We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

محمد رسا در بحبوحه آغاز نمایشگاه سنگ روسیه به صمت مطرح کرد

محمد رسا  در بحبوحه آغاز نمایشگاه سنگ روسیه به صمت مطرح کرد:

موفقیت سنگ، در گرو حمایت دولت و تعرفه ترجیحی

2

با توجه به نزدیک شدن به ایام نمایشگاه صنعت سنگ مسکو که از اول تیرماه برگزار خواهد شد، محمد رسا از مسائل ورود به بازار سنگ روسیه خبر می دهد.

یکی از با ظرفیت‌ترین حوزه‌های معدنی ایران برای توسعه و رقابت در مقیاس‌های جهانی، سنگ است. با این حال، تاکنون در این راه توفیق چندانی نداشته و همواره بازارهای مهم را به رقیب‌های گمنام و کوچک واگذار کرده است. با تمام این شرایط، اکنون فرصتی فراهم شده تا سنگ ایران به کشوری گام بگذارد که حلقه نخست جهانی شدن آوازه سنگ ایرانی است؛

مدیر اجرایی یوستون(شرکت خدماتی و مشاوره سنگ ایران) در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: تاکنون بازار روسیه در همسایگی ایران قرار داشته ولی مورد توجه شرکت‌های داخلی قرار نمی‌گرفت. دلیل این بی‌توجهی، رونق بازار داخلی بوده و به دنبال آن دست‌کم در ۲ سال گذشته هیچ شرکتی از ایران در نمایشگاه سنگ مسکو حضور نمی‌یافت. محمد رسا گفت: با این حال، شرایط همیشه یکنواخت نمی‌ماند و تغییر شرایط اخیر باعث شده تا نگاه‌ها به سمت روسیه بازگردد. ۲ تغییر عمده باعث این موضوع شده که یکی از آنها، کاهش ساخت‌وسازها در بازار ایران و رکود بازار سنگ بوده و دیگری، رفع تحریم‌ها و باز شدن بازارهای خارجی به روی بخش معدن کشور است.

روسیه، بازار هدف سنگ
به گفته این فعال صنعت سنگ، این شرایط باعث شد تا تولیدکنندگان و کارشناسان سنگ ایران نسبت به محیط خارجی هوشیارتر شده و با بررسی گزینه‌ها اقدام به تعیین بازار هدف خارجی برای سنگ‌های تولیدی ایرانی کنند. در این فرآیند، روسیه به عنوان بازار هدف تعیین شد که البته چند دلیل بر انتخاب صاحب‌نظران اثر گذاشت. رسا دلیل نخست اهمیت بازار روسیه را برای سنگ‌های ایرانی، نزدیکی آن به مرزهای کشور دانست. وی عنوان کرد: سنگ یکی از محصولاتی است که هزینه حمل در قیمت تمام شده آن بسیار موثر است و به همین دلیل، یکی از کشورهای همسایه ایران باید به عنوان بازار هدف تعیین می‌شد. عامل دیگری که بر انتخاب روسیه اثر داشت، بزرگی این بازار بود. روسیه با داشتن جمعیت فراوان و وضعیت اقتصادی مساعد یکی از کشورهایی است که می‌تواند میزان واردات قابل توجهی داشته باشد. از طرفی روابط سیاسی و اقتصادی ۲ کشور هم در سطح مساعدی است و به راحتی می‌توان اقدام به توسعه این مناسبات و راه یافتن به خریداران سنگ این کشور کرد. در این میان و با وجودی که روسیه مصرف سنگ بالایی دارد، از منابع غنی و متنوعی برخوردار نیست و مجبور است که بخش زیادی از نیاز خود را از بازارهای خارجی تامین کند. گفتنی است، بازار روسیه با توجه به ویژگی‌های جمعیت شناختی و اقتصادی خود هم می‌تواند بازار مناسبی برای سنگ‌های لوکس ایرانی باشد و هم امکان فروش سنگ‌های معمولی و ارزان‌قیمت‌تر را فراهم کند. مدیر اجرایی یوستون ادامه داد: از دیگر مزایای روسیه آن است که همچنان رهبر کشورهای سابق عضو شوروی به شمار می‌آید و به دلیل شباهت فرهنگی و زبانی با آنها، زمانی که یک محصول جدید به بازار این کشور وارد می‌شود، به بازار کشورهای دیگر هم راه پیدا می‌کند. در هر صورت، در کنار این مزایا، تیره شدن مناسبات سیاسی و اقتصادی روسیه و ترکیه باعث شد تا یک خلأ قابل توجه در بازار سنگ این کشور ایجاد شود و فعالان سنگ ایران را ترغیب به بهره بردن از این فرصت کند.

