We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

چگونه سنگ طبیعی را برای پروژه ­ها انتخاب کنیم؟

چگونه سنگ طبیعی را برای پروژه­ ها انتخاب کنیم؟

روگریو موتینیو، MGLW (انگلستان)

معماران و طراحان در واقع به دنبال چه هستند، چه زمانی نیاز به استفاده از سنگ طبیعی دارند؟

اگر بخواهیم دیدگاه ساده­ انگارنه­ ای نسبت به موضوع نداشته باشیم، زمانیکه فردی سنگ طبیعی را برای یک پروژه انتخاب می­کند، در واقع نیازمند چه نوع سنگی است؟

  1. سنگی با رنگ و الگوی مناسب.
  2. سنگی که به اندازه کافی و مناسب سخت است و بیش از اندازه جاذب رطوبت نیست.
  3. سنگ طبیعی که با توجه به چارچوب زمانی پروژه و مقداری که از آن موردنیاز است، نسبتا به ­آسانی قابل دسترس باشد.
  4. نهایتا، یک سنگ طبیعی که مقرون ­به­ صرفه باشد یا اساسا متناسب با بودجه­ ای باشد که در ابتدا برای پروژه تخصیص ­یافته است.

اما قبل از اینکه وارد جزئیات بیشتری در رابطه با این چهار نکته شویم، اجازه دهید از خودمان نیز سوالات زیر را بپرسیم: زمانیکه کلمه سنگ طبیعی را می ­شنوید چه چیزی به ذهنتان خطور می­کند؟

آیا طراحی و دکوراسیون را می ­بینید؟ یا یک سالن ورودی زیبا در یک هتل یا یک اتاق نمایش(شو روم) با یک میزکار زیبا یا حتی یک اتاقک حمام عالی با اسلبهای رگه­داری که بشکل ظریفی بصورت بوک ­مچ درآمده­ اند را می­ بینید؟

آیا هنر را می­ بینید؟ تعداد زیادی مجسمه زیبا که مدرن یا عتیقه هستند و شما به هنگام قدم زدن اطراف یک شهر یا بازدید از یک بنای تاریخی از تماشای آنها لذت می­ برید؟

آیا مصالح ساختمانی را می­ بینید؟

نهایتا، آیا سنگ طبیعی را به مثابه تاریخ می­بینید؟ هیچکس نمی­تواند انکار کند که سنگ طبیعی بخش جدایی ­ناپذیر میراث ما است. در هر کشور در این ­باره شواهدی وجود دارد. سنگ طبیعی همیشه به عنوان یکی از بادوام ­ترین مصالح برای ساخت بناها استفاده شده است (از اهرام مصر گرفته تا هر ساختمان قدیمی در شهر) و شاهد زنده­ ی تاریخ بشر هستند.

سنگ طبیعی بدلیل تمام ارزشهایی که در آن نهفته شده است، به واقع شبیه هیچ ­یک از مصالح دیگر نیست.

درحال حاضر، سنگ یک محصول طبیعی است و به این ترتیب ویژگیهای خاص خود را دارد.  بدین معنی که به هنگام انتخاب یک سنگ برای یک پروژه باید تصمیمات دقیق و آگاهانه ­ای اتخاذ کنیم. اما بیایید به موضوع موردبحث برگردیم، چه معیارهایی را باید به هنگام انتخاب سنگ طبیعی برای یک پروژه مدنظر قرار داد؟

یک روش خوب ایجاد یک چک ­لیست است که معیارهای اصلی را خلاصه می­ کند. البته هر نکته می­ تواند بسته به موقعیت خاص شامل متغیرهای زیادی باشد اما مهمترین نکات در اینجا پوشش داده شده که برای بسیاری از آنها موثر هستند.

تمام نکات موجود در چک­ لیست اهمیت زیادی دارد و بدون هیچ ترتیب خاصی در زیر فهرست شده ­اند.

