We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

تحلیل بازار سنگ کشورهای قفقاز جنوبی – بخش دوم – گرجستان و آذربایجان

 

قفقاز جنوبی؛

استفاده از سنگ در ساخت ساختمان ها و یادبودهای معماری در سه کشور قفقاز جنوبی از دیرباز متداول بوده است،در هر سه این کشورها، منابع متعدد سنگ تزئینی دیده میشود و فرهنگ استفاده از سنگ از سالهای دور در این منطقه دیده میشود.

گُرجِستان کشوری است در  منطقه قفقاز جنوبی که بین دریای خزر و دریای سیاه قرار گرفته است. گرجستان در سال ۱۹۹۱ از شوروی سابق استقلال پیدا کرد.

گرجی‌ها به زبان گرجی سخن می‌گویند که زبان رسمی کشور گرجستان است.

جمعیت کشور گرجستان حدود ۴ میلیون و هفتصد هزار نفر بوده  و مساحت آن ۶۹٫۹۰۰ کیلومترمربع  میباشد.

زبان رسمی کشور گرجستان، گرجی میباشد.

کشور گرجستان عمدتاً کوهستانی است. بیش از ۸۰٪ قلمرو این سرزمین را کوهستان‌ها و تپه ماهورها پوشانده‌است.

سرزمین گرجستان از دید اقلیمی منحصر به فرد است، یعنی هر چهار فصل سال دیده می‌شود.

کشور گرجستان به دلیل برخورداری از امتیازاتی مانند موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مناسب، دارای کشاورزی پیشرفته، معادن، بهره‌برداری از صنایع و صنعت گردشگری از ثروتمندترین جمهوری‌های شوروی سابق به شمار می‌آمد؛ و مردم آن از استاندارد زندگی بالایی برخوردار بودند. اما پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی، ، اقتصاد گرجستان با بحرانی شدید مواجه شد.

صنعت نقش اصلی در  اقتصاد گرجستان بازی میکند و نقش زیادی در تولید مجموعه اقتصادی این کشور دارد. صنایع گرجستان ارتباط نزدیکی با اقتصاد دیگر جمهوری‌های شوروی داشت و به لحاظ تأمین مواد خام، انرژی و لوازم یدکی وابستگی زیادی به روسیه و دیگر جمهوری‌های شوروی داشت و به همین دلیل در سال‌های پس از استقلال، صنایع این کشور خسارات زیادی را متحمل گردید. به گونه‌ای که تا سال ۱۹۹۴ میلادی، تقریباً یک سوم کارخانجات گرجستان دست از تولید کشیدند. اما پس از مدتی صنعت گرجستان رشد زیادی کرد و به شکوفایی رسید و سرمایه‌گذارهای زیادی برای ساختن کارخانه به گرجستان آمدند.

در بین محصولات صنعتی گرجستان، صنایع غذایی ۴۰٪، صنایع سبک ۲۰٫۸٪، ماشین سازی و صنایع فلزی ۱۳٫۸٪ از حجم تولید صنعتی را به خود اختصاص می‌دهند.

همچنین موسسات صنعتی تولید مصنوعات چوبی در این کشور فعالیت دارند. تولید ظروف شیشه‌ای و بلوری، مصنوعات سرامیک و …از دیگر رشته‌های فعالیت صنعتی گرجستان است.

گرجستان دارای معادن متعددی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: زغال سنگ، منگنز، خاک نسوز، فلزات آهنی،  باریت، عقیق، مرمر، سنگ آهن،زغال سنگ و …

بزرگترین معدن منگنز جهان در گرجستان قرار دارد. وسعت این معدن که در نزدیکی شهر چیاتورا واقع شده، ۱۴۰ کیلومتر مربع و ذخایر منگنز آن ۲۵۰ میلیون تن برآورد شده‌است.

اقتصاد گرجستان تا اندازه زیادی به بخش خدمات وابسته‌است و نقش این بخش در ساختار اقتصادی کشور گرجستان به تدریج افزایش یافته‌است. یکی از مصادیق مهم این بخش توریسم می‌باشد که نقش مهمی در بخش خدمات به عهده دارد.

صادرات و واردات

صادرات این کشور عمدتاً به کشورهای روسیه، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، بلغارستان، ارمنستان ، اوکراین و… میباشد.

