We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

کناره گیری مردی که بارها بنگاه ساخته و برای توفیق آن جنگیده بود

خبر استعفای این شخصیت مسئول که صادقانه و بی وقفه یک سال تلاش نمود و از دل و جان برای رونق اقتصاد کشور تلاش کرد، جامعه بخش خصوصی را شوکه کرد. کارنامه یکساله وی حاکی از تلاشهای توانمندانه و خدمات بی دریغ این مرد بزرگ است. سال گذشته ۶۴ هیات تجاری متشکل از ۸۳۷ نفر از ۲۸ کشور دنیا وارد کشورمان شدند، که این رقم نسبت به سال ۹۳ افزایش سه برابری را نشان می‌دهدو این تنها گوشه ای از زحمات شبانه روزی رئیس پارلمان خصوصی کشورمان است.

گروه یوستون صمیمانه از زحمات وی قدردانی می نماید و آرزوی بهبودی و سلامتی برای این مرد مسئول و وفادار به کشوردارد. امید است در آینده بسیار نزدیک شاهد فعالیتهای وی در عرصه اقتصاد و بازرگانی کشور با تنی سالم و سلامت باشیم.

گزارش صمت از استعفای رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور:

جلال‌پور که در مدت یک‌سال فعالیت خود رسانه‌ای‌ترین رییس پارلمان بخش خصوصی شناخته شده، مدتی به‌دلیل بیماری قلبی در فضای رسانه‌ای حضور کمرنگی داشت و درنهایت دیروز خبر استعفای خود را به‌دلیل کسالت و نهی پزشکان از ادامه کار اعلام کرد. وی حدود ۱۴ ماه بر کرسی ریاست اتاق بازرگانی ایران تکیه زد و به گفته برخی، تلاش بی‌وقفه و بیش از قاعده و توان وی نیز او را به این مرحله رساند. جلال‌پور پس از کناره‌گیری متنی را منتشر و بر تصمیم عاقلانه خود تاکید کرد.

