We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

ایران در مسکو «سنگ تمام» گذاشت

مهدی نیکوئی – گروه معدن: هفدهمین نمایشگاه صنعت سنگ مسکو از روز سه‌شنبه آغاز به کار کرد؛ نمایشگاهی که برای نخستین بار شاهد حضور قدرتمند شرکت‌های برجسته ایرانی بوده و با حضور جعفر سرقینی معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه و احمد شریفی دبیر کل انجمن سنگ ایران حال و هوای دیگری به خود گرفته است.

محمد رسا، مدیر اجرایی یوستون، سامانه تخصصی سنگ ایران که مسئولیت سازماندهی شرکت‌های ایرانی و برنامه‌ریزی با برگزارکنندگان رویداد بزرگ سنگ روسیه را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با صمت، گزارشی از وضعیت شرکت‌های ایرانی و رقبای خارجی در این نمایشگاه و همچنین فضای حاکم بر آن و حواشی اجرایی ارائه کرد.

باید توافق با روسیه را پیگیری کرد
به گفته سفیر ایران در روسیه، این کشور به‌طور کلی، در مبادلات تجاری خود با کشورهای دیگر تعرفه ترجیحی ندارد به جز در مبادله با ۱۱ کشور   CIS این وضعیت در حالی است که یوستون و بسیاری از شرکت‌های داخلی مایل بودند روسیه بحث تنظیم تعرفه ترجیحی را در دستور کار خود قرار دهد. با این حال، سنایی اشاره کرد که روسیه در حال امضای تفاهمنامه با کشورهای اوراسیاست که در آن برای ۱۰۰ کالا، تعرفه‌های بسیار پایینی در نظر گرفته است.
وی تاکید کرد در ایران هم باید پیگیری شود تا کالاهایی مانند سنگ در فهرست کالاهای کشورهای اوراسیا بهره‌مند از تعرفه پایین گنجانده شوند.
سفیر ایران، رسیدن به این هدف را کار دشواری ندانست و دلیل آن را سطح روابط سیاسی و اقتصادی ایران و روسیه عنوان کرد. به گفته وی روابط سیاسی امروز ایران و روسیه بسیار خوب است و تمام تفاهمنامه‌های موردنیاز بین ۲ کشور برای بهبود روابط تجاری امضا شده است. به گفته وی امروز زمان توسعه فعالیت‌های اقتصادی و مبادلات با روسیه است و بحث تفاهمنامه کریدور سبز گمرکی و آزاد شدن صادرات محصولات غذایی و لبنی و دامی (که تاکنون ممنوع بود) از این نظر، حائز اهمیت است.
سنایی با اشاره به روند رو به رشد تجارت دوجانبه با روسیه، اظهار کرد: در ۶ ماه نخست امسال میلادی، مبادلات تجاری روسیه با اتحادیه اروپا و چین ۳۰ درصد کاهش یافته و مبادلات این کشور با ترکیه هم کاهشی چشمگیر داشته است. با این حال، حجم همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه با ۶۰ درصد افزایش همراه بوده است.
سفیر ایران در روسیه تاکید کرد ایران نباید به صورت خرد وارد بازار روسیه شود بلکه باید با قدرت وارد شود. این اظهارنظر سنایی بر نحوه حضور ایران در نمایشگاه صنعت سنگ مسکو تایید می‌کرد که به صورت پاویون انجام شده بود تا قدرت و شکوه فعالان ایرانی را به رخ غرفه‌داران و بازدیدکنندگان از نمایشگاه بکشاند.
به گفته رسا، سفیر ایران پس از این گفت‌وگو با مسئولان سازماندهی پاویون ایران، بازدید کاملی از غرفه‌ها داشتند و با تک‌تک غرفه‌داران صحبت کردند و همچنین قرار شد سایر مسئولان اقتصادی و تجاری سفارتخانه هم در روزهای آینده در پاویون ایران حضور پیدا کنند.

