We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

گزارش یوستون از اولین همایش چالشها و فرصتهای صنعت سنگ ایران

اولین همایش چالشها و فرصتهای صنعت سنگ ایران به همت انجمن سنگ ایران در سالن آمفی تاتر شرکت شهرک صنعتی شمس آباد برگزار گردید.

طبق برنامه ، همایش با سخنرانی آقای شفیعی در ساعت ۳۰/۹ صبح آغاز شد. رئیس انجمن سنگ ایران در این نشست میزبان رئیس انجمن سنگ ایتالیا آقای مارابلی نیز بود.

آقای شفیعی با اشاره به رتبه ایران در تولید سنگ که نسبت به بقیه کشورها در مقام چهارم هستیم تاکید نمود که در بخش صادرات بسیار ضعیف هستیم. وی افزود ما موفق شدیم در صنعت کوه بُری (معدن)، فرآوری، ساینده ها و سایش ها و رزین ها به خود کفایی رسیده ایم اما با این وجود متاسفانه۱۰ % این تولیدات را نیز نمی توانیم صادر کنیم.

8

رئیس انجمن سنگ ایران هدف از برگزاری این سمینارها و نشست ها را شناسایی محرومیت ها و افزایش سهم ایران در بازار جهانی دانست. وی اظهار نمود علی رغم وجود تحریم ها اما نباید عدم توفیق و ضعف در صادرات خود را در این صنعت را به پای تحریم ها نوشت بلکه دلایل دیگری را باید در این رابطه ارزیابی نمود. با وجود ۱۸۰۰الی ۱۹۰۰ معدن در کشور، اما فقط ۱۱۰۰ معدن فعال وجود دارد که با همین تعداد نیز بالغ بر ۶۰۰۰ واحد سنگبری داریم که این وظیفه ماست نقاط ضعف و قدرت آنها را بررسی نماییم.

آقای شفیعی ضمن اشاره به امضای تفاهم نامه ای که در نوامبر گذشته در همایش ایران و ایتالیا به امضای ریاست انجمن سنگهای دو کشور رسیده بود، به برنامه هایی که در این دوره انجمن انجام خواهد داد، پرداخت و افزود به کمک تخصص و سرمایه انجمن سنگ ایتالیا و با سرمایه ۷۰۰هزار یورویی این انجمن، قرار شده یک انستیتوی سنگ بعنوان یک واحد پایلوت فراوری تعبیه گردد و متخصصین ایتالیا در آنجا برای آموزش مستقر شوند. ساختمان این انستیتو  واقع در پل سیمان تهران که متعلق به مرکز فنی حرفه ای وزارت کار است که در اختیار انجمن سنگ قرار می گیرد.

ریئس انجمن سنگ ایران با توضیح اینکه در حال حاضر ۷۰۰ واحد سنگبری در ایران داریم که به خط تولید ایتالیایی مجهز هستند اما انتظاری که باید از این تعداد در صادرات داشته باشیم هنوز محقق نشده است. وی تاکید نمود با وجود تکنولوژی که توانسیم به ایران بیاوریم ولی هنوز پرسنل فنی و آموزش دیده نداریم. بنابراین در این دوره انجمن سنگ سعی خواهد کرد که بحث آموزش را بسیار جدی تر دنبال نماید و علاوه بر تهران در استانهای دیگر مانند اصفهان و مرکزی نیز انستیتوی سنگ ایران توسعه و گسترش یابد تا با کمک متخصصین ایتالیایی بحث آموزش را پررنگتر نماییم تا فراوری با کیفیت که پتانسیل صادراتی داشته باشد انجام گیرد.

از موارد دیگر این تفاهم نامه که انجمن سعی دارد در این دوره به آن بپردازد نحوه بازاریابی می باشد تا به چگونگی سهم امان در بازار جهانی دست پیدا کنیم. بنابراین باید روش استخراج را اصلاح نماییم.