این عمرهای کوته و بی‌اعتبار
«۲۴خرداد ۱۳۹۴ مهم‌ترین روز و بزرگترین افتخار زندگی من است. روزی که از سوی کارآفرینان این کشور به‌عنوان سخنگوی بخش خصوصی ایران برگزیده شدم. آن روز کرسی ریاست اتاق ایران به امانت به من سپرده شد و ماموریتی بس خطیر و بزرگ پیش رویم نهاد. می‌دانستم کار دشواری پیش رو دارم. تحریم‌های چندلایه، انباشت عظیم بیکاران و رکود مزمن کشور را تهدید می‌کرد. نبرد سنگین با تورم در جریان بود. بنگاه‌ها ازنفس افتاده و حال اقتصاد اصلا خوب نبود. مسئولیت سنگینی پذیرفته بودم و عهد کردم هرچه دارم برسر این خدمت بنهم. بر این عهد صادقانه ایستادم و کوتاهی نکردم.  چه بسیارند زنان و مردان پاک‌نهاد در هیات‌رییسه، هیات نمایندگان و سازمان اتاق که در این زمینه بیش از من کوشیدند. این ماموریت مهم، تمام ساعات عمر من، تمام نیروی بدنی و مهم‌تر از همه، بسیج همه قوای عاطفی و روحی‌ام را می‌طلبید. من سابقه بیماری قلبی داشتم اما گمان داشتم اشتیاق روحی خدمت به ایران عزیز این عضو بیمار را نیز همراه خواهد کرد. در ابتدای امسال عارضه قلبی، باعث شد چند روزی بستری شوم. پزشکان، کار سنگین و پرتنش را ممنوع کردند اما نمی‌توانستم کار را وانهم. به خود گفتم باز می‌کوشم اما اجازه نخواهم داد تنش کار مرا بیازارد. اما نشد. من معتقدم بنگاه‌ها سرمایه اصلی اقتصاد هر کشورند. من که خود بارها بنگاه ساخته و برای توفیق آن جنگیده بودم نیک می‌دانستم هر بنگاه موفق عصاره سال‌ها سرمایه‌گذاری و تلاش ده‌ها، صدها و هزاران ایرانی است. وقتی مرگ بنگاهی را می‌دیدم، هنگامی که زانو زدن فعالان اقتصادی را ناظر بودم، آنگاه که درهرجا و هرسفر صدها جوان لایق ایرانی از من تقاضای شغل داشتند، چگونه می‌توانستم رنج نبرم؟! 
مشاهده هجوم یکپارچه دشمنان خارجی ایران در عرصه بین‌الملل در کنار سنگ‌اندازی و کلوخ‌پرانی داخلی دائم قلبم راجریحه‌دار می‌کرد. 
هرشب به خود نهیب می‌زدم که تو ضامن همه آنچه می‌گذرد، نیستی. حدیث با نفس می‌کردم که در این ساختار بزرگ و عریض و طویل تو عضو کوچکی هستی که باید تا می‌توانی در انجام وظیفه خود، خوب بکوشی. اما مگر قلب، زبان آدمی سرش می‌شود؟! می‌سوزد و کار دستت می‌دهد. 
این قلب دمدمی‌مزاج و فرصت‌طلب. 
القصه. بامداد چهارشنبه دو هفته قبل پس از بازگشت از سفر کردستان آنچه پزشکان پیش‌بینی می‌کردند پیش آمد. مرگ را به چشم دیدم. تجربه‌ای است خنک و تسلی‌بخش. 
گفتمش: 
دیدار می‌نمایی و پرهیز می‌کنی
بازار خویش و آتش ما تیز می‌کنی
حال در بستر بیماری افتاده‌ام. رمقی نمانده. پزشکان به صراحت مرا از اشتغال سنگین و تنش‌زا تا پایان عمر نهی می‌کنند. می‌دانم در بحبوحه کارزار سخت شما زنان و مردان کارآفرین ایرانی، برای نجات اقتصاد ملی نمی‌توان پذیرفت سخنگوی بخش خصوصی، ناقص و نیمه‌کاره در خدمت‌تان باشد. با وجود این، امروز اقتضای خدمت به شما، استعفا از ریاست اتاق ایران است. 
این استعفا به‌طور قطع از سر وظیفه‌شناسی و امانتداری و متکی بر عقل و تدبیر است. 
در کمال فروتنی از تک‌تک شما عزیزان سپاسگزارم و از تقصیر و قصور خود عذر خواهم. از شما می‌خواهم این خدمتگزار کوچک را عفو کنید و از دعا فراموش نکنید. 
فرصت خدمت به این سرزمین جاودانه و این مردم خوب برای هرکس بهاری زودگذر است. فرصت‌های‌تان را غنیمت شمرید و قدر بدانید. فردا بی‌شک از آن ایران است.
اطلاعیه هیات‌رییسه 
