We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

بازار سنگ در انگلستان فصل پنجم

فصل پنجم

بازگشت ترقی به انگلستان

گزارش سالهای ۲۰۰۰ الی ۲۰۱۱

 

گزارش فوریه ۲۰۱۱

این گزارش برای اولین بار به طور رسمی در کاتالوگ Natural Stone Show منتشر گردید . (برای دانلود صفحات PDF کاتالوگ به وب سایت Natural Stone Show مراجعه نمایید) .

سال گذشته (۲۰۱۰) به بارش برف سنگین منتهی شد و متاسفانه این امر موجب توقف شدید ساخت و سازها در انگلیس و ایرلند شد ، با این حال به رغم مشکلات ناشی از آب و هوا و ضعف اقتصاد، ساخت و ساز دوباره در سال ۲۰۱۱ به رشد و ترقی بازگشت . اگر چه عوارض برف در بخش ساخت و ساز در ماه های اول و چهارم غیر قابل انکار است ولی با این وجود صنعت در ماههای دوم و سوم سال ۵٫۱% رشد نمود و در کل به رشد اقتصاد در حدود ۱٫۴% کمک نمود .

آمار معادلی برای صنعت سنگ انگلیس وجود ندارد اما در حدود سه چهارم سنگ مصرفی در بریتانیا وارداتی می باشد ، آمار واردات یک تصویر کلی خوب را از صنعت ارائه می دهد و نشان دهنده رشد ۴ درصدی این صنعت در سال گذشته است .

سقوط ساخت و ساز در سه ماهه پایانی سال نشان می دهد که ترقی دیده شده در آخر سال بوده است . تحولات جدید در سال پیش رو وجود خواهد داشت و بازی های المپیک ۲۰۱۲ باعث شد تقاضای سنگ برای هتل ها ، رستوران ها و مکان های عمومی در  انگلستان بالا رود. همچنین تامین کنندگان ماشین و پشتیبانان مواد مصرفی شواهدی برای آماده شدن صنعت سنگ برای موقعیت های آینده می باشند .

از زمان شروع بحران بدهی بانک ها در سال ۲۰۰۸ و ضربه اقتصادی ، سرمایه گذاری زیادی در ماشین آلات شرکت های سنگی در انگلستان یا ایرلند وجود نداشت . ولی به خاطر شرکت های فروشنده سنگ وارداتی، ماشین آلاتی که توسط صنعت سنگ انگلستان به کار برده می شدند دوباره عملیات فرآوری را در سال گذشته آغاز نموده تا قیمت را در بازار رقابت بالا ببرند .

توجه بر قیمت همچنان به نفع تامین کننده شرق دور ادامه داشت . واردات از چین در سال گذشته در حدود ۱۰ درصد رشد داشته است و این رقم برای هند بهتر و حدود ۱۵ درصد بود . واردات از آسیا در حدود ۵۸% از ارزش سنگ ها و ۶۸% حجم آنها را در بر دارد .

از سال ۲۰۰۷ ارزش سنگ های وارداتی از آسیا به انگلیس بیشتر از سنگ های وارداتی از اروپا شده و آنها از آن زمان همچنان پیش رو باقی ماندند.

ایتالیا مهمترین منبع فراهم کننده سنگ اروپایی برای انگلیس است ولی با سقوط ارزش استرلینگ قیمت واردات در انگلیس بالا رفت. ضعف استرلینگ قیمت واردات از اروپا و آسیا را افزایش داد اما چین و هند قیمت هایشان را اندکی پایین آوردند . ایتالیا از افزایش قیمت دست کشید و درپی اضافه نمودن ارزش به سنگهایی بود که فروخته می‌شد. (ملاحظه راهکارهای ایتالیا در natural stone show ) .

1

آنها با استفاده مهارت های خود در طراحی و تولید برای ایجاد محصولات سنگی پیچیده بیشتر، علاوه بر محصولات با فرآوری ساده مانند کاشی و سنگ های قدیمی که از آسیا خریداری می شود ، فرآورده های خاص بدست آوردند .