از موارد مهمی که آقای شفیعی در این جلسه به آن تاکید ورزید نقش اعضای انجمن در بهبود شرایط وضعیت سنگ کشور است. وی بیان نمود فعالان این صنعت با عضویت گیری در انجمن و پرداخت حق عضویت علاوه بر پشتیبانی مالی ، از حمایتهای معنوی خودشان با همبستگی اشان در سرپا نگه داشتن انجمن خودشان به ما بسیار یاری خواهند رساند. به همین جهت قرار شده است که اعضا از حمایت بیمه ای نیز برخوردار گردند. به این صورت که با راه اندازی عضویت گیری پوشش بیمه ای و بانکی نیز برای آنها منظور خواهد شد.

در پایان جناب شفیعی با اشاره به صادرات۲۵۰ میلیون دلاری کنونی سنگ و رساندن این عدد به دو میلیارد دلار تا پایان دوره ، افزود که رسیدن به این هدف چندان دور از ذهن نیست.

دکتر سرقینی نیز که در این نشست حضور داشت با تایید بر سخنان آقای شفیعی، از فعالیتهای چند ماه اخیر انجمن تشکر کرد و اظهار امیدواری نمود که سیاستهای راهبردی انجمن بتواند صنعت سنگ ایران را دگرگون سازد.

وی با بیان اینکه از بزرگترین معایب و ایرادات این صنعت عدم بهره وری و یا بهره وری پایین آنست چرا که بیشترین ضایعات در معادن ایران تولید می شود که به روش ناصحیح معدن کاری بر می گردد و از آن مهمتر این است که نمی توانیم از این ضایعات دوباره استفاده نماییم. معاونت وزیر صنعت معدن و تجارت ایران در ادامه افزود ظرفیت سنگبریهای ما ۱۶۰ میلیون مترمربع است که متاسفانه نیمی از آنرا هم نمی توانیم به سنگ بریده تبدیل نماییم. یا به عبارتی ۲۶ میلیون تن ظرفیت معادن ما در ایران است که ۱۶ میلیون تن بیشتر نمی توانیم بهره وری کنیم و در حقیقت از بقیه صنایع کشور یک گام عقب تر هستیم. وی به ارزان بودن مواد اولیه این تولید اشاره نمود که از بقیه تولیدات کشور بسیار ارزانتر است چراکه جزو نعمات خداوندی است که به رایگان در اختیار ما قرار داده است و ما باید بتوانیم به نحو احسن از آن استفاده نماییم.

دکتر سرقینی در ادامه به راه اندازی ستاد سنگ کشور با یک ترکیب جدید خبر داد و افزود گرچه مدت کمی از این تغییر و تحول می گذرد اما در همین مدت نیز توانسته کارهای مفیدی انجام دهد. اعضای دولتی آن خود من و مهندس فاطمینان هستیم و بقیه اعضای آن از فعالین این صنعت هستند که با برنامه ای که تدوین گردیده باید به درآمد ارزی دو میلیارد دلاری برسیم.

وی با بیان اینکه در این سالها به خصوص سالهای ۸۴ تا ۹۲ که بازار داخلی بسیار خوب بود از بحث صادرات غافل شدیم که باید تمام این موارد مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین در بخش آموزشها باید بسیار تمرکز داشته باشیم و با تشکلی کنسرسیوم و ایجاد برند به یک قدرت رقابتی تبدیل شویم تا بتوانیم با غولهای صادراتی رقابت داشته باشیم. یکی از مهمترین کارهایی که در این بخش باید انجام گیرد این است که معادن و کارخانجات در غالب کنسرسیوم فعالیت داشته باشند و اعضای انجمن نیز حمایتهای خود را دریغ نکنند.

2.5

دکتر سرقینی یکی از کارهایی که دولت در دوران رکود برای معدنکاران انجام داده، به حداقل رساندن  پرداخت حقوق دولتی اشان  است. کسانیکه  قادر نیستند به فعالیت خود ادامه بدهند از طرف دولت حمایت می شوند.

در پایان نیز وی با اشاره به سفر اکنون رییس جمهور به ایتالیا، این کشور را دروازه ورود ایران به اروپا دانست و خاطرنشان نمود که در همکاریهای خود با این دولت بسیار مصر و جدی هستیم.