واردات گرجستان نیز عمدتاً از کشورهای روسیه، ترکیه، آذربایجان، اوکراین، آلمان، آمریکا و ترکمنستان می‌باشد.

صنعت سنگ گرجستان؛

در گرجستان معادن مرمریت، لایم استون و توف وجود دارد .وجود معادن سنگ تزئینی در نزدیکی دریای سیاه،پتانسیل بالایی را برای صادرات ایجاد میکند.

واردات کشور گرجستان بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵

مقادیر بر اساس دلار میباشد.

۲۵۱۶ ۲۵۱۵ ۶۸۰۲ ۶۸۰۱ کد محصول
۷۹۲٫۰۰۰ ۲۰۸٫۰۰۰ ۱۳٫۳۲۸٫۰۰۰ ۱۹۷٫۰۰۰ سال ۲۰۱۵
۹۶۵٫۰۰۰ ۴۹۴٫۰۰۰ ۱۴٫۳۷۱٫۰۰۰ ۱۲٫۰۰۰ سال ۲۰۱۴
۸۶۶٫۰۰۰ ۱۴۰٫۰۰۰ ۱۰٫۵۶۹٫۰۰۰ ۱۴۷٫۰۰۰ سال ۲۰۱۳
۲٫۱۶۱٫۰۰۰ ۱۱۵٫۰۰۰ ۱۷٫۴۰۲٫۰۰۰ ۴۳۶٫۰۰۰ سال ۲۰۱۲
۹۸۷٫۰۰۰ ۲۴۷٫۰۰۰ ۱۱٫۰۸۵٫۰۰۰ ۲۵۹٫۰۰۰ سال ۲۰۱۱

در زمینه محصول ۶۸۰۲، بزرگترین تامین کنندگان ترکیه و ایتالیا بوده اند

جمهوری آذربایجان بزرگترین کشور در منطقه قفقاز جنوبی و آسیای شمال غربی میباشد .این کشوردر کنار دریای خزر قرار گرفته است و پایتخت آن باکو است.

مساحت این کشور ۸۶٫۶۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است.

کشورهای ایران در جنوب، ارمنستان و ترکیه در غرب، گرجستان در شمال غربی و روسیه در شمال آذربایجان قرار دارند. همچنین این کشور دارای مرز آبی با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان در کناره دریای خزر است.

جمهوری آذربایجان در مقایسه با جمهوریهای تازه استقلال یافته اطراف خود در اثر بهره‌برداری از منابع نفتی ، صادرات محصولات گازی و سرمایه گزاری پس از استقلال توسعه بیشتری پیدا کرده‌است.

جمهوری آذربایجان تولیدکننده مواد کشاورزی نظیر غلات، پنبه، توتون، سیب زمینی، میوه‌ها، سبزی‌ها و چای می‌باشد.

علیرغم وجود زمینه‌های مساعد کشاورزی، در شرایط کنونی این جمهوری مجبور به واردات مقادیر زیادی مواد غذایی در سال است.

استخراج نفت خام و گاز طبیعی، تولید فراورده‌های نفتی، صنایع فلزی، ماشین آلات و ماشین‌های فلزکاری، استخراج سنگ آهن، تولید سیمان، صنعت مواد غذایی، مواد شیمیایی و پتروشیمی و منسوجات مهم‌ترین فعالیت صنعتی این کشور را تشکیل می‌دهد.

واردات  این کشور محصولات صنایع غذایی، ماشین آلات صنعتی و فلزکاری، برخی مواد غذایی، ماشین آلات تولید فلزات غیرآهنی و آهنی و برخی محصولات کشاورزی میباشند.

صنعت سنگ آذربایجان ؛

در آذربایجان فرهنگ استفاده از سنگ از قرون قبل وجود داشته است.حدود ۱۰۰ معدن سنگ در آذربایجان شناسایی شده که حدود ۳۶ معدن از آنها سنگ ساختمانی هستند.۸۵% این معادن مرمریت، لایم استون و تراورتن بوده و بیشتر این معادن در جنوب غربی کشور متمرکز میباشند.لایم استون های موجود در آذربایجان با تنوع رنگی سیاه و کرم صورتی  وجود دارد.در بخش نخجوان ۳ معدن بزرگ تراورتن کرم وجود دارد. در آذربایجان معادن بسیار محدود گابرو  نیز موجود است.