بطور یقین ایتالیایی ها قیمت محصولاتی را که به اروپا می فروختند بالا بردند . میانگین قیمت سنگ وارداتی از ایتالیا در سال گذشته ۹۹۰ پوند برای هر تن بود که در مقایسه با میانگین چین ( ۲۹۸ پوند برای هر تن ) و میانگین هند ( ۲۲۳ پوند برای هر تن ) بسیار بالاتر است . بر اساس آمار اداره گمرک این امر ثابت می شود که چرا واردات سنگ از ایتالیا در سال گذشته ۴۰% کاهش یافته است .

از آنجا که بیشتر سنگ های مورد استفاده در موارد مختلف در انگلیس وارداتی هستند ، تنها ۳۰۰ معدن که توسط ۲۰۰ متصدی ارائه می شوند در این کشور وجود دارد . در این روزها عملا هیچ مرمر و گرانیتی در انگلیس استخراج نمیگردد ، زیرا قادر به رقابت با آسیا نمی باشد . اما این کشور گزینه های خوبی در سنگ آهک ، ماسه سنگ و سنگ های ورقه ای دارد که برای ساختمان سازی چه در داخل و خارج کاربرد دارند .

این سنگ ها در تعمیرات ، بازسازی و مرمت کاربرد فراوان دارند ولی در ساختمان های جدید در مکان هایی که سازنده و معمار به مصالح سنتی هم نیاز دارند کاربرد دارد . سنگ های آهکی ، ماسه ای و ورقه ای بریتانیایی بسیار در معماری داخلی مورد استفاده هستند .

اگرچه تولیدکنندگان برای تولیداتشان افزایش تقاضا را گزارش نموده اند ولی صنعت فرآوری سنگ در انگلیس آنقدر کوچک است که نمی توان به عنوان آمار و ارقام در صنعت آن را در نظر گرفت .

استفاده از مصالح سنگی داخلی با کاهش ساختمان سازی کم شد . در کل در جاهایی که همچنان پروژه هایی در حال انجام است ، رقابت با واردات وجود دارد و امسال سنگ های بریتانیایی بیشتر از هر زمان دیگری در Natural Stone Show جهت معرفی و نمایش وجود دارد .

در ایرلند زندگی دشوار است و Celtic Dragon در ایرلند از نظر تجهیزات ، استخراج و فرآوری سنگ های وارداتی دارای ترقی بیشتر نسبت به انگلستان بود . سنگ هایی که از انگلیس به ایرلند جهت فرآوری فرستاده می شوند رقابت مثبتی را بین تولید کنندگان ایجاد می کند .

در سال ۲۰۰۹ خروجی ساخت و ساز فقط ۳۹% سال ۲۰۰۶ بود زیرا پس از رشد در سال ۲۰۰۶ کاهش چشمگیری رخ داد و باز در سه ماه آخر این مقدار ۳۹% کل سال شد .

در پایین محور نشانه هایی از کاهش ساخت و ساز در ایرلند وجود دارد ولی در کل اقتصاد بر اساس پیش بینی های دولت در حدود ۱،۷درصد در سال جاری رشد خواهد داشت . ساخت و ساز نقش مهمی را در پیشرفت ایرلند ایفا می کند که به طور متوسط ۶% بین سال های ۱۹۹۵ تا پایان سال ۲۰۰۶ بوده است . در سال ۲۰۰۶ تولید ناخالص ایرلند حتی از آمریکا هم بیشتر بود.  جمعیت کشور به علت مهاجرت در ۱۰۰ سال در حدود ۴ تا ۴٫۵ میلیون افزایش یافت . برای جمعیت اضافه شده، نیاز به مسکن ، ادارات و کارخانه ها نیز افزایش یافت ؛ ساخت و ساز رونق گرفت و در نتیجه قیمت ها به سرعت در یک دهه تا سال ۲۰۰۶ بالا رفت .

با رشد اقتصادی قوی، مهاجرت و مشوق های مالیاتی سخاوتمندانه و کمک های مالی از سوی دولت و همچنین نرخ بهره پایین و کاهش اعتبار در وام گرفتن آسان ، به سرعت قیمت سوخت در ایرلند نسبت به اقتصاد سایر کشورهای توسعه یافته در یک دهه تا سال ۲۰۰۶ افزایش یافت . در بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ بیش از سه برابر شده که حتی نرخ تکمیل شده تا ۹۳۰۰۰رسیده است .