  1. کاربرد تجاری یا خانگی
  2. کاربرد داخلی یا خارجی
  3. الزامات موردنیاز برای پرداخت رنگ­ خاص
  4. طرح رنگ و بوک­مچ کردن
  5. کمیت موردنیاز دربرابر در دسترس بودن
  6. نمونه­ برداری و مشاهده سنگ در اسلبهای بزرگ
  7. بودجه
  8. اطلاعات فنی و آزمونها

گرچه این موارد کاملا واضح هستند، اجازه دهید به برخی از جزئیات دررابطه با هریک از آنها بپردازیم.

۱- کاربرد تجاری یا خانگی

کاربرد تجاری به معنی ترافیک سنگین­ تری است که به یک سنگ با پوشش سخت تر نیاز دارد. نباید از یک سنگ­ آهک نرم صرفنظر ازاینکه تا چه اندازه عالی و خوب بنظر می­رسد، می توان برای کفپوش یک مرکز خرید استفاده کرد و اما می­توان از این سنگ­ آهک برای دیوارها نیز استفاده کرد.

در نقطه مقابل برای کاربرد خانگی، به لحاظ تئوریکی انواع کامل سنگهای طبیعی را بسته به کاربرد آن می­توان انتخاب کرد: بعنوان مثال برای میز­کار یک آشپزخانه، بهترین انتخاب گرانیت است زیرا ترکیب شیمیایی آن حساسیت کمتری نسبت به لکه­های ناشی از خوردگی اسیدی دارد.

۲- کاربرد داخلی یا خارجی

در رابطه با کاربرد داخلی، تنها محدودیتهای آن مواردی هستند که قبلا به آنها اشاره شد. وقتی بحث درباره سنگ طبیعی برای کاربرد خارجی است، اول چیزی که به ذهن خطور می­کند این است که: برای پوشش دیوار مناسب است یا برای کفپوش؟ بیشتر سنگها برای پوشش دیوار مناسب هستند زیرا آب به راحتی از دیوارها پایین می­ریزد اما با این حال باید اطلاعات فنی سنگ را بررسی کرد. به عنوان مثال اطلاعات مربوط به جذب رطوبت باید مدنظر قرار گیرد. امروزه، آزمونی بنام تبلور نمک وجود دارد که در رابطه با نحوه کهنه­ شدن و دوام سنگ به مرور زمان اطلاعاتی ارائه می­ دهد.

عوامل مربوط به آب­ و هوا در رابطه با کفپوش های خارجی نقش مهمتری را ایفا می­کنند. آب، برف و یخ (بسته به آب­ و هوای محل)  بر سطح زمین باقی می­ مانند و تاثیر بیشتری بر سنگ خواهند داشت. براساس تجربه من کفپوش های خارجی در آب­ و هوای سرد، به سنگ هایی نیاز دارند که متناسب با بالاترین استانداردها باشند.

۳- الزامات موردنیاز برای پرداخت رنگ­ خاص

بنا به دلایل ایمنی اغلب پروژه­ ها به یک سطح بدون لغزش خاص نیاز دارند. در بیشتر موارد، این امر به استفاده از یک پرداخت رنگ خاص مانند کوره­ ای کردن، چکشی کردن یا سند بلاست کردن اشاره دارد. اما به یاد داشته باشید که برخی از این پرداخت ها نمی­توانند برای همه سنگها استفاده شوند. به عنوان مثال کوره ­ای کردن در اکثریت سنگ ­آهک ها غیرممکن است.

۴- طرح رنگ و بوک­مچ کردن

تقریبا برای هر طرح رنگ در هر پروژه همیشه یک سنگ طبیعی وجود دارد. سنگ یک محصول طبیعی است، از معدن بدست می­ آید نه از خط تولید یک کارخانه که قطعات رنگ­ شده صاف و بی­ نقصی را تولید می­ کند. این تغییرات طبیعی رنگ سنگ را خاص می­کند و به آن زیبایی می­ بخشد. موضوع موردنظر در اینجا کمیت در برابر یک دستی است. اگر پروژه برای یک منطقه بزرگ باشد، می­توان آن را به سنگ هایی محدود کرد که طبیعتا یک دست­ تر هستند. علاوه ­براین، باید از پتانسیل بزرگ تاثیر بوک­مچ کردن در مصالح رگه­ دار آگاه بود. این امر می­تواند یک پروژه را به پروژه­ ای خاص تبدیل کند زیرا هیچ مجموعه اسلب دیگری با الگوی دقیقا مشابه با آن در دنیا وجود ندارد.