واردات آذربایجان بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵

مقادیر بر اساس دلار میباشد.

۲۵۱۶ ۲۵۱۵ ۶۸۰۲ ۶۸۰۱ کد محصول
۱٫۰۸۰٫۰۰۰ ۲۵۵٫۰۰۰ ۴۴٫۳۳۶٫۰۰۰ ۲٫۴۵۳٫۰۰۰ سال ۲۰۱۵
۱٫۸۱۸٫۰۰۰ ۹۶۰٫۰۰۰ ۳۳٫۸۹۱٫۰۰۰ ۵۴۸٫۰۰۰ سال ۲۰۱۴
۳٫۵۴۸٫۰۰۰ ۹۵۰٫۰۰۰ ۳۴٫۵۰۸٫۰۰۰ ۳٫۵۴۰٫۰۰۰ سال ۲۰۱۳
۲٫۸۱۹٫۰۰۰ ۲٫۳۵۰٫۰۰۰ ۲۸٫۰۵۳٫۰۰۰ ۳٫۶۹۸٫۰۰۰ سال ۲۰۱۲
۲٫۹۴۲٫۰۰۰ ۴۷۰٫۰۰۰ ۲۵٫۶۰۶٫۰۰۰ ۸۶۴٫۰۰۰ سال ۲۰۱۱

در زمینه محصول ۶۸۰۱، بزرگترین تامین کنندگان روسیه و چین بوده اند

در زمینه محصول ۶۸۰۲، بزرگترین تامین کنندگان ترکیه و چین بوده اند

در زمینه محصول ۲۵۱۶، بزرگترین تامین کنندگان اوکراین و ایران بوده اند

کد محصولات؛

۶۸۰۱- Setts, curbstones and flagstones, of natural stone (except slate).

 ۶۸۰۱- سنگ برای سنگ فرش، سنگ برای کنار پیاده رو و سنگ به صورت لوح برای سنگ فرش ،از سنگ طبیعی (به استثنای سنگ لوح)

۶۸۰۲- Worked monumental or building stone (except slate) and articles thereof, other than goods of heading 68.01; mosaic cubes and the like, of natural stone (including slate), whether or not on a backing; artificially coloured granules, chippings and powder, of natural stone (including slate).

۶۸۰۲- سنگ تراش پذیر کار شده، یا سنگ ساختمان ، به( استثنای سنگ لوح ) کار شده واشیاء ساخته شده از این سنگها، غیر از سنگهای شماره ۶۸۰۱، مکعب بزرگ یا کوچک برای موزائیک کاری و همانند ، از سنگ طبیعی ( از جمله سنگ لوح) حتی روی تکیه گاه، دانه تراشه و پودر، از سنگ طبیعی (همچنین سنگ لوح) که به طور مصنوعی رنگ شده باشند

۲۵۱۵- Marble, travertine, ecaussine and other calcareous monumental or building stone of an apparent specific gravity of 2.5 or more, and alabaster, whether or not roughly trimmed or merely cut, by sawing or otherwise, into blocks or slabs of a rectangular (including square) shape.

۲۵۱۵- سنگ مرمر، سنگ های تراورتن، سنگهای اکوسین و سایر سنگ های آهکی برای تراش( Monumental  )یا ساختمان که وزن مخصوص ظاهری آنها مساوی ۲٫۵ یا بیشتر باشد، وسنگ رخام (   Alabaster )، حتی ناهمواری گرفته شده یا فقط بریده شده، به وسیله اره یا به نحوی دیگر، به صورت بلوک( Block) یا به شکل لوح ( Slabs) مربع یا مربع مستطیل.

۲۵۱۶- Granite, porphyry, basalt, sandstone and other monumental or building stone, whether or not roughly trimmed or merely cut, by sawing or otherwise, into blocks or slabs of a rectangular (including square) shape.

۲۵۱۶- سنگ خارا، سنگ سماق ، سنگ رخام سیاه (  Basalt  ) ، ماسه سنگ و سایر سنگهای تراش یا ساختمان حتی ناهمواری گرفته شده یا فقط بریده شده به وسیله اره یا به نحوی دیگر، به صورت بلوک ( Block  ) یا به شکل لوح (  Slabs  ) مربع یا مربع مستطیل.