We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

محمد رسا: فرصتهای نمایشگاهی روسیه، پیش روی تاجران سنگ کشور

چشم به بازار روسیه و امیدوار به حمایت دولت

sang

مهدی نیکوئی – گروه معدن: سنگ ایران یکی از خوش‌آتیه‌ترین حوزه‌های معدنی کشور است؛ البته در صورتی که بتوان با بازاریابی حساب‌شده راه نفوذ به بازارهای منطقه‌ای و جهانی را پیدا کرد.

با این حال، به نظر می‌رسد که شرایط به‌تدریج در حال فراهم شدن است تا ایران حضوری پرقدرت در بازارهای جهانی پیدا کرده و خود را به جای بزرگانی مانند ترکیه و ایتالیا مطرح کند. این موضوع به ویژه با تیره شدن روابط سیاسی و اقتصادی ترکیه و روسیه در ماه‌های گذشته، برجسته‌تر شده و نور امید را به قلب فعالان صنعت سنگ تابانده چراکه روسیه در حال حاضر مهم‌ترین بازار هدف سنگ ایران است و راهیابی به این کشور به منزله راهیابی به بسیاری از کشورهای منطقه و کشورهای زیرسلطه شوروی سابق خواهد بود. مدیر اجرایی یوستون در گفت‌وگو با صمت درباره روسیه عنوان کرد: روسیه بازاری است که نزدیک ما است و یک مزیت خوب در این زمینه داریم؛ این کشور تنوع سنگی ما را ندارد و واردکننده سنگ است. این موضوع به‌ویژه درباره تراورتن، مرمر و مرمریت دیده می‌شود. برای تامین این تقاضا و نیاز داخلی بازار، روسیه اقدام به واردات سنگ از ترکیه، چین و ایتالیا می‌کند و تاکنون، حضور ایران در این بازار بسیار کمرنگ بوده است. محمد رسا ادامه داد: اتفاقاتی که به تازگی افتاده، برای ایران فرصت خوبی فراهم آورده است. یکی از این اتفاقات، تیره شدن روابط ترکیه و روسیه بوده است. در این میان، با توجه به رکود بازار ساخت‌وساز داخل، صنایع سنگ کشور فرصت حضور در بازار روسیه را دارد تا به این وسیله بتواند تولیدات خود را به فروش برساند. وی گفت: مزیت بسیار مهمی که در حال حاضر ایران دارد، آن است که نیازی به رقابت با دیگر تولیدکنندگان سنگ جهان ندارد و کافی است اقدام به پرکردن فضایی کند که به‌دلیل خروج ترکیه از بازار روسیه، خالی شده است. در صورتی که ترکیه هنوز در بازار حاضر بود، ایران راه بسیار دشوارتری پیش رو داشت و باید سهمی اندک از هر کدام از بازیگران اصلی بازار روسیه به‌دست می‌آورد. با این حال، اکنون این فرصت را دارد که به سادگی، در بازار ایفای نقش کند و در فضایی به فعالیت بپردازد که تشنه سنگ ایران هستند. مدیر اجرایی یوستون افزود: با این حال، این مزیت را دیگران هم تشخیص داده و به‌دنبال بهره‌برداری از شرایط هستند. ازجمله کشورهایی که در این راه، فرصت‌طلبی کرده‌اند، می‌توان به مصر اشاره کرد که در بازار روسیه با قدرت وارد شده است. با این حال، مصر فاصله زمانی زیادی با روسیه دارد و توان رقابت چندانی با ایران نخواهد داشت. ایران باید از مزیت خود که فاصله نزدیک با روسیه و کشورهای همسایه آن است، استفاده کرده و عرصه را بر دیگر فرصت‌طلبان تنگ کند. البته مزیت دیگری که ایران دارد، به جز ظرفیت‌های تولیدی قابل توجه، روابط خوب سیاسی و اقتصادی با روسیه است که می‌توان از آن بهترین استفاده را کرد.

