We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

جلسه کارگروهی اتاق بازرگانی اصفهان با دعوت از مهندس رسا مدیر اجرایی یوستون

جلسه کارگروهی این هفته اتاق بازرگانی با دعوت از مهندس رسا مدیراجرایی یوستون در جلسه هفتگی خود، با موضوع ‍‍‍پتانسیل هاس صادراتی معادن و تهیه بانک اطلاعاتی صنعت سنگ ساعت ۸ صبح روز دوشنبه برگزار گردید.

در این جلسه مسئول کمیته های اتاق اعم از کمیته صنایع معدنی و کانی فلزی به ترتیب آقایان شغبانی و عالم و دیگر اعضای اتاق و مدعوین خاضر در جلسه  مهندس رسا مدیر اجرایی یوستون  از کارشناسان مطرح در زمینه سنگ و معدن که سالهاست از نظرات وی در بحثهای کارشناسی استفاده می گردد شرکت کرده بودند. وی که به درخواست اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه حضور پیدا نمود با اعضای مرتبط اتاق پیرامون مبحث صادرات و پتانسیلهای صادرات سنگ به بحث و تبادل نظر پرداخت.

مهندس رسا با اشاره به مسائل و مشکلات موجود در این صنف و مسائل فرهنگی مرتبط با آن، صنعت سنگ کشورمان را  هنوز تا حدی ناشناخته اعلام کرد و افزود : بسیاری از موارد کارشناسی و کنترل کیفیت که در دنیا دیده می شود هنوز در ایران شناخته شده نیست و یا به آن توجه نمی شود. بطور مثال زمانی که از یک معدن یا واحد صنعتی بازدید می کنیم بسیاری از مواردی که در سطح دنیا به عنوان موارد کیفیت و استاندارد یک واحد معدنی باید وجود داشته باشد , هنوز در اغلب معادن ایران دیده نمی شود. مواردی مانند تصفیه آب , شرایط ایمنی , شرایط اولیه برای استخراج یا فن آوری، کیفیت ماشین آلات ، نفرات انسانی و … که بسیاری از این موارد در معادن و کارخانه های کشور رعایت نمی شود. این امر سبب شده هنگامیکه بسیاری از پیمانکاران خارجی برای تهیه سنگ مورد نیاز خوداز این واحدها بازدید به عمل می آورند شاهد نواقص بسیاری از استانداردهای مورد نیاز خود می باشند.

وی اظهار نمود با وجود بیش از ۵۰۰۰ واحد سنگبری در کشور بسیاری از آنها کیفیت ذخیره و پتانسیل لازم برای صادرات را ندارند و نقش ما این است که با تهیه بانک اطلاعاتی در قدم اول بتوانیم واحدهای مجاز و دارای پتانسیل را به دنیا معرفی کنیم . برای قرار گرفتن در لیست خرید دنیا باید ابتدا وضعیت تامین سنگ در کشورمان شناخته شود , وضعیت محصول را بتوانیم پیش بینی و ارزیابی کنیم و در مرحله آخر باید برای رسیدن به نقطه نهایی بدانیم به چه چیزهایی نیاز داریم . بنابراین با دردست داشتن یک برنامه کامل می توانیم به موارد مورد نیاز دست پیدا کنیم.

123

دو نکته ای که مهندس رسا در این جلسه به عنوان نقش اصلی در صادرات سنگ ایران به آن پرداخت یکی نقصان اطلاعات تولیدی کشور و دوم عدم داشتن اطلاعات کامل بازارهای هدف می باشد. یعنی جمع آوری اطلاعاتی اعم از میزان کیفیت لازم برای صادرات به کشورها چیست و اطلاعات کشورهایی که سنگ وارد می کنند اعم از اینکه چه سنگهایی را با چه قیمتی وارد می کنند و همینطور هزینه های گمرکی و مالیات آن کشور به چه میزان است و یا سیستم توزیع و فروش مربوط به آن کشور چگونه است .

مهندس رسا در مورد بحث بازاریابی و برندینگ هم مشکلاتی را عنوان کرد , مواردی مثل تعیین نام برای سنگهای خاص و صادراتی , ارتباط با مشتری و پیگیری مکان سنگ استفاده شده در آن (مثلا سنگ تراورتن آذرشهر در فلان پروژه مهم ساختمانی فلان کشور اجرا شده تا این خود به برندی تبدیل شود برای آن محصول). وی روش خرید کشورهایی مانند ایتالیا را که در دنیای سنگ بسیار مطرح هستند کریدور معماران و آرشیتکت های ساختمانی دانست که برای تهیه و خرید سنگ اقدام می کنند.

وی مطلب نهایی برای بحث بازاریابی و فروش را مدیریت استراتژیک بیان کرد و گفت اگر طبق موارد گفته شده پیش برویم ولی استراتژیک لازم را نداشته باشیم به هدف دست پیدا نمی کنیم .در ادامه بحث علاوه بر آن به بخش عملیاتی کار نیز اشاره نمود و افزود این مورد از اهمیت ویژه ای برخوردار است . در ضمن مسائل حقوقی , حمل ونقل , مکانیزم خرید و فروش , مبادلات  اعتبارات, کنترل و بازرسی کالا از نظر کیفیت , سایز, بسته بندی و… نیز از مسائل مورد بررسی می باشد.

مدیر اجرایی یوستون در مورد آموزش کارگران هم نکاتی را خاطر نشان کرد و در ادامه افزود رهبران بازار در ایران و کسانی که در بخش صادرات سنگ فعال هستند مسئولیت سنگین تری نسبت به بقیه فعالان سنگ که از نظر رتبه در سطح بالایی نمی باشند دارند. کمک آنها در بزرگتر کردن سهم صادراتی بازار بسیار مهم است .

در ادامه بنا به در خواست حاضران وی با اشاره به هدف از راه اندازی وب سایت یوستون که مدتی است به صنعت سنگ کشورمان خدمات می دهد به توضیح کار این سامانه پرداخت که علاوه برتهیه بانک اطلاعاتی از داخل کشور که خود مستلزم هزینه و زمان بسیار بود در حال تهیه بانک اطلاعاتی از خریداران خارجی هم در آینده نزدیک می باشد تا در بازاریابی و توسعه صادرات سنگ کشور بهتر بتواند به فعالان صنعت سنگ کشور خدمات ارائه نماید.