We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

بازار سنگ روسیه و کشورهای روس زبان، سهم قطعی صنعت سنگ ایران از بازار جهانی است – بخش سوم

با توجه به نیاز کشور به گسترش روابط تجاری در سطح بین المللی و همینطور صادرات به کشورهای حوزه CIS، که از نظر فاصله مسافت و کاهش در هزینه های حمل و نقل برای تجار ایرانی بسیار مقرون به صرفه می باشد و از آنجائیکه راههای دسترسی به کشورهایی نظیر روسیه، آذربایجان، قزاقستان ،ترکمنستان و … از طریق حمل و نقل آبی و ریلی برای بازرگانان و تجار امکان پذیر می باشد.که خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است مزیت ویژه ای است  نسبت به دیگر کشورها  که نمی توان آنرا نادیده گرفت بنابراین با داشتن نگاهی تازه در جهت توسعه صادرات در زمینه های مختلف صنعتی، تولیدی و معدنی با این کشورها می توان فصل جدیدی در  فضای بین المللی به خصوص حوزه سنگ داشته باشیم.
در گزارشات گذشته یوستون پیرامون بازار روسیه چنانچه اشاره گردید بازار سنگ این منطقه  در این شرایط  برای توسعه تبادلات تجاری در این حوزه برای فعالان سنگ کشورمان می تواند بسیار مثمر ثمر باشد. حال در دوران پساتحریم که فضا برای تجارت و تبادلات بازرگانی ایرانیان گسترده تر گشته، مسئولین داخلی و دولتهای کشورهای خارجی و همینطور کشورهای حوزه CIS به خصوص روسیه، به فکر برداشتن موانعی هستند که سد راه تجارت گسترده با ایران در طی این سالها گردیده است. از جمله این اقدامات تلاشهای آقای عسگر اولادی ریاست اتاق مشترک ایران و روسیه و رایزن بازرگانی سفارت روسیه آقای اندره لوگانسکی در ایران جهت برداشتن و رفع موانع صادرات وهمینطور اعزام هیاتهای تجاری، نشست ها و مذاکرات رو در روی  فعالین اقتصادی از کشورهای مختلف و همچنین حوزه CIS  (روسیه، اکراین، قزاقستان و …) پس از رفع تحریم های ایران می باشد.
در این میان از تلاشهای اتاق بازرگانی ایران، اتاق تهران و همینطور استان البرز، در طی ماههای گذشته سال جاری نباید غافل شد که فضایی را برای شرکتهای بازرگانی و تاجران ایرانی فراهم آوردند تا اقتصاد ایران به سمتی پیش رود که همه از آن انتظار دارند.

یوستون نیز بنا به اهداف خود که توسعه در بخش صادرات سنگ ایران از مهمترین آنها می باشد. همواره در این نشست ها  با هیاتهای خارجی روبرو گردیده و تلاش نموده تا با رایزنی های خود فضای تجارت سنگ ایران را به دنیا شناسانده و ارتباطاتی ایجاد نماید که با رونق صادرات سنگ کشور سهمی در رشد این صنعت چه در بخش معادن، ماشین آلات و فن آوری و چه در بخش حمل و نقلی و بانکی داشته باشد.

شرکت در نمایشگاه صنعت سنگ مسکو ۲۰۱۶ که در ماه ژوان برگزار خواهد شد، فرصت مناسبی است برای فعالان سنگ ایران برای ورود به بازار سنگ روسیه و کشور های روس زبان.

“نمایشگاه ملی صنایع روسیه” با عنوان گفتمان و همایش تجاری صنعتی ایران و روسیه در تاریخ ۳۰ آذر برابر با ۲۱ دسامبر در محل سالن شماره ۲۷ مرکز نمایشگاههای بین المللی تهران شروع به کار کرد.در این نمایشگاه شرکت کنندگانی از مناطق مختلف فدراسیون روسیه و در بخش های مختلف نفت،گاز،ماشین سازی،راه سازی و … حضور داشتند،این نمایشگاه تا ۲ دی برابر با ۲۳ دسامبر ادامه خواهد یافت.

به نقل از روزنامه صمت  پس از برپایی نمایشگاه ملی صنایع روسیه که در شاخه های مختلف انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع سنگین، ماشین سازی، کشاورزی و غیره در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار گردید، طی نشست خبری که انجام گرفت، وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه آقای دنیس مانتوروف به برخی از برنامه های خود با ایران اشاره نموده که خود خبر خوبی برای تمام فعالین تجارت ایران می تواند باشد.

