We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

بازار جهانی سنگ طبیعی

بر اساس آمار منتشر شده توسط مرمریت و ماشین‌آلات بین‌المللی (IMM)، چین به عنوان کشور پیشتاز و ایتالیا پس از آن بیشترین تغییرات سریع را داشته‌اند. نشانه‌هایی از احیاء بخش ساختمان‌سازی دیده می‌شود. بخش‌های صادراتی ایتالیا محصولات باکیفیت و ارزش افزوده بالا خودنمایی می‌کنند.

در سال ۲۰۱۴، سنگ طبیعی (مرمریت، گرانیت، تراورتن) تجارت جهانی معادل ۸۶ میلیون تن را ثبت کرد که در مقایسه با سال ۲۰۱۳ به میزان ۴/۷ درصد افزایش داشته است. کشور چین همچنان بیشترین سهم از بازار را معادل ۸/۳۵ درصد (در میان مهمترین شرکای خود مانند ژاپن و دیگر کشورهای منطقه) حفظ کرده است. پس از آن کشور ایتالیا با سهم ۵/۱۳ درصد و یک بازار پایدار بر حسب محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا قرار دارد. سهم کشور ترکیه ۱/۱۲ درصد از این بازار بوده و نسبت به سال ۲۰۱۳ (۹/۱۲ درصد) کاهشی تدریجی داشته است. کشورهای بعدی شامل هند با سهم ۸/۱۰ درصد و برزیل با سهم ۷ درصد هستند. کارایی کشورایران قابل توجه است. تنها در یک سال، ایران سهم خود را از ۱/۱ درصد تا ۸/۱ درصد افزایش داد و از نظر تولید، صادرات و مصرف داخلی به خوبی واردات فناوری ایتالیایی برجسته بود.

بازار هدف سنگ طبیعی، صنعت ساختمان‌سازی است که در سال ۲۰۱۴ به ارزش ۶۸۰۰ بیلیون یورو بود که ۵۱ درصد این بازار پس از هفت سال بحران همگانی به منطقه آسیا اختصاص داشت. کل ارزش صادرات سنگ کشور چین در سال ۲۰۱۴ معادل ۶/۴ بود که در مقایسه با سال ۲۰۱۳ رشد ۶/۵ درصدی داشت. سنگ گرانیت ۷۰ درصد کل این صادرات را به خود اختصاص می‌دهد (معادل ۲/۳ بیلیون یورو، و با ۴/۶% رشد) که به کشورهای کره جنوبی و ژاپن ارسال شده است. اما صادرات سنگ فرآوری شده مرمریت که آن هم نسبت به گذشته رشد داشته است (۱٫۳بیلیون یورو و با رشد۴٫۵%) به طور اختصاصی تنها به کشور آمریکا فرستاده می‌شود. چین همچنین یک کشور پیشتاز در واردات به میزان ۷/۱۴ میلیون تن بوده است که عمدتا از کشور ترکیه تامین می‌شد و در حال حاضر تحت تاثیر کاهش تقاضای چین قرار گرفته است. دومین بازار بزرگ برای تقاضای داخلی، کشور آمریکاست که در حدود ۲ بیلیون یورو واردات محصولات سنگی داشته است. شواهدی از بهبود در بازار اروپا با کشورهای اتحادیه اروپا دیده می‌شود که به طور کلی وارداتی به ارزش ۳/۲ بیلیون یورو با افزایش کم ۳/۰ درصدی داشته است اما هنوز از میزان ۶/۲ بیلیونی در سال ۲۰۱۲ فاصله زیادی دارد. کشور ایتالیا، به طور مستمر در جایگاه دوم جهانی قرار داشته است، و در سال ۲۰۱۴ معادل  ۴,۱۹۴,۰۳۵ تن مرمریت، گرانیت، تراورتن و سنگ‌های دیگر را به صورت خام و فرآوری شده به ارزش ۱,۹۴۰,۸۶۱,۱۳۰ یورو با مازاد بیش از ۵/۱ بیلیون یورو صادر کرده است.