به نظر میرسد که ساخت و ساز با بازده و بدون ریسک تضمین شده و تعداد ساختمان های احتکار شده افزایش یافت. با سقوطی که در ایرلند اتفاق افتاد تعداد ساختمان ها بیشتر از نیاز شد (  بیش از ۳۰۰٫۰۰۰ خانه ، ۱۷% از سهام آنها بر اساس گزارش کالج دانشگاه دوبلین در سال ۲۰۱۰) و اگرچه هنوز ۲۰٫۰۰۰ خانه در سال گذشته ساخته شده همچنان سقوط قیمت ها را شاهد هستیم.

با سقوط ایرلند تعداد ساختمان ها بیشتر از نیاز مردم بود اگرچه ۲۰،۰۰۰ مسکن نیز در سال گذشته دوباره ساخته شد اما قیمت ها ناگهان کاهش یافت.

بر اساس آمار TSB/ESRI ( انستیتو تحقیقات اقتصادی و اجتماعی ) افزایش شاخص بهای مسکن از سال ۲۰۰۶ از بین رفت . در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۰ در مقایسه با سال قبل متوسط قیمت خانه ۱۴،۸درصد کاهش یافت و این معادل ۳۶% کاهش قیمت نسبت به حداکثر قیمت در سال ۲۰۰۶ است .

فروش سنگ در انگلستان ، گزارش می ۲۰۱۰

هنگامی که واردات ۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۰۷ شد ، در سال گذشته پس از توقف در سال ۲۰۰۸ دوباره کاهش داشت . در سال ۲۰۰۹ ارزش واردات ۱۶درصد کاهش داشت . ضعف استرلینگ قیمت ها را با نرخی ضعیف بالا برد . بر اساس آمار دولت انگلیس حجم سنگ های وارداتی ۴۳% کاهش یافت .

2

صنعت سنگ انگلیس در سال ۲۰۰۸ شروع خوبی داشت و مانند رشد استثنایی که در سال ۱۹۹۶ شروع شده بود در ادامه روند به ارقام دو برابر رسید . با این حال با گذشت سال ها و شروع رکود اقتصادی بعد از آوریل ، فروش کاهش یافت .

در نمودار ، رشد ارزش واردات را از سال ۲۰۰۷ شاهد هستیم که البته نقش بیزایی را در کاهش تقاضا دارد .

بیشترین مبادلات و فروش سنگ مربوط به واردات می شود . مقدار سنگ های بومی که از ۳۰۰ معدن فعال در جزایر بریتانیا استخراج می گردد کمتر از حدی هستند که قابل ذکر در آمار باشند . چون تقاضا در دهه ۱۹۹۰ و هزاره جدید زیاد شده ، به نوعی فروش سنگ های بریتانیا نیز افزایش یافته است . همچنین کاهش تقاضای سنگ های داخلی به بدی واردات در سال گذشته نبود در ۱۵ سال گذشته ، بازار داخلی در فروش سنگ در موارد مختلف پیشرو بوده است .( گرانیت ، کوارتز ، سنگ آهک و سنگ های مربوط به محوطه سازی )

به لطف رشد هند و چین به عنوان منابع  سنگ و سقوط ابزار الماس جهت پردازش ، همه این کشورها از این کاهش سود بردند . تعداد زیادی قصر و خانه در جزایر بریتانیا ساخته شده است که به ساخت و ساز سنتی و استفاده از سنگ های بومی تاکید داشتند و قیمت آنها مناسب تر از پروژه های تجاری و عمومی می باشد که سهامداران در آنها پول صرف کرده اند .

به علت رکود اقتصادی و ترس از سقوط قیمت ها که وضع ناعادلانه ای را به وجود آورده است ، ساخت خانه ها دچار ضربه شدیدی شد و معمولا مردم وقتی قیمت پایین می آید برای خرید آن بیشتر منتظر می مانند تا قیمت به پایین ترین حد برسد . اگر به خرید نیاز باشد ، بانک ها بهره وام را بالا برده و خرید مسکن دشوار می گردد .

