We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

تحلیل بازار سنگ کشورهای اسکاندیناوی بخش دوم

کشورهای اسکاندیناوی

اسکاندیناوی منطقه ای در شمال اروپا ست که شامل سه کشور سوئد، نروژ و دانمارک است. البته کشور های فنلاند، ایسلند و جزایر فارو را نیز بدلیل تناسبات زیاد فرهنگی و تاریخی با این سه اقلیم در زمره کشور های این منطقه قرار می دهند.

نُروژ:

نُروژ کشوریست در شمال اروپا و غرب منطقه اسکاندیناوی که قلمروی آن یان ماین و مجمع‌الجزایر سوالبارد در قطب شمال را دربرمی‌گیرد.

وسعت نروژ ۳۸۵٫۲۵۲ کیلومتر مربع میباشد و جمعیت آن بالغ بر ۵ میلیون نفر است. پایتخت آن اسلو و زبان نروژی زبان رسمی این کشور است.

  این کشور از شرق دارای یک نوار طولانی مرزی با سوئد بوده و از شمال شرق با فنلاند و روسیه و از جنوب با تنگه اسکاژراک هم‌مرز است. سواحل نروژ طولانی است و به اقیانوس اطلس و دریای بارنتز نیز متصل است.

این کشور دارای ذخایر بزرگ نفت خام، گاز طبیعی، معدن، نیروی برق‌آبی ،آبزیان، چوب و آب شیرین می‌باشد. صنایع پتروشیمی یک چهارم از تولید ناخالص داخلی نروژ را تشکیل می‌دهد بر پایه فهرست بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نروژ چهارمین کشور دنیا از نظر درآمد سرانه می‌باشد.

تقریباً ۷۰ ٪ خاک نروژ به دلیل سرمای شدید و همجواری با قطب شمال غیرقابل سکونت می‌باشد و هرچه از شمال به طرف جنوب نروژ پیش برویم از سرمای هوا کاسته شده و به تراکم جمعیت افزوده می‌شود.

نروژ کشوری کوهستانی است. قسمت عمده‌ای از اراضی نروژ حتی در منطقه کوهستانی پوشیده از جنگل است. چوب این جنگلها منبع درآمد خوبی برای کشور نروژ به شمار می‌آید.

به‌دلیل داشتن خط ساحلیِ بسیار طولانی، آبزیان دریایی، یکی از چرخه‌های اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهند.

از زمان انقلاب صنعتی اقتصاد نروژ همیشه در حال رشد مداوم و مؤثر بوده است. صنعت کشتی رانی و کشتی سازی برای سالهای متمادی حامی صادارت نروژ بوده است اما بخش عمده ای از صادرات نروژ بر صادرات منابع طبیعی استوار است.

صنعت سنگ نروژ؛

۹۰ % تولیدات سنگ نروژ طیف های رنگی مختلف از گرانیت آبی است. و ۱۰% باقیمانده طیفهای رنگی سیاه و خاکستری میباشد.

بیشتر معادن نروژ در مرکز و شمال این کشور قرار دارند .بیشتر معادن گرانیت در منطقه لاوریک قرار داشته و با وجود آب و هوای نامناسب و زمستانهای سرد که گاهی به ۲۰-  درجه میرسد نیز استخراج سنگ متوقف نمیشود.تمامی تجهیزات معادن مدرن و پیشرفته بوده و ۵۰% این سنگها به چین صادر میشود.از بزرگترین مقاصد صادراتی بعد از چین میتوان ایتالیا را نام برد.شرکت های نروژی تلاش بسیاری میکنند که گرانیت آبی رنگ نروژ به یک برند تبدیل بشود.در نروژ معادن محدود مرمریت نیز وجود دارد.

سوئد :

سوئد کشوری است در شمال اروپا در شبه‌ جزیره اسکاندیناوی.این کشور از غرب با نروژ، از شمال شرق با فنلاند، از شرق با خلیج بوتنی، از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی با کشور دانمارک همسایه‌ میباشد.

پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور شهر استکهلم است.

