We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

اکبر لرپری زنگنه: کاهش قیمت تمام شده تولید و حضور گسترده در بازارهای صادراتی سنگ

به نقل از ایرنا: فعالان بازار سنگهای تزئینی و نما ضمن تلاش برای کاهش قیمت تمام شده با هدف افزایش مصرف از طریق جایگزینی مصالح مشابه، نسبت به افزایش فعالیت های بازاریابی داخلی و به ویژه بازارهای صادراتی گام های جدی باید بردارند.

اکبر لر پری زنگنه: شرایط رکودی که نزدیک دو سال است در بخش ساختمان سازی پیش آمده و چشم انداز روشنی نیز حداقل در کوتاه مدت برای برون رفت از این وضعیت وجود ندارد، ضرورت بازنگری در نحوه و شرایط تولید سنگ را دو چندان ساخته است.
سال های رونق بخش ساختمان ومسکن دوره ۹۱- ۱۳۸۹ بود و واحدهای سنگبری به منظور بهره برداری بیشتراز شرایط بازار، ظرفیت های تولیدی را بسیار افزایش دادند و هر کارخانه ای براساس توان خود از بازار پر رونق آن زمان بهره گرفت.
تغییر شرایط بازار و کاهش ساختمان سازی مسکونی و تجاری و نیز پروژه های عمرانی دولتی، موجب کاهش تقاضا شده و صنعت سنگ تزئینی و نما با افزایش شدید عرضه روبرو شده است. اغلب واحدهای فرآوری پر ظرفیت ناچار به کاهش تولید شده و تعدادی از آنها نیز به دلیل انباشت زیاد سنگ های فرآوری شده، فعالیت خود را متوقف ساخته اند.
براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت شمار معادن فعال کشور پنج هزار و ۴۰۰ واحد است که از این رقم حدود یک هزار و ۹۰۰ معدن مربوط به سنگ تزئینی و نماست. همچنین از مجموع ۵۷ میلیارد تن ذخیره مواد معدنی شناسایی شده کشور حدود چهار میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ تزئینی و نما در ایران وجود دارد .
تداوم شرایط رکودی، منجر به حذف بسیاری از سنگبری ها از جریان تولید خواهد شد که جبران آثار آن برای کشور هزینه بسیار زیادی خواهد داشت. واحدهای تولیدکننده عملیاتی و شرکت های بازرگانی یا واحدهای بازرگانی مجموعه های تولیدی برای برون رفت از شرایط فعلی باید تلاش جدی به عمل آورند و همسویی تولید با تجار شاید بتواند راه گریزی از شرایط فعلی باشد. 

هزینه تمام شده تولید از دو بخش هزینه های ثابت و متغیر شکل می گیرد و هزینه های ثابت عمده شامل استهلاک ابنیه، تأسیسات وماشین آلات، بخشی از هزینه های حقوق و دستمزد، عوارض دولتی ، بیمه و … است و هزینه های متغیر مواد اولیه، دستمزد، انرژی، ملزومات ساخت و … در برمی گیرد.
کاهش قیمت تمام شده از طریق تولید در ظرفیت بهینه با توجه به توان کارخانه صورت می گیرد و در بخش هزینه های متغیر، از طریق بهبود روش های تولید و افزایش بازدهی، از اقدام هایی است که در سرفصل هزینه های ثابت باید انجام شود.”
بزرگترین معضل در واحدهای فرآوری، بالا بودن هزینه های ثابت به دلیل عدم تولید در ظرفیت بهینه است و در بسیاری از واحدهای فرآوری، بخش های مختلف تولید از هماهنگی در ظرفیت برخوردار نیستند.

برخی تعداد دستگاه های برش واحد های تولیدی بیش از میزان ظرفیت خط رزین، ساب و سایز دارد و در بعضی دیگر توان این بخش بیشتر از واحد برش و از همه مهمتر عدم تناسب توانایی بخش فروش کارخانه با ظرفیت تولیدی است که موجب انباشت سنگ های بریده در واحدها شده و هزینه های انبارداری و خواب سرمایه نیز به قیمت تمام شده نهایی اضافه می شود.
ضعف در بخش فروش موجب شده در برخی از کارخانه های فرآوری با تمرکز به تولید از این قسمت (فروش) غفلت شده و به ناچار برای جلوگیری از انباشت سنگ در کارخانه، تولیدات خود را با قیمت و شرایط مدت دار چندین ماهه عرضه می کنند که سود چندانی برای آنها باقی نخواهد ماند.

فروش سنگ با قیمت ارزان و مدت دار در واقع ریسک انجام نشدن تعهدات خریداران بصورت جزیی و کلی و تمدید زمان های پرداخت مطالبات در پی دارد و این موضوع بسیار رایج است و موجب فشاری مضاعف نیز بر تولیدکنندگان می شود.
واحدهای یاد شده می توانند به جای روش یادشده از تولید برای دیگران استفاده کنند به نحوی که با حذف دغدغه خرید و تهیه سنگ خام و فروش محصولات، همه توجه خود را به بهبود کیفی و کمی تولید متمرکز کنند، در این صورت به دلیل بهره وری از ظرفیت بهینه کارخانه، هزینه تمام شده آنها کاهش قابل توجهی پیدا می کند. استفاده از ظرفیت اضافی واحدها توسط دیگران، از نقاط کلیدی کاهش هزینه در تولید واحد های سنگ تزئینی و نما به حساب می آید .
آمارها نشان می دهد که سالیانه ۱۵ تا ۱۷ میلیون تن سنگ تزئینی و نما از معادن کشور استخراج می شود که از این رقم در گذشته حدود ۲۰ درصد به بازارهای صادراتی منطقه و جهان راه پیدا می کرد، اما امروز شرایط بین المللی موجب شده تا این رقم کاهش یابد و پنج درصد تولید به شکل خام و یک درصد فرآوری شده صادر شوند.
آمارهای گمرکی ارزش صادرات سنگ تزئینی را در سال های گذشته در دامنه ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار ذکر کرده اند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون آمار دقیقی از عملکرد این بخش در سال گذشته ارائه نداده است.

بازرس انجمن سنگ ایران- اکبر لر پری زنگنه

منبع: ایرنا

تاریخ: ۲۹/۳/۹۵