We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

مصاحبه روزنامه صمت با محمد رسا، مدیر اجرایی یوستون

روحی تازه در کالبد نیمه جان سنگ های تزئینی ایران

صمت تاثیر رفع تحریم‌ها بر صنعت سنگ را بررسی می‌کند

 

نرگس قیصری – گروه معدن : هفته گذشته هفتمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته به آن برگزار شد که در آن کشورهای اروپایی زیادی در کنار شرکت‌های ایرانی حضور یافته و محصولات خود را عرضه کردند.

کارشناسان و فعالان سنگ کشور معتقدند که با برگزاری نمایشگاه و برقراری ارتباط با کشورهای پیشرو در عرصه سنگ می‌توان به رشد و توسعه در این بخش کمک کرد. چراکه ایران با در اختیار داشتن ذخایر عظیم با تنوع بالا، در جایگاه واقعی خود در جهان قرار نداشته و سنگ ایران چندان شناخته شده نیست. اما اکنون با توافقات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، زمینه برقراری ارتباط با شرکت‌های فعال در این حوزه فراهم خواهد شد. آنچه مسلم است برای معرفی سنگ ایرانی و رسیدن به جایگاه واقعی آن در جهان باید برنامه‌ریزی بلندمدت انجام شود. همچنین می‌توان با اختصاص یک نشان(برند) ایرانی محصولات را در سایر کشورها به فروش رساند.

1

گشایش آسان «ال‌سی»
ابوالقاسم شفیعی، رییس انجمن سنگ ایران درباره راهکارهایی که می‌تواند منجر به گسترش بازارهای صادراتی ایران شود در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: یکی از مشکلات صادرکنندگان گشایش نیافتن «ال‌سی» بود که هم‌اکنون با توافقات هسته‌ای برطرف شده است. در زمان تحریم امکان جابه‌جایی پول وجود نداشت و همین موضوع باعث شده بود تا تمایلی از سوی دیگر کشورها برای ایجاد ارتباط با ایران دیده نشود. در حال حاضر بخش خصوصی نیز می‌تواند برای تامین منابع مالی خود یا همان «ال‌سی» از طریق بانک «توسعه صادرات» اقدام کند. 
وی در ادامه برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته به آن را یک امتیاز برای صنعت سنگ ایران دانسته و معتقد است حضور کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلستان که همگی جزو کشورهای پیشرو در عرصه سنگ هستند فرصت مناسبی برای معرفی سنگ‌های تزئینی ایران است.

 رییس انجمن سنگ ایران گفت: میزان صادرات سنگ‌های خام تزئینی از کشور تنها ۴درصد از کل تولید است. براساس آمار کل تولید سنگ‌های تزئینی در کشور ۱۰ میلیون تن است که از این مقدار تنها ۶۰۰ هزار تن آن به شکل خام صادر می‌شود. 
شفیعی بر این باور است که تنها راه گسترش بازارهای صادراتی سنگ ایران، برگزاری نمایشگاه و برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی نیست بلکه فعالان صنعت سنگ باید در برش سنگ‌ها دقت بیشتری داشته باشند و تولیدات و فرآوری سنگ‌ها را مطابق با استانداردهای تعریف شده انجام دهند چراکه در غیراین صورت امکان پیشرفت و موفقیت در این حوزه را نخواهند داشت.

 

افزایش سطح فعلی تحصیلات معدنکاران
شفیعی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر سطح تحصیلات افراد فعال در بخش فرآوری سنگ‌های تزئینی بسیار پایین است، گفت: اگر دانش و آگاهی فعالان این حوزه افزایش پیدا کند شاهد تولید محصولات با کیفیت و استاندارد خواهیم بود و درنهایت صادرات محصولات و سود حاصل از آن افزایش خواهد یافت. به همین دلیل پیشنهادی مبنی بر اختصاص رشته دانشگاهی برای سنگ‌های تزئینی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داده شد تا به این ترتیب با پرورش افراد متخصص در حوزه سنگ‌های تزئینی و حضور آنها در بخش فرآوری، زمینه برای تولید محصولات سنگی به صورت علمی فراهم شود.

