We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

بازار سنگ در انگلستان فصل سوم

فصل سوم پیش بینی فروش سنگ تا سال ۲۰۱۷

 

گزارش ژانویه ۲۰۱۴

en

در جمع بندی نهایی Stéphane Couteaud مدیر فروش منطقه ای کارخانه فرانسوی ماشین آلات سنگبری Thibaut ، گفت:” این جرقه ای است که امیدوارم به همه اروپا سرایت یابد و آنچه که در انگلستان میگذرد (اگرچه هنوز در ایرلند روی نداده است) رشد خیلی سریعی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی دارد. در انگلستان، به دلیل بهبود وضع اقتصادی و نیاز کارخانجات سنگبری به بهبود بازدهی برای پاسخگویی به تقاضاها ،فروش ماشین‌آلات Thibaut و دیگرماشین آلات فرآوری سنگ افزایش یافته است.

اقتصاد انگلستان، قاطعانه بطور ماهیانه و دوره ای (یا فصلی) در تمام سطوح در حال رشد است. ساخت وساز به عنوان یکی از بزرگترین صنایع در انگلستان، با استخدام بیش از دو میلیون نفر در ۲۵٫۰۰۰ زمینه شغلی ، در این راه پیشرو میباشد.

و همه پیش بینی ها، بیانگر ادامه این روند و افزایش این رشد هستند. ترکیبی از پیش بینی های [۱]Glenigan  و انجمن مصالح ساختمانی[۲] به عنوان نشانه ای از رشد صنعت  سنگ در سالهای پیش رو، رشدی نزدیک به ۲۰% در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ را نمایش میدهد طبق نمودار خواهید دید که فروش سنگ به بالاترین نقطه فروش خود در سال ۲۰۰۸ برمیگردد. حتی شاید این آمار، رشد بخش سنگ طبیعی را که از اواسط دهه ۱۹۹۰ از دیگر بخش ها بیشتر بوده است، را کمتر تخمین زده باشد.

در اوایل دهه ۱۹۹۰، پوشش کف سازی با تراورتن و سنگهای آهکی (Limestone) مخصوصا در املاک خصوصی بسیار کم بود؛ گرانیت و کانترهای کوارتز کار شده فقط در گرانترین سطح بازار مشاهده می شد؛ سفت کاری نما  عمدتا بتن با ماسه بود. اگرچه بهترین ساختمانهای تجاری با نمای سنگ طبیعی تزیین میشد، اما امروزه هم تعداد بیشتری از ساختمانها با نمای سنگی مشاهده می شود. در بسیاری از ساختمان ها فضاهای داخلی و عمومی و سرویس های بهداشتی با سنگ های مرمریت، گرانیت و سنگهای آهکی کار شده است.

در طول هزاره گذشته دیدگاه مصرف‌کنندگان و طراحان متحول شده و حالا که مشتریان کیفیت و زیبایی سنگ را دریافته اند  مایل نیستند که از مصالح دیگری استفاده کنند و هیچ نشانه ای حاکی از کاسته شدن ارزش سنگ وجود ندارد.

یکی از محرک های افزایش استفاده از سنگ، سقوط قیمت ها به دلیل افزایش سریع سهم کشورهای خاور دور مخصوصا هند و چین از بازار جهانی سنگ بود. هنوز کسانی وجود دارند که خواستار کیفیت سنگهای بومی و اروپایی هستند ولی اکثریت خریداران کسانی هستند که صرفاً واردات از نقاط دوردست موجب رضایت آنهاست. افزایش قیمت سنگهای وارداتی از خاور دور ،در نتیجه رشد سطح دستمزدها و بهبود سلامتی و بهداشت و نظارتهای زیست محیطی در خاور دور و میزان تبادل ارزی با غنی تر شدن این کشورها، در حال افزایش است. با این وجود، هنوز تفاوت بسیار زیادی بین قیمت سنگ خاور دور و قیمت سنگ اروپا، من جمله جزایر بریتانیا وجود دارد.

کشورهای اروپایی بخصوص ایتالیا، ناتوان از رقابت با قیمت های پایین شرق دور است اما تلاش کرده اند با فرآوری و پرداخت استادانه سنگ ، به ارزش آن بیفزایند و موفقیت نسبی کسب کنند. با وجود سنگهای وارداتی شرق دور با هزینه هر تن ۱۴۸ پوند، هنوز کسانی هستند که خواستار کیفیت و سبک محصولات ایتالیایی هستند و حاضرند بهای آن را نیز بپردازند.

این موضوع تنها در انگلستان صدق نمی کند. بر طبق اظهارات انجمن بین المللی ماربل و ماشین آلات[۳] ، شرکت های ایتالیایی ۳,۲۱۴,۷۱۸  تن سنگ به ارزش ۱٫۴ میلیارد پوند از ژانویه تا سپتامبر سال گذشته به دیگر کشورها صادر کرده اند. این آمار از نظر حجم سنگ ۳٫۲% بیشتر و به لحاظ ارزش ۷٫۲% بیشتر نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۲ می باشد. عمده رشد مربوط به ماربل پولیش شده با صادرات ۶۷۵,۰۰۰ تن (+۴٫۶%) به ارزش ۶۴۸٫۳ میلیون پوند (+۱۰٫۱%) بوده است.

