We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

تیم توسعه بازرگانی یوستون در همایش ایران و ایتالیا

تیم توسعه بازرگانی یوستون در همایش ایران و ایتالیا با مشارکت اتاق بازرگانی ایران و بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا (ایچه)

صبح روز یکشنبه هشتم آذرماه برابر با بیست و نهم نوامبر ۲۰۱۵ ، سالن همایشهای برج میلاد تهران ، مکانی برای تبادل همکاریهای جدی بین ایران و ایتالیا: به مناسبت ورود هیاتی بیش از ۱۵۰ موسسه تولیدی، صنعتی و بانکی از کشور ایتالیا برای توسعه مبادلات اقتصادی، سمینار و نشستهای رو در رو  برگزار گردید.

1

عکس از شاتانیوز

به گزارش روابط عمومی سایت یوستون، سمینار با سخنرانی آقای مانورا کنچاتوری سفیر ایتالیا در تهران آغاز گردید. وی ضمن خوش آمد گویی و قدردانی از تمام شرکت کنندگان در این سمینار به معرفی سخنرانان و اعلام برنامه های آن پرداخت. سپس از اولین سخنران دکتر کارلو کلندا معاون وزیر توسعه بازرگانی ایتالیا که در حوزه اقتصادی کار می کند تقاضا گردید که برنامه امروز را آغاز نماید. وی اظهار تمایل نمود تا این هیات بتواند در ایران ارتباطی ایجاد کند که فقط بسنده به حرف نباشد و در عمل نیز تبادلات بازرگانی دو کشور تقویت گردد.

2

عکس از شاتانیوز

سفیر ایتالیا خاطرنشان کرد: سفارت ایتالیا از همکاری آقای نعمت زاده وزیر صنعت معدن تجارت ایران و سازمان توسعه تجارت ایران آقای افخمی و ریاست اتاق بازگانی ایران تشکر می نماید که بازارهای بزرگی را برای ما ایجاد نموده اند. علاوه بر آن با فراهم نمودن برنامه ها، و دوره های آموزشی، برنامه های دیدار و بازدیدهایی از سایتهای تولیدی و فعالیتهای ایران طی نود و دو روز برایمان فراهم نموده است.

دکتر کلندا ضمن تشکر از آقای نعمت زاده به دلیل حمایتهای خود در این مدت با اشاره به اینکه از دیرباز شاهد این روابط بوده، آنرا فرصت مناسبی برای شروع فعالیتهای گسترده دو طرف دانست که این وضعیت مخصوصا پس از تفاهم هسته ای نیز بسیار امیدوارکننده شده است. وی گفت تبادلات تجاری دو طرف سابقه هزاران ساله دارد که البته این اواخر به دلیل تحریم ها با مشکلاتی مواجه گردیده اما با توجه به تمدن بزرگ و باستانی ایران که ۲۵۰۰ سال قبل توسط داریوش بزرگ پادشاه پادشاهان پایه گذاری گردیده و برای توسعه تجارت کارهای بزرگی انجام داده احترام می گذاریم. وی با اشاره به ساخت کانال سوئز بین دریای احمر و مدیترانه و جاده ای که پرسپولیس را به ترکیه وصل می کرد توسط پادشاه ایران،  از تلاش پادشاهان گذشته بسیار قدردانی نمود و افزود علاوه بر آن داریوش کبیر با ایجاد جاده ابریشم و الحاق مرز بین دو جهان غرب و شرق برای سهولت در امر ارتباطات تجاری با مرکزیت ایران و مقصدیت ایتالیا  از هزاران سال پیش بین شرق و غرب ارتباط برقرار نمود که در نوع خود بی نظیر بوده است. معاون وزیر اقتصاد ایتالیا یکی دیگر  از موضوعات مهم در توسعه روابط با ایران را زبان ایران و ایتالیا برشمرد که به عنوان زبانهای بین المللی در آن زمان شناخته شده بود.

3

عکس از شاتانیوز

وی تاکید نمود این قدمت رابطه، ما را مُصِر می نماید که امروزه نیز ایتالیا بعنوان اولین پارتنر ایران برای انجام معاملات تلاش نماید. وی با اشاره به اینکه در سالهای تحریم ایتالیا بعنوان نهمین پارتنر ایران در سطح جهان و دومین پارتنر در سطح اروپا بوده اظهار کرد با توجه به اینکه در سال جاری مبادلات دو کشور به حدود ۷میلیارد دلار رسیده است که این مبادلات بیشتر در زمینه های اقتصادی، زیرساختها، تولیدی و صنعتی و … بوده  اما در سالهای اخیر ارتباطات بازرگانی و اقتصادی به دلیل تحریمهای موجود کمی تعدیل گردید اما این باعث نشد که ارتباطات تجاری ۱۰۰۰ ساله  دو کشور خدشه دار شود. توافق هسته ای کلیدی است که با آن میشود بر مشکلات فائق شویم. اما لازم است با تلاش مسئولین دو کشور، این حجم مبادلات رشد قابل توجهی داشته باشد.