بازار خوب ایران در روسیه

دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه نیز در پاسخ به خبرنگار صمت در زمینه تعرفه‌های دریافتی از واردات ایران به روسیه گفت: روسیه در هیچ زمانی از تحریم‌های علیه ایران حمایت نکرد و فقط در حوزه تجهیزات نظامی همکاری‌های‌مان محدود شد، از آنجایی که روسیه عضو سازمان تجارت جهانی است در چارچوب خاصی با کشورهای دیگر وارد مبادلات تجاری می‌شود و مانند سایر کشورها نسبت به ایران هم هیچ عوارض خاص اجباری نداشته‌ایم. وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه همچنین در همین باره ادامه داد: البته این را هم باید در نظر گرفت که در روسیه تعرفه‌ها توسط نهاد ملی وضع می‌شود که با نهاد اوراسیا همکاری می‌کند و سعی می‌کنیم در مذاکره با کشورهای عضو راه‌حل‌هایی را برای این مشکل پیدا کنیم. مانتوروف همچنین در این نشست درباره تحریم‌هایی که علیه ترکیه انجام شده و اینکه فرصتی در اختیار تاجران ایرانی قرار می‌گیرد یا خیر گفت: البته این امکان خوبی را برای تاجران ایرانی و کشورهای دیگر به وجود آورده است تا محصولات خود به‌ویژه محصولات کشاورزی و غذایی که درباره آنها تحریم‌هایی به ترکیه اعمال شده است، را به روسیه وارد کنند. وی همچنین ادامه داد: ترکیه شرایط و مزیت‌هایی ویژه‌ای در این زمینه نداشت و می‌توانم بگویم در آینده ایران می‌تواند بازار خوبی برای محصولاتش در روسیه داشته باشد، ایران می‌تواند برای ورود به بازار روسیه انگیزه مضاعفی داشته باشد و پیشنهاداتی نیز در این زمینه به روسیه داده است. مانتوروف در این نشست خبری درباره منافع اقتصادی ایران و روسیه در زمینه گاز با وجود رقابت ذاتی این دو کشور در این زمینه اظهار کرد: بسیاری از کشورها در حوزه‌های مختلف رقابت دارند اما می‌توانند زمینه‌هایی را برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک بیابند.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این نشست گفت: برای دستیابی شرکت‌های ایرانی به حضور موفقیت‌آمیز در شرکت‌ها باید به ۳ مولفه بسترسازی خدمات مالی و بانکی، وضعیت تعرفه‌ها و سود بازرگانی و همچنین وضعیت حمل‌ونقل کالا و مسافر توجه خاصی شود. مجتبی خسروتاج همچنین در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار صمت با بیان این مطلب که در ۳ محور باید تلاش شود تا منجر به حضور موفقیت‌آمیز شرکت‌ها شود؛ از آماده سازی بستر خدمات بانکی و مالی به‌عنوان محور نخست نام برده و گفت: آماده ‌سازی بستر خدمات بانکی و مالی جزو نیازمندی‌های شرکت‌ها است که در این زمینه نسبت به گذشته در شرایط خوبی قرار گرفته‌ایم و بانک‌ها حاضر شده‌اند خدمات خوبی را به شرکت‌ها ارائه دهند. وی افزود: محور دوم تعرفه‌ها و سود بازرگانی است که برای واردات و صادرات پیش‌روی کشورها قراردارد که تلاش می‌کنیم این موانع برطرف شود. به گفته قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ محور سوم توسعه موفقیت‌آمیز شرکت‌ها نیز در بخش حمل‌ونقل مسافر و کالا است که تلاش می‌کنیم تسهیلات را در این بخش اضافه کنیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در جریان تحریم‌ها در تجارت جهانی شرکت‌ها یاد گرفته‌اند که چگونه تحریم‌ها را دور بزنند، اظهار کرد: همانطور که ایران توانست بسیاری از کالاها را نه از مبدا اولیه بلکه از کشورهای دیگر تامین کند. اروپایی‌ها نیز محصولات خود را با پوشش‌های دیگر به روسیه صادر می‌کنند اگر چه این کار با هزینه و زمان بیشتر انجام می‌شود. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: شرکت‌های تجاری دنیا به روش‌های مختلف محصولات خود را به روسیه صادر کرده و ممکن است در این راه از ایران استفاده کنند. به گفته این مقام مسئول؛ایران و روسیه می‌توانند در زمینه معدن و نیروگاه‌ها با یکدیگر همکاری مناسبی داشته باشند زیرا روسیه در این زمینه تجربه خوبی دارد. البته دو کشور همکاری‌های خود را در بخش زیرساخت و در بخش راه‌آهن شروع کرده‌اند. وی درباره آینده همکاری‌های تجاری ایران و روسیه خاطرنشان کرد: در یادداشت تفاهمی که وزیر صنعت، معدن و تجارت با همتای روسی خود امضا کرد، پیش‌بینی شد که ظرف حداکثر ۳ ماه نقشه راه همکاری‌های دو کشور را ترسیم کنیم و مشخص شود در چه زمینه‌هایی دارای مزیت رقابتی هستیم و چشم‌انداز همکاری‌های‌مان در این زمینه‌ها چگونه است. البته برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و روسیه باید پروژه‌های سالانه تعریف شود.