کمتر از چند ساعت پس از انتشار متن استعفای جلال‌پور در تلگرام و اینستاگرام شخصی‌اش، هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران نیز اطلاعیه‌ای دادند که براساس آن فعلا خبری از گزینه‌های جدید ریاست و انتخابات دوباره نیست. متن این بیانیه را می‌خوانید.
از ۲۴ خرداد سال ۹۴ که دور هشتم اتاق ایران آغاز شد، تلاش مجدانه‌ای از سوی همه ارکان اتاق در یکی از مهم‌ترین مقاطع تاریخی اقتصاد کشور آغاز شد و اتاق ایران در جهت پویایی اقتصاد کشور تمام همت خود را به کار بست و فعالیت‌های خود را در بهره‌گیری از بستر جدید کسب و کار کشور متمرکز کرد. در این زمینه نقش ریاست محترم اتاق، جناب آقای جلال‌پور بسیار تعیین‌کننده و بی‌بدیل بوده است. اقدامات خستگی‌ناپذیر و موثر ایشان، در کنار احساس مسئولیت و عشق و علاقه به بخش خصوصی ایران بر کسی پوشیده نیست و خدمات ارزنده ایشان ماندگار خواهد بود. متاسفانه کسالت پیش آمده و نیاز به استراحت برای مدتی اتاق را از فعالیت آقای جلال‌پور محروم خواهد کرد. احساس مسئولیت‌پذیری این عزیز و اعلام استعفا از جانب ایشان به هیات‌نمایندگان اتاق ایران اقدام متواضعانه‌ای برای واگذاری تصمیم در چنین شرایطی به هیات‌نمایندگان به‌عنوان رکن عالی اتاق ایران بود. هیات‌رییسه اتاق ایران ضمن قدردانی از تلاش‌های ریاست محترم، استعفای ایشان را به رسم امانت تا بهبودی و سلامت کامل محفوظ خواهد داشت و در این مدت عهده‌دار وظایف اتاق خواهند بود. ان‌شاءالله با حضور دوباره جناب آقای جلال‌پور در هیات‌نمایندگان و تشریک مساعی با ایشان تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود. امید است اتاق ایران همچنان از وجود ایشان بهره‌مند شود. »
موافقت یا مخالفتی در کار نیست
رسانه‌ها در حالی از موافقت نکردن هیات‌رییسه با استعفای جلال‌پور خبر می‌دهند که براساس قانون موافقت یا مخالفت با استعفای ریاست هیچ ارتباطی به هیات‌رییسه ندارد و گویا این اطلاعیه تا حدودی احساسی و از سر احترام است؛ وگرنه براساس قانون پس از استعفای رییس اتاق بازرگانی ایران –که از سوی هیات نمایندگان انتخاب شده است- باید انتخابات دوباره برگزار شود تا فرد جدید در جایگاه ریاست قرار بگیرد.
به گفته روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران که با خبرنگار صمت صحبت کرد، فعلا تصمیمی در این‌باره اتخاذ نشده و انتشار بیانیه هیات‌رییسه، یعنی اینکه خبری از اتفاق جدید نخواهد بود و زمان خبر قطعی این موضوع نیز هنوز مشخص نیست. جلال‌پور برای مدتی از این سمت کناره‌گیری خواهد کرد و امور بر عهده ایشان را نیز نایبان وی پیگیری خواهند کرد. 
علاءمیرمحمد صادقی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در جلسه دیروز صبح هیات‌رییسه حضور نداشتم، به صمت گفت: هیات‌رییسه موافق این کناره‌گیری نیستند و ممکن است مهلتی برای بهبود آقای جلال‌پور داده شود چون پزشکان نیز به ایشان استراحت و دوری از کار را توصیه کرده‌اند. وی با تاکید بر اینکه انتخاب رییس اتاق بازرگانی برعهده هیات نمایندگان است، ادامه داد: هیات‌رییسه باید پیشنهاد انتخابات دوباره برای تعیین ریاست را به هیات نمایندگان بدهد تا امور به صورت قانونی پیش برود. به گفته میرمحمد صادقی، مدتی مرخصی به ایشان داده می‌شود و درنهایت نیز ممکن است برای سلامتی کامل، جایگزین انتخاب شود. نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است: فعالیت آقای جلال‌پور در این یک‌سال خارج از قاعده و بیش از توان بود و شاید همین تلاش مضاعف باعث بیماری ایشان شد. 
یک شوک بزرگ
