We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

تحلیل تخصصی بازار سنگ ترکمنستان

ترکمنستان کشوری در آسیای میانه است. این کشور تا سال ۱۹۹۱ با نام جمهوری شورایی ترکمنستان یکی از جمهوری‌های تشکیل دهنده اتحاد شوروی بود. ترکمنستان از جنوب با افغانستان و ایران، از شمال با ازبکستان و قزاقستان و از باختر با دریای خزر همسایه و از طریق این دریا با کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه نیز همسایه ‌است. نام کشور «ترکمنستان» از دو بخش «ترکمن» و «ستان» تشکیل شده که به معنای “سرزمین ترکمن‌ها ” است. بیشتر مردم این کشور از قوم ترکمن هستند و به زبان ترکمنی و روسی صحبت می‌کنند. اقلیت قابل توجهی روس و ازبک نیز در این کشور حضور دارند. جمعیت ترکمنستان در سال ۲۰۱۴ حدود ۵ میلیون و ۱۱۷ هزار نفر بوده است.

۸۰٪ درصد مساحت ترکمنستان را صحرای قره‌ قوم تشکیل می‌دهد. در این بیابان در هر جا که آب وجود داشته است، روستاها و شهرهای بزرگ و پر جمعیتی نیز به وجود آمده است. این کشور دارای آب و هوای خشک است. ولی ناحیه رشته کوه کپه داغ در جنوب کشور و نزدیکی مرز ایران آب و هوای مناسبی دارد. عشق آباد , مرو و سایر شهرهای مهم در این ناحیه هستند.

ترکمنستان با مساحت ۴۸۸.۱۰۰ کیلومتر مربع، پنجاه و دومین کشور بزرگ جهان بوده و کمی از کشور اسپانیا کوچکتر می باشد.

عشق آباد پایتخت کشور ترکمنستان در فاصله بسیار کمی از مرز ایران قرار دارد. شهر شیروان در استان خراسان شمالی نزدیک ‌ترین شهر ایران به عشق‌آباد است و از مرز این شهرستان‌ تنها ۲۲ کیلومتر فاصله تا پایتخت ترکمنستان می‌باشد.

رودهای مهم ترکمنستان از کشورهای همسایه یعنی ایران و افغانستان سرچشمه می‌گیرند.

ترکمنستان دارای آب و هوای بیابانی نیمه‌گرمسیری بوده و بیشتر این سرزمین خشک است. بالاترین دمای ثبت شده در عشق آباد ۴۸+ درجه بوده است. در فصل زمستان، هوا معتدل و خشک بوده و بیشترین بارندگی در ماههای ژانویه و می اتفاق می‌افتد. پرباران‌ترین بخش ترکمنستان پهنه‌های کوه‌های کوپه‌داغ است. طول خط ساحلی ترکمنستان در دریای خزر ۱.۷۶۸ کیلومتر بوده و مهمترین بندر آن شهر ترکمن‌باشی است.

ترکمنستان در فهرست چهار کشور بزرگ تولید کننده گاز طبیعی و چهار کشور تولید کننده نفت در شوروی سابق قرار دارد.

بیشتر ذخایر نفتی کشور در غرب ترکمنستان از جمله در پهنه دریای خزر متمرکز شده‌است. ذخایر گاز طبیعی تقریباً در سراسر خاک کشور پراکنده‌است.

شغل بیشتر مردم ترکمنستان کشاورزی و دامپروری است. این کشور از نظر تولید پنبه در جهان معروف است. قالی بافی از صنایع دستی مهم ترکمنستان است. رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۰۷ براساس آمار صندوق بین‌المللی پول حدود ۱۱٫۵٪ بوده‌ است که آن را جزو کشورهای دارای رشد اقتصادی بالا قرار می دهد. بر اساس آمارهای بین‌المللی ترکمنستان پنجمین کشور جهان از نظر سرعت رشد تولید ناخالص ملی است. همچنین این کشور از نظر مواد معدنی غنی است.