شروع از نمایشگاه‌ها
رسا با تاکید بر اینکه ۲ فرصت نمایشگاهی خوب پیش روی ایران است که با بهره‌گیری از آنها می‌تواند جای پای خود را در روسیه و سایر کشورهای هم زبان آنها محکم کند، گفت: نمایشگاه نخست، نمایشگاه ساختمان مسکو است که در اواخر فروردین برگزار می‌شود و به نظر نمی‌رسد ایران حضور چشمگیری در آن داشته باشد. با این حال، هدفی بزرگتر پیش روی ایران و شرکت‌های سنگ آن قرار دارد. نمایشگاه صنعت سنگ مسکو در هفته نخست تیر سال جاری برگزار می‌شود و تمام تلاش انجمن سنگ ایران در آن است که حضور پررنگی در این نمایشگاه داشته باشد. 
وی در ادامه اظهار کرد: برای رسیدن به این موفقیت، یک برنامه ۳ مرحله‌ای در حال پیگیری است. در حال حاضر که مرحله نخست آن است، انجمن سنگ در حال اطلاع‌رسانی و فراخوان دادن به اتحادیه‌ها و انجمن‌های مختلف ساختمانی و سنگ (معماران، انبوه‌سازان، طراحان داخلی و… ) است تا در این نمایشگاه حضور به هم برسانند. در مرحله بعد و در زمان نمایشگاه، به دنبال افزایش ارتباطات و فراهم کردن شرایط ملاقات با فعالان مختلف صنایع سنگ و ساختمانی روسیه هستیم تا به این صورت نقش بازاریابی خود را به خوبی انجام دهیم. در همین زمان بازدیدکنندگان را ترغیب کنیم که در نمایشگاه سنگ ایران که اواخر تیر برگزار می‌شود، شرکت کنند. درنهایت، مرحله نهایی این برنامه آن است که پس از نمایشگاه هم شرایط بازدیدها، ملاقات‌ها و امضای قراردادهایی بین فعالان سنگ ایران و پیمانکاران و فعالان روس‌زبان فراهم شود. مدیر اجرایی یوستون ابراز امیدواری کرد که با اجرای موفقیت‌آمیز این برنامه، بازار سنگ ایران به روسیه و سایر کشورهای تشکیل دهنده شوروی سابق نفوذ کرده و جای خود را در این منطقه پیدا کند. به گفته وی، در حقیقت به دلیل ارتباط سیاسی، فرهنگی و زبانی بین این کشورها که هنوز هم وجود دارد، می‌توان گفت که مسکو و سن‌پترزبورگ کلید بازار سنگ منطقه‌اند و در صورت حضور در این شهرها، سنگ ایران به‌تدریج به سایر مناطق روسیه و بقیه کشورهای تشکیل دهنده شوروی سابق هم وارد خواهد شد.

دولت می‌تواند معجزه کند
رسا محور اقتصاد مقاومتی را تنها در تولید و صادرات محصولات مختلف داخلی دانست و گفت: صنعت سنگ ایران از نظر ذخایر و توان تولید، مشکلی ندارد و تنها خواستار آن است که دولت تمام تلاش خود را برای فراهم کردن شرایط صادراتی انجام دهد. قدم نخست در این راه، فراهم کردن بازاری برای صادرات است. در این میان، روسیه مهم‌ترین بازار بالقوه سنگ ایران خواهد بود و این موضوع در شورای سیاستگذاری انجمن سنگ هم مورد تاکید قرار گرفته است. وی افزود: در صورتی که دولت بتواند به هر صورتی شرایط حضور قدرتمند ایران را در نمایشگاه صنعت سنگ مسکو فراهم کند، اهداف بعدی به‌تدریج تامین خواهند شد. کافی است که بازار مورد نیاز صنعت سنگ فراهم شود تا تولید و صادرات و سایر مشکلات موجود هم به خوبی و براساس برنامه پیش برود. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی بسیار پرهزینه است. این موضوع برای صنعت سنگ بیشتر مصداق دارد و نمی‌توان به راحتی حضور پررنگی در نمایشگاه داشت. یکی از اقداماتی که دولت ترکیه برای تسهیل این اقدام مهم انجام می‌دهد، پذیرفتن ۵۰درصد از هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌ها است. به دلیل همین اقدام، شرکت‌های سنگ ترک همواره حضوری موفق در نمایشگاه‌های بین‌المللی داشته‌اند که می‌توان از آن درس گرفت. در این میان، حتی امکان حضور در نمایشگاه سنگ مسکو به عنوان حامی مالی نمایشگاه هم وجود دارد. با این حال، صنعت سنگ ایران در مرحله‌ای قرار ندارد که بتواند هزینه‌های بازاریابی سنگینی را بپذیرد و نیازمند حمایت دولت است. مدیر اجرایی یوستون در پایان گفت: در هر صورت، حمایت‌های دولت از صنعت سنگ ایران برای یافتن بازار مساعد می‌تواند در زمینه‌های مختلفی خود را نشان دهد؛ چه از نظر کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، چه از نظر توافقات اقتصادی با دولت روسیه برای کاهش دوجانبه تعرفه‌ها و چه از نظر حمایت‌های مالی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی. با چنین اقداماتی، نه‌تنها زمینه اشتغالزایی و کسب درآمدهای ارزی برای کشور فراهم می‌شود، بلکه درآمدهای مالیاتی دولت هم در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

منبع: صمت

تاریخ: ۲۸/۱/۹۵