خرید عمده فضاهای داخلی خود را به طور مستقیم از تامین کنندگان سراسر جهان انجام می دهند. بحران اقتصادی، شرکتها را دوباره به این فکر انداخته که از سهام اشان نگهداری کنند و بازده بیشتری داشته باشند، بنابراین به سمت زنجیره عرضه سنتی کشیده شدند. خرید از عمده فروشانی که بصورت بین المللی و ملی تاسیس شدند  مانند Pisani, Levantina,    Gerald Culliford, The Marble & Granite Centre, Beltrami, B-Stone, MGLW, Cosentino, , International Stones و بسیاری دیگر . و همچنین متخصصانی در زمینه محوطه سازی، ساخت سقف و بناهای یادبود که همگی آنها با جزئیات تماس اشان در راهنمای سنگ طبیعی بصورت آنلاین از این سایت خریداری می شوند:  www.naturalstonespecialist.com/directory

پس از رکود ۲۰۰۹, شرایط در سال ۲۰۱۰ موقتا بهبود یافت. سپس در ۲۰۱۱ افت داشت و بعد آن در ۳ سال و پس از آن تا کنون, واردات سنگ افزایش یافته است.

بر اساس ارقام درآمد و گمرک انگلستان[۱] , ارزش واردات در سال ۲۰۱۴به میزان  ۴۰۰ میلیون پوند برای نزدیک به ۳ میلیون تن سنگ بوده است که با کمی بیش از ۲%  افزایش رو برو گشته است. بر اساس ارقام سازمان زمین شناسی بریتانیا تولیدات سنگ انگلستان کمی پایین تر از ۱ میلیون تن بوده که انجمن سنگ انگلستان[۲] ارزش آن را حدود ۳۵۰ میلیون پوند می داند.

روند رو به رشد در این بازار قابل شهود است که بازتاب کننده رشد آن در ساخت و ساز انگلستان (افزایش ۷.۴% در ۲۰۱۴) و رشد  اقتصادی (افزایش ۲.۸%) می باشد.

واردات مستقیم از کشورهای هند و چین همچنان در حال رشد است و برای اولین بار در سال گذشته این دو کشور بیشتر از نیمی از واردات سنگ به انگلستان را به خود اختصاص دادند. هند همچنان بیشتر از دیگر کشور ها واردات دارد (نزدیک به ۱۲۷ میلیون پوند در سال گذشته)  اما سهم چین ۵% افزایش داشته که معادل ۷۴ میلیون پوند می باشد.

اروپا و اسپانیا همچنان رتبه خود را به عنوان برترین صادر کننده به انگلستان حفظ کرده است. صادرات اسپانیا به انگلستان شامل تخته سنگ برای پشت بام و و سنگ های گرانیتی برای محوطه سازی می باشد. در سال ۲۰۱۴به میزان ۱۳۸,۰۰۰ تن سنگ طبیعی به ارزش ۵۸ میلیون پوند به انگلستان صادر کردند.

اهمیت ایتالیا به عنوان تامین کننده انگلستان در حال حاضر و در سال های گذشته رو به کاهش بوده است. در سال ۲۰۰۸ به میزان ۵۱۰۰۰ تن معادل ۵۲ میلیون پوند صادرات داشته است. اما در سال گذشته، بنا به گزارش درآمد و گمرک انگلستان صادرات ایتالیا به این کشور ۳۱۰۰۰ تن معادل ۳۰ میلیون پوند بوده است.

ایتالیا هنوز به علت داشتن سنگ های با کیفیت بالا قابل احترام است و بسیاری از سازندگان همکاری های خود را با ایتالیا, برای سفارش های انبوه و استفاده کردن از آنها در بهترین پروژه ها, ادامه می دهند. اما به طور واضح مشخص است که منبع های دیگری نیز در حال استفاده شدن هستند.

پیشبینی های معمول بر اساس این آمار و ارقام اعمال میشود؛

آنها بر بازده مالیات بر ارزش افزوده پایه گذاری شده اند و  ممکن است تعدادی از محصولات به اشتباه وارد دسته بندیهای محصولات مختلف بشوند. بنابراین به عنوان واردات سنگ نشان داده نمیشوند. شکی نیست برخی از سنگها که به طور معمول به عنوان مجموعه سنگهای تراش در نظر گرفته نمی شوند را هم شامل میشود.

اگرچه آمار در طول زمان قابل مقایسه هستند و  بهترین منبع اطلاعاتی و قابل دسترسی را برای صنعت در مورد روند استفاده از سنگ ساختمان فراهم میکند، اما هیچ ارزش مستقلی برای صنعت بومی سنگ در بریتانیا گزارش نشده است. در حدود ۱۷۰ معدن سنگ و اپراتورهای معدن،سنگ ابعادی که از حدود ۲۵۰ معدن سنگ در جزایر بریتانیا استخراج میشود را تامین می کنند. این سنگها تقریبا فقط در بازار داخلی استفاده می شوند، اگرچه مقداری هم صادر می شوند.

ژوئن ۲۰۱۵

بازار سنگ انگلیس به رشد خود ادامه میدهد و برای سومین سال پیاپی، در سال ۲۰۱۴، واردات سنگ انگلیس برای “امور ساختمانی و ساخت یادبود و تندیس” رشد دوباره ای داشته است. رشد حجمی آن از رشد ارزش آنها پیشی گرفت. این میتواند منعکس کننده قدرت پوند استرلینگ و شاید ناشی از سخت شدن نگرش خریداران باشد.