Fabio Felici، رییس انجمن بین المللی ماربل و ماشین آلات اظهار میکند:” این روند موجب تقویت اقتصادی در نخستین ماههای سال شده و مهمتر از آن، بر خلاف جهت کلی اقتصاد، گواه بر شناخت صنایع سنگ ایتالیا در سطح بین‌المللی می باشد. اهمیت این صنعت از جهت ایجاد اشتغال و تولید ارزش افزده است.”

در انگلستان، کسانی میخواهند از سنگهای بریتانیایی استفاده کنند بویژه بدلیل اینکه این سنگها ممتاز و سازگار با محیط های تاریخی و حساس هستند و برخی دیگر از افراد نیز قصد حمایت از تولید کنندگان و صنعت داخلی را مخصوصا در دوران بحران اقتصادی دارند.

در واقع بطور کلی معادن بریتانیا به اندازه واردکنندگان از رکود اقتصادی رنج نمی برند، که آنرا نباید کم اهمیت تلقی کرد زیرا آنچه که ساخته شده در بالاترین سطح تقاضای مشتریانی است که برای کیفیت کالای مورد استفاده خود اهمیت  قائل هستند، یا کسانی که میخواهند در مناطقی ساخت و ساز کنند که برنامه‌ریزان در مورد آن مناطق حساسیت بیشتری دارند.

با رشد اقتصاد انگلستان و رشد بازار سنگ، بسیاری از بخش های ساخت و ساز به دنبال مصالح هستند، همه نشانه ها دلالت بر تایید گفته آقای Couteaud دارد که امیدوار بود انگلستان براستی جرقه احیای اقتصاد اروپا خواهد بود.

 

بررسی بیشتر از رشد استفاده از سنگ در انگلستان

با نگاهی به خلاصه گزارش Glenigan برای سال ۲۰۱۳:

  • رشد شاخص Glenigan در دسامبر ۲۰۱۳ برابر با ۱۵٪ نسبت به سال قبل (این یک شاخص و معیار شناخته شده سنجش رشد است. برای شناخت بیشتر: https://www.glenigan.com/construction-market-analysis
  • برای اولین بار از سال ۲۰۱۰، دومین دوره رشد سه ماهه در شروع ساخت و سازهای غیرمسکونی
  • رشد مضاعف و دوبرابری ساختمانهای تک واحدی(منظور در مقایسه با مجموعه‌های بزرگ است) در طی سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۱۲
  • رشد فعالیتهای مهندسی و ساختمان سازی ۴۱% بالاتر از سال ۲۰۱۲
  • شروع پروژه های آموزشی تحصیلی با رشدی برابر با ۳۵%

آمار و ارقام  مرتبط  در بازده زمانی نوامبر ۲۰۱۳، که توسط دولت انگلستان در ژانویه ۲۰۱۴ منتشر شده  است، این روند رشد را تائید می کند:

  • افزایش ساختمان سازی به میزان معادل ۲،۲ ٪ در نوامبر ۲۰۱۳ در مقایسه با نوامبر ۲۰۱۲ داشته است، (ششمین دوره افزایش در یک ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل)
  • افزایش ٪۳٫۲ در کارهای جدید و ۰٫۶٪ در زمینه تعمیر و نگهداری
  • سه ماهه قبل از نوامبر ،با رشد ۵٫۱% نسبت به همین دوره در سال قبل
  • پروژه های جدید با افزایش ۵٫۳%
  • تعمیر و نگهداری با افزایش ۴٫۷%

مشخصا رشد خانه سازی مورد تأئید قرار گرفته است در دوازده ماه منتهی به اکتبر ۲۰۱۳ قیمت خانه‌ در انگلیس ۵/۵ ٪ افزایش یافته و در یازده ماه اول سال ۲۰۱۳ (طبق آخرین ارقامی که بهنگام تهیه گزارش آماده بود) قیمت پروژه های خانه سازی عمومی ۱/۱۰ ٪ افزایش داشته در حالیکه خانه‌های خصوصی از رشدی معادل ۸/۱۳ ٪ برخوردار بوده است.

این به معنی افزایش مصرف سنگ برای کف و شومینه، سنگ گرانیت جهت سنگ کانتر آشپزخانه، سنگ نما برای دیوار و سنگ مرمریت در سرویسهای بهداشتی به کار می روند.

در سه ماهه قبل از نوامبر، بخش تجارت خصوصی شاهد ۱۱٫۵% رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است. این رشد، موجب بو جود آمدن قراردادهای عمده  سنگ کاری برای نما، کف، پوشش دیوارها، ورودی ساختمانها و سرویس های بهداشتی میشود.

در طی یازده ماه تا نوامبر سال گذشته، صنعت سنگ بطور تقریبی بیشتر از کل سال ۲۰۱۲ واردات داشته است که  رشدی معادل ۸% در سال را نشان می دهد.