ترکمنستان اقتصادی رو به رشد دارد و با توجه به منابع سرشار نفت و گاز و پنبه از طریق سرمایه‌گذاری مشترک صنایع پایین دست را گسترش داده ‌است و جزو معدود کشورهایی است که فراورده‌های نفتی صادر می‌کند و با فراوری محصول پنبه و با اتکا به نیروی کار خود، صنایع فعال و نساجی پیشرفته‌ای دارد که از بازار فروش بالایی در سطح جهان برخوردار می‌باشد.

از آنجا که ترکمنستان یک کشور محاط در خشکی است، برای ترانزیت کالا از خاک کشورهای همسایه استفاده می‌کند. خط آهن ترکمنستان به شهر سرخس (در شمال خاوری ایران) متصل است و از آنجا تا بندرعباس امتداد دارد. پنبه، پارچه های نخی، پوست، قالی و نفت از جمله کالاهایی اند که این کشور به کشور های دیگر جهان صادر می کند.

9

مهمترین محصول ترکمنستان کتان است که بیش از نیمی از زمین‌های کشاورزی این کشور را در بر می‌گیرد و از نظر تولید کتان دهمین کشور جهان است. بیشترین صادرات ایران به ترکمنستان را مواد غذایی، فلز و محصولات فلزی، وسائل نقلیه، محصولات صنایع سبک، تجهیزات، لوازم خانگی، محصولات شیمیایی، لوازم برقی، مصالح ساختمانی و … تشکیل می‌دهند. بیشترین واردات ایران از ترکمنستان را می‌توان محصولات بخش سوخت و انرژی، محصولات کشاورزی، محصولات شیمیایی، محصولات نساجی و … دانست.

وجود کریدور ریلی بین المللی جمهوری اسلامی ایران – ترکمنستان که تا قزاقستان نیز ادامه می یابد. با توانایی جابجایی سالانه ۱۲ میلیون تن بار، یکی از راههای مهم ارتباطی بین دو کشور است.

بندر ترکمن باشی در ترکمنستان با بنادر ایران دارای ارتباط بوده و همچنین دارای مسیرهای منظم دریایی با بندر آستاراخان در روسیه، بندر باکو در آذربایجان  و  بندر آکتائو در قزاقستان میباشد. 

شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان به شهر مرمریت سفید مشهور است.در این شهر ۵۴۳ ساختمان جدید با مرمریت سفید پوشانده شده است و این بالاترین مقدار در کل جهان است. این رکورد در کتاب گینس هم ثبت شده است. در این ساختمان ها ۴٫۵ میلیون متر مربع مرمریت سفید به کار برده شده است.

ترکمنستان در سالهای اخیر بخشی از نیاز سنگ خود را از طریق واردات تامین کرده است که آمار و ارقام آن به شرح زیر است:

۶۸۰۱- Setts, curbstones and flagstones, of natural stone (except slate).

 ۶۸۰۱- سنگ برای سنگ فرش، سنگ برای کنار پیاده رو و سنگ به صورت لوح برای سنگ فرش، از سنگ طبیعی (به استثنای سنگ لوح)

در زمینه این محصول، ترکمنستان در سال ۲۰۱۰، به مقدار ۲،۹۵۰،۰۰۰ دلار واردات داشته و این مقدار در سال۲۰۱۳ به ۳،۱۳۷،۰۰۰ دلار رسیده است. اوج واردات ترکمنستان در سال ۲۰۱۱ بوده که معادل ۶،۹۸۲،۰۰۰ دلار بوده است.

۶۸۰۲- Worked monumental or building stone (except slate) and articles thereof, other than goods of heading 68.01; mosaic cubes and the like, of natural stone (including slate), whether or not on a backing; artificially coloured granules, chippings and powder, of natural stone (including slate).