بر اساس آمار به دست آمده از اداره درآمد و گمرک انگلستان ، ارزش واردات در سال گذشته بیش از ۲% افزایش داشته و به بیش از ۴۰۰ میلیون پوند رسیده است. در حالیکه حجم آن بالای ۳۷% نزدیک به ۳ میلیون تن بود. با توجه به آمار ” سازمان زمین شناسی بریتانیا ” تولید داخلی انگلیس  کمتر از ۱ میلیون تن بوده است،که تولیدات معدنی در بخش گروه سنگ در حدود ۳۵۰ میلیون پوند ارزش گذاری میشود.

به علت کوچک بودن بخش سنگ، نوسانات در قیمت ها وحجم ها قابل توجه هستند، چون آنها میتوانند توسط تعداد کمی پروژه، تحت تاثیر قرار بگیرند. اگرچه روند رو به رشد در بازار واضح است اما منعکس کننده رشد ساختمان سازی در انگلیس( تا ۷٫۴% در سال ۲۰۱۴ ) و بطور کلی در اقتصاد آنهم (تا ۲٫۸%) بوده است.

واردات مستقیم از هند و چین به رشد خود ادامه میدهد و برای اولین بار در سال گذشته این دو کشور بیشتر از نصف واردات سنگ انگلیس را تامین کردند. هند کماکان به عنوان تامین کننده (نزدیک به ۱۲۷ میلیون پوند در سال گذشته) است اما سهم چین رشد ۵% داشته است . (با بیشتر از ۷۴ میلیون پوند)

واردات از کره جنوبی نیز در حال رشد است. در سال ۲۰۱۴،کره جنوبی ۲۰۰۰ تن به ارزش ۲ میلیون پوند به انگلیس صادر کرده است و قیمت هر تن آن با سنگ ایتالیا برابر است. واردات از آمریکای لاتین به طور مستقیم افزایش داشته و در سال  ۲۰۱۴ معادل ۳۶۰۰۰ تن برابر با ۱۲ میلیون پوند بوده است. همچنین از خاورمیانه و آفریقای شمالی ،افزایش مقدار واردات سنگ، در سال ۲۰۱۴ وجود داشته است.(۱۷۵۰۰ تن به ارزش ۱۰ میلیون پوند)   

اروپا و اسپانیا موقعیت خود را به عنوان عمده ترین تامین کننده انگلیس حفظ کرده است. اسپانیا مقادیر زیادی (تخته سنگ) و همچنین گرانیت برای محوطه سازی به بریتانیا صادر میکند. این صادرات در سال ۲۰۱۴ به مقدار۱۳۸۰۰۰ تن محصول سنگ طبیعی و به ارزش ۵۸ میلیون پوند ارزش گذاری شده است.

ایتالیا بزرگترین کشور تجارت سنگ در اروپاست. اما چندین سال است که اهمیت آن به عنوان یک تامین کننده برای بریتانیا به طور اجتناب ناپذیری و به آرامی رو به کاهش رفته است. در اوج شکوفایی بازار در سال ۲۰۰۸ معادل ۵۱۰۰۰ تن به ارزش ۵۲ میلیون پوند استرلینگ به انگلیس صادرات داشته، در حالیکه در سال قبل ۳۱۰۰۰ تن به ارزش ۳۰ میلیون پوند بوده است.

هنوز ایتالیا برای کیفیت بالای سنگ کار شده اش  قابل احترام است و بسیاری از توسعه دهندگان به عنوان منبع بزرگی برای مواد طبیعی، برای بهترین پروژه ها، روی به ایتالیا دارند. اما به وضوح منابع جایگزین نیز استفاده می شود.

پیش بینی های احتیاطی معمول به این آمار و ارقام اعمال می شود .آنها بر بازده مالیات بر ارزش افزوده ،پایه گذاری شده اند. برخی محصولات می توانند شامل مقوله های محصولات مختلف بشوند، بنابراین به عنوان واردات سنگ نشان داده نمی شوند. بدون شک تعداد سنگهایی که بطور معمول به عنوان مجموعه (سنگهای تراش) در نظر گرفته نمیشوند نیز در آن گنجانده شده است. با این وجود ،آمار و ارقام قابل مقایسه در طول زمان و تهیه بهترین منبع اطلاعات برای صنعت در مورد روند استفاده از سنگ طبیعی قابل دسترسی است.

همچنین بعد از ارائه اولیه آمار و ارقام ، در ماه های آتی بصورت ممتد اصلاح آن ادامه پیدا میکند. برای صنعت بومی سنگ در انگلیس هیچ کارکرد مستقلی گزارش نشده است، حدود ۱۷۰ کارخانه سنگبری ،سنگ استخراجی حدود ۲۵۰ معدن سنگ را در جزیره بریتانیا فراوری وتامین میکند. سنگ تولید انگلیس،تقریبا به صورت انحصاری در بازار داخلی استفاده میشود، هرچند مقدار کمی به خارج از کشور صادر میشود که بیشتر آن سنگ ایرلند است. مخصوصا لایم استون آبی ایرلند، که به هلند و بلژیک صادر می شود، جایی که در آنجا با سنگ آبی بلژیکی (پتی گرانیت) رقابت میکند.

منبع: Stone specialist

 

 

 

[۱] HM Revenue & Customs

[۲] Minerals Products Association’s Dimension Stone Group