بنا بر بخش سنگ مرمریت و ماشین‌آلات بین‌المللی IMM، بهبودی در صادرات تولیدات ایتالیایی به کشورهای اتحادیه اروپا دیده می‌شود که معادل ۴۸۵ میلیون و با رشدی ۴٫۷% است. میزان صادرات به کشورهای آلمان، انگلیس و همچنین آمریکا علی‌رغم کاهش کمیت به نفع کیفیت، رو به افزایش است (۳۷۱ میلیون و با رشد ۲٫۳%). میزان صادرات به کشورهای خاورمیانه به غیر از کویت، ‌امارات عربی، ‌لبنان و اسراییل در حال کاهش است. در سال ۲۰۱۴ کشور چین واردات خود را کاهش داد.

فرصت‌های موجود برای شرکت‌های کوچک و متوسط در بخش مرمریت، گره ایجاد شده در حلقه تولید محصولات منطقه با ارزش افزوده بالا را باز می‌کند تا در شبکه جهانی توزیع شوند. توزیع این محصولات با معرفی نوآوری و بهره‌برداری از ترکیب فناوری‌های دیجیتال و تولید سنتی همراه است. همچنین برقراری ارتباط مناسب بین ارزش هویت مرمریت با راهبردهای بازاریابی به منظور ارتقاء محصولات با ارزش افزوده بالا از اهداف این توزیع به شمار می‌رود. در کشور ایتالیا، تاثیر بحران عمومی در سطح ملی در حوزه سنگ بسیار زیاد بود، ‌در سال ۲۰۰۹ یک سقوط ۱۲ درصدی در حجم معاملات داشت که در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ بهبود یافت و یک افت متوالی در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ داشت. آخرین وضعیت در سال ۲۰۱۳، خصوصا در مورد بخش معادن در مقایسه با بخش فرآوری، همچنان پایین‌تر از اوایل سال ۲۰۰۸ است. در این پویایی ملی، عملکرد ارضی و منطقه‌ای نیز بسیار متفاوت است.

به دلیل رکود در تقاضای ملی، صادرات یک عامل محرک اصلی در بهبود صنعت سنگ و در بیشتر صنایع تولیدی ایتالیایی بوده است. در این رابطه یک کار تحقیقاتی با مشارکت CNR و IMM در بررسی صادرات برخی شرکت‌های شخصی در ایتالیا به این نتیجه رسیده است که ۱,۱۳۱ شرکت در زنجیره تولید صادرات مستقیم قرار دارند. ۲۲۰ شرکت در سطح عالی در منطقه توسکان (Tuscan) واقع شده‌اند و ۲۰ شرکت پیشرو از این مجموعه تقریبا سه چهارم کل صادرات را برعهده دارند.

نتیجه سخنان Daniele Mocchhi‌ از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی (ISR) اتاق بازرگانی Massa-Carrara نشان‌دهنده نتایج بررسی سالانه وضعیت مالی ۲۸۱ شرکت بزرگ در بخش‌های معدنی،‌ فرآوری و ماشین‌آلات است که در استان Massa Carrara ثبت شده‌اند. «بخش معدنی (که از سال ۲۰۰۷ عملکرد مثبتی را نشان داده است) در مقایسه با سال ۲۰۱۳ در وضعیت خوبی قرار دارد و همچنین در بخش فرآوری نیز در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ رشد مثبت به ترتیب ۹% و ۵% دیده می‌شود. Mocchi گفت: در سال ۲۰۱۳، ارزش تولید بخش فرآوری‌ در حدود ۴۳۶ میلیون یورو با سود ۴/۹ میلیون بوده است. در ۵۱ شرکت معدنی که مورد نظارت قرار داشتند، ارزش تولید با ۱۰۷ میلیون یورو یعنی دو برابر نسبت به سال گذشته تخمین زده شد. بخش ماشین‌آلات، علی‌رغم حجم بالای معاملات که  در سال ۲۰۱۱ تا ۱۴% و ۱۸% رشد کرد،‌ در سال ۲۰۱۳ رقمی معادل ۱۸۷,۰۰۰ یورو از دست داد.

آمار سالیانه منتشر شده توسط مرمریت و ماشین‌آلات بین‌المللی (IMM)

http://www.immcarrara.com/

600