 
حضور پررنگ‌تر از رقبا
رییس اجرایی یوستون عنوان کرد: خوشبختانه در این دوره از برگزاری نمایشگاه صنعت سنگ مسکو، حضور پرقدرت ایران باعث بالا رفتن سطح نمایشگاه شد. به گفته رسا، پاویون ایران به صورت واضح و برجسته در نمایشگاه دیده می‌شود. البته مصر هم به صورت پاویون در این نمایشگاه شرکت کرده است. با این حال، پاویون ایران علاوه بر آنکه از نظر ظاهری و طراحی بسیار قدرتمند عمل کرده، شرکت‌های حضور یافته در نمایشگاه سنگ هم انتخاب‌های مناسبی در محصولات ارائه شده خود داشته‌اند. این محصولات به طور کامل متناسب با بازار روسیه و ذائقه روس‌هاست که می‌توان اثربخشی آن را در ماه‌های آینده مشاهده کرد.
البته حضور اروپایی‌ها به دلیل تحریم‌ها بسیار کمرنگ است. از ترکیه هم برخلاف سال‌های گذشته، هیچ شرکتی در نمایشگاه حضور ندارد. از دیگر کشورهای قدرتمند حاضر در نمایشگاه می‌توان به چین و ایتالیا اشاره کرد که به دلیل تفاوت در بازار هدف آنها (ارائه ماشین‌ها و تجهیزات معدنی)، مقایسه آنها با حضور ایران منطقی نیست.

روس‌ها، مبهوت سنگ ایران
مارینا ترتیاکووا، مدیر نمایشگاه بین‌المللی مسکو هم در مراسم آغاز به کار آن با ارزشمند خواندن حضور شرکت‌های ایرانی در کنار بزرگترین شرکت‌های دنیا از روسیه، اروپا و آسیا گفت: نخستین حضور ایران در نمایشگاه سنگ‌های روسیه بسیار پرقدرت و با محصولات متنوع است و توجه شرکت‌های روسی را به خود جلب خواهد کرد.
وی ابراز امیدواری کرد شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی صنعت سنگ مسکو با شرکای روسی قرارداد همکاری امضا کنند. ترتیاکووا ادامه داد: بازار سنگ در روسیه گسترده بوده و مشتریان زیادی دارد که با توجه به تنوع تولیدات ایران در این بخش، شرکت‌های ایرانی می‌توانند شرکای خوبی برای همکاری در بخش‌های مختلف پیدا کنند.
رسا هم با اشاره به موفقیت شرکت‌های ایرانی در جلب‌نظر روس‌ها، عنوان کرد: واکنش حاضران در این نمایشگاه، تاییدی بود بر آنکه وقت بسیار مناسبی برای ورود به بازار روسیه است. هر چند مصری‌ها و سایر حضوریافتگان در نمایشگاه، مورد استقبال قرار نگرفتند، پاویون ایران از همان روز نخست، مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت و انتظار می‌رود که این وضعیت در روزهای دیگر نمایشگاه هم ادامه یابد.
نیاز به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت
می‌توان گفت حضور در نمایشگاه صنعت سنگ مسکو، موفقیت‌آمیز بوده اما نکته بسیار مهم، عملکرد ایران پس از پایان یافتن نمایشگاه است. به گفته مدیر اجرایی یوستون، بازاریابی حرفه‌ای و حضور مستمر در بازار روسیه، از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند موفقیت ایران را تثبیت کنند. به طور کلی می‌توان گفت برای آنکه صنعت سنگ ایران بتواند سهم قابل‌توجهی از بازار روسیه را به‌دست آورد، باید ۵ تا ۷ سال در بازار روسیه و همچنین نمایشگاه‌های سنگ، حضور مستمر داشته باشد. برای این کار باید برنامه‌ریزی شود. آن دسته از شرکت‌های سنگ ایرانی که فکر می‌کنند محصولات آنها متناسب با بازار روسیه است، باید یک برنامه‌ریزی ۷ ساله برای افزایش نفوذ خود در این کشور داشته باشند.
رسا افزود: تحلیل من از بازار روسیه آن است که می‌توانیم ۲ بازار در این کشور داشته باشیم. یکی از آنها «بازار سنگ لوکس» است که شامل مشتری‌های خاصی می‌شود که به دنبال طراحی‌ها و کیفیت‌های ویژه‌ای هستند. این بازار با آنکه کوچک است اما سودآوری زیادی دارد. در این بازار، رقبای ما ایتالیا و اسپانیا هستند که به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا، ایران فرصت زیادی برای گسترش قلمرو خود دارد.
«بازار مردمی سنگ»، بازار دوم ما است. در این سطح از بازار که عمومی است و به گفته سفیر ایران در روسیه، بخش جنوب کشور روسیه را در بر می‌گیرد، چین هم حضور دارد که البته ایران با بازاریابی مناسب می‌تواند در این بخش هم شانس زیادی داشته باشد. همانطور که تاکنون هم اقداماتی برای باز کردن برخی کانال‌های توزیع برای تولیدکنندگان ایرانی در این بخش داشته است. 

