We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

حضور یوستون در همایش مشترک اقتصادی ایران و سوئیس

همایش مشترک اقتصادی ایران و سوئیس هشتم اسفند در اتاق بازرگانی ایران برگزار گردید.

این همایش با حضور رئیس جمهور سوئیس ،آقای یوهان اشنایدر آمان،همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران ، آقای نعمت زاده ، و فعالان اقتصادی دو کشور در اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران برگزار شد.

آقای جلال پور ،رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن خیرمقدم به رئیس جمهور سوئیس و وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به روابط تاریخی و کهن ایران و سوئیس که به قرن ۱۷ بازمیگردد، به حضور اولیه سوئیسی ها در ایران پرداخت زمانیکه برای اولین بار ساعت سازان سوئیسی ، در ایران حضور پیدا کردند. این رابطه در قرن ۱۹ در بخش حمل و نقل  و بانکداری ادامه یافت و در حدود ۱۴۰ سال پیش پیمان مودت بین ایران و سوئیس امضا شد.

وی افزود در اکتشافات باستان شناسی ،کارشناسان سوئیسی حضور داشتند.سوئیس بعد از انقلاب اسلامی بلافاصله ایران را به رسمیت شناخت و همواره رابطه بین ایران و سوئیس رابطه خوب و دوستانه ای بوده است. وی در ادامه با اشاره به توانمندیهای بالای دو کشور، وجود اتاق مشترک ایران و سوئیس را یک فرصت خوب برای فعالان اقتصادی دو طرف اعلام کرد و گفت با توجه به توانمندیهای بانکهای سوئیس ؛همکاری این بانکها میتواند راهگشای همکاری‌های اقتصادی مشترک باشد.

وی به توانمندی های دو طرف در رابطه با تکنولوژی ، محیط زیست، و بسیاری از زمینه های دیگر اشاره نمود و افزود؛ این پتانسیل ها میتوانند موضوعات مناسبی برای همکاری متقابل باشد. پتانسیل های بالای کشور و همچنین ذخایر معدنی ایران قابل توجه است و سوئیس می تواند در زمینه دارو ،محصولات شیمیایی، محصولات غذایی و … با ایران همکاری داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان خطاب به هیئت اقتصادی سوئیسی از حضور وی در ایران ابراز خرسندی نمود و افزود که در جهت توسعه رابطه با سوئیس، ایران بسیار مصمم است.

سپس آقای دکتر کارر ،مدیر اکونوم سوئیس ، ضمن اشاره به روابط تاریخی بین ایران و سوئیس در قرن ۱۷ و ۱۹، ایران که به دلیل اهمیت در بخشهای مختلف همواره مورد توجه سوئیس بوده، اکنون هیئت اقتصادی ما با شرکتهای حرفه ای خود در زمینه حمل و نقل، مالی و صنعت در ایران حضور پیدا کردند و پتانسیل بسیار بالایی برای همکاری مشترک وجود دارد. وی به تشریح پتانسیلهای بالای سوئیس در بخش مالی ، موسسات آموزشی و… پرداختند. در پایان دکتر کارر از میزبانان ایرانی بخاطر توجه و مهمان نوازی اشان تشکر و قدردانی کرد.

سپس آقای شریف معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی به تشریح پتانسیل ها و فرصت های اقتصادی پرداخت.

پس از آن آقای نعمت زاده وزیر محترم صنعت ، معدن و تجارت ، پس از خیر مقدم به رئیس جمهور سوئیس و هیئت همراه، از اتاق بازرگانی و هیئت اقتصادی ایران نیز بخاطر سازماندهی و همراهی همایش های اقتصادی اخیر، تشکر کرد . آقای نعمت زاده در ادامه با اشاره به تخصیص  بودجه ۳٫۵% تولید ناخالص ملی کشور سوئیس به شرح پروژه های تحقیقاتی پرداخت، تا در جهت انجام فعالیت های مفید اقتصادی  بتوان نیروهای فعال و تحصیل کرده ایران را با نیروهای با تجربه سوئیس ترکیب کرد. وی ضمن تاکید بر اهمیت توسعه روابط بانکی، ابراز امیدواری کرد که روابط بانکی به حالت اولیه خودش بازگردد. وزیر صنعت معدن تجارت ایران در پایان آمادگی ایران را برای کمک به توسعه روابط اقتصادی اعلام کرد.

پس از وی جناب آقای یوهان اشنایدر آمان ، رئیس جمهور سوئیس ضمن ابراز خوشحالی از حضور خود در ایران، به تشریح پتانسیل های کشور خویش پرداخت. ایشان ضمن تاکید بر اهمیت نشست مشترک دو کشور ،افزود این هیئت تجاری منحصرا مربوط به بخش اقتصادی نیست بلکه در تیم همراه افرادی در حوزه علم و پژوهش نیز حضور دارند و علاقه مندند تا در این حوزه با مراکز تحقیقاتی ایرانی ارتباط برقرار کنند. رئیس جمهور سوئیس پیرامون پیوستن ایران به سازمان‌های بین‌المللی اقتصادی گفت: ایران باید وارد سازمان‌‌های بین‌المللی اقتصادی مانند سازمان تجارت جهانی شود و ما از این موضوع حمایت می‌کنیم.

در خاتمه این نشست، فعالان اقتصادی ایران و سوئیس در ملاقاتهای رودررو به تبادل نظر و مذاکرات اولیه پرداختند. نمایندگان یوستون نیز در راستای شناساندن پتانسیل های صنعت سنگ ایران به بازارهای هدف در این همایش حضور پیدا کردند و با شرکتهای مورد نظر به بحث و تبادل نظر پرداختند. طبق براوردهای کارشناسان یوستون ، سوئیس باوجود داشتن مساحت و جمعیت کم، واردات سنگ بسیار بالایی دارد . سوئیس در زمینه سنگهای مختلف در سال ۲۰۱۴ ،رقم بالغ بر ۳۶۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۵ رقمی بالغ بر ۳۲۰ میلیون دلار واردات داشته است.