سوئد با مساحت ۴۴۹٫۹۶۴ کیلومتر مربع، چهارمین کشور بزرگ  اروپا از نظر مساحت می‌باشد. جمعیت سوئد بیش از ۹٫۵ میلیون نفر است و زبان رسمی آن سوئدی است.

این کشور با تعداد ۲۱ نفر در هر کیلومتر مربع از تراکم جمعیت پایینی برخوردار است.. همچنین بیش از ۸۵٪ مردم سوئد در ناحیه شهری زندگی می‌کنند.

سوئد دارای آب و هوای بسیار سردی است. و بیشتر جمعیت سوئد در جنوب این کشور مستقر هستند.

در گذشته نه چندان دور، تا اواخر قرن هجدهم میلادی، سوئد یکی از فقیرترین کشورهای اروپا بود، اما بعدها دوران رشد اقتصادی سوئد آغاز شد.

محصولات صادراتی این کشور را ماشین‌آلات ، وسایل نقلیه موتوری، کاغذ و مشتقات آن، چوب، محصولات آهنی و فولادی و مواد شیمیایی است که به کشورهای آلمان ، انگلستان ، دانمارک، فرانسه، و … صادر می‌شود.

اقتصاد سوئد یک اقتصاد توسعه یافته صادرات محور است که چوب، انرژی آبی و سنگ آهن به آن کمک می‌کند. اینها پایه منابع اقتصادی را تشکیل می‌دهند که جهت گیری آن به سوی تجارت خارجی است. صنایع اصلی سوئد شامل وسیله موتوری، مخابرات، داروی شیمیایی، ماشین‌های صنعتی، ابزار دقیق، کالاهای شیمیایی، کالاهای خانگی جنگل‌داری، آهن و فولاد است.

صنعت سنگ سوئد؛

در سوئد عموما از چوب استفاده وسیعی میشود اما معادن سنگ متنوعی نیز وجود دارد که بیشتر آنها گرانیت هستند.ولی بطور کلی صنعت سنگ ساختمان در سوئد صنعت کوچکی است. و افراد کمی در این صنعت مشغول به کارند.در سوئد بیشتر استخراج سنگ از معادن صورت میگیرد و سنگ  به صورت کوپ ، جهت پردازش به کشورهای دیگر مثل ایتالیا، اسپانیا ، چین و یا لهستان فرستاده میشود ، بیشتر معادن گرانیت در جنوب غربی این کشور قرار دارند .سوئد بیشتر سنگ مورد نیاز خود را از پرتغال و چین وارد میکند.

در کشور سوئد نیز همچون فنلاند، فعالان صنعت سنگ تلاش بسیاری میکنند تا فرهنگ استفاده از سنگ در جامعه سوئد گسترش پیدا کند.

واردات در سال ۲۰۱۴

مقادیر بر اساس دلار میباشند.

۲۵۱۶ ۲۵۱۵ ۶۸۰۲ ۶۸۰۱ کد محصول
۵٫۷۳۵٫۰۰۰ ۲۰۳٫۰۰۰ ۳۴٫۶۹۰٫۰۰۰ ۲۷٫۲۶۵٫۰۰۰ نروژ
۸٫۹۰۵٫۰۰۰ ۴۰۶٫۰۰۰ ۲۳٫۸۳۱٫۰۰۰ ۱۰٫۲۵۴٫۰۰۰ سوئد

واردات در سال ۲۰۱۳

۲۵۱۶ ۲۵۱۵ ۶۸۰۲ ۶۸۰۱ کد محصول
۴٫۵۵۷٫۰۰۰ ۳۶۷٫۰۰۰ ۳۳٫۶۰۴٫۰۰۰ ۲۱٫۱۱۸٫۰۰۰ نروژ
۶٫۷۶۵٫۰۰۰ ۴۱۸٫۰۰۰ ۲۰٫۸۲۸٫۰۰۰ ۹٫۷۳۷٫۰۰۰ سوئد

