We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

اقتصاد «پساتحریم» ایران در نشست همایش بین‌المللی روسیه بررسی شد

ایران در نشست سن‌پترزبورگ

 نشست بین‌المللی سن‌پترزبورگ با پانل «ایران پساتحریم» حول محور آمادگی کامل این کشور گشایش تمامی امکانات تجاری این کشور با ایران و با حضور قائم‌مقام وزیر توسعه اقتصادی روسیه «الکسی لیخاچف» کلید خورد. «الکسی لیخاچف» گفت: با توجه به عضویت نداشتن ایران در سازمان تجارت جهانی، تدابیر ملی ویژه‌ای برای تنظیم امور تجاری اعمال می‌شود. نشست بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه با حضور ۸۰۰ هیات دولتی و غیردولتی از کشورهای مختلف جهان و همچنین هیات جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه گذشته آغاز شد. که یکی از مباحث تخصصی آن «ایران پساتحریم» بود.

asfsfrtthmhlmtyt455

به گزارش ایرنا، برنامه کاری هیات ایران به سرپرستی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، افزون بر شرکت در نشست‌های عمومی و تخصصی این همایش سه روزه، مشارکت در پانل ایران پساتحریم بود که در جمع هیات‌های مختلف و همچنین نمایندگان شرکت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی برگزار شد. در این همایش اقتصادی بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل، نخست‌وزیر ایتالیا، دبیر کمیسیون اتحادیه اروپا، نیکلای سارکوزی رییس‌جمهوری پیشین فرانسه و ده‌ها مقام دولتی روسیه حضور داشتند و جلسه عمومی نیز عصر جمعه با سخنرانی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری این کشور برگزار شد.

مقام‌های ایران و روسیه، سرمایه‌گذاران و کارشناسان اقتصادی ارشد بین‌المللی حاضر در نشست «ایران پسا تحریم»، فرصت‌های اقتصادی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک بازار بزرگ جهانی مهم دانستند. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان سخنران آغازین این نشست با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف صنعتی، انرژی و زیرساخت‌ها گفت: با هدف‌گذاری‌های انجام شده، زمینه‌های فراوانی برای فعالیت‌های سرمایه‌گذاران خارجی و صاحبان صنعت در ایران فراهم شده است.

«چارلز روبرتسون»، اقتصاددان ارشد از موسسه Renaissance Cap نیز گفت: ایران اکنون به یک قطب جذاب برای شرکت‌های خارجی در بخش‌های مختلف تبدیل شده است. وی افزود: بازار ایران در برگیرنده فرصت‌های فراوان همکاری است، زیرا در بخش‌های مختلف شاهد توسعه است و زیرساخت‌های این کشور امکان جذب همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری خارجی را برای اجرای طرح‌های بزرگ فراهم می‌کند.

در این نشست همچنین حسین یعقوبی، مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی سیاست‌های مالی و بانکی ج.ا.ا با هدف تسهیل در شرایط جذب همکاری‌های شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را تشریح کرد و گفت: با توجه به پیامدهای رفع تحریم‌ها، کارآمد کردن قوانین مالی و برقراری روابط با نظام بانکی بین‌المللی، اکنون شرایط برای گسترش همکاری‌ها بسیار مطلوب شده است.

پدرام سلطانی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست تاکید کرد: روابط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای مختلف در حال توسعه است و اصلاحات بسیاری در قوانین و مقررات انجام شده که زمینه رشد روزافزون روابط با ایران را فراهم می کند.

برنامه ادامه مذاکرات ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای تدوین پیمان محدوده تجاری آزاد که در چارچوب آن همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی بین تهران و اعضای این اتحادیه افزایش خواهد یافت، از سوی روسیه اعلام شد. «الکسی لیخاچف» قائم‌مقام وزیر توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد: نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اواخر ماه جاری میلادی (ژوئن) برای ایجاد محدوده آزاد تجاری در نشست کارشناسی با ایران شرکت می‌کنند. خبرگزاری «ایتارتاس» به نقل از لیخاچف گزارش داد: در جریان مذاکرات برنامه‌ریزی شده، رویکردها درباره محدوده آزاد تجاری با ایران بررسی خواهد شد و با توجه به عضویت نداشتن ایران در سازمان تجارت جهانی، تدابیر ملی ویژه‌ای برای تنظیم امور تجاری اعمال می‌شود. وی درباره صفر کردن تعرفه‌های تجاری با ایران نیز اظهار کرد: روسیه برای گشایش تمامی امکانات تجاری خود با ایران آمادگی دارد.

خانم «ورونیکا نیکیشینا»، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در نشست پایانی با هیات ایرانی بر اهمیت ادامه گفت‌وگوها برای رسیدن به نتیجه لازم تاکید کرد. ماه جاری نخستین دور مذاکرات هیات سازمان توسعه تجارت ایران و طرف اوراسیایی برای توافق تجارت آزاد در مسکو برگزار شد. پیش از این نیز اعلام شد صادرات ۸ کالای خوراکی از ایران به کشورهای عضو اتحادیه با تعرفه صفر انجام خواهد شد. اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جمعیتی بیش از ۱۸۰ میلیون نفر دربرگیرنده ۵ کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که افزون‌بر ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت دارد و با توجه به نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می‌رود و برقراری تجارت آزاد نیز می‌تواند فرصت‌های همه‌جانبه‌ای را برای بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه فراهم کند.

مسئولان دولتی و همچنین متخصصان آگاه به تجارت روسیه مانند اتاق بازرگانی ایران و روسیه در حال پیگیری و تلاش مستمر هستند تا روابط تجاری دو کشور به جایگاهی که باید برسد و در این مسیر نیز تا حدودی موفق بوده‌اند و این تلاش‌ها درنهایت روزی به موافقت‌های مثبت منتج خواهد شد. پیش از این رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه از روی روال افتادن روابط دو کشور از شهریور امسال گفته بود که دلیل آن هم برگزاری جلسات متعدد و منتج شدن آن به توافقات دو طرفه و از همه مهم‌تر موافقتنامه‌های گمرکی و ایجاد «کانال سبز گمرکی میان ایران و روسیه» است.

اسدالله عسگراولادی با اشاره به اینکه هنوز با فشارهای امریکا روابط بانکی دنیا با ایران عادی نشده، گفت: در مبادلات تجاری خود با سایر ارزها اکنون کمتر مشکل‌داریم اما بانک‌های اروپایی از ترس جریمه‌های امریکا کمتر با ایران همکاری می‌کنند و سختگیری دارند. وی همیشه گفته است: مشکل پرواز مستقیم، مسائل حل نشده بانکی و حمل‌ونقل با این کشور از مهم‌ترین مشکلات مربوط به تجارت ایران و روسیه است که باید به سرعت برطرف شود. در زمینه‌های معدن و صنایع معدنی، انرژی و گردشگری نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد که باید در رئوس مشارکت دو کشور قرار بگیرد. به‌ویژه اینکه ویزای روسیه به آسانی در اختیار ایرانی‌ها قرار می‌گیرد و در این راستا باید به انعقاد تفاهمنامه در بحث گردشگری توجه ویژه‌ای داشت.

منبع: صمت

تاریخ:۲۹/۳/۹۵