We are apologize for the inconvenience but you need to download
more modern browser in order to be able to browse our page

Download Safari
Download Safari
Download Chrome
Download Chrome
Download Firefox
Download Firefox
Download IE 10+
Download IE 10+

حضور یوستون در همایش اقتصادی ایران و اوکراین دراستان البرز

گزارش همایش مشترک اقتصادی ایران و اوکراین در اتاق بازرگانی استان البرز (تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۹۴)

اوکراین از کشورهای اروپای شرقی است. این کشور از شرق با روسیه؛ در شمال با بلاروس؛ از غرب با لهستان، اسلوواکی و مجارستان؛ از جنوب شرقی با رومانی و مولداوی هم‌ مرز است و در جنوب آن دریای سیاه و دریای آزوف قرار دارد و پایخت آن شهر کی اف و زبان رسمی آن زبان اوکراینی می‌باشد.

اوکراین با ۶۰۳٫۵۵۰ کیلومتر مربع مساحت و ۲۷۸۲ کیلومتر خط ساحلی پس از روسیه دومین کشور وسیع در اروپا و جمعیت این کشور بالغ بر ۴۶ میلیون نفر می‌باشد.

اوکراین دارنده بزرگترین معادن گوگرد، هشتمین تولید کننده صنایع فلز و سومین صادر کننده آن در دنیا میباشد.

اوکراین دارای معادن سنگ کوارتز بازالت گرانیت گابرو و همچنین وارد کننده سنگ مرمر است. اوکراین ۸۰۰۰ معدن از ۹۰ کانی ارزشمند دارد و همچنین دارای منابع بیکران خاک رس، آهک، سنگ گچ، کائولن و خاک سیاه که حاصلخیزترین خاک کره زمین است میباشد. اوکراین  جزو کشورهای غنی در این زمینه بوده و ۴/۱ این خاک در جهان، در اوکراین واقع شده است.

هیئت های تجاری اوکراین سفرهای متعددی به ایران داشته اند و در ۶ ماه گذشته این سومین سفر هیئت تجاری اوکراین به ایران میباشد. این نشان از عزم جدی و اشتیاق این کشور برای گسترش روابط تجاری با ایران است. هیئت تجاری اوکراین متشکل از معاون اول اتاق بازرگانی اوکراین و همچنین روسا و نمایندگان اتاق های بازرگانی استان های مختلف اوکراین(خرسون،دونتسک و…) بود.

همایش با پخش سرود ملی دو کشور ایران و اوکراین آغاز .د، مجری برنامه پس از خوش آمد گویی به حضار ادامه داد. این برای سومین بار است که میزبان هیئت اقتصادی اوکراین هستیم، با توجه به تفاهم نامه اول، امیدواریم که روابط تجاری تداوم یابد. سپس جناب آقای بنا مولایی، نائب رئیس اول اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی البرز به سخنرانی پرداختند. ایشان ضمن عرض خیر مقدم به هیئت اوکراینی و هیئت ایرانی، خاطر نشان کردند با توجه توافقات و جلسات انجام شده، ما امیدواریم در چندین موضوع بتوانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. با توجه به دستاوردها و پتانسیل های دو کشور ما امیدواریم در صنایع، فولاد، گردشگری و کشاورزی همکاری مشترک داشته باشیم. ما به دنبال مشارکتی هستیم که ارتقا دانش فنی و همچنین توسعه صادرات را به همراه داشته باشد. ایشان ضمن تاکید بر توافقات قبلی در بخش کشاورزی، کشت گندم و طیور، ادامه دادند اوکراین حاضر است در این زمینه زمین هایی را به سرمایه گذاران ایرانی واگذار کند. ایشان با اشاره به پتانسیل های موجود در استان البرز به اهمیت سرمایه گذاری در بخش گردشگری، ساخت هتل و اماکن ورزشی اشاره کردند و خاطر نشان کردند در این زمینه ها نیز میتوانیم بین اوکراین و استان البرز همکاری مشترک داشته باشیم. وی با اشاره به وجود فرودگاه پیام در استان البرز، تاکید کردند خطوط هواپیمایی اوکراین میتوانند با عقد قرارداد پرواز مستقیم به استان البرز داشته باشند.ایشان خاطر نشان کردند اوکراین نیز اعلام آمادگی کرده است که میتواند پل ارتباطی بین ایران و اروپا باشد.

سپس آقای میخایلو نپران، نائب رئیس اتاق بازرگانی اوکراین شروع به سخنرانی کردند. وی ابراز داشتند این بار سوم است که هیئت اقتصادی ما از شهر شما دیدن میکند و این نشان میدهد که ما خواهان رابطه اقتصادی قوی هستیم. این نیازمند انرژی مضاعف است که بر عهده ماست و باید انجام بدهیم. ما ایمان داریم که قراردادهای خوبی بین دو طرف منعقد خواهد شد. ایشان با اشاره به همسایگی اوکراین با کشورهای اروپایی  (مجارستان،لهستان،اسلواکی و…) ابراز داشتند از اول ژانویه قرارداد تجارت آزاد بین اوکراین و اروپا آغاز خواهد شد و این پتانسیل خوبی است برای صادرات کالا به اروپا از طریق اوکراین.

پس از سخنرانی آقای نپران، روسا و نمایندگان اتاق های بازرگانی استان های مختلف اوکراین به معرفی هیئت همراه و پتانسیل های موجود (شرکتها،صنایع،معادن،کشاورزی، مراکز دانشگاهی،تولیدات،خطوط راه آهن وفرودگاهی،پتانسیل های صادرات و واردات) در استان های خویش پرداختند و آمادگی خود را برای همکاریهای مشترک با جمهوری اسلامی ایران ابراز داشتند.

در خاتمه آقای میخایلو نپران خاطر نشان کرد به دنبال رایزنی های انجام شده در سه ماه اول سال   ۲۰۱۶   میلادی ، احتمالا هیئت اقتصادی ایران به اوکراین اعزام خواهد شد و شهر کی اف میزبان فعالین اقتصادی ایران خواهد بود.

نماینده یوستون نیز پس از اتمام مراسم و آغاز ملاقاتهای رودررو،گفتگویی کوتاه با جناب آقای بنا مولایی نایب رییس اتاق بازرگانی البرز، انجام دادند.ایشان ضمن امیدواری برای ارتباط اقتصادی بیشتر با اوکراین، خاطر نشان کردند ما امیدواریم تمام موانع در راه تجارت با اوکراین رفع شود و تمام فعالین اقتصادی بتوانند به راحتی به تجارت با اوکراین بپردازند.

سپس نماینده یوستون با آقای میخایلو نپران به گفتگو پرداخت و به تشریح پتانسیل های صنعت سنگ ایران و فعالیت های یوستون پرداخت. در این همایش با نمایندگان اتاق های بازرگانی استان های مختلف اوکراین نیز در مورد پتانسیل های صنعت سنگ ایران بحث و تبادل نظر شد.