۶۸۰۲- سنگ تراش پذیر کار شده، یا سنگ ساختمان ، ( به استثنای سنگ لوح ) کار شده واشیاء ساخته شده از این سنگها، غیر از سنگهای شماره ۶۸۰۱، مکعب بزرگ یا کوچک برای موزائیک کاری و همانند ، از سنگ طبیعی ( از جمله سنگ لوح ) حتی روی تکیه گاه، دانه تراشه و پودر، از سنگ طبیعی (همچنین سنگ لوح) که به طور مصنوعی رنگ شده باشند.

در زمینه این محصول، ترکمنستان در سال ۲۰۱۰، مقدار ۴۶،۲۴۷،۰۰۰ دلار واردات داشته است . این رقم در سال ۲۰۱۴ معادل ۴۴،۳۴۳،۰۰۰ دلار بوده است. بزرگترین تامین کننده در سال ۲۰۱۴ کشور ترکیه بوده که ۱۹،۱۱۲،۰۰۰ دلار به ترکمنستان صادر کرده است. در سال ۲۰۱۴ ، ایران از این محصول ۵،۲۵۶،۰۰۰ دلار به ترکمنستان صادرات داشته است.

۶۸۱۵- Articles of stone or of other mineral substances (including carbon fibres, articles of carbon fibres and articles of peat), not elsewhere specified or included.

۶۸۱۵- اشیاء ساخته شده از سنگ یا از سایر مواد معدنی ( همچنین الیاف کربن، اشیاء ساخته شده از الیاف کربن و اشیاء ساخته شده از تورب) که در جای دیگر گفته نشده و مشمول شماره دیگر تعرفه نشده باشد.

در زمینه این محصول ترکمنستان  در سال ۲۰۱۰ ، معادل ۱،۴۸۸،۰۰۰ دلار  واردات داشته است. و در سال ۲۰۱۴، واردات به مقدار ۸،۱۲۶،۰۰۰ دلار بوده است.

۲۵۱۶- Granite, porphyry, basalt, sandstone and other monumental or building stone, whether or not roughly trimmed or merely cut, by sawing or otherwise, into blocks or slabs of a rectangular (including square) shape.

۲۵۱۶- سنگ خارا، سنگ سماق ، سنگ رخام سیاه (  Basalt  ) ، ماسه سنگ و سایر سنگهای تراش یا ساختمان حتی ناهمواری گرفته شده یا فقط بریده شده به وسیله اره یا به نحوی دیگر، به صورت بلوک ( Block  ) یا به شکل لوح (  Slabs  ) مربع یا مربع مستطیل.

در زمینه این محصول در سال ۲۰۱۴ ، ترکمنستان به مقدار ۱،۲۳۲،۰۰۰ دلار  واردات داشته است که کل این مقدار را از ایران وارد کرده است.

۲۵۱۵- Marble, travertine, ecaussine and other calcareous monumental or building stone of an apparent specific gravity of 2.5 or more, and alabaster, whether or not roughly trimmed or

merely cut, by sawing or otherwise, into blocks or slabs of a rectangular (including square) shape.

۲۵۱۵- سنگ مرمر، سنگ های تراورتن، سنگهای اکوسین و سایر سنگ های آهکی برای تراش ( Monumental ) یا ساختمان که وزن مخصوص ظاهری آنها مساوی ۲٫۵ یا بیشتر باشد و سنگ رخام ( Alabaster )، حتی ناهمواری گرفته شده یا فقط بریده شده، به وسیله اره یا به نحوی دیگر، به صورت بلوک (  Block  ) یا به شکل لوح (  Slabs  ) مربع یا مربع مستطیل.

 

در زمینه این محصول ترکمنستان در سال ۲۰۱۰ به مقدار ۶۸۰،۰۰۰ دلار واردات داشته است . و اوج واردات در سال ۲۰۱۲ بوده که ۳،۳۰۰،۰۰۰ دلار بوده است. واردات این محصول در سال ۲۰۱۴ ۱،۱۲۱،۰۰۰ دلار بوده است که ۴۶۶،۰۰۰ دلار آن از ایران بوده است.