فروش گرانیت برای کابینت ، سنگ آهک برای کف و شومینه ها به شدت در بازار ضربه می خورد و بسیاری از تولیدکنندگان در کسب و کار دچار مشکل می شوند . شرکت های کوچک که خانه های خود را جهت وام برای سرمایه گذاری وثیقه گذاشته بودند ، آسیب پذیر شدند . سنگ گرانیت ، ماسه سنگ و دیگر سنگ ها به عنوان مصالح در محوطه سازی نقش خود را ادامه دادند ، اگر چه واردات سنگ برای این بخش در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ کاهش یافت .

استفاده سنگ در ۱۵ سال اخیر رشد زیادی داشت و در شهرها  سنگ در معماری داخلی و خارجی بناها کاربرد داشت ؛ همچنین خانه های ساخته شده با دیوارهای سنگی ساختشان افزایش یافت به خصوص در مناطقی از انگلیس که ساخت سنتی با سنگ وجود دارد . در مناطقی مانند ؛ روستاهای Costwolds  ، Yorkshire ، جنوب انگلیس ، اسکاتلند و قسمت هایی از ولز ؛ طراحان بر روی استفاده از سنگ های محلی و هماهنگ با ساختمان های دیگر تاکید می کنند و این امر برای حفظ شخصیت بومی منطقه مفید است .

واردات بیش از همه در تحولات بخش های مسکن ( شومینه ، کف ، آشپزخانه ) تاثیر فراوانی دارد . امروزه سیستم های گرمایشی کف و محافظت خانه در ساختمان ها کاربرد زیادی دارد و از آنجا که جذب سنگ بالاست این امر کاربرد سنگ طبیعی را افزایش داده است .

در بخش های مختلف هتل ها ( اتاق ها ، سرویس ها ، کف و دیوارها ) به وسیله سنگ های مرمر و اهک بازسازی انجام شده است . در بسیاری از ادارات سنگ مرمر ، گرانیت ، آهک و دیگر سنگ های تزئینی در بخش های مختلف از جمله دیوارها ، راه پله ها استفاده شده است و در دیگر فضاهای عمومی در کف سازی و نما شاهد استفاده از سنگ هستیم .

زیبا شناسی برای زیبایی طبیعی سنگ ها در بسیاری از مناطق جامعه بریتانیا شایع شده است و با راه های بسیار جالب تر و پیچیده تر از جمله تکنولوژی CNC برای سنگ ها فرآوری بهبود یافته و مقرون به صرفه تر شده است. حتی با اینکه برش به وسیله روش waterjet نیز تاثیر چندانی در بازار بریتانیا نداشت استفاه از آن در برش های پیچیده به خصوص در کفپوش و سنگفرش شروع شد.

۱۵ سال گذشته زمانی مهم در رشد بازار انگلیس به حساب می آید که صنعت کشور و شرکت های دخیل در این بازار سود زیادی برده اند و مشاهده شده که شرکت های جدید زیادی نیز وارد بازار شده اند . در حال حاضر نگرانی که در صنعت سنگ وجود دارد محدود کردن سرمایه گذاری در پروسه فرآوری سنگ به خصوص در عملیات ماشینی فرآوری سنگ و خرید و فروش آن در این صنعت است و قبلا از ارزش بیشتری برخوردار بوده است . پس از انتخابات ماه می ، دولت جدید برای رسیدگی به سطح بدهی ، اقدامات مالی جدیدی را در سال جدید برای اعمال فشار بیشتر  انجام داد . در کل کشور نگرانی شیبی تند از رکود اقتصادی را دارد ، تا زمانی که اقتدار بازگردد پیشرفتی در فروش وجود نخواهد داشت .

گزارش ۲۰۰۵

رشد سریع صنعت سنگ در انگلیس که از نیمه دوم ۱۹۹۰ تا هزاره جدید توسط واردات بدست آمده ، همچنان تا هزاره جدید ادامه دارد و بیشتر به علت کاهش قیمت سنگ به ویژه گرانیت است .

