We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

به بهانه آخرین آمار تعداد کاربران اینترنت در دنیا

از دو دهه قبل، توسعه بسیار سریع زیرساخت های ارتباطی باعث افزایش روزافزون کاربران اینترنت در سرتاسر جهان شد. در سال های اخیر نیز ابداع گوشی های موبایل هوشمند و تبلت ها، سرعت توسعه ارتباطات را بیش از پیش بالا برد. شاهد این مدعا،  آمار ITU  ( اتحادیه بین المللی مخابرات ) در سال ۲۰۱۵ میلادی است که تعداد کاربران آنلاین جهان را برابر  با  ۳/۲ میلیارد نفر و تعداد مشترکین تلفن همراه را ۷ میلیارد نفر اعلام می کند.

افزایش خیره کننده کاربران اینترنت و موبایل، در حقیقت بستر تحولی شگرف و عمیق در روابط تجاری ایجاد کرده است که آن را “تجارت الکترونیک ” و یا E-Commerce می نامیم. در نتیجه رشد استفاده از تجارت الکترونیک به قدری است که در آینده ی نزدیک، روابط تجاری بازارهای سنتی متحول  شده و اکثر بازرگانان به دنیای آنلاین و تجارت الکترونیک روی خواهند آورند. با توجه به این گزارش و سرعت گسترش تجارت الکترونیک در چند سال آینده، به نظر می رسد که کشورهای  در حال توسعه و به خصوص کشورهای تازه توسعه یافته برای ورود به بازار جهانی، نیازی مبرم و ضروری به توسعه تجارت الکترونیک در کشورهای خود دارند که کشورمان ایران نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.

با درک این واقعیت و ضرورت، یوستون با هدف توسعه بازار صادرات سنگ و شناساندن صنعت سنگ کشور به دنیا، مقدمات توسعه تجارت الکترونیکی در صنعت سنگ ایران را فراهم می کند. در گزارشی که می خوانید سعی شده است تا اهمیت و ضرورت پیوستن به موج توسعه تجارت الکترونیک  با آمار و ارقام اتحادیه بین المللی مخابرات نشان داده شود .

ITU (اتحادیه بین المللی مخابرات)، آمار فناوری ارتباطات و اطلاعات ۲۰۱۵ را منتشر کرده است.

این آمار، انقلابی در فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۵ سال گذشته را تائید می کند.

ژنو – ۲۶ می ۲۰۱۵: آمارو ارقام جدید منتشر شده توسط ITU بیان کننده آن است که ICTs (تکنولوژی های ارتباطات و فناوری اطلاعات)  در ۱۵ سال گذشته بطور بی سابقه ای رشد کرده و فرصت های بیشماری را برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی ارائه کرده است.

امروزه، ۷ میلیارد مشترک تلفن همراه در سراسر دنیا وجود دارد که این آمار در سال ۲۰۰۰، برابر با  ۷۳۸ میلیون بوده است. در سطح جهان، ۳/۲ میلیارد نفر درحال استفاده از اینترنت هستند که ۲ میلیارد نفر از این تعداد در کشورهای درحال توسعه زندگی می کنند.

هولین ژائو، دبیر کل ITU در کنفرانس مطبوعاتی در محل اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی  ۲۰۱۵ ژنو، گفت: ” این آمار و ارقام جدید نه تنها رشد سریع فناوری ایجاد شده تا امروز را نشان می دهد، بلکه به ما کمک میکند تا آنهایی را که از این تحول سریع عقب مانده اند را شناسایی کنیم مانند مناطقی که احتیاج به سرمایه گذاری بیشتری در فناوری اطلاعات و ارتباطات دارند.

همچنانکه جهان سریع و سریعتر به سمت جامعه دیجیتال حرکت میکند، فناوری های اطلاعات و ارتباطات نقش بسیار شاخص تری را در دوران پس از سال ۲۰۱۵ و در تحقق اهداف توسعه پایدار، ایفا میکند.

براهیما سانو، مدیردفتر توسعه مخابرات ITU گفت: ” ماموریت ما این است که همه افراد را با هم ارتباط دهیم و یک جامعه اطلاعاتی واقعا فراگیر را ایجاد کنیم. بدین منظور، به داده های قابل مقایسه و همینطور آمار مربوطه برای اندازه گیری پیشرفت کار نیازداریم.

از سال ۲۰۰۰، نفوذ اینترنت در بین کاربران ۷ برابر افزایش یافته است.

بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، نفوذ اینترنت از۵/۶% تا ۴۳% از جمعیت جهانی را در بر گرفته است (یعنی تقریبا ۷ برابر افزایش).

جمعیت کاربران خانگی که ازخانه به اینترنت دسترسی دارند، از ۱۸% به ۴۶% در سال ۲۰۱۵ رسیده است.

آمار و ارقام  ITU همچنان نشان می دهد که ۴ میلیارد نفر از مردم کشورهای در حال توسعه، آفلاین باقی میمانند. ۸۵۱ میلیون نفر از یک میلیارد نفری که در کشورهای کمتر توسعه یافته زندگی میکنند از اینترنت استفاده نمی کنند.

پوشش پهنای باند تلفن همراه ۳G به سرعت درحال گسترش است.

پهنای باند موبایل، با نفوذ۴۷ درصدی در کل جهان در سال ۲۰۱۵ پویاترین بخش بازار است، که این میزان ۱۲ برابر سال ۲۰۰۷ می باشد. در سال ۲۰۱۵، برابر با ۶۹ درصد از جمعیت کل جهان با پهنای باند ۳G پوشش داده خواهند شد، این رقم در سال ۲۰۱۱، برابر با ۴۵ درصد بوده است. همچنین، پوشش پهنای باند ۳G در مناطق روستایی به سرعت رو به رشد است، و ITU تخمین میزند تا پایان سال ۲۰۱۵، ۲۹% از ۳/۴ میلیارد نفری که در مناطق روستایی در سراسر جهان زندگی می کنند، تحت پوشش پهنای باند ۳G قرار خواهند گرفت. در میان ۴ میلیارد نفری که در مناطق شهری زندگی می کنند، ۸۹ % به پهنای باند ۳G دسترسی خواهند داشت.

پهنای باند ثابت با سرعت رشد کمتری مورد استفاده قرار میگیرد.

جذب پهنای باند ثابت با ۷% افزایش سالیانه در سه سال گذشته، سرعت رشد کمتری داشته است. بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱  قیمت خدمات پهنای باند ثابت در کشورهای توسعه یافته به شدت کاهش یافت و از آن زمان دچار رکود شده و حتی کمی درکشورهای کمتر توسعه یافته، افزایش یافته است. 

درحال حاضر، پهنای باند در بسیاری از کشورها مقرون به صرفه است.

آمار و ارقام نشان می دهد که در حال حاضر، با قیمت پایه (ثابت یا تلفن همراه) طرح پهنای باند منطبق با کمتر از ۵ درصد درآمد ناخالص سرانه ملی، پهنای باند در ۱۱۱ کشور مقرون به صرفه است. بنابراین، هدف تعیین شده توسط کمیسیون پهنای باند برای توسعه دیجیتال برآورده می شود. میانگین هزینه جهانی یک طرح اولیه پهنای باند ثابت، بطوریکه در برابری قدرت خرید (purchasing power parity $) تعیین شده است، ۱/۷ برابر از میانگین هزینه طرح پهنای باند تلفن همراه بیشتر است.

منبع :

www.itu.int