چالش ورود به بازار روسیه
رسا از مشکلات ورود به بازار روسیه سخن گفت. به گفته وی، همانطور که صنایع دیگر ایرانی مانند صنایع غذایی در ورود به این بازار پرسود با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند، صنعت سنگ هم نمی‌تواند به راحتی جای پای خود را در این کشور باز کند. یکی از این موانع، نفوذ پرقدرت به روسیه بوده است. به عنوان مثال، در برخی از مواد غذایی مانند میوه و سبزی (به دلیل واردات زیاد این اقلام در روسیه) بازار خوبی وجود دارد که با خارج شدن ترکیه از بازار، شرایط بهتر از پیش هم شده است. با این حال، به دلیل آنکه صنعت غذایی ایران قادر نبود با قدرت در روسیه حاضر شود (مثلا با صادرات ۴۰۰ تا ۵۰۰ کانتینر میوه و سبزی در روز)، سهم قابل‌توجهی از بازار روسیه به‌دست نیاورده است. این فعال صنعت سنگ کشور اظهار کرد: انجمن سنگ و فعالان این حوزه برای آنکه از این تجربه درس بگیرند و حضوری پرقدرت در روسیه داشته باشند، دست به یک اقدام بی‌سابقه زدند. آنها ضمن آنکه برای حضور در نمایشگاه صنعت سنگ مسکو اعلام آمادگی کردند، به این جمع‌بندی رسیدند که به صورت یک شکل، با استراتژی واحد، در کنار یکدیگر و با غرقه‌هایی مشابه در نمایشگاه روسیه حضور یابند. به این صورت، هر شخصی که وارد پاوین ۴۳۰ متری ایران در نمایشگاه شود، دچار بزرگی نام و ابهت سنگ ایران خواهد شد. وی البته این اقدام را برای موفقیت صنعت سنگ ایران کافی ندانست و گفت: تا اینجای کار، برنامه‌ها به خوبی تدوین شده‌اند و نتایج آینده آن بستگی به حرفه‌ای بودن شرکت‌های تولیدکننده سنگ و تولید و تجارت اصولی آنها است.

انتظارات محقق نشده از دولت
رسا، حضور ۹ یا ۱۰ شرکت ایرانی را در نمایشگاه سنگ مسکوی امسال، یک حرکت رو به جلو اما ناکافی دانست و گفت: انتظار داشتیم شرکت‌های ایرانی بیشتری در این رویداد بین‌المللی حضور پیدا کنند که متاسفانه امکان‌پذیر نشد. از طرفی حضور آنها هم می‌توانست با کیفیت و قدرت بیشتری انجام شود. وی تصریح کرد: به طور کلی حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی هزینه‌های بسیاری روی دست شرکت‌های ایرانی می‌گذارد. در این میان، نمایشگاه مسکو هم یکی از گرانقیمت‌ترین نمایشگاه است که تامین هزینه‌هایش از عهده شرکت‌هایی که هم‌اکنون هم با رکود داخلی دست و پنجه نرم می‌کنند، برنمی‌آید. مدیر اجرایی یوستون عنوان کرد: در این میان دولت می‌توانست نقش موثری در تسهیل حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه سنگ مسکو داشته باشد که با نهایت تاسف اینگونه نشد. این در حالی است که دولت ترکیه ۵۰ تا ۷۵ درصد از هزینه‌های شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی را می‌پردازد تا حضور فعالان معدنی این کشور در جهان تقویت شود. رسا اظهار کرد: انتظار صنعت سنگ، این نیست که دولت ایران هم به طور مثال ۷۵ درصد از هزینه‌های حضور در نمایشگاه روسیه را بپردازد اما اگر در چنین شرایطی، ۵۰ درصد از هزینه‌ها تامین شود، منافع بسیار بیشتری نصیب کشور می‌شود. به طور کلی اگر دولت به طور مثال ۱۵۰ هزار دلار برای حضور قدرتمند شرکت‌های ایرانی در این رویداد هزینه می‌کرد، باعث رسیدن صادرات ایران به رقم ۱۵۰ میلیون دلار می‌شد.

سنگ، خواهان حمایت کامل دولت
مدیر اجرایی یوستون در ادامه صحبت‌های خود از اهمیت صنعت سنگ برای اقتصاد ایران سخن گفت: معادن سنگ ایران در مناطق دورافتاده و محروم کشور قرار است. از طرفی این حوزه، ارزش‌افزوده زیادی ایجاد می‌کند که می‌تواند درآمدهای بسیاری برای کشور به ارمغان بیاورد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که هم هدف دولت در ایجاد اشتغال و هم زمینه درآمدزایی محقق شود. رسا تاکید کرد: در صورتی که دولت از صنعت سنگ حمایت کامل بکند، شاهد رونق یک صنعت سودآور و ارزآور در کشور خواهیم بود. برای این هدف نیاز است تا دولت دست به تسهیل صادرات این محصول بزند و مانند ترکیه، در مذاکره با دولت روسیه خواستار اتخاذ تعرفه ترجیحی برای صادرات سنگ ایرانی شود؛ در غیراینصورت با عادی شدن دوباره شرایط روسیه و ترکیه، سنگ ایران باز هم رقابت را به رقیب خود واگذار خواهد کرد. 

آمار و ارقام نمایشگاه سنگ مسکو
نمایشگاه سنگ مسکو با ۱۶ سال قدمت برگزاری به محلی برای ملاقات شرکت‌های روسی، فعالان حوزه استخراج، فرآوری و تهیه سنگ ساختمانی با پیمانکاران و متقاضیان سنگ ساختمانی از کشورهای مختلف جهان تبدیل شده است. از زمان گشایش نمایشگاه در سال ۱۹۹۹م، کشورهایی که در زمینه تولید و فرآوری سنگ پیشرو هستند، در آن شرکت کرده‌اند و این نشان‌دهنده اهمیت بازار روسیه به عنوان جزئی مهم از بازار جهانی برای این کشورها است. در سال ۲۰۱۵م شرکت‌هایی از ۱۹ کشور دنیا در این نمایشگاه حضور یافتند و همچنین کارشناسانی از ۳۹ کشور، بازدید از این نمایشگاه را در برنامه کاری خود قرار دادند. امسال نیز بیش از ۲۵۰ شرکت از ۱۷ کشور دنیا در این نمایشگاه حضور دارند که از بین آنها می‌توان به ایتالیا، آلمان، ایران، چک، یونان، هند، چین، بلاروس، اوکراین، تونس، ونزوئلا و چند کشور دیگر اشاره کرد. از ایران هم ۱۴ شرکت از استان‌های تهران، فارس، اصفهان و مرکزی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند. 

منبع: صمت

تاریخ:۲۹/۳/۹۵