We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

دستاوردهای رئیس گمرک روسیه در نشست اتاق بازرگانی تهران

همایش هیات گمرک روسیه صبح روز ۲۸ اردیبهشت ماه به میزبانی آقای خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران برگزار گردید.

آقایان اسدالله عسگراولادی و قدیر قیافه رئیس و نائب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه و خانم فاطمه مقیمی عضو هیات مدیره، میزبان رئیس سازمان فدرال گمرک روسیه آقای آندره بلیانینوف، رایزن بازرگانی روسیه آقای آندری لوگانسکی، سفیر روسیه آقای لوان زاگاریان و جمعی از فعالان اقتصادی این کشور بودند.

DSC_0250

این همایش به بیان مسائل و مشکلات گمرکی و تبادلات تجاری دو کشور پرداخت.

جلسه با صحبتهای آقای خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران و شرح فعالیتهای چند روزه این هیات میهمان آغاز گردید. امضای تفاهم نامه های همکاری گمرکی در زمینه ایجاد کریدور سبز تسهیل گمرکی، موافقتنامه دوجانبه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی و تبادل اطلاعات ارزش گمرکی و پیگیری جهت حل و فصل برخی از مسائل گمرکی از جمله برنامه های این هیات روسی در این سفر خود به تهران بوده است.

رئیس اتاق تهران ضمن اشاره به سطح روابط دو کشور و امتیازهای خوبی که در این چند ماه کشور روسیه به ایران داده است ، به بیان اقدامات اخیر دو کشور برای توسعه روابط تجاری مانند مقدمات انجام نقل و انتقال پول و ایجاد گمرک سبز و… پرداخت. وی گفت اگرچه روابط بین دو کشور در سطح بالایی قرار دارد اما متاسفانه از حجم تجارت بالایی برخوردار نیستند. حجم تبادلات ۱،۵ میلیارد دلاری دو کشور با توجه به اینکه هر دو کشور از پتانسیل بسیار بالایی برخوردارند، رضایت بخش نیست. آقای خوانساری اظهار امیدواری نمود با امضای تفاهم نامه هایی که در ماهای اخیر انجام گرفته، این ظرفیت افزایش پیدا کند و البته واضح است که باید موانع سد راه این مهم برطرف گردند.

رئیس گمرک روسیه نیز با اشاره به اینکه سیستم IT  گمرک راه اندازی گردیده و مدتی است به صورت آنلاین این سیستم بین دو کشور انجام گرفته، باید فعایتهای دو طرف گسترده تر شود تا واردات کالا به روسیه با چنین تسهیلاتی منجر به همکاری بیشتر در این زمینه گردد. وی تاکید کرد طبق توافق انجام شده قرار شد کالاهای کشور ثالث از طریق ایران وارد روسیه نشود. همچنین وی افزود کریدور شمال به جنوب از جمله برنامه های اصلی است که کالاها از هندوستان و از طریق ترانزیت خاک ایران وارد کشور روسیه شود.

سپس آقای عسگر اولادی از اراده دو کشور بعد از انقلاب اسلامی یاد کرد که همواره دو کشور خواهان افزایش روابط دوستانه بودند. وی ضمن اظهار تاسف از اینکه حجم تبادلات بین دو کشور بسیار پائین تر از انتظار است گفت ایران با سایر کشورهای همسایه مبادلات بسیار بالاتری دارد. آمار مبادلات تجاری با سایر کشورهای همسایه حتی به بیش از ۱۰ میلیارد دلار می رسد اما با روسیه ۱٫۵ میلیارد دلار است. رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه از بزرگترین مشکل بین دو کشور صحبت کرد و گفت گمرک روسیه خود مشکل بزرگی است که در اجرای قوانین گمرکی تسهیلات لازم را به ما نمی دهد، بنابراین ما در عمل دچار مشکلات و چالش های زیادی هستیم.

وی با اشاره به تفاهم نامه ای که دیروز با رئیس گمرک ایران آقای کرباسیان امضاء شد، اظهار نمود روسیه تابع غرب نیست و خود برنامه مستقلی برای فروش دارد. همواره در روابط بانکی روسیه با ایران یک نوع ترس وجود دارد و چالش مالی و بانکی از مشکلات تجار ماست. آقای عسگراولادی از اعمال سلیقه گمرک روسیه در برخورد با بعضی کالاهای ارسالی گفت که در روسیه دچار مشکل میشوند. از جمله به تعویق انداختن ترخیص بعضی از کالاها که باعث صدمه به بار ارسالی می گردد و این ریتم تبادلی قاطع کننده نیست. بعنوان مثال چرا  با چین حدود ۴۰ میلیارد دلار تبادل داریم اما با روسیه که کشور دوست و همسایه ماست حجم تبادلات اینقدر پایین است.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه از دیگر مشکلاتی که تجار ایرانی با آن سروکار دارند را  نوسان قیمت روبل دانست و از مسئولین روسیه خواستار رفع این مشکل و تثبیت قیمت آن شد. چراکه در موارد بسیاری قیمت کالا در مذاکرات با قیمت پرداخت آن با توجه به نوسان قیمت روبل متفاوت است و این باعث بروز مشکلاتی برای صادرکنندگان ایرانی است.