پس از پایان دوره رکود ساخت و ساز که تا نیمه ۱۹۹۰ به طول انجامید ، صنعت سنگ رو به رشد بی وقفه نهاد . بر اساس گزارش گروه سیموند ( در حال حاضر سرانه سیموند ) که برای دفتر معاون نخست وزیر در سال ۲۰۰۴ منتشر گردید ، حجم سنگ وارداتی حدود ۳۲۳% (به اندازه ۱،۹۹۰،۰۰۰ پوند برای هر تن ) در سال ۲۰۰۱ از پایین ترین نقطه در سال ۱۹۹۶ رسید .

آمار صنعت سنگ به شدت در حال ثبت شدن است و و از داده های قطعی نمی توان چشم پوشی کرد .  آماری که Natural stone specialist برای صنعت سنگ ارائه داده است ، نشان دهنده رشد دائمی واردات در هر سال است .

ما از ۱۶ دسته بندی اداره مالیات و گمرک برای شاخص پیشرفت استفاده می کنیم . این ارقام مقدار و ارزش سنگ های وارداتی را تخمین می زند که تمام سنگ های فرآوری شده وارداتی را در بر ندارد. با این حال یک تصویر کلی از بازار ارائه می شود که قابل مقایسه با داده های سال ۱۹۹۷ می باشد .

داده های سال ۲۰۰۴ همچنان بیشترین رشد سالانه را با حجم ۴۶% نشان میدهند اگرچه رشد ارزش تنها در حدود ۱۷% بوده است .

حتی اگر اختلاف شدید باشد این یک امر بدیهی است که کاهش قیمت سنگ به اندازه رشد هزینه های محصولات سنگ برای محوطه سازی از جمله گرانیت برای کابینت ها ، کفپوشها ، ماسه سنگ و یا تراورتن است . قیمت های پایین سنگ هایی که از چین و هند می آیند کمتر از قیمت سنگ های تراورتن وارداتی از ترکیه نمی باشد .

هم هند و هم چین که از ۱۵ سال پیش عملا وارد تجارت سنگ شده اند ، اکنون مانند ایتالیا در میان بزرگترین صادرکنندگان جهان هستند و فاکتور مهم در پیشرفت آنها قیمت پایین می باشد .

    با افزایش ساخت و ساز شهری و روستایی در هزاره  جدید بیشتر طرح ها به استفاده از سنگ در محوطه سازی تاکید دارند و این روند به کاهش قیمت در سنگ ها از جمله گرانیت و ماسه سنگ مورد استفاده در محوطه سازی کمک می کند و به نظر می آیند می توانند جایگزینی گران برای بتن یا خاک رس باشند . شاید این حقیقت که هزینه پایین سنگ های وارداتی در منابع جدید موجود است ( بسیاری از معادن بریتانیایی محدوده واردات را معرفی نموده اند ) بسیار مفید خواهد بود .

واردات قطعات سنگفرش از لحاظ حجمی به مقدار ۱۰۴ درصد در سال ۲۰۰۴ افزایش داشته با افزایش ارزش ۷۴ درصدی جزو مصالح محبوب می باشد . ارزش محصولات پرتغال ۲۱% کاهش ، چین ۲۱۰% افزایش و هند ۱۸۸% افزایش داشتند پس یعنی میانگین محصولات در پرتغال ۱۸۹ پوند برای هر تن ، چین ۱۱۹ و هند ۱۱۰ پوند برای هر تن است و قیمت ها در هند و چین کاهش پیدا کرد ، زمانی که در پرتغال افزایش یافت .

     منطقه رو به رشد برای واردات سنگ گرانیت مورد استفاده در کابینت ها به پایین آمدن قیمت گرانیت کمک نمود . با این حال به علت پیشرفت های گسترده در ماشین آلات و ابزارهای برش الماس افت قیمت گرانیت قبل از چین و هند تاثیر زیادی روی بازار داشت . این تحولات هزینه پردازش گرانیت را پایین آورده است .

   قیمت گرانیت صیقل خورده رو به کاهش است ( ارزش واردات در سال ۲۰۰۴ تا ۱۱% افزایش و حجم آن ۲۱% رسیده است ) یک عامل مهم در ، سقوط ایتالیا است که ؛ سنگ ها را از چین  ( ۵۴۱ یورو برای هر تن ) و هند ( ۶۱۴ یورو برای هر تن ) خریداری نمود و پس از فرآوری به سایر نقاط جهان فرستاد و ارزش واردات به انگلیس نیز در سال ۲۰۰۴ به ۶۲۸ پوند برای هر تن کاهش یافت .