مشکلات اجرایی و لجستیک
مدیر اجرایی یوستون، برخی از مشکلاتی را که در راه آماده شدن برای حضور در نمایشگاه مسکو متحمل شده‌اند، تشریح کرد. به گفته وی یوستون به عنوان کسب‌وکاری که به زودی، جشن تولد یک ساله خود را خواهد گرفت، توانسته موفق عمل کرده و حضور ایران را با یک گام قدرتمند همراه کرده است. هدف ما آن است که از امروز تا یک سال آینده هم برای نمایشگاه بعدی، برنامه‌ریزی داشته باشیم و هم بازاریابی و ادامه برنامه‌های تجاری سنگ در بازار روسیه را با قدرت به پیش ببریم.
رسا درباره مشکلات پیش از شروع نمایشگاه گفت: تامین و هماهنگی وسایل اجرایی و لجستیکی با سختی پیش رفت. کامیون‌های ایران به دلیل مشکلات گمرک در جمهوری آذربایجان و داغستان اندکی با تاخیر به مسکو رسیدند. ۵ دستگاه کامیون قرار بود صبح جمعه به محل نمایشگاه برسند اما تاخیر چند روزه اجتناب‌ناپذیر بود. ۲ دستگاه از آنها هم در مسیر با مشکلاتی روبه‌رو شدند و نتوانستند خود را به موقع به نمایشگاه برسانند. متاسفانه یکی از آنها تصادف کرد که رساندن محموله آن به نمایشگاه، کار دشواری بود. این وضعیت باعث شد روز افتتاح نمایشگاه، ۴ غرفه ایرانی، همچنان درگیر آماده‌سازی باشند.
با این وجود با همتی که همکاران ایرانی داشتند و با لطف خدا، این کامیون‌ها ۸ صبح روز آغازین نمایشگاه از فرآیندهای گمرکی رها شدند و ۲ ساعت بعد به محل نمایشگاه رسیدند. با رسیدن آنها به محل نمایشگاه، غرفه‌ها به سرعت کار خود را شروع کردند و تا ساعت ۱۲ که مراسم افتتاحیه بود، چیدمان غرفه‌ها به اتمام رسید. با این حال، یکی از غرفه‌ها چند ساعت پس از شروع نمایشگاه هم همچنان مشغول آماده‌سازی بود که البته بخشی از پاویون نبود.

حضور خاطره‌ساز
رسا درباره مدیریت برنامه‌ها و حضور در یک نمایشگاه برجسته خارجی اظهار کرد: تجربه بسیار سختی بود ولی خاطره خوبی از آن باقی ماند. اگر با تک‌تک غرفه‌داران صحبت کنید، آنها هم اذعان خواهند کرد حضور ایران، در نمایشگاه صنعت سنگ مسکو خوب و قدرتمند بوده است.
به عنوان جمع‌بندی، هم نظر برگزارکنندگان نمایشگاه و هم مسئولان ایران و هم بازدیدکنندگان مثبت بوده است. دبیر کل انجمن سنگ که متولی اصلی پاویون ایران بود، معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت هیات همراه و همچنین سفیر ایران در روسیه و هیات همراه، نظر مثبتی روی پاویون ایران داشتند. مدیر اجرای یوستون در نهایت، حضور برجسته ایران را در نمایشگاه سنگ مسکو نتیجه زحمات گروهی خواند و گفت: غرفه‌داران هم سنگ تمام گذاشتند و بیشتر آنها، محصولاتی متناسب با بازار روسیه را به معرض نمایش گذاشتند.

منبع : صمت

تاریخ : ۱۳۹۵/۴/۳