دکتر کلندا در ادامه برای تبدیل کردن ایران به هشتمین سازنده اتومبیل و نخستین شریک ایتالیا تا سال ۲۰۱۸ اظهار امیدواری نمود و افزود علاوه بر تجربه و نوآوری، در حوزه طراحی که یکی از ویژگیهای شرکتهای ایتالیایی می باشد بیش از ۷۰۰ دیدار رو در رو  و دیدارهای تخصصی را برای شرکتها ایجاد نمودیم تا به یک نتیجه دلخواه دست یابیم.

وی در پایان ضمن اشاره یه حادثه اخیر تروریستی در فرانسه، ایران و ایتالیا را دو کشوری دانست که دوستدار برخورد با این گروهها می باشند.

سپس وزیر صنعت معدن تجارت ایران، آقای نعمت زاده ضمن تشکر و قدردانی از دکتر کلندا و بقیه جامعه صنعتی، تجاری، اقتصادی، بانکی و انجمن های تخصصی ایتالیا به ریاست خانم لیچا ماتیولی به وی و همینطور به وزیر توسعه اقتصاد ایتالیا و سفیر ایتالیا در ایران نیز خیر مقدم گفت و از تلاشهای خانم ماتیولی برای برگزاری برنامه های تجاری تشکر نمود. وی با اشاره به گذراندن دو سال بحث و مذاکره بین ایران و کشورهای ۱+۵ اظهار کرد همیشه ایران دوستدار این بوده است که روابط تجاری با کشورهای دیگر به خصوص با ایتالیا داشته باشد چراکه ارتباطات دو کشور به سالیان دراز می انجامد. آقای نعمت زاده افزود درست است مدت کوتاهی بدلیل تحریم های ظالمانه حجم مبادلات بین دو کشور به حداقل رسید، (۵/۱ میلیارد دلار حجم تبادلات ما در سالهای گذشته) اما هم اکنون حضور این هیاتها نشانه عزم ملی دو طرف برای برقراری تبادلات تجاری مجدد می باشد.

4

وزیر صنعت معدن تجارت ایران بیان کرد برای دستیابی به این اهداف باید سرمایه گذاری مشترک با هدف تامین نیاز داخل و صادرات آن به کشورهای دیگر با تکیه به فن آوری تولید رقابت پذیر در کشور باشد. ایران در برخی زمینه ها مانند صنایع پتروشمی، فولاد، خودروسازی و صنایع پایه دارای واحدهای صنعتی بزرگ می باشد که از نظر تعداد ۹۰% آنرا صنایع کوچک تشکیل می دهد، بنابراین باید از تشکلهایی مانند انجمن ها و اتحادیه های ایتالیا برای همکاری بیشتر در امر صنایع کوچک استفاده نمود. وی افزود انتظار می رود که طرفین از فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را برای حصول ارتباطات دراز مدت و بیمه صادراتی انجام دهند چرا که ایتالیایی ها برای توسعه این رابطه بسیار مُصِر و جدی هستند.

وی با اشاره به حضور حدود ۱۰ بانک ایتالیایی در ایران بهمراه مدیران بیمه صادراتی شرکت بیمه ساچه افزود بانکهای ما نیز آماده همکاری می باشند زیرا بدون ارتباط بانکی توسعه تجارت چندان موفقی نخواهیم داشت.  دارا بودن ظرفیت های تولید بالا، نیروی کارآمد، انرژی فراوان قابل رقابت ، معادن متعدد، فرآورده های نفتی، محصولات پتروشیمی، زیرساختهای لازم، وجود۷۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی فعال و چند ناحیه آزاد اقتصادی و بازار داخلی بازگانی شریک خوبی برای شرکتهای اروپایی من جمله ایتالیا می تواند باشد. 

آقای نعمت زاده اظهار نمود قانون جذب و حمایت از سرمایه گذاری، هر نوع سرمایه گذاری در ایران را تصمین کرده و حقوق مساوی را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم نموده است. آنها  ایران را بعنوان شریک خوبی در امر فعالیتهای صنعتی معدنی و … می توانند قرار دهند. علاوه بر آن وی  از سفارتخانه های طرفین خواست که تسهیلاتی برای سفر بازرگانان و مدیران صنایع دو کشور رفراهم نموده تا آنها بتوانند به سرعت و به آسانی سفرهای طولانی و مکرری به کشورهای طرفین داشته باشند تا این امر محرک خوبی برای تیادلات تجاری باشد.