 

او ادامه داد: حضور شرکت‌های بزرگ در هفتمین نمایشگاه سنگ و ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته به آن تنها برای فروش محصولات خود نبوده، بلکه به عنوان مثال نمایندگان کشور آلمان که در نمایشگاه حضور داشتند و خود بر این موضوع تاکید کردند که دانش فنی مورد نیاز را نیز به ایران انتقال دهند. 
در صورت محقق شدن این موضوع شاهد تحول و رشد قابل توجهی در حوزه سنگ‌های تزئینی کشور خواهیم بود. همچنین قرار است به زودی یک هیات تجاری از ایتالیا و فرانسه وارد کشور شوند که نوید بخش اتفاقات خوبی در حوزه سنگ‌های تزئینی ایران خواهد بود.

شفیعی با اشاره به ورود هیات‌های تجاری در روزهای اخیر و ماه‌های آینده گفت: در نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی در سال‌جاری شاهد افزایش حضور شرکت‌های خارجی و افزایش ۳۰ درصدی شرکت‌های داخلی بودیم.
شفیعی بیان کرد: بهره‌های بانکی که برای تسهیلات در نظر گرفته شده برای تمامی حوزه‌های صنعتی کشور همچون سمی مهلک است و در صورت توجه نکردن به این موضوع مشکلات بسیاری را برای فعالان به‌ویژه در حوزه معدن و معدنکاری به وجود خواهد آمد. از طرفی بوروکراسی‌های اداری نیز از دیگر مواردی است که باید کاهش پیدا کرده تا روند اجرای پروژه‌ها و طرح‌ها تسریع شود.

 

 1 (2)

تعداد شرکت‌کنندگان ایرانی کم بود
محمد رسا، کارشناس و فعال معدنی که در هفتمین نمایشگاه سنگ و ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته به آن حضور داشت به صمت گفت: نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته رشد داشته اما تعداد شرکت‌کنندگان در آن قابل توجه نبود به طوری که در مقایسه با تعداد واقعی فعالان سنگ و تامین‌کنندگان ماشین‌آلات معدنی که هم‌اکنون در ایران فعالند رقم بسیار کمی بود. 
وی یکی از دلایل کم بودن تعداد شرکت‌کنندگان ایرانی در نمایشگاه را رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز می‌داند و امیدوار است که با از بین رفتن رکود در این بخش در سال‌های آینده شاهد حضور تعداد بیشتری از فعالان سنگی در نمایشگاه باشیم.

رسا همچنین درباره راهکارهایی که می‌تواند باعث افزایش بازارهای صادراتی ایران شود، گفت: در ۲۵ سال گذشته بازار سنگ جهان سالانه حدود ۷ درصد رشد داشته و این اتفاق با آغاز بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸م همراه شده است. 
او بیان کرد: یکی از الزامات راه یافتن سنگ ایران به بازار جهانی، معرفی محصولات به وسیله تولیدکنندگان و صادرکنندگان است. از طرفی شناخت استانداردهای بین‌المللی تعریف شده و همچنین به‌روزرسانی فناوری‌ها و آموزش نیروهای انسانی فعال هم در بخش معدن وهم در مرحله فرآوری سنگ است.

این کارشناس و فعال معدنی اظهار کرد: داشتن نشان(برند) جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین تجارت حرفه‌ای بین‌المللی از دیگر مواردی است که در کنار یکدیگر باید به شکل زنجیره قرار داده شوند تا راه برای ورود به بازار جهانی و صادرات آن باز شود. 
رسا با اشاره به اینکه بازار صادراتی سنگ‌های تزئینی در جهان بسیار بزرگ است، ادامه داد: سنگ گرانیت امروزه به عنوان یکی از سنگ‌های پرکاربرد در جهان محسوب می‌شود و پیش‌بینی شده ارزش مبادله و فروش کانتر گرانیتی آشپزخانه، به تنهایی افزون‌بر ۵۳۰میلیون دلار در سال تا ۲۰۱۸م خواهد رسید.