تعجبی ندارد که صنعت سنگ در انگلستان ناچار به سرمایه گذاری در زمینه ماشین آلات و تجهیزات جدید برای پاسخگویی به تقاضای بازار شده است.

اما ماشین آلات جدید به تنهایی نشانگر تقاضای رو به رشد نیستند. بلکه تمامی محصولات تولیدی این ماشینها باید در ساختمان نصب شوند و به همین منظور رشد ساخت و ساز مستقیما به معنی رشد اشتغال تعبیر می شود.

آمار و ارقام دولت در ژانویه بیانگر این است که نه تنها بیکاری کاهش یافته بلکه تعداد افراد شاغل در انگلستان بطور چشمگیری نیز افزایش یافته است.

در حال حاضر، انگلستان ۳۰ میلیون نفر شاغل دارد که با کاهش آمار بیکاری به۷٫۱%  ، تعداد ۴۸۵,۰۰۰  نفر نسبت به سال قبل (۲۰۱۱) به شاغلین اضافه شده است. میانگین ساعات کاری نیز به نقطه اوج پیش از رکود اقتصادی خود بازگشته است .

ورای آمار و ارقام، اعتماد به توانائیها در جامعه تجاری بریتانیا بطور عمده ای بهبود یافته است. اتحادیه صنایع انگلیس ،به عنوان گروه عمده تجاری کشور، رشد تولید ناخالص ملی[۴]  را  از ۲٫۴% در سال ۲۰۱۴ به ۲٫۶% افزایش در سال ۲۰۱۵ پیش‌بینی می‌کند که این امر به دلیل افزایش تقاضای داخلی در اثر افزایش سرمایه گذارهای تجاری و ساختمان سازی و افزایش درآمد قابل مصرف خانوارها می‌باشد.

John Cridland ، مدیر کل کنفدراسیون صنایع بریتانیا[۵] گفته است که:” با اطمینان خاطری که به کارآفرینان بریتانیایی بازگشته است، انگلستان هم اکنون مجموعه ای از یک نمایشگاه در حال رشد است. روند بهبودی که در بخش خدمات آغاز گردیده، موجب دامن زدن به رشد محصولات صنعتی و ساختمان سازی گردیده و این روند ادامه خواهد داشت.

فدراسیون صنایع بریتانیا (CBI) بزرگترین صنعت بریتانیایی می باشد، ولی سازمان‌های کوچک تر (به اصطلاح SMEها) نیز احساس قدرت می‌کنند. Vistage یک سازمان پشتیبانی از صاحبان و مدیران ارشد کسب و کار است. آخرین بررسی این سازمان نشان دهنده‌ سطوح بالای خودباوری از زمان ورود ما در سال ۲۰۱۴ است.

شاخص خودباوری Vistage نشان می‌دهد که ۷۳% از کسب و کارهای کوچک در بریتانیا و ایرلند در سال جدید انتظار پیشرفت را در اقتصاد دارند و ۸۰% برای افزایش قابل توجهی در بازار آماده می‌شوند.

آن‌ها احساس می‌کنند سال ۲۰۱۳ با بهبود ۷۶% شرایط اقتصادی در مقایسه با سال قبل‌تر، سال بسیار بهتری برای اقتصاد بریتانیا بوده است. در آغاز سال ۲۰۱۳ استقلال در سطح بسیار پایین‌تری بوده و اعتقاد به بهبود شرایط اقتصادی در آن زمان تنها ۲۰% بوده است. طبق گفته‌ Steve Gilroy ، مدیر عامل شرکت Vistage ، بدون شک این تغییر مثبت در انتظارات برای کمک به بهبود پایدار در شرایط اقتصادی فعلی ادامه خواهد یافت.

Steve Gilroy : “کسب و کارهایی در مقیاس متوسط آلمانی را می‌توان مثال درستی برای موفقیت اقتصادی دانست. شرکت‌های کوچک بریتانیایی با وجود اهمیت بسیار زیاد برای بهبود پایدار و ایجاد اشتغال پایدار قهرمانان گمنام بریتانیا هستند”.

با چنین چشم‌انداز مثبتی برای ماه‌ها و سال‌های پیش‌رو، رهبران تجاری قادر به تمرکز بر ایجاد سرمایه‌گذاری‌های واقعی در کسب و کارشان هستند.

Steve Gilroy : “بسیاری (از شرکت‌ها) از بحران اقتصادی سال‌های اخیر با سلامت و پول نقد زیاد بیرون آمده‌اند. مطالعات ما نشان می‌دهد که آن‌ها انتظار سال ۲۰۱۴ خوبی را داشته‌اند و اکثرا برنامه‌های فعالی برای گسترش نیروی کار خود برای بهره‌مندی از این شرایط داشته‌اند و  بسیاری از آنها اینکار را انجام داده‌اند”.

منبع: Stone specialist

[۱] – شرکتی پیشرو در ارائه فرصت های پروژه های ساخت و ساز، و تحلیل صنعت در انگلستان

[۲] – Construction Products Association

[۳] Internazionale Marmi e Macchina (IMM) Carrara

[۴] gross domestic product GDP

[۵] Confederation of British Industry CBI