احمد پورفلاح، رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا که پیش از این در زمان انتخابات دور هشتم اتاق بازرگانی به عنوان یکی از گزینه‌های ریاست اتاق بازرگانی مطرح بود، در گفت‌وگو با صمت استعفای جلال‌پور را یک شوک دانست و تصریح کرد: این موضوع ضایعه‌ای برای بخش خصوصی و هشداری به آن است که مراقب اندک سرمایه‌های خود باشد. 
وی ادامه داد: هفته گذشته که خبر بیماری ایشان را شنیدم با خود گفتم کاش اگر یارش نیستیم، بارش هم نباشیم. درواقع اطرافیان باید بیشتر مراقبش می‌بودند. انتظارات بیش از توان ایشان از سوی بخشی از هیات‌نمایندگان نیز بی‌انصافی بود. پورفلاح تصریح کرد: جلال‌پور یک سرمایه است و کمتر انسانی با این سلامت رفتاری، وقت‌گذاری و غیرسیاسی برخورد کردن در بدنه اتاق وجود دارد. به هر حال راه برگشتی نیست چون موضوع اصلی سلامتی ایشان و توصیه پزشکان برای پرهیز از ادامه کار است. 
به گفته رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا، هرچند از ایشان به‌عنوان مشاور بهره‌گیری خواهد شد اما نباید کار اجرایی و تلاش شبانه‌روزی برعهده ایشان باشد. در اصل نایب‌رییس اول به‌عنوان سرپرست خواهد بود تا هیات‌نمایندگان جلسه فوق‌العاده برای این امر برگزار کند. 
پورفلاح درباره نامزد شدن خود برای ریاست جدید اظهار کرد: نامزد نخواهم شد چون سیستم کاری و روش من با سیستم کاری بسیاری از افراد متفاوت است و اهل مدارا و کنار آمدن با سرپیچان هم نیستم. به هرحال جایگزین ریاست کنونی سخت است و باید فردی قدرتمند را که دارای تعامل با دولت هم باشد بیاید و دیگران نیز هم‌قسم شوند که حامی باشند. 
رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا درباره گزینه‌های مطرح شده برای ریاست اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: یحیی آل‌اسحاق، مسعود خوانساری، پدرام سلطانی و غلامحسین شافعی جزو افرادی هستند که صحبت‌هایی مبنی‌بر نامزد شدن آنها مطرح است و حتی دایره بزرگتر از خود اتاق هم خواهد بود چون احتمال نامزد شدن محمد علی‌آبادی که پیش‌تر ریاست سازمان تربیت بدنی و سرپرستی وزارت نفت را برعهده داشت نیز وجود دارد. اما بخش غالب هیات‌نمایندگان و بنگاه‌داران معتقدند باید دایره را بزرگتر کنیم و خارج از هیات‌رییسه به دنبال فردی بود که به دور از نگاه سیاسی با خردمندی بیشتر و نگاه یکپارچه به بخش خصوصی وارد عمل شود. 
نکته آخر اینکه… 
به هر حال محسن جلال‌پور، رییس اتاق بازرگانی ایران قانون را رعایت و استعفای خود را تقدیم هیات‌نمایندگان اتاق کرده است و اکنون به‌نظر می‌رسد جو حاکم بیشتر احساسی است و باید کمی منتظر ماند تا فضای قانونی حکمفرما شود تا تصمیم قطعی برای انتخاب رییس جدید اتاق بازرگانی ایران گرفته شود. 
 براساس شنیده‌های خبرنگار صمت نیز چندصدایی در هیات‌رییسه باعث شد که جلال‌پور ترجیح دهد سکان امور را خود در دست بگیرد و در شرایط ویژه پسابرجام و انتظارات بالا به طبع هر کس با انرژی بالا نیز تضعیف می‌شود. همچنین برخی خبرها نیز گویاست که در جلسه هیات‌نمایندگان پیش رو در این‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد و نامزدها باید دوباره برای کسب آرا به صف شوند و در این میان اگر نواب رییس نیز بخواهند نامزد شوند باید این ریسک را بپذیرند و از سمت خود کناره‌گیری کنند و در مقام انتخاب قرار گیرند تا شاید برای ریاست جدید گزینه انتخابی چندصد نفر اعضای هیات‌نمایندگان قرار بگیرند؛ به عبارت دیگر روز از نو و روزی از نو! 

منبع:خبرگزاری صمت

تاریخ:۱۳۹۵/۵/۱۱