واردات در سال ۲۰۱۲

۲۵۱۶ ۲۵۱۵ ۶۸۰۲ ۶۸۰۱ کد محصول
۵٫۴۲۰٫۰۰۰ ۶۶۹٫۰۰۰ ۳۷٫۰۷۹٫۰۰۰ ۲۰٫۰۱۶٫۰۰۰ نروژ
۸٫۴۲۲٫۰۰۰ ۵۹۴٫۰۰۰ ۲۲٫۳۹۴٫۰۰۰ ۹٫۶۰۶٫۰۰۰ سوئد

واردات در سال ۲۰۱۱

۲۵۱۶ ۲۵۱۵ ۶۸۰۲ ۶۸۰۱ کد محصول
۶٫۱۱۲٫۰۰۰ ۱٫۳۷۰٫۰۰۰ ۲۶٫۹۷۶٫۰۰۰ ۱۷٫۱۸۶٫۰۰۰ نروژ
۹٫۲۲۵٫۰۰۰ ۱٫۰۹۶٫۰۰۰ ۲۳٫۱۸۹٫۰۰۰ ۱۰٫۱۱۸٫۰۰۰ سوئد

واردات در سال ۲۰۱۰

۲۵۱۶ ۲۵۱۵ ۶۸۰۲ ۶۸۰۱ کد محصول
۸٫۲۷۷٫۰۰۰ ۱٫۸۹۳٫۰۰۰ ۲۰٫۶۹۶٫۰۰۰ ۲۳٫۰٫۷۷٫۰۰۰ نروژ
۹٫۵۹۹٫۰۰۰ ۹۷۷٫۰۰۰ ۱۹٫۴۶۸٫۰۰۰ ۸٫۵۴۹٫۰۰۰ سوئد

 

۶۸۰۱- Setts, curbstones and flagstones, of natural stone (except slate).

 ۶۸۰۱- سنگ برای سنگ فرش، سنگ برای کنار پیاده رو و سنگ به صورت لوح برای سنگ فرش ،از سنگ طبیعی (به استثنای سنگ لوح)

۶۸۰۲- Worked monumental or building stone (except slate) and articles thereof, other than goods of heading 68.01; mosaic cubes and the like, of natural stone (including slate), whether or not on a backing; artificially coloured granules, chippings and powder, of natural stone (including slate).

۶۸۰۲- سنگ تراش پذیر کار شده، یا سنگ ساختمان ، به( استثنای سنگ لوح ) کار شده واشیاء ساخته شده از این سنگها، غیر از سنگهای شماره ۶۸۰۱، مکعب بزرگ یا کوچک برای موزائیک کاری و همانند ، از سنگ طبیعی ( از جمله سنگ لوح) حتی روی تکیه گاه، دانه تراشه و پودر، از سنگ طبیعی (همچنین سنگ لوح) که به طور مصنوعی رنگ شده باشند

۲۵۱۵- Marble, travertine, ecaussine and other calcareous monumental or building stone of an apparent specific gravity of 2.5 or more, and alabaster, whether or not roughly trimmed or merely cut, by sawing or otherwise, into blocks or slabs of a rectangular (including square) shape.

۲۵۱۵- سنگ مرمر، سنگ های تراورتن، سنگهای اکوسین و سایر سنگ های آهکی برای تراش( Monumental  )یا ساختمان که وزن مخصوص ظاهری آنها مساوی ۲٫۵ یا بیشتر باشد، وسنگ رخام (   Alabaster )، حتی ناهمواری گرفته شده یا فقط بریده شده، به وسیله اره یا به نحوی دیگر، به صورت بلوک( Block) یا به شکل لوح ( Slabs) مربع یا مربع مستطیل.

۲۵۱۶- Granite, porphyry, basalt, sandstone and other monumental or building stone, whether or not roughly trimmed or merely cut, by sawing or otherwise, into blocks or slabs of a rectangular (including square) shape.

۲۵۱۶- سنگ خارا، سنگ سماق ، سنگ رخام سیاه (  Basalt  ) ، ماسه سنگ و سایر سنگهای تراش یا ساختمان حتی ناهمواری گرفته شده یا فقط بریده شده به وسیله اره یا به نحوی دیگر، به صورت بلوک ( Block  ) یا به شکل لوح (  Slabs  ) مربع یا مربع مستطیل.