وی افزود سیاستهای پیشنهادی ایران برای همکاریهای جدید تغییر یافته و اولویتهای کشور برای همکاریهای خارجی بر مبنای یک سیاست درازمدت و کاملا استراتژیک می باشد.

5

پس از آن خانم لیچا ماتیولی رئیس بخش بین الملل کنفدراسیون صنایع ایتالیا ضمن اظهار تمایل به برگزاری این سمینار و نشستهای تجاری با ایران به توسعه روابط دو کشور اشاره نمود و افزود که ما پیام آور مشارکت با ایران هستیم.

رئیس بخش بین الملل صنایع ایتالیا بیان کرد بیش از ۳۷۰ شرکت کننده از ۱۸۱ شرکت ایتالیایی به اینجا آمدند که غالبا از شرکتهای ممتاز و بزرگ ایتالیا هستند، شرکتهای پزشکی، ساختمانی و دوازده نماینده شرکتهای اعتباری ایتالیا نیز حضور دارند که بیش از ۵۰% بانکداری ایتالیا را تشکیل می دهند. وی اظهار امیدواری نمود که با ترکیب نوآوری و سنت بتوانند پارتنرهای خوبی برای ایران باشند. البته این فعالان سعی می کنند با موقعیتهای سنتی خودشان را وفق بدهند. وی افزود ۶۰% صادرات ما به ایران ماشین آلات، تجهیزات  مکانیک و … می باشد.

وی از شرکت بازرگانی ایچه ایتالیا و طرف ایرانی آن سازمان توسعه تجارت بعنوان دست اندرکاران برپایی این سمینار تشکر کرد و اظهار امیدواری نمود تا به یک توافق نامه جامع با ایران دست پیدا کنند. ی همچین امیدوار است برای بخش ساختمان نیز با برگزاری میزگردهایی طی دو هفته آینده در روم، این دیدارها برای سرمایه گذاری تجدید گردد. وی این یک دیدار را یک دیدار بین دولتی ارزشمند بیان کرد که در آن ایتالیا میزبان این دوره می باشد.

همچنین وی از نمایشگاه اکسپو ایتالیا به خوبی یاد کرد و آنرا فرصتی دانست تا ایتالیایی ها با توانمندیهای ایران آشنا شوند. وی امیدوار است که امروزه بعد از رفع تحریم ها بتوانند به نحو احسن از این تبادلات دیرینه هر دو طرف استفاده کنند و به نتیجه برسند.

خانم ماتیولی افزود باعث افتخار من است که اینجا حضور دارم. من بعنوان نماینده صاحبان صنایع ایتالیا و کنفدراسیون عمومی صنایع ایتالیا اینجا هستم، شرکتهایی که همراه ما آمدند با خلاقیت و توانایی های صنعتی که در خود دارند به اینجا آمدند.

وی ادامه داد در این مدت با توجه به تحریم هایی که از سال ۲۰۱۰  برای ایران بوجود آمد صادرات ما به حدود ۲ میلیارد یورو رسیده بود که ۷/۴ میلیارد یورو افزایش پیدا کرده،  البته بیشتر تمرکز ما بر حوزه نفت و گاز بوده که همیشه دارای اولویت بوده اما تمایل به فعالیت در حوزه های دیگر مانند مواد ساختمانی، تجهزات پزشکی و ماشین آلات صنعتی و …  نیز داریم.

خانم ماتیولی با اشاره به اینکه از مارس ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ یک وقفه ای در زمینه اتومبیل سازی ایجاد شد اظهار امیدواری کرد در زمینه اتوبوس و کامیون سازی هم قصد داریم فعالیت دوباره ای آغاز کنیم. وی همچنین افزود حدود ۶۰% واردات محلی ما از ایران است که در زمینه های ماشین آلات نساجی و کفاشی ، صنایع چرم و دباغی و نظیر آن می باشد.

در پایان نیز وی با اشاره به  امضای چهار تفاهم نامه که پس از مراسم امروز انجام خواهد گرفت افزود ما با امضای تفاهم نامه هایی در این حوزه ها قصد مبادلات تجاری بیشتری را با ایران آغاز می نمائیم. در حوزه های مختلف در رابطه با چرم و تولیدکنندگان آنها، مواد ساختمانی، که خود حوزه مهمی است نیز قرار است به آن بپردازیم. در حوزه سنگ بویژه سنگ مرمر نیز تمایل داریم که فعالیت بیشتری داشته باشیم. ما در برنامه های خود قصد ساخت ۲۰۰ هزار واحد ساختمانی مسکونی و ۱۴۳ مورد نوسازی ساختمان را در دستور کار خود داریم که می خواهیم با ایجاد راه حلهایی برای مدیریت شرکتهای کوچک و متوسط به توافق برسیم.