رئیس گمرک روسیه نیز در جواب آقای عسگری اولادی بیان کرد متاسفانه از برخی مشکلات مثل تاخیر در ترخیص برخی کالاها بی اطلاع هستیم اما اشکالات را بررسی خواهیم نمود. وی بروز برخی مشکلات را به علت عدم آگاهی از مسائل دانست و خواستار آن شد تا از موارد مشابه مطلع شود تا جهت رفع آن مشکلات اقدام شود.

پس از سخنرانی، جلسه پرسش و پاسخ بین برخی از تجار با رئیس گمرک روسیه انجام گرفت. مشکلات مربوط به ترخیص کالا که نه در محل مقصد، بلکه پس از ورود به خاک این کشور انجام می شود، درخواست اجرای قوانین آستارا خان مثل بنادر آزاد در کشورهای دیگر و برخی مسائل گمرکی و اداری   

از موارد مهمی که در این جلسه به آن اشاره گردید:

تسهیلات اداری گمرکی که منجر به صرفه جویی در زمان ترخیص کالا بدون افت کیفیت گمرکی می شود، اجرای آزمایشی اظهارنامه الکترونیکی از سال ۲۰۰۸ و اجرای اجباری از ژانویه ۲۰۱۴ بوده که منجر به ترخیص اتوماتیک گمرکی کالا در این سال بود.

صدور کارت های هوشمند بین موسسات و سازمانها، جهت کاهش ارائه اسناد گمرکی و صرفه جویی در پروسه زمانی، این تسهیلات این امکان را می دهد تا خدمات با کیفیت بالاتری انجام گیرد و مسائل بسیار شفافتر ارائه گردد.

ارائه پروتابل جدید جهت بررسی اطلاعات کالا قبل از ورود آن به روسیه، رئیس گمرک روسیه با اشاره به اینکه این پروتابل اخیرا راه انداری و قابل بهره برداری گردیده اظهار امیدواری نمود که سکویی باشد برای حل مسائل مختلف گمرکی بدون دخالت کاغذ، و به این ترتیب اطلاعات مفصل تر و با جزئیات بیشتر به دست ما برسد تا بهتر اثر روند کاری را انجام بدهیم.

زمان معطلی وسایط نقلیه در هنگام ورود و خروج و ترخیص بار، که هر وسیله باید بتواند حداقل زمان معطلی را داشته باشد یعنی با سیستم جدید، تا قبل از ورود وسیله نقلیه اطلاعات لازم بررسی و  سریعتر کار آن انجام گیرد. عدم استفاده از کاغذ و جلوگیری از تکرار ارائه اسناد الکترونیکی به ما اجازه می دهد که حداقل زمان را داشته باشید.

تعبیه سیستم جدید پرداخت حقوق عوارضی گمرکی به صورت پرداخت با فاصله، این امکان را داده تا سرویس گمرکی روسیه با توجه به اطلاعات اخذ شده بتواند به سطح بین المللی خودش را ارتقاء بدهد. این امر به تسهیل در امور تجاری و افزایش حجم مبادلات بین دو کشور کمک میکند.

بحث کریدور سبز، یعنی همزمان با ارسال کالا از ایران (شرکت صادر کننده)، ارگان گمرکی ایران اظهار نامه گمرکی مربوط به کالای صادره را تکمیل سپس در گمرک روسیه موارد تنظیم میشود. ارتباط آنلاین بین گمرک ایران و روسیه باعث می گردد قبل از ورود کالا به گمرک کشور مقصد این کار انجام شود. از آنجائیکه کنترل گمرکی در گمرک روسیه با استفاده از سیستم ریسک انجام میگیرد باید اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا زمان لازم برای بررسی ریسک آن کالا وجود داشته باشد.

این حساسیت از آنجا نشات گرفته که کالاهای ترکیه توسط ایران در اظهار نامه الکتریکی ثبت گردیده و پس از بررسی مشحص گردیده که کالا ها متعلق به ایران نبوده ومربوط به ترکیه بوده که کار را به تعویق می اندازد.

اما با این سیستم اظهارنامه ای که از ایران می رود در مرحله اول در ایران امور ریسک آن بررسی میشود پس از تصحیح و تایید گمرک ایران، گمرک مسکو ان را صادر میکند و به صورت اولویت دار خدمات مربوطه انجام می گیرد و در پست های گمرکی کارشناسان گمرک آنرا بررسی کرده و اظهارنامه های اولویت دار را جدا و پس از بازرسی گمرکی، محموله ترخیص می گردد.

با استفاده از خدمات این سیستم، بر اساس آنالیز اطلاعات و دریافت ها، امکان صرفه جویی در زمان و هزینه ها  برای تمام وسائط نقیله وجود دارد.

در ادامه آقای قدیر قیافه نیز با اضافه نمودن برخی از مشکلات و مسائل پیش آمده در ماههای اخیر برای بازرگانان ایرانی، از آقای آندره بلیانینوف خواست تا وی و کارشناسان مربوطه مسائل پیش آمده را بررسی و پیگیری نمایند. مشکلاتی نظیر بازرسی ۱۰۰ درصد برخی از کالاهای ایرانی در مرزهای ورودی بدون حضور نماینده صاحب کالا، عدم دستور در معدوم کردن کالا یا بازگرداندن آن به کشور مبدأ، از جمله مواردی بود که نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

2