 

او ادامه داد: با توجه اینکه ذخایر فراوانی از این نوع سنگ در کشور وجود دارد و بسیاری از افراد به دنبال فروش آن به شکل «کپ» یا اسلب هستند، می‌توان تمرکز تولید را روی اینگونه محصولات افزایش داده و براساس تقاضا و همچنین سلیقه مصرف‌کنندگان، سنگ‌ها را فرآوری و به بازار عرضه کرد. با استفاده از هنر و خلاقیت در صنعت سنگ، علاوه بر رونق گرفتن صنعت سنگ، می‌توان به ارزش‌افزوده و سود قابل‌توجهی نیز دست یافت.

 

نشان تجاری خاص برای سنگ ایرانی
محمد رسا بر این باور است که تمامی موارد یاد شده از معرفی سنگ‌های ایران به جهان تا طراحی و تولید محصولات بر اساس سلیقه و تقاضای مشتری در کنار یکدیگر، راه را برای ورود سنگ‌های ایرانی به بازارهای جهان باز می‌کند. 
وی در ادامه بیان کرد: یکی از نکات مهمی که درباره فروش سنگ به شکل خام وجود دارد این است که اگر دارنده محصول نشان(برند) خاص خود را در جهان داشته باشد و همگان از کیفیت و نوع محصول اطمینان حاصل کنند حتی فروش آن به شکل خام نیز با سود همراه خواهد شد. به عنوان مثال کشورهایی همچون ایتالیا سنگ‌های خود را به صورت «کپ» به چین می‌فروشد. طبق گزارش‌های موجود فروش سنگ به شکل خام کشورهای اروپایی را از بحران اقتصادی که از سال ۲۰۰۸م آغاز شده، نجات داده است. او ادامه داد: در صورت داشتن نشان، سنگ کپ یا همان خام نیز با قیمت مناسب به فروش خواهد رسید و ضرری متوجه صاحبانش نخواهد شد. اما در غیراین صورت محصول به زیر قیمت فروخته خواهد شد و سودی نخواهد داشت. اگر فروش محصولات بر اساس تجارت حرفه‌ای بین‌المللی انجام شود در این میان واسطه‌ها نیز جایگاه خود را پیدا کرده و حتی می‌توانند با معرفی نشان(برند) بازار فروش و صادرات را توسعه دهند.

رسا بیان کرد: ارتباط گرفتن با دیگر کشورها یک فرآیند است و از معدندار تا صاحبان کارخانه‌های فرآوری باید برنامه‌ریزی بلندمدت انجام دهند و در کنار آن با ارائه محصول در زمان معین، تولید محصول مطابق با استانداردهای تعریف شده و همچنین قیمت‌های تثبیت شده محصول که همه با هم باعث نشان(برند) شدن محصول می‌شود، خود را در بازار جهانی مطرح کنند و جلب اعتماد خریداران خواهد شد. او معتقد است برگزاری سمینار و آموزش افراد می‌تواند ایران را به جایگاه واقعی خود در صنعت سنگ برساند که این موضوع هم به زمان و هم سرمایه نیاز دارد و در صورت آغاز این طرح در ایران شاید تا ۵ سال آینده بتوان برای برخی از محصولات سنگی ایران جایگاه ویژه‌ای کسب کرد. البته یکی از راه‌های ارتقای نشان در صنعت سنگ، به‌روز کردن تجهیزات و فناوری‌های مورد استفاده است که این موضوع با ورود سرمایه‌گذاران خارجی محقق شده و از طرفی باعث افزایش اعتبار صنعت سنگ ایران می‌شود.

منبع خبر : گسترش صمت