خانم ماتیولی همچنین به ایجاد همکاری در حوزه بانکی اشاره کرد که قرار است بین شرکت بیمه ساچه و بانک پاسارگاد قراردادی امضاء شود که عنصر استراتژیکی بسیار مهمی برای روابط ایران و ایتالیا دارد.

 

علاوه بر آن در حوزه های نفتی، صنعتی و معدنی همکاریهای خود را آغاز نموده ایم مانند گروه دنیلی با فولادسازی در یزد و گروه فیولانا برای ذوب آهن اصفهان که مدتی است کار خود را آغاز نموده اند و فعالیت می کنند. همینطور شرکتهای دیگری در حوزه گاز، انرژی و حوزه های گرمایشی مشارکت خود را آغاز خواهند کرد.

 وی گفت از آنجائیکه پدر من در دهه ۷۰ شرکت پیرلی را در ایران باز کرد و من با این کشور شناخت پیدا کردم همواره ایران را دوست داشتم و خواهان توسعه فعالیتهای اقتصادی بین دو کشور هستم.

سپس دکتر فیاض بخش قائم مقام ریاست اتاق بازرگانی ایران با خوش آمدگویی و تشکر از اعضای ایتالیایی و هیاتهای همراه و کلیه شرکت کنندگان داخلی سخنرانی خود را آغاز نمود. وی با اشاره مختصری به توافقات حاصله اینطور بیان کرد که شرایط جدیدی برای فعالیت ایران آغاز گردیده که اتاق ایران در کنار رویکرد تشکل گرایی خود برای تقویت ارتباط با ایتالیا می تواند بهره مند شود. وی اضافه کرد ایران با داشتن شرایط خوب سیاسی و منطقه ای می تواند بازار خوبی برای ایتالیا باشد. چرا که ایران در رتبه هیجدهم از نظر اقتصادی در جهان قرار دارد و علت آن نیز قرار گرفتن آن  در جذاب ترین نقطه کانونی دنیاست.

6

وی بیان کرد از آنجایی که ما در کشوری هستیم که نه تنها زیباست بلکه فرهنگ و تمدن بالایی دارد بنابراین بستری مناسبی برای همکاریهای تجاری گرد آوردی گردیده که امید است تا سال آینده بتوان حجم مبادلات را در سطح گذشته ( دوران قبل از تحریم) بازگرداند. وی اظهار امیدواری نمود تا با حضور هیات ایتالیا احیای روابط تجاری و شناخت بهتر و بیشتر بازار ایران انجام گیرد و با یک برنامه ریزی ۵ ساله بتوان به این هدف دست پیدا کرد.

در ادامه آقای گوئیدو رزا رئیس بخش بین الملل اتحادیه بانکهای ایتالیا با تاکید بروی نقش بانکها بیان کرد بانکها در این ماموریتها  همیشه نقش حمایتی داشته اند و بازیگران اصلی کارگزاران و کارآفرینان هستند با وجود آنهاست که می توانیم فردا اصول اولیه و زیرساختها را پی ریزی کنیم. وی اذعان داشت در این هیات ۱۲ نماینده بانک ایران و ۲۴ نماینده بانک ایتالیا فردا حضور بهم می رسانند تا به یک نتیجه در امر توسعه بازرگانی دست پیدا کنند.

وی با اشاره به سفر قبلی هیات ایرانی و بانک مرکزی ایران به روم که نشان دهنده عزم و اراده  دو طرف جهت تصمیم بر فعالیت مجدد است تاکید کرد که قرار است این توافقات فردا انجام گیرد.

 

وی افزود البته بانکها کامل مستقل نیستند و تابع شرایط اقتصادی هستند. البته این شرایط اقتصادی جهانی، توسعه خیلی وسیعی در امریکا دارد و در اروپا هم توسعه متوسط داشته است اما در چین همیشه دارای نرخ های بالاست که باعث گردیده در آنجا کمتر عمل کند.

یکی از تفاوتهای مهم بانکهای ایتالیا با اروپا این است که حجم سرمایه گذاری بسیار بالاست. وی در ادامه اینطور بیان کرد که در حوزه اقتصادی ایتالیا کاملا آمادگی دارد که به شرکتهای ایرانی کمک کند تا برای بانکداری جهانی تلاش شود. بنایراین ما شدیداً علاقمند هستیم که در حوزه بانکداری برای توسعه تجارت صنعت دو کشور تلاش کنیم.

