We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

تحلیل بازار سنگ کشورهای قفقاز جنوبی – بخش اول ارمنستان

 

قفقاز جنوبی؛

استفاده از سنگ در ساخت ساختمان ها و یادبودهای معماری در سه کشور قفقاز جنوبی از دیرباز متداول بوده است،در هر سه این کشورها، منابع متعدد سنگ تزئینی دیده میشود و فرهنگ استفاده از سنگ از سالهای دور در این منطقه دیده میشود.

ارمنستان کشوری است در منطقه قفقاز جنوبی .پایتخت این کشور شهر ایروان است که از شمال با گرجستان، از شرق با آذربایجان، از غرب با ترکیه و از جنوب با ایران مرز مشترک دارد.

مساحت ارمنستان  ۲۹ هزار و ۷۴۳ کیلومتر مربع میباشد و جمعیت آن حدود ۳ میلیون و ۶۰ هزار نفر است.زبان رسمی ارمنستان، ارمنی میباشد.

ارمنستان در میان دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد ولی دسترسی به آبهای آزاد ندارد. ارمنستان کشوری کوهستانی و پرباران و نیز یک کشور محصور در خشکی است.

حدود نود درصد اراضی ارمنستان در ارتفاعی بیش از هزار متر واقع شده‌اند.

هوای ارمنستان ملایم است. در تابستانها از مناطق جنوبی فلات ایران توده هوای گرمی از منطقه گرمسیری شروع به وزیدن میکند و به فلات ارمنستان می‌رسد. در زمستانها هوای ارمنستان به شدت سرد می‌شود و فشار جو فزونی می‌گیرد.

ارمنستان در سال ۱۹۹۱ از شوروی سابق استقلال پیدا کرد.

قبل از استقلال ارمنستان اقتصاد این کشور بر پایه صنعت استوار بود. صنایع فعال در این منطقه در سال‌های قبل از استقلال عبارت بودند از صنعت تولید مواد شیمیایی، تولید ماشین آلات صنعتی، فرآوری مواد غذایی، نساجی، تولید رزین و  صنایع الکترونیکی.

ساختار اقتصادی ارمنستان از سال ۱۹۹۱ از اصل تغییر کرده است؛ بخش‌هایی همچون ساختمان‌سازی و خدمات جای کشاورزی و صنعت را به عنوان سهام‌داران اصلی رشد اقتصادی گرفته‌اند.

ارمنستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مولیبدن  در دنیا میباشد و در زمینه تولید مولیبدن رتبه هفتم جهان را در سال ۲۰۱۰ میلادی داشت. ارمنستان دارای معادن مس، آهن، طلا، نمک، بازالت، مرمر، مواد خام نسوز و توف میباشد و آبهای معدنی بسیار از جمله آبهای نوشیدنی گوارا و آبهای درمانی در این کشور وجود دارد. در سال ۲۰۱۰ میلادی سهم تولیدات معدنی در تولیدات صنعتی ۸٫۱۳ درصد بود. صادرات معدنی نقش مهمی در صادرات کشور ارمنستان دارد.

شرکای اصلی تجاری کشور شامل روسیه ، بلغارستان ، هلند و ایران میباشد.

کاربرد سنگ در ارمنستان؛

سنگ ، مهمترین و اصلی ترین متریال ساخت و ساز در ارمنستان بوده است. در بیشتر کلیساها و صومعه ها از سنگ استفاده شده و فرهنگ استفاده از سنگ در معماری کهن و همچنین معماری معاصر این کشور کاملا مشهود است.

وجود چلیپاسنگ  یا خاچکار( نام سنگهایی که بر روی آنها نقش صلیب کنده شده است)در کشور ارمنستان و پراکندگی هزاران عدد از آنها در سراسر ارمنستان ،نشانگر دیرینه بودن ،استفاده از سنگ در ساخت تندیس های معماری را دارد.

معماری ارمنی نوعی معماری خاص است که  سالیان سال توسط ارمنیان استفاده میشده است. این معماری در طول سالیان دراز دچار تغییرات و پیشرفتهای زیادی شده است. این معماری رابطه مستقیمی با اقلیم و شرایط طبیعی سرزمین کوهستانی ارمنستان، دارد و البته تحت تأثیر مستقیم فرهنگ ارامنه نیز می‌باشد. وجود انواع مختلف سنگ‌های معدنی خصوصاً سنگ توف زیبایی خاصی به این نوع معماری بخشیده است.

مهمترین کلیساهای  ارمنستان که طی قرون متمادی ساخته شده اند ،اغلب تماماً از سنگ می‌باشند؛ که نمونه‌هایی از معماری اصیل ارمنی به شمار می‌روند.