سپس رییس انجمن سنگ ایتالیا که در این نشست حضور داشتند ضمن تاکید بر اینکه وی بعنوان نماینده بخش مهمی هستند که یک سوم استخراج معدن به عهده این انجمن است، دستاورد این انجمن را در قسمت استخراج معادن را ۴ میلیارد یورو دانست که رقم صادرات آن به ۳ میلیارد یورو می باشد. این رقم قابل توجهی می باشد.

3.5

آقای مارابلی امضای تفاهم نامه با انجمن سنگ ایران را نقطه عطفی در همکاریهای دو کشور در زمینه سنگ دانست که علی رغم وجود تحریمها در این سالها هموراه رابطه این دو کشور انسجام داشته و سرانجام با انعقاد این قرارداد همکاریهای ایران و ایتالیا برای توسعه و گسترش سنگ ایران در آینده به نتیجه رسید.

وی با اظهار نمودن همایش ایران و ایتالیا که در نوامبر برگزار گردید به امضای ۳ تفاهم نامه بین دو کشور اشاره کرد. در این همایش ۴۰۰ شرکت ایتالیایی حضور داشتند که یک مورد از آنها در زمینه سنگ بوده است و  این نقطه عطفی برای صنعت سنگ ایران است که بین دو انجمن خصوصی با حمایت دولت انجام گرفت.

آقای مارابلی با مهم دانستن این توافق نامه به بیان موارد ذکر شده آن پرداخت که مهمترین آن انتقال دانش و مهارت از یک سو به طرف دیگر می باشد علاوه بر آن برزگرای دوره های آموزشی برای استخراج و فرآوری در مورد معادن و کارخانجات است. نکته دیگر این تفاهم نامه وجود بازار جهانی است که بسیار مهم است و باید انتقال مهارتها برای توسعه بازاریابی بین المللی صورت پذیرد.  فراهم نمودن شرایط لازم برای پیوستن شرکتهای ایرانی با شرکتهای ایتالیایی و شرکت در نمایشگاه برای هر دو طرف می باشد. ایجاد فضاهای نمایشگاهی برای افزایش شرکتهای ایتالیایی در نمایشگاههای ایران و بالعکس از جمله مواردی بود که در توافق نامه بین انجمن سنگ ایران و ایتالیا منعقد گردیده است.

رییس انجمن سنگ ایتالیا ضمن اشاره به رکود اقتصادی هشت ساله که بر اروپا حاکم بود افزود که در صورت عدم وجود صادرات در این سالها ، رکود اقتصادی دامن گیر این کشور نیز می شد. وی بیان کرد ایجاد رقابت برای کالاهای ایرانی با کیفیت در خارج از ایران از جمله تعهدات این توافق نامه است که به آن ارزش خاصی بخشیده است.

وی با بیان اینکه حمایتهای دولتی برای هر نوع کاری که در حال شکل گیری است بسیار مهم است اعلام کرد چنانچه این حمایتها به پشتیبانی های مالی نیز تبدیل گردد برای پیشبرد بخش خصوصی بسیار موثرتر خواهد بود.

شرکت در یک نمایشگاه مشترک با انجمن سنگ ایران که در حال برنامه ریزی و انجام آن هستیم و پروژه آموزشی بخش اول قرارداد فی مابین است و بخش دوم سهولت در انتقال تکنولوژی می باشد.

آقای مارابلی ضمن اشاره به افزودن ارزش بیشتر به محصولات تولید اشان به کیفیت و قیمت کالاهای تولیدی تاکید نمود.

در پایان مراسم قدردانی از پیشکسوتان صنعت سنگ که مهمترین برنامه های همایش بود انجام گرفت. در این مراسم به تعدادی از پیشکسوتان این صنعت از جمله: آقایان غفار داورپناه –  حاج حسن لرپری زنگنه –  حاج اکبر امیرفتاحی –  حسن پورحسنی –  شهریار شعبانی – حسین صلصالی و تعدادی دیگر  با دادن لوح تقدیر، تشکر و قدردانی به عمل آمد.

7