۵- کمیت موردنیاز دربرابر در دسترس­ بودن

با اینکه این امر روشن به نظر می­رسد اما بیشتر مردم اغلب از مسائل متعددی که بدلیل انتظارات نامعقول از این دو بعد است، شگفت زده می­شوند:

در هر سنگ معین، اسلب هایی وجود دارند که شکل­ گرفته­ تر هستند و اسلب هایی نیز وجود دارند که آنها کمتر شکل­ گرفته ­اند. اگر در یک منطقه بزرگتر به دنبال ظاهری تمیز و بی­ نقص باشید، ممکن است دستیابی به کمیت مورد نیاز غیرممکن باشد. هیچکس برای ساختن کف اتاق ناهارخوری شما نیمی از یک کوه را حفاری نمی­کند.

از طرف دیگر، حتی بدون وجود این نوع محدودیت، زمانیکه با پروژه­ های کلان سروکار داشته باشیم، باید از قبل مطمئن شوید که معدن ظرفیت استخراج مصالح لازم را با توجه به برنامه­ زمانی موردنیاز داشته باشد.

۶- نمونه ­برداری و مشاهده سنگ در اسلب های بزرگ

در ادامه نکته قبلی، این امر ضروری است که اتخاذ تصمیم نهایی در بکارگیری یک سنگ طبیعی تنها براساس یک نمونه نباشد. به نظر من این موضوع یکی از رایج ­ترین اشتباهات در صنعت سنگ است. به شدت توصیه می­ شود که درصورت امکان توزیع ­کننده محلی را ملاقات کنید و به دنبال اسلب های بزرگ برای خود باشید، این اسلب ها به شما ایده واقع ­بینانه ­تری نسبت به اینکه سنگ در یک مکان بزرگتر، برای کفپوش یا نما شبیه چه چیزی خواهد بود، ارائه خواهد کرد. زمانیکه مشاهده شخصی ناممکن است، عکس های با کیفیت اسلب ها در تبلت ها، می تواند بعنوان یک جایگزین عمل کند.

۷- بودجه

 این امر به روشنی بدیهی­ ترین نکته­ ی هر چک ­لیست است. با این حال باید گفت که تقریبا همیشه یک سنگ طبیعی برای هر بودجه وجود دارد.

۸- اطلاعات فنی و آزمون ها

بسته به پروژه ­ای که روی آن کار می­کنید، آگاهی از اینکه معادن براساس آزمون های آزمایشگاهی بصورت فزاینده­ ای برگه ­های اطلاعاتی فنی برای هر نوع از مصالح  تولید می­ کنند، اهمیت زیادی دارد. اتحادیه اروپا از جولای سال ۲۰۱۳ ارائه این اطلاعات را برای معادن اجباری کرده است.

بطورخلاصه، سنگ طبیعی می­ تواند ارزشی خاص به یک پروژه اضافه کند و این امر تنها به انتخاب عاقلانه نیاز دارد. لطفا از دانش و تجربه توزیع ­کننده/عرضه­ کننده سنگ طبیعی خود استفاده کنید، این دانش و تجربه در طی سالهای زیادی بدست آمده است. آنها را ملاقات کنید، با آنها صحبت کنید، سنگ طبیعی را احساس کنید، اهمیتی ندارد که چقدر سوالات شما ساده به نظر برسند، تمام سوالات خود را بپرسید و درصورتیکه الزامات پیچیده و خاصی وجود داشته باشد، عرضه­ کننده سنگ حضور دارد تا بصورت مستقیم از معادن پاسخگوی سوالات شما باشد.

انجام یک پروژه­ با سنگ طبیعی، نه ­تنها منحصر بفرد بودن سنگ طبیعی، بلکه ویژه بودن کل پروژه را برجسته ­تر می­کند. شیوه مناسب را انتخاب کنید، حتی بیشتر از آنچه که ساخته ­اید، افتخار خواهید کرد.

منتشرشده در لیتوس ۱۱۸(LITOS 118)، سپتامبر ۲۰۱۳

منبع : LitosOnline