صنعت سنگ ارمنستان :

بیش از ۲۰۰ معدن سنگ تزئینی در ارمنستان شناسایی شده است که بیش از نیمی از این معادن سنگ توف میباشد.ذخیره سنگ در ارمنستان بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب براورد شده است.۳۰ معدن از این معادن دارای سنگ با کیفیت بسیار بالا میباشند و در ساختمان سازی استفاده میشود. تنوع رنگی سنگ توف در ارمنستان بسیار بالا بوده  و عموما معادن آن در مرکز و شمال غربی این کشور پراکنده هستند.معادن بازالت نیز در این کشور وجود دارد که در سرتاسر این کشور پراکنده اند و طیف رنگی آن خاکستری و خاکستری تیره میباشد.در ارمنستان معادن محدود مرمریت، لایم استون ،مرمر، تراورتن، و کنگلومرا نیز وجود دارد.در ارمنستان کارخانه های سنگبری متعددی نیز مشغول فعالیت هستند. .بزرگترین کارخانه سنگبری شوروی سابق در شهر لنیناکان ارمنستان قرار داشت که بر اثر زلزله ۱۹۸۸ به طور کامل تخریب شد.

واردات کشور ارمنستان بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵

مقادیر بر اساس دلار میباشد.

۲۵۱۶ ۲۵۱۵ ۶۸۰۲ ۶۸۰۱ کد محصول
۲۵۶٫۰۰۰ ۲۵۶٫۰۰۰ ۱۰٫۱۸۴٫۰۰۰ سال ۲۰۱۵
۲۵۸٫۰۰۰ ۲۷۱٫۰۰۰ ۹٫۸۵۷٫۰۰۰ سال ۲۰۱۴
۳۵۶٫۰۰۰ ۹۹٫۰۰۰ ۷٫۸۹۷٫۰۰۰ سال ۲۰۱۳
۳۴۵٫۰۰۰ ۶۳٫۰۰۰ ۷٫۸۸۸٫۰۰۰ سال ۲۰۱۲
۴۱۷٫۰۰۰ ۸۴٫۰۰۰ ۶٫۸۴۲٫۰۰۰ سال ۲۰۱۱

در زمینه محصول ۶۸۰۲، بزرگترین تامین کنندگان چین و ایتالیا بوده اند.

کد محصولات؛

۶۸۰۱- Setts, curbstones and flagstones, of natural stone (except slate).

 ۶۸۰۱- سنگ برای سنگ فرش، سنگ برای کنار پیاده رو و سنگ به صورت لوح برای سنگ فرش ،از سنگ طبیعی (به استثنای سنگ لوح)

۶۸۰۲- Worked monumental or building stone (except slate) and articles thereof, other than goods of heading 68.01; mosaic cubes and the like, of natural stone (including slate), whether or not on a backing; artificially coloured granules, chippings and powder, of natural stone (including slate).

۶۸۰۲- سنگ تراش پذیر کار شده، یا سنگ ساختمان ، به( استثنای سنگ لوح ) کار شده واشیاء ساخته شده از این سنگها، غیر از سنگهای شماره ۶۸۰۱، مکعب بزرگ یا کوچک برای موزائیک کاری و همانند ، از سنگ طبیعی ( از جمله سنگ لوح) حتی روی تکیه گاه، دانه تراشه و پودر، از سنگ طبیعی (همچنین سنگ لوح) که به طور مصنوعی رنگ شده باشند

۲۵۱۵- Marble, travertine, ecaussine and other calcareous monumental or building stone of an apparent specific gravity of 2.5 or more, and alabaster, whether or not roughly trimmed or merely cut, by sawing or otherwise, into blocks or slabs of a rectangular (including square) shape.

۲۵۱۵- سنگ مرمر، سنگ های تراورتن، سنگهای اکوسین و سایر سنگ های آهکی برای تراش( Monumental  )یا ساختمان که وزن مخصوص ظاهری آنها مساوی ۲٫۵ یا بیشتر باشد، وسنگ رخام (   Alabaster )، حتی ناهمواری گرفته شده یا فقط بریده شده، به وسیله اره یا به نحوی دیگر، به صورت بلوک( Block) یا به شکل لوح ( Slabs) مربع یا مربع مستطیل.

۲۵۱۶- Granite, porphyry, basalt, sandstone and other monumental or building stone, whether or not roughly trimmed or merely cut, by sawing or otherwise, into blocks or slabs of a rectangular (including square) shape.

۲۵۱۶- سنگ خارا، سنگ سماق ، سنگ رخام سیاه (  Basalt  ) ، ماسه سنگ و سایر سنگهای تراش یا ساختمان حتی ناهمواری گرفته شده یا فقط بریده شده به وسیله اره یا به نحوی دیگر، به صورت بلوک ( Block  ) یا به شکل لوح (  Slabs  ) مربع یا مربع مستطیل.