    در کل قیمت تمامی سنگ های وارداتی رو به کاهش است و بر اساس ارزش در گراف های موجود در PDF نمایش داده شده اند و می تواند دانلود شود ؛ ترقی بسیار کندتر از حجم واردات است . در حالی که تقاضا برای محصولات سنگی انتظار می رود که همچنان ادامه داشته و زیاد شود .

   همچنان که قرن گذشته پایان یافت ، تولیدکنندگان انگلیس به ویژه در معادن ماسه سنگ شمال از کسانی که در در مزایده ها و پروژه های هزاره شرکت کرده اند افزایش دریافت داشته اند .  پیشرفت در شهر ها و روستاها باعث شده تا در طرح ها سنگ زیادی استفاده گردد و همچنان که تقاضا بالا رفت و استفاده از سنگ برای طرح ها همه گیر شد ، واردات نیز افزایش یافت .

   از سرگیری فعالیـت در ساخت و سازهای تجاری در هشت سال اخیر به خصوص جهت هماهنگی مصالح با ساختمان های موجود ، به معادن انگلیس کمک فراوانی نمود و این امر به تولید کنندگان سنگ آهک و ماسه سنگ در انگلستان نیز کمک کرد .

    طراحان برای ادامه سنت های بومی در ساخت ساختمان در نواحی مانند cotswolds ، peak distric و Yorkshire که سنت دیرینی در استفاده سنگ ها در ساختمان دارند ، تلاش می کنند . جایگزین بتن برای سنگ ( گاهی به نام سنگ بازسازی ) از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ نتوانست به خوبی سنگ باشد و باعث شد تا طراحان همچنان بر روی استفاده از سنگ برای خانه و دیوار ها اصرار ورزند . البته سنگ بتن به طور گسترده ای جایگزین سنگ های طبیعی و در دسترس شده است .

     سنگ های محلی که معمولا برای طراحان در شرایط خاص مورد استفاده بودند به معادن سنگ آهک و ماسه سنگ کمک فراوانی کرد و اجازه توجه به تامین کنندگان و ماشین آلات فرآوری سنگ نداد .

    تولید و استفاده از سنگ های بومی در انگلیس بسیار دشوار تر از تخمین واردات است زیرا شرکت های کوچک زیادی در بین ۲۰۰ معدن تامین کننده وجود دارد که از ۳۰۰ معدن فعال در جزایر بریتانیا سنگ تولید می کنند .

ارقامی که در گزارشات symonds وجود دارد به طور کلی به وسیله شرکت های عامل در نظر گرفته می شوند نشان دهنده انعکاسی دقیق از حجم سنگ های تولیدی در بریتانیا ست ، بسیاری از شرکت های بزرگتر که با symonds همکاری دارند در تهیه گزارش برای دفتر معاون نخست وزیر دخیل هستند .

     آمار و ارقام از سال ۱۹۹۲ تا سال ۲۰۰۱ که در گزارش آمده است و بر روی گراف “تولید انگلیس” در PDF قابل دانلود زیر نمایش داده شده است . آمار رسمی از آن به بعد ناقص می باشد . آن ها تنها آمار حجمی صنعت سنگ را شامل می شود همانطور که صنعت سنگ های برش خورده آنقدر کوچک است که ارزش اقتصادی را حساس می نماید .

   در حالی که واردات برای برآوردن تقاضای معماری داخلی در فضا های تجاری و خانگی همچنان ادامه دارد ؛ به خصوص گرانیت و مرمر حمام ها و سنگ های کاشی و سنگ آهک کف ، British ston همچنان به دنبال مخاطبان مشتاق می باشد . همچنین این سنگ برای روکش ساختمان های جدید ، کفپوشی ، دیوار ها ، محوطه سازی قابل استفاده می باشد . این سنگ ها در بنایی و سنگ تراشی به خوبی عمل می کنند و همیشه برای حفاظت های حساس و در بهترین ساختمان های کشور تقاضا برای آن وجود دارد .

منبع: Stone specialist