در ادامه معاون وزیر صنعت معدن تجارت ایران، آقای افخمی از حمایتهای آقای گوئیدو رزا و همچنین ورود هیات همراه وی تشکر کرد و گفت بیش از ۳۶۰ نفر از مسئولین بانک و بیش از ۲۲ تشکل توسعه ای و تخصصی در ترکیب این هیات وجود دارند که می توانند برای همکاری بیشتر ایران و ایتالیا در این دو روز با مذاکرات رو در رو به نتایج خوبی برسند.

وی افزود کشور ایتالیا جزو ۱۰ کشور اولی است که به آن صادرات داریم. حجم تجارت با ایتالیا در حال حاضر کمتر از ۵/۱ میلیارد دلار در سال است در سالهای گذشته حجم این مبادلات بین ۶ تا ۷میلیارد دلار بوده که وجود تحریمها دلیل اصلی کاهش تبادلات اقتصادی بین دو کشور بوده است. علاوه بر آن با وجود مشکلات تجاری که با کشورهای دیگر داشتیم توانستیم توانمندیهای داخلی را ارتقا دهیم که البته در برخی از رشته های صنعتی به دستاوردهای خوبی نیز دست پیدا کردیم.

وی اظهار امیدواری نمود در بخش های غیرنفتی نیز تجارت با خارج را آغاز نموده ایم. وی همچنین ضمن تشکر از حمایتهای آقای نعمت زاده بیان کرد تاکنون با آنچه در توان سازمان بوده سعی نمودیم با فراهم کردن زمینه هایی برای حضور هیاتها در ایران  روابط تجاری با کشورهای دیگر را توسعه و گسترش دهیم. وی ضمن تشکر از سفارت ایتالیا که تاکنون نیز روابط خوبی با آن داشته، از امضای تفاهم نامه هایی که بین اعضا دولتی جهت ارتباطات فرهنگی و اقتصادی و گردشگری دو کشور هم اکنون انجام می گیرد اظهار خرسندی نمود.

در پایان سمینار نیز مراسم امضای تفاهم نامه های تجاری، فرهنگی و گردشگری انجام گرفت که اولین توافقنامه امضای یک سند فرهنگی بود که بین خانم وسیو ملاردیچی وزیر فرهنگ سابق ایتالیا و آقای ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی ایران بسته شد در این توافق نامه آقای مراد خانی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد ایران در برگزاری نمایشگاهی در رابطه با گنجینه موزه هنرهای معاصر که مجموعه ارزشمندی می باشد به نمایشگاه روم برای انتقال موقت و نمایش آن در روم و همچنین گسترش در حوزه گردشگری توافقنامه ای امضا شد.

دیگر توافقنامه ، قراردادی بین خانم گابریلا بوکا رییس اتحادیه چرم ایتالیا و رییس آژانس تجارت (ایچه) دکتر ریکاردو مونتی با رییس انجمن صنایع چرم آقای حسن زاده و خانم نصرالهی مدیرکل نساجی و چرم به امضا رسید و پیش بینی های لازم جهت همکاری چه از نظر آموزشی و تکنیکی و چه از نظر مدیریتی با هدف مدرن سازی فن آوری و تاسیس یک مرکز تکنولوژی و علمی در حوزه دباغی انجام گرفت. همزمان با امضای این تفاهم نامه که دومین نمایشگاه بین المللی صنعت چرم، کیف و کفش و صنایع وابسته برگزار می گردد که به معرفی دستاوردهای کارخانه ها و شرکتهای تولیدی در صنعت چرم می پردازد.

8

عکس از شاتانیوز

پس از آن نیز آقای فلاویو فارابی عضو سازمان صنایع ایتالیا و آقای ابوالقاسم شفیعی تفاهم نامه ای در رابطه با همکاریهای مختلف در حوزه تبادل تکنولوژی و آموزش های فنی و علمی، و پیشبرد تکنولوژی و عملیاتی سازی در بخش بازاریابی صنعتی به امضا رسید.

9

عکس از شاتانیوز

پس از برگزاری سمینار نشست خبری با مسئولین دولتی ایران و ایتالیا انجام گرفت و سپس جلسات رو در رو شرکتهای ایتالیایی با شرکت کنندگان ایرانی برگزار شد.

10

تیم کارشناسی یوستون نیز ضمن نشست با تنی چند از شرکتهای ایتالیایی پیرامون موضوع توسعه صادرات سنگ از ایران به بحث و تبادل نظر پرداخت.

11

12

13

14